• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Sbgr053
KÀrlek vid första ögonkastet! Vilket hantverk och precision. Var sÄ vÀrt att tömma sÄ vÀl klocklÄda som skatteÄterbÀring för att ha rÄd med denna skönhet. Bravo GS, helt klar ett par snÀpp kvalitetsmÀssigt jÀmfört med vad jag har haft innan! :cigar:
20190526_103319.jpg
Grym! Snyggt jobbat.

Gjorde ett byte och fick en SBGV245 men kÀnner inte sÄ starkt för den. Kan vara kul att byta till en annan GS. PM:a I sÄ fall. Annars blir det nog en annons om ett litet tag.
IMG_20190525_162153.jpg
Den dÀr Àr jag lite sugen pÄ, men dom ekonomiska medlen finns inte just nu. Blir eventuellt om man byter till sig en!

Senast Àndrad:
Personligen tycker jag inte att en lÀnk förhöjer nÄgot mot den boetten, i synnerhet inte SBGV245 med grÄ tavla. Att tydliggöra luggarna med annat material gör hela klockan enligt mig. Gummi var en vinnare.

12200B0E-B82A-475E-8D47-8254E36587D0.jpeg
Sant! Ser riktigt bra ut med Hirsch Pure. Tycker inte jag sett sÄ mÄnga olika band pÄ den, folk fÄr helt enkelt bli lite mer kreativa och testa runt. Vore inte militÀrgrönt lite ballt, kanske Hirsch Arne? FÄr vÀl köpa den sjÀlv om inget annat och pröva mig fram.

Sant! Ser riktigt bra ut med Hirsch Pure. Tycker inte jag sett sÄ mÄnga olika band pÄ den, folk fÄr helt enkelt bli lite mer kreativa och testa runt. Vore inte militÀrgrönt lite ballt, kanske Hirsch Arne? FÄr vÀl köpa den sjÀlv om inget annat och pröva mig fram.
Testa, tror du skulle gilla den.

• Like
Reactions: AB
Personligen tycker jag inte att en lÀnk förhöjer nÄgot mot den boetten, i synnerhet inte SBGV245 med grÄ tavla. Att tydliggöra luggarna med annat material gör hela klockan enligt mig. Gummi var en vinnare.

12200B0E-B82A-475E-8D47-8254E36587D0.jpeg
Det fina med lÀnken mot boetten Àr att den inte Àr sÄ pÄtagligt integrerad med bandhornen utan Àr lite "lÀgre" och löper an lite snett mot boetten (framstÄr bra i Yonssons första bild). DÀrmed sÄ framtrÀder bandhornen/boettformen lika vÀl med lÀnken som med band imho.
Intressanta Àr att jag tÀnkte att detta var en positiv sidoeffekt av att det Àr en lÀnk som egentligen inte Àr avsedd för klockan men man ser pÄ de nya quartzdykarna som har en vÀldigt snarlik boett att man valt exakt samma ÀndlÀnkslösning pÄ originallÀnken. Helt rÀtt.

Det fina med lÀnken mot boetten Àr att den inte Àr sÄ pÄtagligt integrerad med bandhornen utan Àr lite "lÀgre" och löper an lite snett mot boetten (framstÄr bra i Yonssons första bild). DÀrmed sÄ framtrÀder bandhornen/boettformen lika vÀl med lÀnken som med band imho.
Intressanta Àr att jag tÀnkte att detta var en positiv sidoeffekt av att det Àr en lÀnk som egentligen inte Àr avsedd för klockan men man ser pÄ de nya quartzdykarna som har en vÀldigt snarlik boett att man valt exakt samma ÀndlÀnkslösning pÄ originallÀnken. Helt rÀtt.
Hör vad du sĂ€ger och hĂ„ller i viss mĂ„n med men effekten av annat material Ă€n stĂ„l gör luggarna sĂ„ mycket mer pĂ„tagliga. Gillar ocksĂ„ att Ă€ndlĂ€nkar tydligt ”bryter av” frĂ„n boett men uppskattar Ă€ven att linjer följer med ut i Ă€ndlĂ€nken. Highbeat-dykarna SBGH255/257 Ă€r ett utmĂ€rkt exempel dĂ€r man fĂ„r bĂ„de och.
5B1076BB-09E9-4682-9903-CB51E050F75F.jpeg

I SBGV245:s fall tycker jag det blir för mycket stÄl helt enkelt, speciellt med den grÄ tavlan.

Senast Àndrad:
Hör vad du sĂ€ger och hĂ„ller i viss mĂ„n med men effekten av annat material Ă€n stĂ„l gör luggarna sĂ„ mycket mer pĂ„tagliga. Gillar ocksĂ„ att Ă€ndlĂ€nkar tydligt ”bryter av” frĂ„n boett men uppskattar Ă€ven att linjer följer med ut i Ă€ndlĂ€nken. Highbeat-dykarna SBGH255/257 Ă€r ett utmĂ€rkt exempel dĂ€r man fĂ„r bĂ„de och.

I SBGV245:s fall tycker jag det blir för mycket stÄl helt enkelt, speciellt med den grÄ tavlan.
9ADB2410-2D1E-4ED4-A0E2-F0AC8E6A6986.jpeg
8D95F123-3F2E-4198-86E4-ED6BBA9EBA7E.jpeg

Exakt den lÀnken och den ÀndlÀnken fast tredelad hade varit cool.

Sbgr053
KÀrlek vid första ögonkastet! Vilket hantverk och precision. Var sÄ vÀrt att tömma sÄ vÀl klocklÄda som skatteÄterbÀring för att ha rÄd med denna skönhet. Bravo GS, helt klar ett par snÀpp kvalitetsmÀssigt jÀmfört med vad jag har haft innan! :cigar:
20190526_103319.jpg
Stort grattis - en av mina absoluta favoriter i klocklÄdan. SvÀrtan i tavlan Àr magisk :)

S
9ADB2410-2D1E-4ED4-A0E2-F0AC8E6A6986.jpeg
8D95F123-3F2E-4198-86E4-ED6BBA9EBA7E.jpeg

Exakt den lÀnken och den ÀndlÀnken fast tredelad hade varit cool.
SBGH255/257 Ă€r verkligen ett praktexempel pĂ„ hur man designar en ”hel” klocka.
Jag krÀks lite varje gÄng jag ser mÄnga av Strapcodes ÀndlÀnkar (sorry för bash, kul att ni finns) som bara följer och fyller ut luggar. Funkar för gummi, blir sÀllan bra i metall.

Köper definitivt den biten med tavlan. Jag har varit lite smÄsugen att testa 245 nu nÀr den flutit runt men det kÀnns som att det kanske kan bli lite "jÀmngrÄtt".

Antar att du menar SBGA029/229, jag tycker det Àr en rÀtt underskattad klocka hÀr pÄ KS. Konsensus rÄder dock hÀr att den Àr tung och kanske lite för stor. Jag hade den ett tag och tyckte den var supertrevlig, sitter bra pÄ handleden. Men visst, det Àr ingen lÀtt pjÀs direkt.
Jag har kommit att Ă€lska (ja det Ă€r ett starkt ord) min sbga029 air diver mer och mer. Har haft den sen i september och numera tar jag aldrig av den annat Ă€n pĂ„ gymmet, sover och duschar med den ocksĂ„. Har Ă€ven fĂ„tt flera meddelanden hĂ€r pĂ„ KS frĂ„n folk som vill köpa den av mig sĂ„ intresse finns det. Jag har provat nĂ„gra GS dressare som jag varit sugen pĂ„ men tycker de varit för lĂ€tta och för smĂ„ sĂ„ jag antar att det Ă€r en smaksak nĂ€r det gĂ€ller dessa parametrar. ModemĂ€ssigt sĂ„ gĂ„r det vĂ€ll mot mindre storlekare dock.. jag gillar storleken och tyngden som fan. Är i övrigt grymt sugen pĂ„ den blĂ„a special edition high beat dressaren.

Jag har dess syskon med champagnefĂ€rgad tavla, SBGA283, sedan ca ett Ă„r tillbaka och har varit supernöjd med den sedan dag 1. Bra storlek, sitter som en smĂ€ck och funkar till det mesta. Älskar spring drive, vilket tillsammans med GS finish Ă€r det som ger den det lilla extra. Sitter pĂ„ armen just nu sĂ„ bjuder pĂ„ ett fĂ€rskt ws med halvdant ljus i soffan.
5E2B362D-EC60-4180-AEE5-D92C8A9CDA0A.jpeg

Sjukt snygg. BeslutsÄngesten mellan svart tavla och champagne vÀxer. Champagne leder..

Senast Àndrad:
Sjukt snygg. BeslutsÄngesten mellan svart tavla och champagne vÀxer. Champagne leder..
Jag har en SBGV229, alltsÄ champagne. Vet inte hur mÄnga klockor du har eller hur mÄnga du planerar att skaffa. Det jag mÀrkt Àr att klockorna som jag anvÀnder mest Àr svarta och fÄr svÄrt att bÀra nÄgot annat en lÀngre tid.
TĂ€nkte det kunde vara bra input :)

Jag har en SBGV229, alltsÄ champagne. Vet inte hur mÄnga klockor du har eller hur mÄnga du planerar att skaffa. Det jag mÀrkt Àr att klockorna som jag anvÀnder mest Àr svarta och fÄr svÄrt att bÀra nÄgot annat en lÀngre tid.
TĂ€nkte det kunde vara bra input :)
Grand seikos champagnetavlor Àr fantastiska!

Tillbaka
Topp