• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Riktigt bra pris pÄ Molles!
Man blir ju sugen....
Inget snack om saken, men sÄ Àr det sÄ att jag mer gillar idén med kronografer Àn sjÀlva klockorna. Sitter och vÀger för och emot men befarar att det skulle bli en snar flipp med förlust Àven pÄ den.. men ÀndÄ, den Àr ju nice den dÀr..
Eller, sÄ köper jag den och byter mot din SBGE245 nÀr du tröttnat pÄ den. ;)

Inget snack om saken, men sÄ Àr det sÄ att jag mer gillar idén med kronografer Àn sjÀlva klockorna. Sitter och vÀger för och emot men befarar att det skulle bli en snar flipp med förlust Àven pÄ den.. men ÀndÄ, den Àr ju nice den dÀr..

Snart blir vi tagna i örat hÀr men jag ser inte att 245 skulle Äka nÄgonstans. DÀremot min gamle grail SLA025.
Hmmmm :pompus:

NÀr vi nu ÀndÄ pratar Springdrive chronos - rÄkar ju finnas en löjligt bra SBGC013 till salu, antar att den har precis samma mÄtt som 001?

Exakt hur stort bÀr en sÄn dÀr? NÄgon som har nÄgon vettig jÀmförelse? Bara att glömma om man ligger runt 17cm handled?
Den Ă€r stor, inget snack om det. Men Seiko Ă€r fan riktigt bra pĂ„ att göra stora klockor som sitter bra. SjĂ€lvklart beroende pĂ„ hur handleden ser ut men jag lovar nĂ€stan att det funkar pĂ„ dina 17cm. Är sjĂ€lv snĂ€ppet tunnare och ligger precis pĂ„ grĂ€nsen för att klara av den (enligt mig sjĂ€lv dĂ„ ;))

Det Àr en hypotetiskt diskussion ;)
Men jag "behöver" spring drive I mitt liv..

Kan inte tÀnka mig en bÀttre start Àn en SBGC013. Och det faktum att den j*veln gick ju pÄ 100 papp nÀr det begav sig gör inte saken sÀmre!
001's styrka Àr enligt mig den vackra champagnetavlan och den blÄnerade sekunden men Ti och guld innebÀr ju inte att man börjar grÄta av skam.

Jag tÀnker lite likadant, men villhöver en Chrono och behöver prova Springdrive.

Rent tekniskt har jag typ svÄrt att tÀnka mig ett mer avancerat ur (bortsett frÄn turbilloner och dylikt), Springdrive, titan, chrono, GMT, keramik...grymt ju!

Den Ă€r stor, inget snack om det. Men Seiko Ă€r fan riktigt bra pĂ„ att göra stora klockor som sitter bra. SjĂ€lvklart beroende pĂ„ hur handleden ser ut men jag lovar nĂ€stan att det funkar pĂ„ dina 17cm. Är sjĂ€lv snĂ€ppet tunnare och ligger precis pĂ„ grĂ€nsen för att klara av den (enligt mig sjĂ€lv dĂ„ ;))

Tack för svar! Ägt bland annat Samurai, i titan, tidigare och det Ă€r ju heller ingen liten pjĂ€s men satt riktigt bra.

Äger du en Chrono sjĂ€lv?

Tack för svar! Ägt bland annat Samurai, i titan, tidigare och det Ă€r ju heller ingen liten pjĂ€s men satt riktigt bra.

Äger du en Chrono sjĂ€lv?
Jo, har en SBGC013 sen dryga Ă„ret. Inte Ă„ngrat mig en sekund.
8176E340-3755-4254-AB5B-283D1EDF34E8.jpeg 2AE68CB0-480C-45E9-93E9-CCC13F7CAAE0.jpeg

Halloj! Min sambo har kÀrat ner sig i en Grand Seiko nÀr jag gick in för att testa en Snowflake! Modellen heter stgr001j och Àr en skapelse pÄ 35mm med 100m vattentÄlighet, lÀnk, diamantindex och imponerande 72h gÄngreserv pÄ automatverket.

Innan hon öppnar plÄnboken ville hon höra sig för bland er ifall det hÀr ett bra köp. Om ni kÀnner till nÄgra problem med urverk osv.

Sen ville vi höra om ni har tips pÄ andra klockor hon kanske vill ta en titt pÄ innan hon slÄr till pÄ denna. BÄde Grand Seiko och andra mÀrken gÄr bra. Kriterier Àr 34-38mm storlek, lÀnk, vattentÄlig och gÀrna lite bling (dock bara lite dÄ priset gÀrna fÄr hÄllas under 50k). Helst ville hon ha en snowflake sjÀlv, men den var för stor. Och minsta modellen med en spring drive var 39mm om vi förstod det rÀtt, annars hade hon gÀrna tagit en annan med spring drive.

Annars Àr som sagt all input om just den hÀr modellen uppskattad. Tack!

Getimage.ashx

Senast Àndrad:
Halloj! Min sambo har kÀrat ner sig i en Grand Seiko nÀr jag gick in för att testa en Snowflake! Modellen heter stgr001j och Àr en skapelse pÄ 35mm med 100m vattentÄlighet, lÀnk, diamantindex och imponerande 72h gÄngreserv pÄ automatverket.

Innan hon öppnar plÄnboken ville hon höra sig för bland er ifall det hÀr ett bra köp. Om ni kÀnner till nÄgra problem med urverk osv.

Sen ville vi höra om ni har tips pÄ andra klockor hon kanske vill ta en titt pÄ innan hon slÄr till pÄ denna. BÄde Grand Seiko och andra mÀrken gÄr bra. Kriterier Àr 34-38mm storlek, lÀnk, vattentÄlig och gÀrna lite bling (dock bara lite dÄ priset gÀrna fÄr hÄllas under 50k). Helst ville hon ha en snowflake sjÀlv, men den var för stor. Och minsta modellen med en spring drive var 39mm om vi förstod det rÀtt, annars hade hon gÀrna tagit en annan med spring drive.

Getimage.ashx

Gs har en hel del fina dammodeller.
Oavsett urverk sÄ Àr det bra saker. Den detalj man bör kanske ta med sig Àr - om man skall avyttra en GS dammodell sÄ Àr marknaden vÀldigt liten i Sverige och dÀrmed mÄste priset sÀttas dÀrefter.

Hur kommer det sig att 029/229 inte Ă€r sĂ„ populĂ€rt? Är den obekvĂ€m att bĂ€ra under lĂ„ng tid?

Jag har burit min dagligen i 2 mÄnader och Àr supernöjd. Tycker inte den bÀr stort. Jag tycker den bÀr mindre Àn exempelvis Sumo. Den slajdar in under skjortor osv.

Enda att klaga pÄ Àr att lÄset pÄ lÀnken Àr lite otympligt om man jÀmför med rolex/omega.

Annars Àr klagomÄlen mer generella, dvs det syns att den anvÀnts :D

Bilagor

• C79186A0-E40E-4A5B-98ED-049BFC08738F.jpeg
    C79186A0-E40E-4A5B-98ED-049BFC08738F.jpeg
    120.3 KB · Visningar: 10

Getimage.ashx
InstÀmmer med @Isodor men tycker hon borde satsa pÄ deras kvarts istÀllet. Stgf tror jag serien gÄr under...

Gs har en hel del fina dammodeller.
Oavsett urverk sÄ Àr det bra saker. Den detalj man bör kanske ta med sig Àr - om man skall avyttra en GS dammodell sÄ Àr marknaden vÀldigt liten i Sverige och dÀrmed mÄste priset sÀttas dÀrefter.
Tack för tipset! Ja, jag misstÀnkte att det skulle bli svÄrsÄlt och sa till henne att hon fÄr rÀkna med att fÄ sÄlt den för en brÄkdel av inköpspris om hon fÄr sÄlt den alls.
InstÀmmer med @Isodor men tycker hon borde satsa pÄ deras kvarts istÀllet. Stgf tror jag serien gÄr under...
Vad menar du med att du tror den gÄr under? Att den slutar tillverkas? Och Àr det isÄfall ett problem?
Jag ska nÀmna kvarts för henne, men misstÀnker att hon Àr sugen pÄ en mekanisk eller spring drive.

Tack för tipset! Ja, jag misstÀnkte att det skulle bli svÄrsÄlt och sa till henne att hon fÄr rÀkna med att fÄ sÄlt den för en brÄkdel av inköpspris om hon fÄr sÄlt den alls.

Vad menar du med att du tror den gÄr under? Att den slutar tillverkas? Och Àr det isÄfall ett problem?
Jag ska nÀmna kvarts för henne, men misstÀnker att hon Àr sugen pÄ en mekanisk eller spring drive.
Det han menar Àr att modellserien heter stgf

Jag menade att ref. nr. I serien börjar pÄ STGF. Tex. Stgf265. Jag sÄg att dom Àr mindre Àn hennes önskemÄl...

Grand_Seiko_SBGC001_9177.jpg

Jag vet att mÄnga (tex ibland jag, men det beror ocksÄ pÄ om det sjunger eller inte) fÄr panik av tex ett lÀderband pÄ en dykare. Men hur Àr det med kronografer? Canvas Àr kosher va? ;)
SBGC001.
Det dÀr sÄg ju cool ut :) Personligen kÀnns det ur aspekten "lÀder pÄ dykare" lite som en ickefrÄga nÀr försvinnande fÄ anvÀnder sina dykare just till ÀndamÄlet. Jag tycker oftare det stör nÀr en klocka som Àr vÀl anpassad till en speciell lÀnk fÄr ett lÀder bara för att... NÀr boetten Àr hög och har tjocka luggar som ger fula glipor mot ett am lÀder. Bara för den skull tycker jag det Àr alldeles för fÄ tillverkare som gör snyggt anpassade lÀder med böjda, integrerade Àndar :grumpy:

Grand_Seiko_SBGC001_9177.jpg

Jag vet att mÄnga (tex ibland jag, men det beror ocksÄ pÄ om det sjunger eller inte) fÄr panik av tex ett lÀderband pÄ en dykare. Men hur Àr det med kronografer? Canvas Àr kosher va? ;)
SBGC001.
Man gör som man vill. Jag gillar inte ens nato men gillade denna kombo. Det finns sÀkert massvis som tycker det Àr helfel, men det Àr ok :)
SBGV245 pÄ blommigt NATO from cheapestnatostraps
IMG_20190520_190925.jpg

Tillbaka
Topp