• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Den var fin, ovanlig? Har aldrig sett den tidigare, titan?
HÀr Àr min two-tone.
16180408164974185542012247648777.jpg

Har stÀllt om datumet nu, den stod pÄ sommartid nÀr jag tog fram den. SÄ det var ett tag sedan den luftades....
Vet faktiskt inte om den Ă€r ovanlig😄

Titan, vet jag inte heller men den har ju "titan" fÀrg.
Batteriet Àr tyvÀrr slut, gÄr inte att ladda upp sÄ pass att dykfunktionerna funkar.

2-tone e oxÄ nice.

Har en JP-2000 som jag Àr sugen pÄ att pvd-behandla, Àr det ngn som vet var man kan vÀnda sig för att göra det (helst i Sthlm-omrÄdet)? Har sökt pÄ forumet och alla lÀnkar jag hittade har nÄgra Är pÄ nacken och företagen verkar inte vara aktiva lÀngre. Ngn som har tips eller kan peka mig i rÀtt riktning?

Skulle ocksĂ„ behöva knappar, krona, bezel och ”platta” till dyksensorn som Ă€r guldfĂ€rgade - Ă€r det e-bay som gĂ€ller?

Har en JP-2000 som jag Àr sugen pÄ att pvd-behandla, Àr det ngn som vet var man kan vÀnda sig för att göra det (helst i Sthlm-omrÄdet)? Har sökt pÄ forumet och alla lÀnkar jag hittade har nÄgra Är pÄ nacken och företagen verkar inte vara aktiva lÀngre. Ngn som har tips eller kan peka mig i rÀtt riktning?

Skulle ocksĂ„ behöva knappar, krona, bezel och ”platta” till dyksensorn som Ă€r guldfĂ€rgade - Ă€r det e-bay som gĂ€ller?
Franken-Enzo?

Nu Àr skönheten tillbaka pÄ banan efter att batteriet började ta slut.
Ur&Penn i stan ville skicka ivÀg den, skulle ta ett par dagar och kosta 400kr.
Min riktiga urmakaren tog tio minuter, trycktestade och det kostade 30 kr.
"TyvÀrr kan jag inte bjuda pÄ det hÀr batteriet" sa han. Service!
IMG_20210411_094036-01.jpeg

Inte varje dag man ser en Aquamount i trÄden, kul! Jag har haft min pÄ hela helgen. Har aldrig haft den pÄ annat Àn originalband eller -lÀnk men det kanske jag borde prova...
4F9822A2-F106-413C-8378-5CF2E5CDD079.jpeg
Har du originallÀnken? Fick min pÄ gummi som doftar (stinker?) kraftig av förra Àgarens parfym. SÄ testar lite olika alternativ. Tycker det gröna seat-belt Natot blev bra.

Har du originallÀnken? Fick min pÄ gummi som doftar (stinker?) kraftig av förra Àgarens parfym. SÄ testar lite olika alternativ. Tycker det gröna seat-belt Natot blev bra.

Hittade en gammal bild med lÀnken pÄ, har inte anvÀnt den sÄ mycket men vill minnas att jag upplevde klockan för lÀtt och mindre (om man ens kan sÀga sÄ om en klocka som Àr ~50mm) med den pÄ. Men original Àr ju alltid original! :)

E5EEACDA-7A06-401F-8174-106305544949.jpeg

Och hÀr Àr min nuvarande kvartett:
EF80380B-0F76-4D8E-B452-38D206F4C4F1.jpeg

Hittade en gammal bild med lÀnken pÄ, har inte anvÀnt den sÄ mycket men vill minnas att jag upplevde klockan för lÀtt och mindre (om man ens kan sÀga sÄ om en klocka som Àr ~50mm) med den pÄ. Men original Àr ju alltid original! :)

E5EEACDA-7A06-401F-8174-106305544949.jpeg

Och hÀr Àr min nuvarande kvartett:
EF80380B-0F76-4D8E-B452-38D206F4C4F1.jpeg
Sweet! Fina klockor! Intressant hur titanlĂ€nken Ă€ndrade kĂ€nslan av klockan. Ser helt klar hĂ„rdare ut pĂ„ gummi eller Canvas/Nato, IMO. Kanske snart dags för ett inlĂ€gg i ”dykare pĂ„ lĂ€der” debatten? 😀

Jag behöver hjÀlp att reda ut Äldern pÄ min AL0004-03E. Serienr. börjar pÄ 5 men dÄ Àr ju frÄgan 1995 eller 2005. SÀljaren, och Aqualand-kÀnnaren, @theargonaut var osÀker men trodde pÄ 1995. Jag mailade dÄ Citizen customer service HQ och de svarar:
"According to our data record, The Aqualand AL0004-03E was launched in 2000. It was discontinued in 2014."

Flera inlÀgg i denna trÄd verkar dock placera AL0004-03E och liknande modeller pÄ 90-talet. Har "vi" eller Citizen rÀtt?

Jag behöver hjÀlp att reda ut Äldern pÄ min AL0004-03E. Serienr. börjar pÄ 5 men dÄ Àr ju frÄgan 1995 eller 2005. SÀljaren, och Aqualand-kÀnnaren, @theargonaut var osÀker men trodde pÄ 1995. Jag mailade dÄ Citizen customer service HQ och de svarar:
"According to our data record, The Aqualand AL0004-03E was launched in 2000. It was discontinued in 2014."

Flera inlÀgg i denna trÄd verkar dock placera AL0004-03E och liknande modeller pÄ 90-talet. Har "vi" eller Citizen rÀtt?
Eftersom den ref:en Àr med i reklambroschyren "frÄn tidigt 90-tal" i den hÀr trÄdens första post sÄ borde den kunna vara frÄn 95.

Halloj alla Aqualandare!
NÀr OWGM var till Ànda och de andra klockorna skulle roteras sÄ upptÀckte jag att jag supit bort en av skruvarna pÄ min C022.
image.jpg

KÀnns lite ofullstÀndigt att knalla runt med icke helt komplett klocka sÄ nu efterfrÄgar jag tips om vart jag kan fÄ tag i en ersÀttare. Har förstÄtt att originalskruvar kan man glömma. Har sett att det finns pÄ bukten men hittar ingen sÀljare i EU, orkar inte med Postnords tullhantering. SÄ sitter du pÄ en skruv du kan avvara eller tips om en sÀljare inom EU vore jag tacksam.
Tack vare hjÀlp frÄn @rogart-63 sÄ Àr nu klockan komplett. KS Àr en trevlig plats dÀr man kan hjÀlp med stort och smÄtt.

Jag skrev början pÄ denna sammanstÀllning Thread 'Citizen Aqualand: Olika modeller genom Ären...' https://klocksnack.se/threads/citizen-aqualand-olika-modeller-genom-Ären.85620/ för nÄgra Är sedan, och dÄ hÀmtade jag mycket info frÄn en jÀttebra sammanstÀllning pÄ Citizen Japans hemsida, dÀr de listade lite info och bilder om de flesta av samtliga Citizenmodellerna genom Ären, bl.a. produktionsstart. TyvÀrr gjordes hemsidan om för ett par Är sedan, och dÄ togs all den infon bort :(

Jag skrev början pÄ denna sammanstÀllning Thread 'Citizen Aqualand: Olika modeller genom Ären...' https://klocksnack.se/threads/citizen-aqualand-olika-modeller-genom-Ären.85620/ för nÄgra Är sedan, och dÄ hÀmtade jag mycket info frÄn en jÀttebra sammanstÀllning pÄ Citizen Japans hemsida, dÀr de listade lite info och bilder om de flesta av samtliga Citizenmodellerna genom Ären, bl.a. produktionsstart. TyvÀrr gjordes hemsidan om för ett par Är sedan, och dÄ togs all den infon bort :(
Din sammanstĂ€llning har jag naturligtvis lĂ€st. Det var för att reda ut om klockan Ă€r frĂ„n -95 eller -05 som jag kontaktade Citizen. Slutsatsen Ă€r vĂ€l att Citizen hade koll men att deras kundservice inte har det nu. Jag slĂ„r mig till ro med att den Ă€r frĂ„n -95 och fortsĂ€tter njuta av den😁
20210413_122909.jpg

Tillbaka
Topp