• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tycker det Àr ganska rörigt att sÀtta mig in i GS. Mest spretiga bildgoogles. Vill ha historik bakÄt pÄ vintage men Àven om moderna serier. Kommit ut nÄgon bibel att bestÀlla?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tycker det Àr ganska rörigt att sÀtta mig in i GS. Mest spretiga bildgoogles. Vill ha historik bakÄt pÄ vintage men Àven om moderna serier. Kommit ut nÄgon bibel att bestÀlla?
Om man tillÄts synda lite kan jag rekommendera Joe Kirks inlÀgg pÄ lillebrorforumet ;) https://forums.watchuseek.com/f642/understanding-grand-seiko-part-1-history-3866330.html https://forums.watchuseek.com/f642/understanding-grand-seiko-part-2-design-4257322.html https://forums.watchuseek.com/f642/...-manufacturing-zaratsu-finishing-4335490.html
 

kuma-kun

Audemars
47455291731_3fb2f2d69d_b.jpg
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Seiko Àr inte nÄgot jag vanligtvis köper eller Àr speciellt intresserad av men.. Jag var in pÄ Klockmaster Globen idag och testade en GS för första gÄngen. Jag har googlat runt lite innan pÄ SBGA211 men att se den i verkligheten och fÄ ha den runt handleden. Oj oj oj, vad har jag gett mig in pÄ?
C4421E89-6D53-4322-A7D7-920244546DAE.jpeg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Seiko Àr inte nÄgot jag vanligtvis köper eller Àr speciellt intresserad av men.. Jag var in pÄ Klockmaster Globen idag och testade en GS för första gÄngen. Jag har googlat runt lite innan pÄ SBGA211 men att se den i verkligheten och fÄ ha den runt handleden. Oj oj oj, vad har jag gett mig in pÄ?
C4421E89-6D53-4322-A7D7-920244546DAE.jpeg
Det finns fantastiska detaljer man inte ens ser med blotta ögat. Har just nu enbart japantillverkat!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Seiko Àr inte nÄgot jag vanligtvis köper eller Àr speciellt intresserad av men.. Jag var in pÄ Klockmaster Globen idag och testade en GS för första gÄngen. Jag har googlat runt lite innan pÄ SBGA211 men att se den i verkligheten och fÄ ha den runt handleden. Oj oj oj, vad har jag gett mig in pÄ?
C4421E89-6D53-4322-A7D7-920244546DAE.jpeg
Du har kommit till insikt. Detta Àr nyttigt ;)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
NÄgon som har koll pÄ om Klockmaster Globen har nÄgra schyssta nedsatta GS med gamla loggan kvar?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Skulle vara kul att höra vilken/vilka GS ni Àger/Àgt som ni hÄller som favorit/favoriter.
Jag har hunnit testa pÄ följande:

SBGJ001
Fantastiskt vacker klocka, strukturen i tavlan och den blÄ GMT-visaren gör sig fruktansvÀrt bra ute i solen.
Screenshot_20190322-115440_Instagram.jpg

SBGA029
Spring drive, vad mer kan man sÀga. Förförande att se sekundvisare svepa fram!
Screenshot_20190322-115948_Instagram.jpg

SBGR097
Limiterad med en riktigt trevlig tavla, gÄr frÄn mörk till ljusblÄ beroende pÄ ljus.
Screenshot_20190322-120126_Instagram.jpg

SBGN007
Grön grön grön med en fantastisk tavla som gÄr hand i hand med dom guldiga detaljerna, mycket trevlig! Quartz Àr Àven vÀldigt skönt, bara att ta pÄ sig och köra.
IMG_20190308_160238_769.jpg

SBGN005
Quartz, GMT, lume och en tavla att dö för, mycket borstade ytor vilket jag föredrar! Det Àr Àven anledningen till att andra GS fÄtt lÀmna, denna passar min livsstil allra bÀst och Àr dÀrför favoriten just nu.
IMG_20190321_171119_100.jpg

IMG_20190321_185426_342.jpg

@Molle fÄr inte svara, han har klarat ut GS;)
Ooo, vilken elak frÄga:facepalm: Alla man Àgt hade man ju helst haft kvar, men nÄgonstans mÄste logiken fÄ vinna. Jag hade en idé om att ha en modern samling limiterade kvartsare som skulle "sparas". Nu har jag istÀllet landat i att försöka bara ha moderna klockor som anvÀnds regelbundet och till olika tillfÀllen, och i stÀllet bara samla/spara vintage klockor.
SÄ i skrivande stund Àr denna den enda GS i samlingen [sbgv223]
IMG_1374.jpg

Trots (eller kanske just pÄ grund av) sin enkelhet definierar den vad GS Àr för mig. Antagligen vÀrlden bÀsta kvarts-ur. Super finish och hög kvalité pÄ material, samtidigt som den Àr vÀldigt diskret och kan anvÀndas i princip till allt, och sitter som en smÀck. Att den har ett lÀgre pris Àn vad mÄnga andra mÀrken som anses premium har ger mig Àven en extra tillfredsstÀllelse " Simplistic, highly accurate, built for longevity, easy to read and comfortable when on the wrist -Suwa Seikosha"
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Ooo, vilken elak frÄga:facepalm: Alla man Àgt hade man ju helst haft kvar, men nÄgonstans mÄste logiken fÄ vinna. Jag hade en idé om att ha en modern samling limiterade kvartsare som skulle "sparas". Nu har jag istÀllet landat i att försöka bara ha moderna klockor som anvÀnds regelbundet och till olika tillfÀllen, och i stÀllet bara samla/spara vintage klockor.
SÄ i skrivande stund Àr denna den enda GS i samlingen [sbgv223]
IMG_1374.jpg

Trots (eller kanske just pÄ grund av) sin enkelhet definierar den vad GS Àr för mig. Antagligen vÀrlden bÀsta kvarts-ur. Super finish och hög kvalité pÄ material, samtidigt som den Àr vÀldigt diskret och kan anvÀndas i princip till allt, och sitter som en smÀck. Att den har ett lÀgre pris Àn vad mÄnga andra mÀrken som anses premium har ger mig Àven en extra tillfredsstÀllelse " Simplistic, highly accurate, built for longevity, easy to read and comfortable when on the wrist -Suwa Seikosha"
Vacker klocka i som du sÀger, all sin enkelhet!
Jag landade till sist med min SBGN005, inte nödvÀndigtvis för att det Àr den "finaste" GS jag Àgt men den mest anvÀndbara för mig och min vardag.
Det dÀr med pris har jag slÀppt för lÀngesen, kÀnns som nÄgot man tyckte var "hÀftigt" i början av intresset, en fas bara tills man lÀrde sig att dyrt inte alltid Àr bÀttre.
Sedan Àr inte GS pÄ nÄgot sÀtt billiga klockor men sett till vad man faktiskt fÄr i form av hantverk sÄ fÄr dom flesta anses vara prisvÀrda i min mening.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Skulle vara kul att höra vilken/vilka GS ni Àger/Àgt som ni hÄller som favorit/favoriter.
Jag har hunnit testa pÄ följande:

SBGJ001
Fantastiskt vacker klocka, strukturen i tavlan och den blÄ GMT-visaren gör sig fruktansvÀrt bra ute i solen.
Screenshot_20190322-115440_Instagram.jpg

SBGA029
Spring drive, vad mer kan man sÀga. Förförande att se sekundvisare svepa fram!
Screenshot_20190322-115948_Instagram.jpg

SBGR097
Limiterad med en riktigt trevlig tavla, gÄr frÄn mörk till ljusblÄ beroende pÄ ljus.
Screenshot_20190322-120126_Instagram.jpg

SBGN007
Grön grön grön med en fantastisk tavla som gÄr hand i hand med dom guldiga detaljerna, mycket trevlig! Quartz Àr Àven vÀldigt skönt, bara att ta pÄ sig och köra.
IMG_20190308_160238_769.jpg

SBGN005
Quartz, GMT, lume och en tavla att dö för, mycket borstade ytor vilket jag föredrar! Det Àr Àven anledningen till att andra GS fÄtt lÀmna, denna passar min livsstil allra bÀst och Àr dÀrför favoriten just nu.
IMG_20190321_171119_100.jpg

IMG_20190321_185426_342.jpg

@Molle fÄr inte svara, han har klarat ut GS;)
Jag har hunnit med Sbgj001, sbgn003 och Sbgx063.

Sbgj001 - helt fantastisk men för mig personligen 2mm för stor Ät alla hÄll förutom bredden pÄ lÀnk. SÄld

Sbgn003 - klockan som Àr mest jag utav de tre jag testat. Sportig look som passar min vardag dÄ jag inte Àr den dressade typen.

Sbgx063 - instegsklockan i GS som jag har svĂ„rt att se jag skulle skiljas frĂ„n. Den Ă€r sĂ„ rackarns smidig och bekvĂ€m. Även tillrĂ€ckligt dressad för min del om man nu skulle klĂ€ upp sig lite snyggt. Sen mĂ„ste jag alltid ha en ljus tavla i samlingen :)
IMG_20190203_204642-01.jpeg
 

Therango

Omega
Skulle vara kul att höra vilken/vilka GS ni Àger/Àgt som ni hÄller som favorit/favoriter.
Jag har hunnit testa pÄ följande:

SBGJ001
Fantastiskt vacker klocka, strukturen i tavlan och den blÄ GMT-visaren gör sig fruktansvÀrt bra ute i solen.
Screenshot_20190322-115440_Instagram.jpg

SBGA029
Spring drive, vad mer kan man sÀga. Förförande att se sekundvisare svepa fram!
Screenshot_20190322-115948_Instagram.jpg

SBGR097
Limiterad med en riktigt trevlig tavla, gÄr frÄn mörk till ljusblÄ beroende pÄ ljus.
Screenshot_20190322-120126_Instagram.jpg

SBGN007
Grön grön grön med en fantastisk tavla som gÄr hand i hand med dom guldiga detaljerna, mycket trevlig! Quartz Àr Àven vÀldigt skönt, bara att ta pÄ sig och köra.
IMG_20190308_160238_769.jpg

SBGN005
Quartz, GMT, lume och en tavla att dö för, mycket borstade ytor vilket jag föredrar! Det Àr Àven anledningen till att andra GS fÄtt lÀmna, denna passar min livsstil allra bÀst och Àr dÀrför favoriten just nu.
IMG_20190321_171119_100.jpg

IMG_20190321_185426_342.jpg

@Molle fÄr inte svara, han har klarat ut GS;)
För mig Àr helt klart Snöflingan favoriten.. Det Àr nÄgot magiskt med tavlan i kombination med den svepande sekundvisaren som fÄr mig att gÄ igÄng pÄ den lite extra.. :)
20190325_175010.jpg
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
SlÀpper GS klockor helt random pÄ Äret förutom Basel eller finns det nÄgra speciella hÄllpunkter att ha koll pÄ?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
SlÀpper GS klockor helt random pÄ Äret förutom Basel eller finns det nÄgra speciella hÄllpunkter att ha koll pÄ?
Man kanske kan sÀga att eftersom Basel bara Àr en mÀssa för att visa vad som kommer och vad man kan, sÄ Àr det mer regel Àn undantag att nÄgot finns att köpa i nÀra anslutning till mÀssan... Skulle rÀkna ifrÄn juni och framÄt
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Man kanske kan sÀga att eftersom Basel bara Àr en mÀssa för att visa vad som kommer och vad man kan, sÄ Àr det mer regel Àn undantag att nÄgot finns att köpa i nÀra anslutning till mÀssan... Skulle rÀkna ifrÄn juni och framÄt
FÄr börja hoppas pÄ en dykare i 40mm frÄn midsommar och framÄt dÄ :p
 

JesperO

Rolex
För mig Àr helt klart Snöflingan favoriten.. Det Àr nÄgot magiskt med tavlan i kombination med den svepande sekundvisaren som fÄr mig att gÄ igÄng pÄ den lite extra.. :)
20190325_175010.jpg

galet snyggt exempel pÄ hur galet bra indexen Àr polerade... det gula som reflekteras blev ju riktigt hÀftigt...
 
Topp