• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

mackiee

Breitling
2-Faktor
Premium-canvas med quick-release frÄn Watchwear. LÀder pÄ insidan sÄ vÀldigt bekvÀmt!

IMG_2034.jpeg
 

gizthewiz

Breitling
2-Faktor
Blir sÄ sugen pÄ att byta armbandet pÄ min Srb121 nÀr jag ser era fina kreationer. Men har kikat lite snabbt och vÄgar inte pilla in nÄgot verktyg mellan bandhorn och armband. Det ser sÄ tajt ut att inte ens ett papper fÄr plats. Skall sÀgas att jag Àr helt ny i svÀngen och aldrig bytt ett armband tidigare.
 

mackiee

Breitling
2-Faktor
Blir sÄ sugen pÄ att byta armbandet pÄ min Srb121 nÀr jag ser era fina kreationer. Men har kikat lite snabbt och vÄgar inte pilla in nÄgot verktyg mellan bandhorn och armband. Det ser sÄ tajt ut att inte ens ett papper fÄr plats. Skall sÀgas att jag Àr helt ny i svÀngen och aldrig bytt ett armband tidigare.
Lite samma för mig. Köpte ett bra bandstiftverktyg (Bergeon 7767-F), tepjade med tunn maskeringstejp pÄ vÀl valda ytor pÄ bÄde bandhorn, boett och lÀnk och tog det vÀldigt lugnt. Gick vÀldigt bra, inte en repa eller hairline nÄgonstans! Efter att nu testat band med quick-release kommer jag aldrig köpa nÄgot annat!
 

mackiee

Breitling
2-Faktor
Blir sÄ sugen pÄ att byta armbandet pÄ min Srb121 nÀr jag ser era fina kreationer. Men har kikat lite snabbt och vÄgar inte pilla in nÄgot verktyg mellan bandhorn och armband. Det ser sÄ tajt ut att inte ens ett papper fÄr plats. Skall sÀgas att jag Àr helt ny i svÀngen och aldrig bytt ett armband tidigare.
Kom just pĂ„ att om du inte vill/kan anvĂ€nda ett bandstiftsverktyg kan du ju testa tandtrĂ„dstricket. Jag skulle dock Ă€ndĂ„ tejpa bandhornen mm för sĂ€kerhets skull men det Ă€r ju jag
 đŸ˜”â€đŸ’«đŸ€Ș Demonstreras bl a hĂ€r:
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag har spanat in Alpinisten ett tag. BlÄ(fast jag tycker den ser ut att vara mittemellan blÄ och grÄ) eller svart Àr de tvÄ jag övervÀger mellan.
 
Originalbandet till sarb017 Àr stelt och trist. Har ett sjÀlv som jag bara behÄllit för att ha klockan i "originalskick"
Aha alright! Vore kul att ha för det syftet ocksĂ„ tĂ€nkte jag, tror jag gillar metallbandet med guldinlĂ€gget mest faktiskt. TyvĂ€rr Ă€r det lite flimsigt, nĂ„gon som har tips pĂ„ ett av riktigt hög kvalitĂ©? GĂ€rna ett seiko för originalkĂ€nslan 😄
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Aha alright! Vore kul att ha för det syftet ocksĂ„ tĂ€nkte jag, tror jag gillar metallbandet med guldinlĂ€gget mest faktiskt. TyvĂ€rr Ă€r det lite flimsigt, nĂ„gon som har tips pĂ„ ett av riktigt hög kvalitĂ©? GĂ€rna ett seiko för originalkĂ€nslan 😄
Kolla unlimitedstraps.com eller strapcode.com

Tidigare hade seiyajapan.com originallÀnkar men de var dyra
 
Modellen kom aldrig pÄ lÀnk till att börja med, alla lÀnkar Àr eftermarknad, alternativt tillhör andra Seiko-modeller.
Okej, det var synd. FĂ„r satsa pĂ„ nĂ„gon lĂ€nk av högre kvalitĂ© och solida bitar nĂ€rmast klockan. Ganska mycket nybörjare Ă€nnu sĂ„ inte helt sĂ€ker pĂ„ facksprĂ„ket 😅
 

gizthewiz

Breitling
2-Faktor
Kom just pĂ„ att om du inte vill/kan anvĂ€nda ett bandstiftsverktyg kan du ju testa tandtrĂ„dstricket. Jag skulle dock Ă€ndĂ„ tejpa bandhornen mm för sĂ€kerhets skull men det Ă€r ju jag
 đŸ˜”â€đŸ’«đŸ€Ș Demonstreras bl a hĂ€r:
Provade tandtrĂ„dstricket fast med sytrĂ„d. Ville inte kladda med vaxet. Men sytrĂ„d funkade inte. Skar i fingrarna och gick sen av. Men anvĂ€nde ett bandverktyg frĂ„n amazon (inköpt innan jag sĂ„g de ”finare” verktygen). Gick fint utan att tejpa. Jag Ă€r ju Ă€ndĂ„ kirurg till yrket
 đŸ€Ł
Bytte till ett armband i nylon och lÀder frÄn tidochting. Blev vÀldigt nöjd.
 

Bilagor

  • IMG_2612.jpeg
    IMG_2612.jpeg
    665.3 KB · Visningar: 26
  • IMG_2605.jpeg
    IMG_2605.jpeg
    470.7 KB · Visningar: 25
Senast Àndrad:

ilpastore

Breitling
20230928_122923.jpg
20230928_123323.jpg
20230928_124042.jpg

Ledsnat pÄ originallÀnken igen och testar lite olika band frÄn watchwear. Inte mycket att vÀlja pÄ till denna lug width men gick bra med 20 mm perlon (mockat Àr 19 mm som sig bör). Kanske gÄr bra med andra 20 mm-band ocksÄ, nÄgon som provat runt lite?
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Behöver byta batteri i min Alpinist SBCJ021, nÄn som kan rekommendera var i sthlm man kan fÄ det gjort samma dag? Funderade pÄ att höra av mig till klockmaster i veckan annars.
IMG_20230831_180844.jpg
 

kniffs

Breitling
2-Faktor
Skaffade ocksĂ„ en lĂ€nk frĂ„n Watchwear, jag kanske Ă€r en klĂ„pare men det blev vĂ€ldigt mĂ„nga svordomar.. tyckte inte endlinks linjerade jĂ€ttebra mot lugsen men till slut fick jag dit aset ⌚ För den pengen fĂ„r man kanske rĂ€kna med lite djĂ€vulskap.

20231009_212936 (Custom).jpg
 
Topp