• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Servas en kvartsmodul utöver oljepÄfyllning? Kretskortet kanske gÄr att byta ut men Àr det inte billigare att byta ut hela verket om den Àr utsliten? Kanske "motorn" till visarna slits ut med tiden ocksÄ.
A07E6458-2927-45A6-AF3D-50CC85B1BEDD.jpeg
F273A897-B1DA-4182-9220-625A0ADE277F.jpeg

De kan sÀkert ticka i evigheter utan service men tillslut slits ju delarna.

LÄter bra, jag har kollat mycket pÄ dem pÄ internet och blir mer och mer intresserad. KÀnns som att en GS Quartz Àr en riktigt bra all-round klocka man kan göra allt med. Och en man inte behöver bry sig om sÄ speciellt mycket.
Sbgx063 Àr perfekt i nÀstan alla avseenden för min egen del.
IMG_20181003_144504-01.jpeg

Ska bli kul att fÄ den nya gmt'n i helgen :) sbgn003

Servas en kvartsmodul utöver oljepÄfyllning? Kretskortet kanske gÄr att byta ut men Àr det inte billigare att byta ut hela verket om den Àr utsliten? Kanske "motorn" till visarna slits ut med tiden ocksÄ.
9f har ju "bara" 25Är pÄ nacken, och jag har fortfarande inte hört nÄgon som lÀmnat in för att serva urverket :rolleyes: Mina har hÄllt ganska exakt 3Är innan batteribyte. Jag skulle tro det Àr som med Citizens A660 verk, man byter batterier tills den börjar gÄ utanför spec. DÄ skickas den till japan och nÄgon ninja sveper in den i mörkret och ut i ljuset kommer den i perfekt skick igen ;)

9f har ju "bara" 25Är pÄ nacken, och jag har fortfarande inte hört nÄgon som lÀmnat in för att serva urverket :rolleyes: Mina har hÄllt ganska exakt 3Är innan batteribyte. Jag skulle tro det Àr som med Citizens A660 verk, man byter batterier tills den börjar gÄ utanför spec. DÄ skickas den till japan och nÄgon ninja sveper in den i mörkret och ut i ljuset kommer den i perfekt skick igen ;)
Samma med springdrive. Har aldrig hört talas om nÄgon som servat springdrive utanför garantitiden och har bara hört talas om enstaka garantifel.
Bara att köra till de rasar. SEIKO bjuder ju ÀndÄ pÄ slitdelarna i verket.

Jag börjar fundera pÄ att slÀppa sargen lite, köpa en ny klocka utan datum...
177F663F-480D-464A-A2B1-AA93F1DD72B5.jpeg

Sbgx 319 har börjat klia ha begÀret, och pÄ lÀder Àr den riktigt bra.
5930FC43-6DCA-4BD7-9180-E7AD1955C41D.jpeg

Skamlöst snodda bilder ifrÄn Japanska instagramkonton dÄ det verkar vara en JDM modell
Jag fick beskrivet att tavlans fÀrg ligger mellan silver och champagne, alltsÄ Àggskalsvit sunburst

Skamlöst snodda bilder ifrÄn Japanska instagramkonton dÄ det verkar vara en JDM modell
Den finns Àven pÄ min radar. Man mÄste ha en dressare. Det Àr sen gammalt.

Ole dole doff:)
A9528560-EF37-45D9-BBC5-D845EFE6BC4E.jpeg
8642A988-ED66-4077-A07C-C6B709BAF52B.jpeg
7CE0D36E-C984-420D-AE3F-0A249C8A6F84.jpeg

Jag fick beskrivet att tavlans fÀrg ligger mellan silver och champagne, alltsÄ Àggskalsvit sunburst

Senast Àndrad:
Klurig frÄga, en limiterad jubileumsmodell till halva priset, dessutom en ruskigt snygg sÄdan... jag antar sÀljaren tycker det Àr ett bra pris. Potentiell köpare borde jubla Ät 50%. Sen kan man förstÄs tycka ursprungspriset var vÀl saftigt, sÄ nuvarande Àr, okej... ;)
Ja precis haha, sÄg en helt ny sÄdan pÄ Chrono24 för ca 30k. Den gick direkt :(

Klurig frÄga, en limiterad jubileumsmodell till halva priset, dessutom en ruskigt snygg sÄdan... jag antar sÀljaren tycker det Àr ett bra pris. Potentiell köpare borde jubla Ät 50%. Sen kan man förstÄs tycka ursprungspriset var vÀl saftigt, sÄ nuvarande Àr, okej... ;)
Limiterad jubileumsmodell?
Timeless kör vÀl förvisso jÀtterea pÄ gamla layouten som alternativ men jag tycker den ligger hyfsat rÀtt i pris. (Om den den nu inte Àr helt manglad under Äret den anvÀnds vilket inte framgÄr sÀrskilt tydligt i annonsen)

Timeless kör vÀl förvisso jÀtterea pÄ gamla layouten som alternativ men jag tycker den ligger hyfsat rÀtt i pris. (Om den den nu inte Àr helt manglad under Äret den anvÀnds vilket inte framgÄr sÀrskilt tydligt i annonsen)
Bad om fler bilder och den ser bra ut. BÀttre Àn förvÀntat. SÄ det Àr ju trevligt. Funderar pÄ om jag ska köpa en ny/ish GS Kvarts eller spara lite till och fÄ en begagnad GS Auto/Spring Drive istÀllet...

AjdÄ, jag var slarvig och tyckte det sÄg ut som 267... fÄr skylla pÄ mobilen :bag:

Bad om fler bilder och den ser bra ut. BÀttre Àn förvÀntat. SÄ det Àr ju trevligt. Funderar pÄ om jag ska köpa en ny/ish GS Kvarts eller spara lite till och fÄ en begagnad GS Auto/Spring Drive istÀllet...
Det Àr ju trÄkigt att behöva vara selektiv, men Àr bekymmers och underhÄllsfri vardagsklocka det som gÀller lÄter springdrive och kvarts som rÀtt val. :)

Precis ersatt en halvlÀnk med en hellÀnk pÄ min sbgv001. Lupp, pincett, 1,2mm mejsel. Med en Àngels tÄlamod och ett vitt underlag sÄ gick det bra. Behövs Àven ett stöd sÄ den ligger stadigt pÄ sida. Extrem smÄ skruvar som tillsammans hÄller den lilla stÄlpinnen som hÄller ihop lÀnkbitarna. Ingen loctite eller liknande viljet jag trodde.
Gör inte detta utan lupp eller ett bra förstoringsglas! Detta var de minsta skruvarna jag nÄgÄnsin varit pÄ.

Precis ersatt en halvlÀnk med en hellÀnk pÄ min sbgv001. Lupp, pincett, 1,2mm mejsel. Med en Àngels tÄlamod och ett vitt underlag sÄ gick det bra. Behövs Àven ett stöd sÄ den ligger stadigt pÄ sida. Extrem smÄ skruvar som tillsammans hÄller den lilla stÄlpinnen som hÄller ihop lÀnkbitarna. Ingen loctite eller liknande viljet jag trodde.
Gör inte detta utan lupp eller ett bra förstoringsglas! Detta var de minsta skruvarna jag nÄgÄnsin varit pÄ.
Hehe jag gjorde precis detta pÄ min Sbgj001. Pilligt Àr det men lupp Àr overkill tycker jag :p utför detta pÄ en mjuk musmatta.

Tillbaka
Topp