• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

TvÄ Helmets hÀlsar

VÀldigt fina. Har varit vÀldigt sugen pÄ en vit Helmet ett tag. Som jag förstÄtt sÄ Àr de ganska höga pÄ armleden men tycker du att de Àr "jobbiga" att ha pÄ sig? Typ rÄka slÄ till dom pÄ handtag och liknande under dagen?

Kronograf funktionen slutade fungera pÄ min idag..
IMG_20180620_211520.jpg

Hade den igÄng, skulle nolla den, sekundvisaren nollas för "lÄngt" och minutvisaren stannar helt.
Och nu Àr dÀr inget motstÄnd i reset knappen.
Öppnade upp och kikade om jag kunde se nĂ„got:
IMG_20180620_211638.jpg
KÀnns som den markerade "fjÀdern" Àr problemet?
Dyrt att fixa?

IMG_20180620_211520.jpg

Hade den igÄng, skulle nolla den, sekundvisaren nollas för "lÄngt" och minutvisaren stannar helt.
IMG_20180620_211638.jpg
Dyrt att fixa?
Kan du inte fÄ dit den igen?

IMG_20180620_211520.jpg

IMG_20180620_211638.jpg
Dyrt att fixa?
Ska nog gÄ att pilla tillbaka, om du har lite vana med att meka, annars blir det nog en uris, sÄ hÀr ska den i a f sitta:
6139 mov2.jpg

• Like
Reactions: z32
VÀldigt fina. Har varit vÀldigt sugen pÄ en vit Helmet ett tag. Som jag förstÄtt sÄ Àr de ganska höga pÄ armleden men tycker du att de Àr "jobbiga" att ha pÄ sig? Typ rÄka slÄ till dom pÄ handtag och liknande under dagen?
Lite höga och till viss del topptunga men sitter bra Àven runt lite mindre handleder dÄ lÀnken kommer liksom underifrÄn.
Kan vara krÄngligt/tjockt under skjorta, men inga problem under typ mjukiströja.
Sen klart att den Àr lÀttare att stöta emot nÄgot Àn med en tunn dressare. Men inget jag tÀnker/lider av nÀr jag anvÀnder dom.

ÄndĂ„ en av de mer kunniga och duktig pĂ„ serva
Jo mkt möjligt..Synd att han alltid ska dit o kladda med fÀrg pÄ tavla och visare bara :). Handlar kanske iofs mer om att han Àr pÄ andra sidan Atlanten dÀr relume har en annan status Àn hÀr.

1969
Visste att den kallades sÄ bara att varianten med svart ovanlig och Ànnu ovanligare med denna tavla. Köpte den med renoveringsbehov och har investerat i NOS krona, Kronografhjul och service. DessvÀrre nollstÀller den en halv sekund i. Skall dÀrför ut till försÀljning.
20180707_074827.jpg
20180707_074837.jpg
Japp vÀldigt ovanlig med svart ring pÄ gula tavlan (som original i vart fall, finns mÄnga som fejkar) och med prooftavla.

Japp vÀldigt ovanlig med svart ring pÄ gula tavlan (som original i vart fall, finns mÄnga som fejkar) och med prooftavla.
RÀtt sÀker pÄ att allt Àr original med tanke pÄ skicket nÀr jag köpte den och ringen ser inte ut att ha bytts ut. Men verkar ju fortfarande debatteras om modellen ens finns sÄ helt sÀker kan jag inte vara.

Jeg sþker et sett med minutt- og timeviser til en 6139-6005 fra 1973, som erstatning for mine (Optura ‘mistet’ de helt ‘uforklarlig’ under service..).
Send meg en PM om du har et sett Ă„ avse.

Kul att se era 6139or och hur olika de uppfattas genom olika blekningar av den inre vridringen.
Tack! Ja jÀklar vad det verkar skilja, vad kan det bero pÄ egentligen? Min förra pogue var rejÀlt solblekt i övrigt, men just inre vridringen var bra i fÀrgen :S Min nuvarande Àlskar jag, sÄ vacker tavla!

Tillbaka
Topp