• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Ok, jag har nu haft min Sarb035 i 2,5v och blir fortfarande lika glad över att se hur ljuset spelar i index och visare som den ljusa urtavlan. Men att jÀmföra den med GS gÄr nog inte.

Sarb Àr vÀl ungefÀr som att bli utsatt för ett kul fylletrolleritrick medan jag vet att GS Àr som att fÄ se ett proffs pÄ scen.

Sarben har mer eller mindre konkurerat ut min BB36 och dÄ dyker en tanke upp. SÀlja BB36 och fÄ loss lite cash till en instegs GS? MÄste vara nÄgon som Àr lika stor som Sarb035 eller gÀrna nÄgot mindre.

Har kikat recensioner hÀr (tack @yonsson) samt nÀtet och hajat att den Àr nÄgon sbgx vi pratar om dÄ. Kan dock tycka lÀnken ser lite trÄkigt normal ut. Gillar de 5delade med polerade smala lÀnkbitarna i mitten. Sen vore kanske nÄgon struktur pÄ tavlan hÀrligt ocksÄ men dÄ kanske vi mÄste hoppa upp ett snÀpp eller tvÄ pÄ GS stegen?

RÀtt sÀker pÄ att jag gillar ljus tavla. Har sett en del annonser hÀr pÄ KS men de kommer upp hyfsat sÀllan.

Är det nĂ„gonting jag ska tĂ€nka extra pĂ„ eller Ă€r det bara köra nĂ€r jag hittar en? Begpriserna verkar ligga frĂ„n 12k och uppĂ„t.

Roligare med en bild ocksÄ. Sbgx059
619f82c541fe648d7cbb83cb5b57bbd7.jpg

Stulen bild

HÄller med övriga att SBGX Àr ett bra insteg i GS. SvÄrt att hitta mr pang för pengen egentligen. Visst, lÀnken Àr inte lika rolig som den 5-delade men det blir Ä andra sidan mer bruksig pÄ den borstade lÀnken.

Just nu Àr jag sjukt nöjd med den svarta tavlan pÄ SBGR053:an. Men hade jag bara skaffat en GS hade det blivit en ljus tavla - kÀnns mer GS pÄ ngt sÀtt...

HÄller med övriga att SBGX Àr ett bra insteg i GS. SvÄrt att hitta mr pang för pengen egentligen. Visst, lÀnken Àr inte lika rolig som den 5-delade men det blir Ä andra sidan mer bruksig pÄ den borstade lÀnken.

Just nu Àr jag sjukt nöjd med den svarta tavlan pÄ SBGR053:an. Men hade jag bara skaffat en GS hade det blivit en ljus tavla - kÀnns mer GS pÄ ngt sÀtt...
Jag Àr ingen dressig person heller sÄ den funkar nog egentligen bÀttre ocksÄ. Men 5delad Àr snygg :)

Ja ljus tavla blir det med 95% sannolikhet. Testade min första vita som Sinn 104 och sen nu Sarb035. SÄ det ska helt klart vara en ljus urtavla i samlingen dÄ de ofta blivit favoriter :)

Ok, jag har nu haft min Sarb035 i 2,5v och blir fortfarande lika glad över att se hur ljuset spelar i index och visare som den ljusa urtavlan. Men att jÀmföra den med GS gÄr nog inte.

Sarb Àr vÀl ungefÀr som att bli utsatt för ett kul fylletrolleritrick medan jag vet att GS Àr som att fÄ se ett proffs pÄ scen.

Sarben har mer eller mindre konkurerat ut min BB36 och dÄ dyker en tanke upp. SÀlja BB36 och fÄ loss lite cash till en instegs GS? MÄste vara nÄgon som Àr lika stor som Sarb035 eller gÀrna nÄgot mindre.

Har kikat recensioner hÀr (tack @yonsson) samt nÀtet och hajat att den Àr nÄgon sbgx vi pratar om dÄ. Kan dock tycka lÀnken ser lite trÄkigt normal ut. Gillar de 5delade med polerade smala lÀnkbitarna i mitten. Sen vore kanske nÄgon struktur pÄ tavlan hÀrligt ocksÄ men dÄ kanske vi mÄste hoppa upp ett snÀpp eller tvÄ pÄ GS stegen?

RÀtt sÀker pÄ att jag gillar ljus tavla. Har sett en del annonser hÀr pÄ KS men de kommer upp hyfsat sÀllan.

Är det nĂ„gonting jag ska tĂ€nka extra pĂ„ eller Ă€r det bara köra nĂ€r jag hittar en? Begpriserna verkar ligga frĂ„n 12k och uppĂ„t.

Roligare med en bild ocksÄ. Sbgx059
619f82c541fe648d7cbb83cb5b57bbd7.jpg

Stulen bild

Ping @Donniedoer @xBjörne @Dbrasco @AlexB. Era intryck?

(ja jag har stalkat köp och sÀlj) :D

Var ruggigt nöjd med min SBGX065 —> bra (optimal?) storlek för en dressare och som tidigare nĂ€mnts en bra instegs-GS. För egen del har jag inget problem med lĂ€nken, gillar att den gör klockan lite sportigare Ă€n en femdelad variant. Jag Ă€r Ă„ andra sidan mer lagd Ă„t sportigare klockor (det var den stora anledningen till att den fick gĂ„ vidare). Nu saknar jag den och grĂ€mer mig som fan att jag inte köpte en ny under min resa till Tokyo förra Ă„ret.

Kör bara!

*Edit: Grattis till köpet!

@Nissenutz Den femdelade Àr riktig skön, jag tror det Àr lika delar titanet och att lÀnkbitarna i sig Àr kortare som gör skillnaden. Men den tredelade har ocksÄ ganska korta bitar, sÄ den Àr vÀldigt följsam den med. Sbgv familjen har ju femdelad stÄllÀnk till vissa modeller, men nÀr det gÀller sbgx Àr det nog titan som gÀller (rÀtta mig om jag har fel)
98AD3452-46CE-45CA-ADEC-F8A2CE8E0925.jpeg

Titan och femdelad sbgv229 och tvÄdelad stÄl sbgv223

Senast Àndrad:
@Nissenutz Den femdelade Àr riktig skön, jag tror det Àr lika delar titanet och att lÀnkbitarna i sig Àr kortare som gör skillnaden. Men den tredelade har ocksÄ ganska korta bitar, sÄ den Àr vÀldigt följsam den med. Sbgv familjen har ju femdelad stÄllÀnk till vissa modeller, men nÀr det gÀller sbgx Àr det nog titan som gÀller (rÀtta mig om jag har fel)
98AD3452-46CE-45CA-ADEC-F8A2CE8E0925.jpeg

Titan och femdelad sbgv229 och tvÄdelad stÄl sbgv232
Inte omöjligt att man fastnar för dessa och en uppgradering kommer ske senare. Just nu vÀntar jag med spÀnning pÄ paket som lÀr dyka upp typ pÄ torsdag kanske.

Vill ha nu! :D har fÄtt bra bilder sÄ vet att klockan Àr i anvÀnt skick men ÀndÄ. Nyfiken som tusan :)

Grattis! Verkligen fin!!
Tack :) den Àr vÀl anvÀnd och Àlskad av tidigare Àgare sÄ mÀrken finns. Men det kan jag nÀstan tycka Àr rÀtt skönt. Blir sÄ jobbigt försiktig med helt nya saker (inte bara klockor)
Galet fin, stort grattis! Nu blir jag supertaggad pÄ en ocksÄ, Àn mer Àn förut.
Nu Àr vi ju nyförÀlskade men absolut. Jag skulle rekommendera en sÄn hÀr för en som Àr nyfiken pÄ GS eller vill ha en schyst quartz att komplettera sin samling med. Riktigt nöjd :)

Funderar pÄ att prova GS. GÀrna begagnat.
Vad fÄr man för 40k?
VÀlkommen ut ifrÄn den dyra schweiziska dimman ;)
Va förbered pÄ att komma i brallan av den höga finish & kvalitet jÀmfört med det du tidigare Àr van vid :)

NÀstan enklare att rabbla vad du inte fÄr för 40!
Spotta ut lite kriterier sÄ det blir enklare i urvalsprocessen.

VÀlkommen ut ifrÄn den dyra schweiziska dimman ;)
Va förbered pÄ att komma i brallan av den höga finish & kvalitet jÀmfört med det du tidigare Àr van vid :)

NÀstan enklare att rabbla vad du inte fÄr för 40!
Spotta ut lite kriterier sÄ det blir enklare i urvalsprocessen.
Haha :D
Well, SBGJ277 Àlskar jag men antar att jag fÄr punga ut mer för den, men dÄ vet du vilken stil jag gillar.
Snowflake Àr ocksÄ riktigt fin.
Alla dykare Àr tyvÀrr för stora.

Haha :D
Well, SBGJ277 Àlskar jag men antar att jag fÄr punga ut mer för den, men dÄ vet du vilken stil jag gillar.
Snowflake Àr ocksÄ riktigt fin.
Alla dykare Àr tyvÀrr för stora.
Snowflake bör du hitta för 33-38.
De med nya loggan kanske lite högre.

SBGJ277 Àr ganska ny och limiterad men bör vara lite mer norr om 40, om du hittar nÄgon till salu :)

Dykarna Àr mindre Àn mÄtten och du bör inte rÀkna ut de.
Seiko kan fÄ de största mÄtten att krama handleden vÀldigt bra.
TyvÀrr tenderar höjden pÄ spÀnnet störa de flesta.
SBGX117 & SBGX115 Àr jÀkligt bra pÄ 42,7mm

Snowflake bör du hitta för 33-38.
De med nya loggan kanske lite högre.

SBGJ277 Àr ganska ny och limiterad men bör vara lite mer norr om 40, om du hittar nÄgon till salu :)

Dykarna Àr mindre Àn mÄtten och du bör inte rÀkna ut de.
Seiko kan fÄ de största mÄtten att krama handleden vÀldigt bra.
TyvÀrr tenderar höjden pÄ spÀnnet störa de flesta.
SBGX117 & SBGX115 Àr jÀkligt bra pÄ 42,7mm
Jag har provat en hel del GS inklusive mÄnga dykare.

TillÀgga att jag Àr sÄn dÀr som inte gillar Quartz ;)

Tillbaka
Topp