• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🐱 Bilder med mera pĂ„ din/a Turtle/s & 6105

Jag har kört min SRP777 mest pÄ single pass i nÄgra Är, men skaffade nyss en Uncle Seiko-lÀnk. Ett dubbelt nato Àr egentligen mer proportionerligt Àn single, men boettens rundade undersida blir inte bra nÀr den hamnar sÄ lÄngt upp. Det enda som stört mig med single pass Àr att den blir sÄ topptung att man Àr tvungen att ha bandet tight.
Intressant att du upplever den som otymplig och tung, för det var min oro innan jag köpte en lÀnk, men jag upplevde den tvÀrtom som nÀstan tyngdlös nÀr den topptunga kÀnslan försvann.
Men formsprÄket hÄller jag med om, den ser mindre speciell ut pÄ lÀnk!

IMG_2260.jpeg
Tycker den gör sig riktigt bra pÄ den lÀnken

FrÄgan var ju inte om jag mÄste bestÀmma mig för om jag kan eller inte kan ha den pÄ lÀnk, det kan jag förstÄs ta stÀllning till sjÀlv, utan frÄgan var om nÄgon mer upplever att klockan Àndras betydligt nÀr den bÀrs pÄ lÀnk.
Jag upplever samma. Tycker de blir alldeles för klumpiga pÄ lÀnk. Stor skillnad mot nya Seiko5 GMT som jag tycker blir bÀttre pÄ lÀnk Àn pÄ andra band.

Det kan vara lÀnkens fel iofs, har inte testat andra lÀnkar.

Jag har kört min SRP777 mest pÄ single pass i nÄgra Är, men skaffade nyss en Uncle Seiko-lÀnk. Ett dubbelt nato Àr egentligen mer proportionerligt Àn single, men boettens rundade undersida blir inte bra nÀr den hamnar sÄ lÄngt upp. Det enda som stört mig med single pass Àr att den blir sÄ topptung att man Àr tvungen att ha bandet tight.
Intressant att du upplever den som otymplig och tung, för det var min oro innan jag köpte en lÀnk, men jag upplevde den tvÀrtom som nÀstan tyngdlös nÀr den topptunga kÀnslan försvann.
Men formsprÄket hÄller jag med om, den ser mindre speciell ut pÄ lÀnk!

IMG_2260.jpeg

Det dÀr Àr vÀl en Z199? Har för mig att det smalnar av frÄn 22 till 16mm och har lite tunnare konstruktion vilket kanske gör lÀnken mindre pÄtaglig. Samma upplÀgg fast i nÄgot oyster-liknande utförande hade varit trevligt,

Jag sĂ„llar mig till skaran som tycker Turtle blir topptung pĂ„ Nato och dĂ„ inte sĂ„ bekvĂ€m, faller liksom ut frĂ„n handen om man inte drar Ă„t bandet oskönt hĂ„rt. Gillar dem bĂ€st pĂ„ lĂ€nk, haft orignallĂ€nk till nyare Turtlarna och nĂ„n presidentlĂ€nk frĂ„n Miltat, bĂ€gge helt ok. Onekligen stor klocka, men kan ju va vĂ€rldens bĂ€sta boettform 🙂 Snyggast Ă€r dock Z199 utan snack i enligt mig, men den har jag faktiskt aldrig testat.

Jag sÄllar mig till skaran som tycker Turtle blir topptung pÄ Nato och dÄ inte sÄ bekvÀm, faller liksom ut frÄn handen om man inte drar Ät bandet oskönt hÄrt.
Det gÄr att modda ett vanligt Nato till "single pass" Nato om man kripper bort den extra delen av Nato som gÄr under. DÄ blir inte armbandet lika topptungt. Alternativt kan man anvÀnda ett 2-delat Nato-liknande armband

Det gÄr att modda ett vanligt Nato till "single pass" Nato om man kripper bort den extra delen av Nato som gÄr under. DÄ blir inte armbandet lika topptungt. Alternativt kan du anvÀnda ett 2-delat Nato-liknande armband
JodÄ, har klippt av ett gÀng under Ären och gjort single pass av dem. HjÀlper vÀl lite, men tycker ÀndÄ det blir topptungt med en sÄ stor klocka misstÀnker jag.

Det dÀr Àr vÀl en Z199? Har för mig att det smalnar av frÄn 22 till 16mm och har lite tunnare konstruktion vilket kanske gör lÀnken mindre pÄtaglig. Samma upplÀgg fast i nÄgot oyster-liknande utförande hade varit trevligt,
Ja, den Àr bara 16mm vid lÄset och sjÀlva lÄset Àr rÀtt platt, sÄ det Àr hjÀlper ju.

Lite dĂ„lig bild kanske, men efter att ha burit min turtle i snart 4 Ă„r som owg har den nu börjat se "anvĂ€nd" ut. Absolut inte misshandlad, jag tar alltid hand om mina saker, men den ser ut att ha levt, om ni förstĂ„r vad jag menar. Har haft den i bastun, saltvatten, poolen, sovit med den, osv. Har t.om en gĂ„ng haft pĂ„ mig den nĂ€r jag var pĂ„ ett bröllop 😅. Enda gĂ„ngen jag tar av den Ă€r nĂ€r jag vet att det finns en stor risk att den kan skadas allvarligt, som t.ex vid nĂ€r man byter dragkrok pĂ„ en SJ andraklass sittvagn B7.
Aluminium insertet har fÄtt lite repor, boetten Àr inte lika blank lÀngre pga swirls, och glaset har just nu 5 repor varav 1 Àr lite djupare. Och sÄ 3 stycken dings. Undrar hur den kmr se ut om ytterligare 4 Är?
20231118_233642.jpg

Jag spontan-köpte denna 6105-8119 dÄ jag tyckte den sÄg hÀrlig ut.

NÄgot jag noterat Àr att insertet ser sÄ vÀldigt fint ut. Kan det vara sÄ att detta Àr aftermarket/reproduktion och att jag helt missat det i min iver?

Samtidigt ser ju ”pĂ€rlan” gammal och sliten ut..

Tacksam för hjÀlp!
IMG_9851.jpeg
IMG_9854.jpeg
IMG_9861.jpeg
IMG_9859.jpeg
IMG_9858.jpeg

Tillbaka
Topp