• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

HĂ€r kommer ett tips. PĂ„ Ebay finns det sĂ€ljare (som skickar frĂ„n EU dvs ingen tull eller postmord avgifter) som sĂ€ljer SARB017 för 369-388 pund/409 € med fri frakt och med hjĂ€lp av nedanstĂ„ende metod sĂ„ kan köparen fĂ„ 15 % rabatt. BestĂ€llde precis sjĂ€lv en för 313 pund (cirka 3.7 tkr).

LÀnkar till sÀljare:

https://www.ebay.co.uk/itm/Seiko-SA...212364&hash=item25c797f8a3:g:IKIAAOSw-RJbMdV6 (anvÀnde sjÀlv denna)

https://www.ebay.co.uk/itm/SEIKO-SA...212364&hash=item3f698d17ca:g:UaIAAOSwgZ1XwAfN

https://www.ebay.com/itm/Seiko-SARB...483887&hash=item28569135a1:g:nFUAAOSwwlZaw02R

LĂ€nk till 15 % rabatt: https://www.hotukdeals.com/deals/15...ive-ends-at-0500-am-eg-xbox-one-x-340-2971465
Snyggt! Synd att man lÀste det försent... SÄg att koden inte gÀller lÀngre.

Enjoy!
Kanske inte den bÀsta bilden men nÄgot i alla fall.
IMG_20171214_203055.jpg
Är det dĂ€r seiko originalet eller strapcodes?

Hade en liten fotostund med den gröne pÄ ett Hirsch Duke! Jag funderar pÄ om det Àr för mycket fÀrg pÄ bandet ihop med den gröna urtavlan, borde man ha ett nÄgot mörkare till en sÄ fÀrgglad tavla?

DSCF7126.jpg

Hade en liten fotostund med den gröne pÄ ett Hirsch Duke! Jag funderar pÄ om det Àr för mycket fÀrg pÄ bandet ihop med den gröna urtavlan, borde man ha ett nÄgot mörkare till en sÄ fÀrgglad tavla?

DSCF7126.jpg
Jag har alltid tyckt att ett ljusare rödbrunt band passar bÀst. Ett mörkt framhÀver inte alls tavlan pÄ samma sÀtt.

Langar glatt in en bild pÄ nyinköpt Alpinist! Tackar @Ur-snygg för affÀren.
Hittills grymt nöjd över vad denna hyfsat billiga kompis levererar i mÄn av kvalitet och kÀnsla. Men det dÀr med strap/bracelet alltsÄ... LÀder kÀnns ju snyggt, men med 200 m WR Àr det inte helt rÀtt. För tjock för tygband... Vill gÀrna tÀnka mesh, men tror egentligen ett oyster Àr svÄrslaget :).
God fredag!

Bilagor

• IMG_3285.jpg
    IMG_3285.jpg
    208.5 KB · Visningar: 5
Kul att du tyckte om den och vÀlkommen i trÄden. Det Àr en klocka med mycket "bang for the buck". Som du skriver öppnar ju 200 wr för att man t.ex. vill kunna ta ett dopp med den. Jubilee, oyster eller president Àr finfint pÄ den. Kör sjÀlv two tone, vilket fÄngar förgyllningen i tavlan riktigt bra i mitt tycke.
HÀr nedan en bild pÄ nÀr jag och klockan tar igen oss pÄ soffan...
IMG_20180510_212653.jpg

Langar glatt in en bild pÄ nyinköpt Alpinist! Tackar @Ur-snygg för affÀren.
Hittills grymt nöjd över vad denna hyfsat billiga kompis levererar i mÄn av kvalitet och kÀnsla. Men det dÀr med strap/bracelet alltsÄ... LÀder kÀnns ju snyggt, men med 200 m WR Àr det inte helt rÀtt. För tjock för tygband... Vill gÀrna tÀnka mesh, men tror egentligen ett oyster Àr svÄrslaget :).
God fredag!

Köpte mig en begagnad Alpinist för ett tag sedan. Den var sÄ vitt jag kunde se i vÀldigt gott skick och alla papper osv. var med.

Klockan gick som tÄget till en början, mÀtte tiden efter en veckas bruk och den lÄg pÄ +4 sek. Men pÄ senare tid har den börjat springa ivÀg. Vissa dagar kan det bli en hel minut per dygn, vilket kÀnns lite sÄdÀr lagom otillfredstÀllande.

Är detta nĂ„got man bör se över pĂ„ nĂ„got vis, eller Ă€r det helt normalt? Är vĂ€ldigt ny pĂ„ det hĂ€r med klockor. FörstĂ„r att mekaniska urverk i denna prisklass inte kan förvĂ€ntas hĂ„lla tiden perfekt, men 1 min/dygn kĂ€nns lite vĂ€l mycket.

Ska tillÀggas att jag vid ett tillfÀlle tappat klockan pÄ parkettgolv, kan det ha strulat till det med urverket pÄ nÄgot vis kanske?

Ber om ursÀkt om jag postar pÄ fel stÀlle.

Köpte mig en begagnad Alpinist för ett tag sedan. Den var sÄ vitt jag kunde se i vÀldigt gott skick och alla papper osv. var med.

Klockan gick som tÄget till en början, mÀtte tiden efter en veckas bruk och den lÄg pÄ +4 sek. Men pÄ senare tid har den börjat springa ivÀg. Vissa dagar kan det bli en hel minut per dygn, vilket kÀnns lite sÄdÀr lagom otillfredstÀllande.

Är detta nĂ„got man bör se över pĂ„ nĂ„got vis, eller Ă€r det helt normalt? Är vĂ€ldigt ny pĂ„ det hĂ€r med klockor. FörstĂ„r att mekaniska urverk i denna prisklass inte kan förvĂ€ntas hĂ„lla tiden perfekt, men 1 min/dygn kĂ€nns lite vĂ€l mycket.

Ska tillÀggas att jag vid ett tillfÀlle tappat klockan pÄ parkettgolv, kan det ha strulat till det med urverket pÄ nÄgot vis kanske?

Ber om ursÀkt om jag postar pÄ fel stÀlle.
Hur gammal var klockan nÀr du köpte den?

Slog mig precis att jag glömt lÀgga upp bilder pÄ presidentlÀnken, tog dessa tidigare i veckan:
DSC_0261.JPG
DSC_0262.JPG

Endlinksen blev jag tvungen att böja för att fÄ pÄ plats, ganska mycket trassel. Men fick till det tillslut.
Kommer mer bilder framöver!

Enligt köparen Àr den köpt förra hösten frÄn Japan. Om jag tolkar serienummer rÀtt skall den vara producerad i augusti 2017.
Tappet i golvet kÀnns som den troligaste anledningen. Samma hÀnde mig med min SKX, urverken bygger pÄ samma arkitektur. Bara att ta en tripp till urmakare, ska inte vara svÄrÄtgÀrdat.

Enligt köparen Àr den köpt förra hösten frÄn Japan. Om jag tolkar serienummer rÀtt skall den vara producerad i augusti 2017.
Borde inte sakta sig riktigt sÄ mycket. Att den for i golvet kan ha orsakat nÄgot mindre fel, ett besök hos urmakaren skulle nog inte skada! :)

Edit: Borde lÀst in nya inlÀgg först :rolleyes:

Fick min Ebay fyndade Alpenist och jag Àr grymt nöjd! Klockan Àr sÄ mycket snyggare i verkligheten Àn pÄ bilderna. Kommer att köra pÄ originalarmbandet ett tag dock dÄ semesterutgifterna har företrÀde :cigar:
IMG_20180712_155428.jpg

Bilagor

• IMG_20180702_194424.jpg
    IMG_20180702_194424.jpg
    81.3 KB · Visningar: 5
  • IMG_20180712_155428.jpg
    IMG_20180712_155428.jpg
    119.5 KB · Visningar: 5
Tappet i golvet kÀnns som den troligaste anledningen. Samma hÀnde mig med min SKX, urverken bygger pÄ samma arkitektur. Bara att ta en tripp till urmakare, ska inte vara svÄrÄtgÀrdat.

Tack för svar! Blir att kolla runt med urmakare i de smÄlÀndska skogarna om detta Àr nÄgot de har tid att lösa i semestertider. Annars fÄr jag hÄlla mig tills jag kommer tillbaka till Uppsala i höst. För det bör vÀl inte vara nÄgon risk att anvÀnda klockan i dess nuvarande skick? Eller gör jag bÀst i att lÄta den vila tills jag hittar nÄgon som kan kika pÄ den?

Slog mig precis att jag glömt lÀgga upp bilder pÄ presidentlÀnken, tog dessa tidigare i veckan:
DSC_0261.JPG
DSC_0262.JPG

Endlinksen blev jag tvungen att böja för att fÄ pÄ plats, ganska mycket trassel. Men fick till det tillslut.
Kommer mer bilder framöver!
Snyggt. Hur gjorde du rent praktiskt för att böja till dom utan att fÄ repor och ÀndÄ fÄ en jÀmn böj?

Snyggt. Hur gjorde du rent praktiskt för att böja till dom utan att fÄ repor och ÀndÄ fÄ en jÀmn böj?

AnvÀnde en vÀltejpad polygrip och bordet sedan böjde jag försiktigt. Första pÄ bilden blev riktigt bra, den andra not so much ... :banghead:SÄ ska byta ut den.

LÀrdomen var att tejpa om till end link nr 2 och jobba lÄngsamt. Annars Àr jag mycket nöjd med presidentlÀnken :D

AnvÀnde en vÀltejpad polygrip och bordet sedan böjde jag försiktigt. Första pÄ bilden blev riktigt bra, den andra not so much ... :banghead:SÄ ska byta ut den.

LÀrdomen var att tejpa om till end link nr 2 och jobba lÄngsamt. Annars Àr jag mycket nöjd med presidentlÀnken :D
Fan, du gör mig nervös nu...

Jag tror inte att det skadar klockan att anvÀnda den trots att nÄgot hamnat ur balans. Du kan ju dock ringa till din urmakare och höra. Skönheten hos klockan övervÀger ju i alla fall en lynnig tidshÄllning tills problemet Àr ÄtgÀrdat :)
Tack för svar! Blir att kolla runt med urmakare i de smÄlÀndska skogarna om detta Àr nÄgot de har tid att lösa i semestertider. Annars fÄr jag hÄlla mig tills jag kommer tillbaka till Uppsala i höst. För det bör vÀl inte vara nÄgon risk att anvÀnda klockan i dess nuvarande skick? Eller gör jag bÀst i att lÄta den vila tills jag hittar nÄgon som kan kika pÄ den?

Var ÀndlÀnkarna styva? Jag har alltid böjt till med fingrarna dÄ jag kÀnt att det ger mig bÀst kÀnsla och inte repar.

Var ÀndlÀnkarna styva? Jag har alltid böjt till med fingrarna dÄ jag kÀnt att det ger mig bÀst kÀnsla och inte repar.

Försökte med fingrarna men gick inte att böja sjÀlva toppen av endlinksen som syns dÄ. Blev endast böjd lÀngst in mot undersidan, om det förklarade de nÄgot:p

Fixade min idag, mellan 10-12 försökte jag böja, guldsmeden fila och urmakaren tillslut böja ocksÄ. TyvÀrr ganska dÄlig passform frÄn början, detta Àr resultatet, inte helt 100 men ÀndÄ okej. @Yrsnö

Edit: glömde ju bilderna..

2FCB3903-DFC0-4BAC-AB82-2074E6E57DBD.jpeg
984C66D8-80E6-4E54-BEFE-526B8305BFBE.jpeg
A67B136B-8C66-411C-913E-10553927D059.jpeg
03738755-9342-46D9-AC55-9D353D5E5B50.jpeg

Tillbaka
Topp