• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Är det nĂ„gon hĂ€r som vet om det gĂ„r att fĂ„ tag pĂ„ reservdelar till GS nĂ„gonstans? Har en kompis som skulle vilja byta krona (och axel) pĂ„ sin automatare utan att behöva skicka klockan till Japan. IdĂ©er nĂ„gon?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Optura fÄr inte ta in delar till GS sÄ dÄ har jag svÄrt att tro att AD kan fixa det. Inte den officiella vÀgen iaf.
SÄ du tror att Svante saknar erfarenhet att peka din kompis i rÀtt riktning om han inte kan göra jobbet sjÀlv? Jag vet inte hur gammal klockan Àr, men Àr det vintage sÄ kanske @kuma-kun kan vara behjÀlplig...
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Skulle vara kul att höra vilken/vilka GS ni Àger/Àgt som ni hÄller som favorit/favoriter.
Jag har hunnit testa pÄ följande:

SBGJ001
Fantastiskt vacker klocka, strukturen i tavlan och den blÄ GMT-visaren gör sig fruktansvÀrt bra ute i solen.
Screenshot_20190322-115440_Instagram.jpg

SBGA029
Spring drive, vad mer kan man sÀga. Förförande att se sekundvisare svepa fram!
Screenshot_20190322-115948_Instagram.jpg

SBGR097
Limiterad med en riktigt trevlig tavla, gÄr frÄn mörk till ljusblÄ beroende pÄ ljus.
Screenshot_20190322-120126_Instagram.jpg

SBGN007
Grön grön grön med en fantastisk tavla som gÄr hand i hand med dom guldiga detaljerna, mycket trevlig! Quartz Àr Àven vÀldigt skönt, bara att ta pÄ sig och köra.
IMG_20190308_160238_769.jpg

SBGN005
Quartz, GMT, lume och en tavla att dö för, mycket borstade ytor vilket jag föredrar! Det Àr Àven anledningen till att andra GS fÄtt lÀmna, denna passar min livsstil allra bÀst och Àr dÀrför favoriten just nu.
IMG_20190321_171119_100.jpg

IMG_20190321_185426_342.jpg

@Molle fÄr inte svara, han har klarat ut GS;)
 

Isodor

Audemars
Skulle vara kul att höra vilken/vilka GS ni Àger/Àgt som ni hÄller som favorit/favoriter.
Jag har hunnit testa pÄ följande:

SBGJ001
Fantastiskt vacker klocka, strukturen i tavlan och den blÄ GMT-visaren gör sig fruktansvÀrt bra ute i solen.
Screenshot_20190322-115440_Instagram.jpg

SBGA029
Spring drive, vad mer kan man sÀga. Förförande att se sekundvisare svepa fram!
Screenshot_20190322-115948_Instagram.jpg

SBGR097
Limiterad med en riktigt trevlig tavla, gÄr frÄn mörk till ljusblÄ beroende pÄ ljus.
Screenshot_20190322-120126_Instagram.jpg

SBGN007
Grön grön grön med en fantastisk tavla som gÄr hand i hand med dom guldiga detaljerna, mycket trevlig! Quartz Àr Àven vÀldigt skönt, bara att ta pÄ sig och köra.
IMG_20190308_160238_769.jpg

SBGN005
Quartz, GMT, lume och en tavla att dö för, mycket borstade ytor vilket jag föredrar! Det Àr Àven anledningen till att andra GS fÄtt lÀmna, denna passar min livsstil allra bÀst och Àr dÀrför favoriten just nu.
IMG_20190321_171119_100.jpg

IMG_20190321_185426_342.jpg

@Molle fÄr inte svara, han har klarat ut GS;)

Kul post! FörstÄr att quartz-GMT'n passar dig bra nÀr du kopplar det till din livsstil.

Nu har jag sjÀlv 3 GS som jag valt omsorgsfullt inom olika omrÄden. SBGJ021, SBGV011 & SBGA031. Anledningen till jag valt dessa Àr jag tycker de representerar det bÀsta frÄn GS inom olika omrÄden. Vardag/sport, dress och dykare. Som grÀdde pÄ moset har dessa Hi-beat, Quartz och Spring Drive.

Skulle jag köra endast en av dessa skulle det helt klart vara min SBGJ021, Àlskar boetten, tavlan etc och att den Àr lite signifikativ GS, med en twist av rolig tavla.
Nackdelen Àr att den Àr topptung de dagar som handleden Àr smalare.

--
Om jag inte haft dessa 3 och varit OWG hade jag nog valt en SBGA375, roligaste boetten, nÄgot tunnare Àn min SBGJ. Dessutom spring drive med 72h PR (skönt att kunna lÀgga av pÄ fredagen och ta pÄ mÄndag morgon utan klockan stannat). Svepande visare och i princip noll kostnad i drift för service. Vill man bada sÄ Àr den specad 10 BAR samt skruvad krona.

Tycker Àven att SBGN003/005 Àr riktigt bra klockor för OWG sÄ bockar av alla boxar egentligen, sÄ det skulle vara en contender.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Helt fÀrsk pÄ GS men fÄtt hjÀrnspöken efter att ha klÀmt pÄ SBGN005. SÄ perfekt storlek och tyngd! KM Globen hade ett ex kvar.

ÖvervĂ€ger dock att jaga SBGN003 dĂ„ jag tror mig uppskatta svart mer. Vad sĂ€ger ni som testat bĂ„da? Är lite skeptisk till att visaren Ă€r orange och inte lirar helt med röda GMT-texten.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Helt fÀrsk pÄ GS men fÄtt hjÀrnspöken efter att ha klÀmt pÄ SBGN005. SÄ perfekt storlek och tyngd! KM Globen hade ett ex kvar.

ÖvervĂ€ger dock att jaga SBGN003 dĂ„ jag tror mig uppskatta svart mer. Vad sĂ€ger ni som testat bĂ„da? Är lite skeptisk till att visaren Ă€r orange och inte lirar helt med röda GMT-texten.
Tycker det Àr det stora plusset, alltsÄ att visaren Àr orange. Föredrar ocksÄ svart tavla.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Helt fÀrsk pÄ GS men fÄtt hjÀrnspöken efter att ha klÀmt pÄ SBGN005. SÄ perfekt storlek och tyngd! KM Globen hade ett ex kvar.

ÖvervĂ€ger dock att jaga SBGN003 dĂ„ jag tror mig uppskatta svart mer. Vad sĂ€ger ni som testat bĂ„da? Är lite skeptisk till att visaren Ă€r orange och inte lirar helt med röda GMT-texten.

Visaren Àr orange och texten orange pÄ SBGN003. Jag Àger 003, men har provat 005. Gillar du svart tavla mer sÄ kör 003. Den Àr ju hÀrligt blÀcksvart. Inget fel pÄ den blÄ, men jag gillar orange kontrastfÀrg och matchade datumfÀrg mer. Men den blÄ sunbursten var grym!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Visaren Àr orange och texten orange pÄ SBGN003. Jag Àger 003, men har provat 005. Gillar du svart tavla mer sÄ kör 003. Den Àr ju hÀrligt blÀcksvart. Inget fel pÄ den blÄ, men jag gillar orange kontrastfÀrg och matchade datumfÀrg mer. Men den blÄ sunbursten var grym!
Det fÄr bli att jaga svart. Jag har aldrig gillat blÄ sunburst men 005 var den första jag kÀnde att den kunde funka ÀndÄ. Den var rÀtt subtil.
 

Isodor

Audemars
Den dÀr Àr riktigt bra. Minns mycket vÀl nÀr jag provade första gÄngen hur rÀtt den kÀndes. Grattis!
 
Topp