hatorihanzo
Basic
Absolut, det funkar.Dum frÄga kanske men gÄr det att bytte spÀnne och keepers? Mitt gamla gummi har gÄtt av och tÀnkte bestÀlla ett nytt men vill behÄlla de guldfÀrgade delarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Absolut, det funkar.Dum frÄga kanske men gÄr det att bytte spÀnne och keepers? Mitt gamla gummi har gÄtt av och tÀnkte bestÀlla ett nytt men vill behÄlla de guldfÀrgade delarna.
SĂ„ lĂ€nge det Ă€r samma bredd sĂ„âŠDum frĂ„ga kanske men gĂ„r det att bytte spĂ€nne och keepers? Mitt gamla gummi har gĂ„tt av och tĂ€nkte bestĂ€lla ett nytt men vill behĂ„lla de guldfĂ€rgade delarna.
Ser galet hÀrligt ut! Vilket ND band Àr detta?Snorklat pÄ Mantigue Island, Camiguin, Filippinerna.
![]()
![]()
![]()
![]()
Ser galet hÀrligt ut! Vilket ND band Àr detta?
Hej,
Har en kompis som har en gammal Aqualand som han lÀmnat in för batteribyte och felsökning. TyvÀrr fick han tillbaka den icke fungerande dÄ urmakaren pÄstod att reservdelar saknas (oklart vilka).
Jag tÀnkte kolla med expertisen hÀr, Àr det vÀrt att söka vidare, andra urmakare, eller Àr modellen för gammal att rÀdda?
Har inte mer info kring klockan Àn bilderna bifogat.
Tack pÄ förhand!
![]()
![]()
InstĂ€mmer, heâs the man! VĂ„r Aqualand-manTrĂ„dens guru @Aerospace kan nog fĂ„ liv i den igen!
FÄr jag frÄga var kommer bandet ifrÄn? Letar efter ett stabilt canvasband och den du bÀr ser vÀldigt sjysst ut.Tack, skickat pm
Passar pÄ att lÀgga upp en bild pÄ min fullt fungerande![]()
![]()
Kul att fÄ öppna upp den igen, det var lÀnge sedanBtw Àr det nÄgon hÀr inne som har sett en "Enzo" C028 frÄn sista Äret 96???????
Har klÀmt och servat en "Enzo" 95:a och nÄgra stÄlisar frÄn 95-96 men inte "Enzo" 96. Om de finns mÄste de vara lÀskigt ovanliga
@Frontendarn har kanske nÄgon i sin "data-bank"?
FrÄn @oddface, han gör grymma grejor och detta sydde han upp efter att ha bollat olika ideer pÄ fÀrg, trÄd etc. RekommenderasFÄr jag frÄga var kommer bandet ifrÄn? Letar efter ett stabilt canvasband och den du bÀr ser vÀldigt sjysst ut.
HÀrligt!Kul att fÄ öppna upp den igen, det var lÀnge sedanTyvÀrr ingen frÄn 96. Har endast 22 st C028 dokumenterade, en 95:a Àr den yngsta.
HÀrligt!Var en jag snackade med som pÄstod att "Enzo" -96 finns medans en annan inbiten Citizen Promaster-konnÀssör inte visste riktigt.
Mycket möjligt man drog ur "Enzo" frÄn sortimentet 95 och sÄlde de sista Är 96!?
För den oinvigde kring "Enzo":
Starten var 85 för C020/21 i helstĂ„l och "Enzo" C026/27 i titan men slĂ€pptes inte pĂ„ marknaden förrĂ€n 86. De sĂ„ldes fram tills 87. DĂ€refter dök "Enzo" C028 upp Ă„r 87 med bl.a. kosmetiska skillnader. Noterbart Ă€r att de tidigaste "Enzo" mĂ€rkta 85 inte hade texten: " Do not open! Manufactures repair only" och ingen svart coating ovanpĂ„ TiN-coatingen pĂ„ undersidan av boetten. C021/C027 mĂ€tte i feet medans C020 och C026 i meter. DjupmĂ€taren pĂ„ "Enzo"-modellerna var lite noggrannare kalibrerad med ca 3% bĂ€ttre noggrannhet(om jag inte missminner mig med procentsatsen), dĂ€rav benĂ€mndes de för "Dive Master". Klockan fick 2st coating för extra korrosionsbestĂ€ndighet och slitstyrka, ena var TiN(Titan Nitrid) och den svarta yttersta Citizens egna i form av en slags kemisk reaktion/gasexplosion som skapar de gryniga kornen pĂ„ ytan. Har visat sig vara en bra stryktĂ„lig coating. Allt Ă€r i titan förutom bezeln pĂ„ C026/27 som Ă€r i stĂ„l och Ă€r samma som pĂ„ C020/21. Vanligt Ă€r att C026 har utsliten och utbytt bezel till antingen titan som pĂ„ C028 eller vanlig stĂ„l C022/C023. Ăr den bredare guldkanten som Ă€r lĂ€ttare att slita ned. VridringsinlĂ€gget har gyllene text pĂ„ C026 medans C028 inte har detta. Sensorlocket Ă€r upphöjt och plattare pĂ„ C020 och C026. I urverket Ă€r spolen pĂ„ C020/21 samt C026/27 grönmĂ€rkt och det finns blĂ€strad finnish under verkbryggan till kugghjulen/rotor och verkhalvan. Citizen Quartz-loggan pĂ„ C020/21 samt C026/27 Ă€r grövre pĂ„ urtavlan. Djupsensorn pĂ„ C020/21 samt C026/27 ligger i ett plaströr(förmodligen nylon) som tjĂ€nstgör som packning men vid 87 blev det en annan konstruktion med o-ring packning och en bricka/hylsa för att hĂ„lla sensorn pĂ„ plats. Sensorn hade mindre diameter fram tills 87 som sedan vĂ€xte en aning. Kronan Ă€r i titan+TiN med cirkulĂ€rt borstat mönster och skruvarna Ă€r i titan med TiN-belĂ€ggning.
C026 sÄldes fram tills 87, dÀrefter blev det C028 med bezel i titan fram tills 95 eller ev. 96 om sÄdan mÀrkning finns.
Sist jag sÄg en"Enzo" 85:a var pÄ blocket för en 2 Är sedan. De Àr ovanligast i hela Aqualand-serien, sedan skulle jag vela sÀga den vita/cremefÀrgade C022 JDM-versionen. Har sjÀlv en fin C026 -87 numera som jag ska fÀrdigstÀlla och som blivit uppskjuten.....bara loss med tummarna!
C028 -95:
![]()
![]()
C026 -85 (knyckt bild frÄn watchuseek-forumet). Stilrent, snyggt och slippa den "fula" texten!
![]()
C026 -86(knyckt bild frÄn watchuseek-forumet)
![]()
C026 och C028:
![]()
Man Àlskar ju denna typen av nörderiDe jag har haft svÄrast att hitta online (förutom ett par referenser med DACOR-tryck pÄ tavlan) Àr de som kallas "South American" med bÄde svart och natulite-tavla. C022-089995 med referenser JH0064-00E/51E (svart) och JH0064-00W/51W (natulite). 00E/W Àr pÄ gummi och 51E/W lÀnk. Har endast lyckats samla in serienummer pÄ tre av varje tavelfÀrg.
Bilder för referens:
![]()
![]()
TÀnkte jag erbjuder vad jag ser nÀr jag servat de olika modellerna genom Ären!
Ăr bara "Enzo" 85:an bland de svarta AQ:s jag aldrig klĂ€mt pĂ„
Du har alldeles rÀtt kring vad du har forskat i och jag har uppdaterat texten!!!
Glömde ju att det sÄklart finns amerikansk s.k. "Natulite", Dacor-tryckta varianter(blÄ/"gyllene"), Duplex C520 etc. Jag glömde ju Àven att jag Àger en Aqualand Duplex för sjutton!
Menade egentligen i min text, de Aqualand-modeller som vi oftast ser sĂ€ljas pĂ„ köp/sĂ€lj sajter men sĂ„klart finns det rejĂ€lt ovanligare. AppropĂ„ "Natulite" med "mexi"-bezel och Dacor sĂ„ finns det sĂ€kerligen fler Ă€n du indexerat i Brasilien för dĂ€r har jag sett pĂ„ instagram minst 2-3st full lume Natulite, Dacor och vit C022 JDM. De gĂ„nger jag sĂ„lt pĂ„ ebay sĂ„ har brassarna varit framme och budat. De Ă€r helt tokiga i Citizen Promaster!. Vet du hade eller kanske fortfarande har en brasiliansk Z.F Manaus som jag servade till dig. Kanske det var den med defekt kretskort som du senare sĂ„lde?. Ăven den Ă€r vĂ€ldigt ovanlig. SĂ„g nĂ„gon Dacor C020 i somras i japan som jag tĂ€nkte buda pĂ„, tror den trissades upp till runt 3500;- sedan tillkommer frakt, moms etc.
Det Ă€r ett imponerande jobb du lagt ned med allt letande och insta Ă€r smart att leta pĂ„!Hehe, det mĂ„ste vara ganska mĂ„nga du klĂ€mt pĂ„ nuĂnskar att sĂ„ var fallet hĂ€r med, men tror inte jag haft fler Ă€n 6 stycken. Det var trĂ„den pĂ„ WUS som drog igĂ„ng ett litet hobbyprojekt att samla in de serienummer jag kunde hitta online.
Tror alla sydamerikaner de jag samlat in kommer frÄn Instagram faktiskt. Har sett betydligt fler men tyvÀrr inte fler baklockMin gissning Àr att det har varit enklare för mig att hitta JDM-varianter som sÄlts online Àn vad det Àr att hitta sydamerikanerna (inklusive brassarna).
Min Z.F. Manaus Àr tyvÀrr sÄld, har faktiskt bara en modern Aqualand kvar. Den var riktigt rolig att ha, men hade behövt ett nytt kretskort tyvÀrr. NÀr jag var som mest insnöad sÄ budade jag pÄ nÄgra DACOR med, men lyckades aldrig knipa nÄgon.
Hej,
Ett lÄngskott, hjÀlten @Aerospace hÄller pÄ att renovera min kompis gamla klocka (se mitt inlÀgg frÄn i söndags ovan). Nu söker jag/han en stÄllÀnk som skulle passa den klockan. SÄ om ngn hÀr har en och Àr villig att sÀlja den sÄ skicka pm till mej.
Tack pÄ förhand,
(Bild pÄ min Aqualand för kontent)
![]()
Echo that!17w Àr bra. Kanske bÀst. HÀlsningar frÄn Iloilo pÄ Filippinerna
![]()
InstĂ€mmer, heâs the man! VĂ„r Aqualand-man![]()
Don't fuckn mess with Aquaman....he will always find your forgotten or messed up AQ and use his superpowers to bring new life in it!
Rakt igenom ett suberbt jobb och kommunikation! GuldstjÀrna rÀcker inte - tack igen.Don't fuckn mess with Aquaman....he will always find your forgotten or messed up AQ and use his superpowers to bring new life in it!![]()
@McNulty den fungerar igen med nytt hjÀrta dÄ den var hÄrt drabbad av batterilÀckage samt bruten stÀllaxel!
Hur en C022 bÀrs och ser ut Àr svÄrslaget!
Patienten C022:
![]()
Tack!!!Rakt igenom ett suberbt jobb och kommunikation! GuldstjÀrna rÀcker inte - tack igen.