• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

FÄr ge den en chans dÄ.
Visst Ă€r det charmigt med lite ”rappel”, men nĂ€r det kommer till min Landshark sĂ„ blir det mer till ett störningsmoment ;)

Den sÄg ju riktigt nice ut!
För mig som inte klÀmt och kÀnt pÄ en alpinist, hur Àr kvalitetskÀnslan pÄ den? TÀnker dÄ nÀrmast pÄ kompassringen och justeringen av den.
Har en Landshark och den lever om som bara den. Blir galen pÄ att behöva justera den hela tiden. Synd pÄ en annars trevlig klocka.

Kompassringen justeras steglöst och den Àr sÄ pass lÀttvriden att den kommer Äka runt genom att man ofrivilligt kommer Ät kronan. Som flera har sagt sÄ brukar den inte linjera heller. SÄ mÄste du ha norr kl 12 alltid sÄ kan du nog bli besviken. Egentligen tycker jag kompassringen Àr onödig. Men trotts detta Àr jag vÀldigt förtjust i Alpinisten. Boetten Àr nÀrmast perfekt formad enligt mig med jÀttefin grÀns mellan putsad och borstad finish. Den gröna tavlan i kombination med de guldiga indexen ser varm och inbjudande ut. Fin i mÄnga olika ljus. Möjligen Àr det kanske kompassringen som tillför lite av den sportiga kÀnslan som den ÀndÄ har nÀr man tittar pÄ tavlan. Urverket Àr vÀl sÄdÀr. Varierande tidhÄllning med klockan i olika positioner, lÄngsamma datumbyten och rasslande rotor.
Klockan fungerar förvÄnansvÀrt bra med olika band och klÀdfÀrger. Jag anvÀnder den vÀldigt ofta eller jag gjorde det fram tills att den havererade och började tappa sju minuter om dagen. Vet inte hur bra jag sÄlde in den nu men jag tycker faktiskt att det Àr en riktigt trevlig klocka :)

NÄgon som sitter pÄ lite info om dessa? Tror det ska vara modellerna innan Sarb017?
Ref: Scvf009 pÄ den gröna, ingen aning för den svarta. Finns i vit ocksÄ, men den har nog alla sett redan.

A294CA44-57BA-4308-9348-3E2EED59F7B3.jpeg

683EC4D7-E09E-48C8-88A4-D10C59DC0028.jpeg

Senast Àndrad:
NÄgon som sitter pÄ lite info om dessa? Tror det ska vara modellerna innan Sarb017?
Ref: Scvf009 pÄ den gröna, ingen aning för den svarta. Finns i vit ocksÄ, men den har nog alla sett redan.

TyvÀrr inte mer Àn att alla de dÀr verkar ha producerats under kort tid och Àr vÀldigt svÄra att fÄ tag pÄ.

Har du lÀst den hÀr fina sammanstÀllningen?

TyvÀrr inte mer Àn att alla de dÀr verkar ha producerats under kort tid och Àr vÀldigt svÄra att fÄ tag pÄ.

Har du lÀst den hÀr fina sammanstÀllningen?
Är ocksĂ„ den bĂ€st sammanstĂ€llningen som jag kĂ€nner till.

Fin sammanfattning, ska definitivt lÀsa igenom allt nÀr jag har tid. Kastade ett getöga pÄ texten och kom att tÀnka pÄ en sak, enligt sammanfattningen producerades de första alpinisterna Är 1961. Jag har fÄtt för mig att den blÄa alpinisten, SPB089 Àr limiterad till 1959 st, eftersom det var Är 1959 som de första alpinisterna producerades?

Edit: svaret pÄ min undran fanns i sammanfattningen.
År 1959 introducerades alpinisten.
År 1961 producerades de första alpinisterna.

Senast Àndrad:

007 pÄ den vita och 005 pÄ den svarta. SlÀngde pÄ originallÀnken idag efter att ha kört den pÄ jubilee ett tag. :)

8BDA61E7-2F68-498B-859F-47A9EEBB009A.jpeg

Red tycker jag Àr en intressant klocka av flera anledningar.

1. att den bara tillverkades under ett par Är, vilket gör den mer intressant för mig som samlare att Àga. :)
2. High-beat verket i den Àr helt fantastiskt. Stor skillnad mellan hur min Red och en Sarbs sekundvisare rör sig.
3. Storleken. Red Àr ett par mm mindre Àn de senare modellerna vilket, för mig som gillar mindre klockor, Àr ett stort plus!

Kommer ha den hÀr ett tag till, sen finns det nÄgra som stÄr pÄ kö efter att ha kontaktat mig med pm.

Men de fÄr som sagt vÀnta ett tag till. Den Àr helt enkelt lite för bra. :)

Red tycker jag Àr en intressant klocka av flera anledningar.

1. att den bara tillverkades under ett par Är, vilket gör den mer intressant för mig som samlare att Àga. :)
2. High-beat verket i den Àr helt fantastiskt. Stor skillnad mellan hur min Red och en Sarbs sekundvisare rör sig.
3. Storleken. Red Àr ett par mm mindre Àn de senare modellerna vilket, för mig som gillar mindre klockor, Àr ett stort plus!

Kommer ha den hÀr ett tag till, sen finns det nÄgra som stÄr pÄ kö efter att ha kontaktat mig med pm.

Men de fÄr som sagt vÀnta ett tag till. Den Àr helt enkelt lite för bra. :)
Mycket möjligt att tillgÀngligheten blir ett större hinder Àn priset för spekulanter.

Blev riktigt bra ja!
Det stÀmmer :) Den kanske fÄr stanna pÄ alpinisten sÄ fÄr jag komplimentera med en finelÀnk till 556:an istÀllet...
Haha, lÄter som en bra plan! Har redan en Alpinist men mÄste skaffa mig en 556i!

Edit: OT, men finns det borstad finelÀnk till 556?

Haha, lÄter som en bra plan! Har redan en Alpinist men mÄste skaffa mig en 556i!
Edit: OT, men finns det borstad finelÀnk till 556?
556 har blivit min favoritklocka trots att det finns en del konkurrens i lÄdan, passar verkligen alla tillfÀllen. SÄ det tycker jag verkligen att du ska göra :D

Vet inte om det finns borstad finelÀnk som passar 556, fÄr frÄga i sinntrÄden :)

556 har blivit min favoritklocka trots att det finns en del konkurrens i lÄdan, passar verkligen alla tillfÀllen. SÄ det tycker jag verkligen att du ska göra :D

Vet inte om det finns borstad finelÀnk som passar 556, fÄr frÄga i sinntrÄden :)
FÄr göra det! :)

• Like
Reactions: gab
Tillbaka
Topp