• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

IMG_20190601_012635.png

Förutom att vara uppe sent har jag Àven förvÀrvat en sÄn hÀr SBGA283 :cigar:

Senast Àndrad:
Hejhej

Om vi struntar i den kronologiska ordningen en stund sÄ fick lillebror en storebror igÄr. Helt sjukt att en 3 Är gammal klocka kan vara i perfekt skick! Stor och rörig tycker vissa, jag tycker den Àr grym. Vilken fantastisk teknisk kreation och topp kvalitet! SBCG015.
IMG_20190531_221201.jpg
IMG_20190531_221151.jpg
IMG_20190531_220958.jpg
IMG_20190531_220907.jpg
IMG_20190531_215339.jpg
IMG_20190531_215232.jpg

Hej!
Börjar bli sugen pÄ att testa en GS, men blir inte klok pÄ alla modellbeteckningar, limited editions, marknadsmodeller osv. TÀnkte kolla om ni kan guida mig rÀtt? :)
Det jag Àr ute efter Àr en modell som fyller nedan punkter. Skulle kunna utgÄ frÄn en sbgj001, men tycker den Àr nÄgot för stor. Som storleksreferens har jag en datejust som jag tycker Àr en riktigt bra storlek.

1. Storlek mellan 36-39mm
2. Ljus tavla, vit eller silver. GÀrna med nÄgon form av struktur och / eller sunburst.
3. LĂ€nk
4. Ej quartz
5. GĂ€rna GMT
6. Ej dykare
7. Prisklass 0-40k, gÀrna begagnat.
What you got? :)

Senast Àndrad:
Hej!
Börjar bli sugen pÄ att testa en GS, men blir inte klok pÄ alla modellbeteckningar, limited editions, marknadsmodeller osv. TÀnkte kolla om ni kan guida mig rÀtt? :)
Det jag Àr ute efter Àr en modell som fyller nedan punkter. Skulle kunna utgÄ frÄn en sbgj001, men tycker den Àr nÄgot för stor. Som storleksreferens har jag en datejust som jag tycker Àr en riktigt bra storlek.

2. Ljus tavla, vit eller silver. GÀrna med nÄgon form av struktur och / eller sunburst.
3. LĂ€nk
4. Ej quartz
5. GĂ€rna GMT
6. Ej dykare
SBGR251 Àr en fin automatisk klocka pÄ typ 37 mm med silver-sunburst om jag minns rÀtt.

Finns Àven i svart (253) och begagnat med Seiko-loggan pÄ tavlan (051/053).

Senast Àndrad:
Hej GS-experter!
Jag har precis köpt min dyrgrip till klocka och vilken klocka, den slÄr alla klockor i klocklÄdan pÄ fingrarna utan problem. Det Àr ju en begagnad klocka som Àr ca 2 Är gammal sÄ klart det finns lite bruksspÄr. Det finns lite lÀttare repor nere vid vÀnstra bandhornet pÄ botten pÄ bilden sÄ jag undrar om ni har nÄgra tips om det eventuellt gÄr att polera bort dessa pÄ ett enkelt sÀtt, eller blir det sÀllan bra och bÀttre att acceptera dessa som battlescars? TÀnkte dÄ dessa knappt syns och det med största sannolikhet kommer komma fler under tidens gÄng, och man kan dÄ eventuellt skicka till GS Japan för polering i framtiden. TÀnkte vÀnta dÄ detta Àr ganska kostsamt som jag har förstÄtt?
20190531_101918.jpg
Jag stör mig inte pÄ battlescars det minsta, men det dÀr Àr inte battlescars. Det dÀr Àr av nÄgon som inte vet hur man tar pÄ och av lÀnkar och band och skrapar/drar av frÄn ovansida bandhorn. Amatörrepor. Jag stör mig alltid pÄ denna typ av mÀrken av den anledningen, speciellt pÄ en ny klocka. Kan man inte byta band nÄgorlunda ska man lÄta affÀren göra det imo.

20190601_084030.jpg
20190601_084030.jpg
20190601_083944.jpg
Timvisaren, har ni sett liknande "fel"? Ser ut som nÄgon slant med verktyget.
Men vaf...
Ser likadant ut pÄ min, det Àr svÄrt att se med blotta ögat, men det syns direkt med lupp eller med en mobilbild.
Det ser ut som om minutvisaren hade skrapat i pÄ översidan, vilket jag tvivlar starkt pÄ att den gjort.
Resten av visarna Àr helt perfekta, det kan se ut som mÀrken pÄ bilderna, men det Àr bara reflektioner.
MÄste genast googla det hÀr fenomenet.
20190601_111412.jpg

Jag stör mig inte pÄ battlescars det minsta, men det dÀr Àr inte battlescars. Det dÀr Àr av nÄgon som inte vet hur man tar pÄ och av lÀnkar och band och skrapar/drar av frÄn ovansida bandhorn. Amatörrepor. Jag stör mig alltid pÄ denna typ av mÀrken av den anledningen, speciellt pÄ en ny klocka. Kan man inte byta band nÄgorlunda ska man lÄta affÀren göra det imo.
Allergisk mot amatörrepor, pÄ alla klockor, oavsett pris.

20190601_084030.jpg
20190601_084030.jpg
20190601_083944.jpg
Timvisaren, har ni sett liknande "fel"? Ser ut som nÄgon slant med verktyget.

Men vaf...
Ser likadant ut pÄ min, det Àr svÄrt att se med blotta ögat, men det syns direkt med lupp eller med en mobilbild.
Det ser ut som om minutvisaren hade skrapat i pÄ översidan, vilket jag tvivlar starkt pÄ att den gjort.
Resten av visarna Àr helt perfekta, det kan se ut som mÀrken pÄ bilderna, men det Àr bara reflektioner.
20190601_111412.jpg
Hoppsan Seiko..
Har aldrig sett liknande förr. Risk för fall av seppuku i Shinshu nu.

Den var inte dum! Inte sett tidigare. Finns det möjligen en GMT variant av den ocksÄ?
Det enkla svaret pÄ din önskelista Àr Nej. GÄ in pÄ Grand Seikos hemsida, vÀlj det urverk du Àr intresserad av och kolla vilka modeller som har det. TyvÀrr kommer du inte hitta en GMT i den storlek du önskar.

Hej!

3. LĂ€nk
4. Ej quartz
5. GĂ€rna GMT
6. Ej dykare

SBGM025
8F4BAC93-6027-4CB7-BB80-86AA6BE4A813.jpeg

Dock inte den grymma boetten som sbgj001 och inte sunbursttavla, annars check pÄ resten.

Det enkla svaret pÄ din önskelista Àr Nej. GÄ in pÄ Grand Seikos hemsida, vÀlj det urverk du Àr intresserad av och kolla vilka modeller som har det. TyvÀrr kommer du inte hitta en GMT i den storlek du önskar.
Problemet Àr att de endast listar 2018 och 2019 Ärs modeller pÄ deras sida. Finns massvis med modeller innan dess som kan vara intressanta. DÀrav min frÄga :)

Haha tack för hjÀlpen ;) men jag har ju inte koll pÄ ref nummer osv. DÀrav mina frÄgor
Jag skrev urverken tidigare, 9s Àr mekaniska och 9r Àr springdrive, om jag inte Àr ute Ä cyklar slutar GMT verken pÄ 6 (9s56 66 86 osv). DÄ kan du leta klockor med dessa urverk. TyvÀrr Àr dom nog 39mm+, men nÄgon mm kanske gÄr ett leva med...

Men vaf...
20190601_111412.jpg
Synd! LÀmnade in min hos klockmaster idag, fÄr den om x-antal veckor. Dem hade 2st inne i butik, bÄda sÄg bra ut.

Jag skrev urverken tidigare, 9s Àr mekaniska och 9r Àr springdrive, om jag inte Àr ute Ä cyklar slutar GMT verken pÄ 6 (9s56 66 86 osv). DÄ kan du leta klockor med dessa urverk. TyvÀrr Àr dom nog 39mm+, men nÄgon mm kanske gÄr ett leva med...
Jaha! Hajade inte riktigt att det var sÄ jag skulle leta. Trodde du bara listade verken. :) vilken djungel det Àr! Tack för att du tog dig tid. Det uppskattas!

Kan nÄgon förklara för mig varför ingen vill behÄlla sina SBGV245? De Äker ju fram och tillbaka pÄ köp och sÀlj hela tiden.
Har ej provat klockan sjÀlv, men tycker den ser riktigt bra ut.

Men vaf...
20190601_111412.jpg
DĂ€r Ă€r vĂ€l mĂ€rken pĂ„ bĂ„de Tim och minutvisaren? Hur kan de slĂ€ppa igenom detta? Älskar GS men blir förundrad.

Tillbaka
Topp