• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Jag tror aldrig jag sagt att SBGJ Àr för tjocka?!
Blandar nog ihop dig med nÄgon annan i sÄ fall.
I sÄ fall Àr SBGJ003 osv klockrena, har ju sjÀlv en 003 som jag gillar. Ska man köpa sin första GS sÄ tycker jag att man ska köra pÄ en som har den klassiska designen och den femdelade lÀnken, förutsatt att budgeten fixar det.

D9CFD841-EC45-4E3F-9D79-36EAD9AFFCA5.jpeg
95F0D9EC-DC7E-42D1-BE21-3B7A41D04B8E.jpeg

Om du inte vill ha GMT sÄ kan jag rekommendera SBGA127 eller SBGH037, riktigt grymma och smidiga boetter.

Blandar nog ihop dig med nÄgon annan i sÄ fall.
I sÄ fall Àr SBGJ003 osv klockrena, har ju sjÀlv en 003 som jag gillar. Ska man köpa sin första GS sÄ tycker jag att man ska köra pÄ en som har den klassiska designen och den femdelade lÀnken, förutsatt att budgeten fixar det.

D9CFD841-EC45-4E3F-9D79-36EAD9AFFCA5.jpeg
95F0D9EC-DC7E-42D1-BE21-3B7A41D04B8E.jpeg

Om du inte vill ha GMT sÄ kan jag rekommendera SBGA127 eller SBGH037, riktigt grymma och smidiga boetter.
Antar att dessa Àr omöjliga att testa i Gbg?

Tack hörni. Har fotat vÀldigt mycket de senaste Ären sÄ har jobbat upp en liten kÀnsla för ljussÀttning etc. Skulle sÀga att det viktigaste för bra bilder Àr rÀtt ljus. För vissa klockor (som min GS) Àr det ett vitt ljus som gÀller, medan andra klockor gör sig bÀttre i tex direkt solljus. Jag brukar oftast sikta pÄ att ta bilder i vitt ljus för blanktavlade klockor och solljus (och eventuellt vitt ljus) för matt-tavlade. Och med mobilkameror vill man oftast ha rejÀlt med ljus för att kameran ska stÀlla in ett sÄ lÄgt ISO-tal som möjligt, det blir sÄ jÀvla grynigt annars. NÀr jag tar bilder med mobilen sÄ tar jag kanske 10 bilder och provar ur olika vinklar innan jag fÄr till det med ljus, fÀrg etc. Ibland kan en vÀldigt liten skillnad i vinkel mellan kameran o klockan göra en stor skillnad för hur kameran uppfattar vÀrme och ljus, sÄ det gÀller att prova runt lite.

Och ska ni ta bilder i mörker sÄsom jag gjorde med bilderna ovan, se för guds skull till att ni hÄller er till ett typ av ljus! Ska ni ha en ljuskÀlla med vitt ljus fÄr man stÀnga av alla glödlampor i samma rum

Senast Àndrad:
AnvÀnde en systemkamera till bilderna ovan! :)
Det förstÄr jag mycket vÀl. FÄr hÀrlig kÀnsla i kroppen nÀr jag ser bilder som t.ex. Du och yonsson lÀgger upp med riktigt riktigt bra skÀrpa/kÀnsla.

Är tyvĂ€rr lat av mig sĂ„ systemkamera blir det ingen dĂ„ jag vet redan nu att den kommer samla damm.

Men ja, jag tar massor med bilder innan jag vÀljer en att redigera i snapseed.
Screenshot_20180830-124358.jpg

Lite svÄrt med bra ljus om dagarna för mig men ska lattja lite ikvÀll med vitt ljus.

Återkommer :) lite OT blev det men vĂ€rt att försöka lĂ€ra sig fĂ„nga GS charmen

Det förstÄr jag mycket vÀl. FÄr hÀrlig kÀnsla i kroppen nÀr jag ser bilder som t.ex. Du och yonsson lÀgger upp med riktigt riktigt bra skÀrpa/kÀnsla.

Är tyvĂ€rr lat av mig sĂ„ systemkamera blir det ingen dĂ„ jag vet redan nu att den kommer samla damm.

Lite svÄrt med bra ljus om dagarna för mig men ska lattja lite ikvÀll med vitt ljus.

Återkommer :) lite OT blev det men vĂ€rt att försöka lĂ€ra sig fĂ„nga GS charmen
Den Àr verkligen en DJ killer, lilla sbgx :) Kul att du hittade en med gamla tavlan, frun har samma fast med nya.

Det lÄter bra! Bilden pÄ den tredje raden och den tredje kolumnen ser extra najs ut! Ser ut som att du fick med strukturen pÄ tavlan och visarna bra dÀr. Lattja pÄ! :)

Den Àr verkligen en DJ killer, lilla sbgx :) Kul att du hittade en med gamla tavlan, frun har samma fast med nya.
Har faktiskt aldrig testat en DJ pÄ armen sÄ svÄrt att uttala mig om det. Har inte reflekterat över att jag har den gamla tavlan. De nya heter sbgv istÀllet va?

Men nu nÀr jag kikar pÄ bilder Àr jag nöjd över att jag slog till pÄ en Àldre. SÄg lite naket ut pÄ de nya utan text nertill.

Har faktiskt aldrig testat en DJ pÄ armen sÄ svÄrt att uttala mig om det. Har inte reflekterat över att jag har den gamla tavlan. De nya heter sbgv istÀllet va?
Men nu nÀr jag kikar pÄ bilder Àr jag nöjd över att jag slog till pÄ en Àldre. SÄg lite naket ut pÄ de nya utan text nertill.

Nej dom nya heter fortfarande sbgx, det Àr serien i den mindre storleken. DÀremot heter din 063 och den nya 263 för att markera andra generationen. Sbgv serien Àr generellt nÄgra mm större och har lite mer detaljarbete och Àr nÄgot dyrare. Min sbgv 223 har samma boett fast i 40mm och med applicerat index bredvid datumfönstret ... detaljer, detaljer ;)
28E3E4E0-A232-4F4D-8432-E7BC1B7EFF09.jpeg

Nej dom nya heter fortfarande sbgx, det Àr serien i den mindre storleken. DÀremot heter din 063 och den nya 263 för att markera andra generationen. Sbgv serien Àr generellt nÄgra mm större och har lite mer detaljarbete och Àr nÄgot dyrare. Min sbgv 223 har samma boett fast i 40mm och med applicerat index bredvid datumfönstret ... detaljer, detaljer ;)
28E3E4E0-A232-4F4D-8432-E7BC1B7EFF09.jpeg
Gött att den var större, dÄ faller den bort för mig ÀndÄ. Annars hade jag kunna börjat störa mig pÄ de du just nu beskrev som saknas pÄ min. Hade missat den detaljen :D

Tillbaka
Topp