• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🚀 SEIKO 6139

Efter nĂ„got Ă„rs velande har jag under helgen Ă€ntligen slagit till med min första 6139. Och ja, det blev en gul 😊
Bild frÄn sÀljaren. VÀntar nu pÄ att den ska landa pÄ hemmaplan.
Screenshot_20250907_004657_eBay.jpg
Som redan nĂ€mnts
kan bara bekrĂ€fta att det Ă€r en del delar som inte Ă€r original. Lite trist om du inte fĂ„tt reda pĂ„ det innan köp. Eller sĂ„ skickar du tillbaka
om du nu önskade en helt korrekt 6139a

Snygg, vem vet, jag kanske ber om hjÀlp att hitta ett korrekt objekt senare under hösten. Tills vidare fÄr jag vÀl bÀra mitt nuvarande objekt i sammanhang med dunkel belysning.
Jag hade liknande upplevelse. Köpte en (Tradera) och postade bilder hÀr. Verkar vara delar bytta.
Jag Àr nöjd med klockan men det skaver lite nÀr man vet att allt inte Àr original.

@Jaxe hÀr kan du jÀmföra
IMG_0410.jpeg
Jag blir vÀldigt nyfiken och vill gÀrna fÄ hjÀlp med att peka ut mer exakt vad det Àr som utgör skillnaderna. Jag ser att typsnittet pÄ siffrorna pÄ subdialen inte Àr detsamma. Vad finns det mer för tecken? Jag pÄstÄr mig vara hemma nÀr det gÀller nÄgra helt andra kronografer frÄn en annan tillverkare, men hÀr Àr jag 100% novis :)

Jag blir vÀldigt nyfiken och vill gÀrna fÄ hjÀlp med att peka ut mer exakt vad det Àr som utgör skillnaderna. Jag ser att typsnittet pÄ siffrorna pÄ subdialen inte Àr detsamma. Vad finns det mer för tecken? Jag pÄstÄr mig vara hemma nÀr det gÀller nÄgra helt andra kronografer frÄn en annan tillverkare, men hÀr Àr jag 100% novis :)
Det finns mycket man kan titta efter pÄ tavla, visare, inre vridring, typsnitt etc.
JĂ€mför du din klocka med tex. en 6139 som Ă€r original, sĂ„ ser du rĂ€tt tydligt att flera detaljer inte lirar. Bland annat sĂ„ Ă€r texten (JAPAN 6139 & 6030T) felplacerad pĂ„ tavlan och bokstaven A ska vara platt upptill, typsnittet pĂ„ loggan (SEIKO), bokstĂ€verna ser "rundade" och ihoptrycka ut jĂ€mfört med original. Triangeln kl 12 Ă€r kritvit/platt (syns att det Ă€r AM direkt). Subdialens röda visare Ă€r rundad istĂ€llet för platt, Ă€ven djupet och markeringarna pĂ„ subdialen stĂ€mmer inte överens. Dag & datumfönstrets ram ska vara borstad/polerad (50/50). PĂ„ tim/minutvisaren ska det finnas tydliga bevels. De applicerade tim-indexen med lysmassa i sig ska ha en hög "klack" och inte vara platta. Sen kan man Ă€ven titta pĂ„ tryckknappar som ska ha fasade kanter och kronan ska ha en tydlig fördjupning/virveleffekt (dimple), det Ă€r ocksĂ„ tyvĂ€rr delar som ofta Ă€r utbytta. Ja, som du mĂ€rker Ă€r det lĂ€tt att gĂ„ pĂ„ en mina nĂ€r det kommer till vintage, om man inte Ă€r ordentligt pĂ„lĂ€st. 😊

Senast Àndrad:
Det finns mycket man kan titta efter pÄ tavla, visare, inre vridring, typsnitt etc.
JÀmför du din klocka med tex. en 6139 som Àr original, sÄ ser du rÀtt tydligt att flera detaljer inte lirar. Bland annat sÄ Àr texten (JAPAN 6139 & 6030T) felplacerad pÄ tavlan och bokstaven A ska vara platt upptill, typsnittet pÄ (SEIKO), bokstÀverna ser för "rundade" och ihoptrycka ut. Triangeln kl 12 Àr kritvit/platt (syns att det Àr AM direkt). Subdialens röda visare Àr rundad istÀllet för platt, Àven djupet och markeringarna pÄ subdialen stÀmmer inte överens. Dag & datumfönstrets ram ska vara borstad/polerad (50/50). PÄ tim/minutvisaren ska det finnas tydliga bevels. Sen kan man Àven titta pÄ tryckknappar och krona, det Àr ocksÄ tyvÀrr delar som ofta Àr utbytta.
Stort tack, hĂ€r finns det ju massvis att lĂ€ra! 😍

JĂ€mför du din klocka med tex. en 6139 som Ă€r original, sĂ„ ser du rĂ€tt tydligt att flera detaljer inte lirar. Bland annat sĂ„ Ă€r texten (JAPAN 6139 & 6030T) felplacerad pĂ„ tavlan och bokstaven A ska vara platt upptill, typsnittet pĂ„ loggan (SEIKO), bokstĂ€verna ser "rundade" och ihoptrycka ut jĂ€mfört med original. Triangeln kl 12 Ă€r kritvit/platt (syns att det Ă€r AM direkt). Subdialens röda visare Ă€r rundad istĂ€llet för platt, Ă€ven djupet och markeringarna pĂ„ subdialen stĂ€mmer inte överens. Dag & datumfönstrets ram ska vara borstad/polerad (50/50). PĂ„ tim/minutvisaren ska det finnas tydliga bevels. De applicerade tim-indexen med lysmassa i sig ska ha en hög "klack" och inte vara platta. Sen kan man Ă€ven titta pĂ„ tryckknappar som ska ha fasade kanter och kronan ska ha en tydlig fördjupning/virveleffekt (dimple), det Ă€r ocksĂ„ tyvĂ€rr delar som ofta Ă€r utbytta. Ja, som du mĂ€rker Ă€r det lĂ€tt att gĂ„ pĂ„ en mina nĂ€r det kommer till vintage, om man inte Ă€r ordentligt pĂ„lĂ€st. 😊
KLOCKren genomgĂ„ng👌

Det hÀr Àr ju hur kul som helst! NÀr jag nu börjat dyka ner lite granna i detaljerna och jÀmför olika klockor ser jag plötsligt detaljer jag inte hade en aning om att jag skulle spana efter för bara ett par dagar sedan.
Jag har inga större problem med att jag initialt kommer att Àga en "oÀkting", men det Àr ingen tvekan om att jag ganska omgÄende kommer att börja spana efter ett korrekt exemplar. RÀkna med att jag dÄ kommer att vÀnda mig hit för rÄd innan jag slÄr till :) Jag Àr Àven intresserad av att fÄ veta vilka sÀljkanaler ni andra rekommenderar. Det finns mycket att hitta pÄ bÄde Chrono24 och eBay, men allt Àr ju inte seriöst. Dessutom kan det ju finnas lycksökare Àven bland de som sÀljer en riktig 6139.

Det hÀr Àr ju hur kul som helst! NÀr jag nu börjat dyka ner lite granna i detaljerna och jÀmför olika klockor ser jag plötsligt detaljer jag inte hade en aning om att jag skulle spana efter för bara ett par dagar sedan.
Jag har inga större problem med att jag initialt kommer att Àga en "oÀkting", men det Àr ingen tvekan om att jag ganska omgÄende kommer att börja spana efter ett korrekt exemplar. RÀkna med att jag dÄ kommer att vÀnda mig hit för rÄd innan jag slÄr till :) Jag Àr Àven intresserad av att fÄ veta vilka sÀljkanaler ni andra rekommenderar. Det finns mycket att hitta pÄ bÄde Chrono24 och eBay, men allt Àr ju inte seriöst. Dessutom kan det ju finnas lycksökare Àven bland de som sÀljer en riktig 6139.
En bra sÀljkanal Àr hÀr pÄ KS.

DÄ har min "oÀkting" levererats frÄn Italien. En trevlig kronograf Àr det oavsett, men jag inser att jag inte kommer att vara nöjd med mindre Àn att jag Àven har en korrekt 6139. SÄ, jakten kan börja. Jag tar tacksamt emot tips frÄn er andra i trÄden. Mint Àr inget krav. Klockan mÄste fungera 100% och ska helst vara servad i nÀrtid. Glaset kan gÀrna fÄ vara bytt, men annars har jag ingenting emot lite patina.
20250911_155310.jpg

Tack @Compiss för att jag fick ta över denna grymma Cevert. Jag stÀller klockan till rÀtt tid/datum nÀr jag Àr lite lÀngre ifrÄn datumskiftet.
Vem vet, det kan Ă€ven vara sĂ„ att det Ă€r en till klocka i trĂ„den som Ă€r pĂ„ vĂ€g att byta Ă€gare, vĂ€nta och se... 😎
20251001_132636.jpg

Tack @Compiss för att jag fick ta över denna grymma Cevert. Jag stÀller klockan till rÀtt tid/datum nÀr jag Àr lite lÀngre ifrÄn datumskiftet.
Vem vet, det kan Ă€ven vara sĂ„ att det Ă€r en till klocka i trĂ„den som Ă€r pĂ„ vĂ€g att byta Ă€gare, vĂ€nta och se... 😎
20251001_132636.jpg
Kul att den kommer till anvÀndning och att du gillade den!

Tillbaka
Topp