• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Gjorde ett byte och fick en SBGV245 men kÀnner inte sÄ starkt för den. Kan vara kul att byta till en annan GS. PM:a I sÄ fall. Annars blir det nog en annons om ett litet tag.
IMG_20190525_162153.jpg

Gjorde ett byte och fick en SBGV245 men kÀnner inte sÄ starkt för den. Kan vara kul att byta till en annan GS. PM:a I sÄ fall. Annars blir det nog en annons om ett litet tag.
IMG_20190525_162153.jpg
Är det nĂ„gon av er som Ă€ger/Ă€gt denna som kan tĂ€nka sig skriva en recension? Det verkar vara en modell som har svĂ„rt att nĂ„ hela vĂ€gen ...

En uppdatering om min sambos tÀnkta köp av en stgr001j. Vi var och tittade pÄ den igen i onsdags och pratade lite kring den. Det uppkom tvÄ potentiella problem:

1. Klockan Àr frÄn ca 2016 och har legat osÄld i deras monter sen dess. Jag funderar lite pÄ vad detta kan innebÀra för hur urverket mÄr och nÀr det kan vara dags för service. LÀser man pÄ Grand Seikos hemsida sÄ stÄr det att:
"If your watch has a mechanical movement, try not to leave the watch unworn for too long. Your Grand Seiko watch performs best when worn for at least 10 hours a day."
1)Vet inte hur vanligt det Àr att klockor blir osÄlda i butik sÄ hÀr lÀnge, men tror inte att just detta ska vara ett superstort problem. Men sÀg gÀrna till om ni tror annorlunda.
Det som oroar mig mer Àr dock detta citat:
"We recommend that you have your watch checked and overhauled periodically. Optimally, this should be done every three to four years."
2)DÄ klockan redan Àr tre Är gammal, förvisso oanvÀnd (vilket i sig eventuellt Àr ett problem), börjar det inte bli dags för service snart dÄ? Oljor som torkar osv?
Till saken hör att de har erbjudit 30% rabatt pÄ klockan dÄ de sÄklart vill bli av med den dÄ den legat dÀr i tre Är. Tycker ni man ska se det som att man fÄr kostnaden för en tidig service inrÀknat i den rabatten eller bör man försöka be dem serva klockan innan utlÀmning dÄ den ÀndÄ nÀrmar sig servicedags?

2. NÀr min sambo beundrade klockan i butiken sÄ lade hon, imponerande nog, mÀrke till nÄgot pÄ glaset framför tavlan. Deras urmakare har idag tittat pÄ den och konstaterade att 3)det Àr ett dammkorn som sitter pÄ insidan glaset. Han sade att han öppnade upp den men att han inte hade verktygen för att kunna ta ut urverket och plocka ut dammkornet sÄ han ska skicka den till deras servicecenter i norge.
Hur skulle ni kÀnna inför att hitta damm i en helt ny klocka? Kan detta vara ett mÄndagsexemplar man ska hÄlla sig borta frÄn eller skulle ni tycka det vara ok sÄ med att de skickar ivÀg den för rengöring (vet inte hur noggranna de kommer vara, kommer de gÄ igenom hela urverket till exempel?) och köpa den ÀndÄ?

Kanske borde göra en separat trÄd för detta.. Om sÄ Àr fallet fÄr nÄn admin gÀrna sÀga till. Annars tar jag tacksamt emot era Äsikter!
Om jag bara sammanfattar lite, och ger min Äsikt ... Den första punkten Àr en av anledningarna till att klockor har ett pris som med rÄge överstiger tillverkningskostnader och liknande utgifter som finns runt andra produkter. Inget konstigt alls, speciellt pÄ en sÄ udda dammodell. PÄ punkt tvÄ tycker jag inte man behöver vara allt för anal, hon kan sÀkert vÀnta tre Är till utan oro. Oljornas livslÀngd har bra nog bra marginaler nu för tiden, och klockan Àr ju ny. Men punkt tre, Àven med rabatt, inte sÄ kul. Ska hon först köpa en klocka som hon direkt ska vara utan i minst en mÄnad? Har ni kollat om FÀltöversten har nÄgon annan inne? Om servicekostnad och tid för sÄdan Àr ett gupp pÄ vÀgen Àr jag tillbaka till mitt tidigare förslag, kvarts ;) GS kvarts Àr ju liksom ibland det absolut vassaste som gÄr att köpa, en automat kan visserligen vara fin och vÀlgjord pÄ alla vis, men nr1 eller nr2 Àr den ju inte ...

Var inne och testade en sbga285g idag och blev sinnessjukt kÀr.

NÄgon som Àger (Àgt) och vill dela med sig lite av upplevelse? :rolleyes:
Jag har dess syskon med champagnefĂ€rgad tavla, SBGA283, sedan ca ett Ă„r tillbaka och har varit supernöjd med den sedan dag 1. Bra storlek, sitter som en smĂ€ck och funkar till det mesta. Älskar spring drive, vilket tillsammans med GS finish Ă€r det som ger den det lilla extra. Sitter pĂ„ armen just nu sĂ„ bjuder pĂ„ ett fĂ€rskt ws med halvdant ljus i soffan.
5E2B362D-EC60-4180-AEE5-D92C8A9CDA0A.jpeg

Jag har dess syskon med champagnefĂ€rgad tavla, SBGA283, sedan ca ett Ă„r tillbaka och har varit supernöjd med den sedan dag 1. Bra storlek, sitter som en smĂ€ck och funkar till det mesta. Älskar spring drive, vilket tillsammans med GS finish Ă€r det som ger den det lilla extra. Sitter pĂ„ armen just nu sĂ„ bjuder pĂ„ ett fĂ€rskt ws med halvdant ljus i soffan.
5E2B362D-EC60-4180-AEE5-D92C8A9CDA0A.jpeg
Den Àr bra fin den! Kanske skulle ha en i varje fÀrg :)

DED0D4BD-CDC1-4E03-B224-4BB3DE30D819.jpeg
F2E2085D-8B8F-4F14-971A-9B2C5BE12B4C.jpeg
6F45AB97-F70F-46E0-A778-C905CF447E14.jpeg
EFC048BF-A498-482C-9C88-FFB9AD97FFA5.jpeg

Jo dÄ, jag har haft den pÄ lÀnk. Tycker klockan Àr kanon men den Àr lite för liten för min smak.
Jag hittade din insta-post om klockan, storleken Àr skitbra men frÄgan Àr om jag vill slanta upp pengar för en lÀnk som kanske gör klockan till en keeper. Dessutom föredrar jag nog SBGV243 över den grÄ SBGV245. FÄr kÀnna efter lite.

Om jag bara sammanfattar lite, och ger min Äsikt ... Den första punkten Àr en av anledningarna till att klockor har ett pris som med rÄge överstiger tillverkningskostnader och liknande utgifter som finns runt andra produkter. Inget konstigt alls, speciellt pÄ en sÄ udda dammodell. PÄ punkt tvÄ tycker jag inte man behöver vara allt för anal, hon kan sÀkert vÀnta tre Är till utan oro. Oljornas livslÀngd har bra nog bra marginaler nu för tiden, och klockan Àr ju ny. Men punkt tre, Àven med rabatt, inte sÄ kul. Ska hon först köpa en klocka som hon direkt ska vara utan i minst en mÄnad? Har ni kollat om FÀltöversten har nÄgon annan inne? Om servicekostnad och tid för sÄdan Àr ett gupp pÄ vÀgen Àr jag tillbaka till mitt tidigare förslag, kvarts ;) GS kvarts Àr ju liksom ibland det absolut vassaste som gÄr att köpa, en automat kan visserligen vara fin och vÀlgjord pÄ alla vis, men nr1 eller nr2 Àr den ju inte ...
Tack för tipset! Ska ringa fÀltöversten och lite fler klockmaster butiker och se ifall nÄn rÄkar ha en sÄdan inne!

En uppdatering om min sambos tÀnkta köp av en stgr001j. Vi var och tittade pÄ den igen i onsdags och pratade lite kring den. Det uppkom tvÄ potentiella problem:

1. Klockan Àr frÄn ca 2016 och har legat osÄld i deras monter sen dess. Jag funderar lite pÄ vad detta kan innebÀra för hur urverket mÄr och nÀr det kan vara dags för service. LÀser man pÄ Grand Seikos hemsida sÄ stÄr det att:
"If your watch has a mechanical movement, try not to leave the watch unworn for too long. Your Grand Seiko watch performs best when worn for at least 10 hours a day."
Vet inte hur vanligt det Àr att klockor blir osÄlda i butik sÄ hÀr lÀnge, men tror inte att just detta ska vara ett superstort problem. Men sÀg gÀrna till om ni tror annorlunda.
Det som oroar mig mer Àr dock detta citat:
"We recommend that you have your watch checked and overhauled periodically. Optimally, this should be done every three to four years."
DÄ klockan redan Àr tre Är gammal, förvisso oanvÀnd (vilket i sig eventuellt Àr ett problem), börjar det inte bli dags för service snart dÄ? Oljor som torkar osv?
Till saken hör att de har erbjudit 30% rabatt pÄ klockan dÄ de sÄklart vill bli av med den dÄ den legat dÀr i tre Är. Tycker ni man ska se det som att man fÄr kostnaden för en tidig service inrÀknat i den rabatten eller bör man försöka be dem serva klockan innan utlÀmning dÄ den ÀndÄ nÀrmar sig servicedags?

2. NÀr min sambo beundrade klockan i butiken sÄ lade hon, imponerande nog, mÀrke till nÄgot pÄ glaset framför tavlan. Deras urmakare har idag tittat pÄ den och konstaterade att det Àr ett dammkorn som sitter pÄ insidan glaset. Han sade att han öppnade upp den men att han inte hade verktygen för att kunna ta ut urverket och plocka ut dammkornet sÄ han ska skicka den till deras servicecenter i norge.
Hur skulle ni kÀnna inför att hitta damm i en helt ny klocka? Kan detta vara ett mÄndagsexemplar man ska hÄlla sig borta frÄn eller skulle ni tycka det vara ok sÄ med att de skickar ivÀg den för rengöring (vet inte hur noggranna de kommer vara, kommer de gÄ igenom hela urverket till exempel?) och köpa den ÀndÄ?

Kanske borde göra en separat trÄd för detta.. Om sÄ Àr fallet fÄr nÄn admin gÀrna sÀga till. Annars tar jag tacksamt emot era Äsikter!
Jag hade inte brytt mig om nÄgot av det dÀr, det kan ju dock vara ett bra utgÄngslÀge för att diskutera rabatt. ;) Glöm inte heller att 2016 innebÀr gamla tavel-layouten. Vissa föredrar den layouten, vissa föredrar den nya layouten.

Sbgr053
KÀrlek vid första ögonkastet! Vilket hantverk och precision. Var sÄ vÀrt att tömma sÄ vÀl klocklÄda som skatteÄterbÀring för att ha rÄd med denna skönhet. Bravo GS, helt klar ett par snÀpp upp kvalitetsmÀssigt jÀmfört med vad jag har haft innan! :cigar:
20190526_103319.jpg

Senast Àndrad:
Personligen tycker jag inte att en lÀnk förhöjer nÄgot mot den boetten, i synnerhet inte SBGV245 med grÄ tavla. Att tydliggöra luggarna med annat material gör hela klockan enligt mig. Gummi var en vinnare.

12200B0E-B82A-475E-8D47-8254E36587D0.jpeg
Bra poÀng. Luggarna gör ju i princip den klockan. Canvasvandet som följer med flyger inte för mig - obekvÀmt, stelt och kort - SÄ jag skall göra ett försök med nÄgot annat band innan jag ger upp helt.

Tillbaka
Topp