• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Min spring drive Äkte pÄ garantiÀrende.
Den spenderade en stund i Frankrike men nu Ă„kte den till Japan.
LÀr dröja nÄgra mÄnader.
Ska man lÄtsas befinna sig i toppskiktet sÄ fÄr man nog ge fan i att kvalitetstesta med hjÀlp av konsumenterna och man bör dessutom vara lite snabbare med reklamationsÀrenden.

Jag blir lite lÀtt putt pÄ sÄdant och det kÀnns som att jag mÄste köpa en extra back-up klocka i fall det strular igen.

Ibland önskar jag att jag hade gÄr pÄ en Santos, men det föll pÄ en GS just dÀr och dÄ.
Vilken klocka Àr det? Vad Àr det för fel?

Min spring drive Äkte pÄ garantiÀrende.
Den spenderade en stund i Frankrike men nu Ă„kte den till Japan.
LÀr dröja nÄgra mÄnader.
Ska man lÄtsas befinna sig i toppskiktet sÄ fÄr man nog ge fan i att kvalitetstesta med hjÀlp av konsumenterna och man bör dessutom vara lite snabbare med reklamationsÀrenden.

Jag blir lite lÀtt putt pÄ sÄdant och det kÀnns som att jag mÄste köpa en extra back-up klocka i fall det strular igen.

Ibland önskar jag att jag hade gÄr pÄ en Santos, men det föll pÄ en GS just dÀr och dÄ.
Grand Seiko Àr sjukt lÄngsamma och orimliga vid garantiÀrenden.

Har aldri solgt en GS fÞr, men i dag var fÞrste gangen. SBGN005. Kjenner litt pÄ sellers remorse. Men, men.

wrist-3.png

GS verkar vara vanligt runt Molde.
Är du möring?

Hej alla, Àr pÄ vÀg att klicka hem en SBGX261 pÄ Chrono24 men skulle mycket hellre handla av nÄn pÄ det hÀr forumet, det rÄkar inte vara nÄn som Àr intresserad av att sÀlja?

Återkommer om ett par mĂ„nader med ett omdömme. Men om den Ă€r lika bra som easy link lösningen och halvlĂ€nkarna för Rolex sĂ„ bĂ„dar det gott.
De ser onekligen ut att matcha vÀl med originllÀnken sett till nyans och finish. DÀremot sÄ Àr jag lite tveksam till hur de kommer hÄlla över tid med den fjÀderbelastade mekanismen.

Jag hade hellre sett en vikbar halvlÀnk likt den som finns i spÀnnet pÄ flera nyare rolex-klockor (som inte har glidelock).

De ser onekligen ut att matcha vÀl med originllÀnken sett till nyans och finish. DÀremot sÄ Àr jag lite tveksam till hur de kommer hÄlla över tid med den fjÀderbelastade mekanismen.

Jag hade hellre sett en vikbar halvlÀnk likt den som finns i spÀnnet pÄ flera nyare rolex-klockor (som inte har glidelock).
Hur skulle det fungera med den nuvarande designen för GS spÀnnet menar du? Har Àven Rolex och det Àr ju en helt annan konstruktion?

Den fÄr inte plats i spÀnnet, det förstÄr jag ocksÄ, men principen hade gÄtt att lösa i en vikbar lÀnk utanför spÀnnet.

Jag skulle gÀrna ha en extension till lÀnken pÄ min GS men jag avstÄr detta alternativet dÄ jag inte tror den hÄller över tid.

Den fÄr inte plats i spÀnnet, det förstÄr jag ocksÄ, men principen hade gÄtt att lösa i en vikbar lÀnk utanför spÀnnet.

Jag skulle gÀrna ha en extension till lÀnken pÄ min GS men jag avstÄr detta alternativet dÄ jag inte tror den hÄller över tid.
Men det skulle ju ge en utbuckling pĂ„ spĂ€nnet. Blir sĂ€ker vĂ€ldigt bekvĂ€mt och fint. Givetvis kan det slitas under tid. Men det gör ju Ă€ven en vanlig lĂ€nk. đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž
RĂ€tt övertygad att Steel Reef testat det hyfsat ordentligt. Är vansinnigt nöjd med deras Rolex lösningar bĂ„de easy link och halvlĂ€nk.

To each their own, men 3000 för en lösning som ger optimal komfort ett par Ă„r kĂ€nns som en rĂ€tt liten peng i sammanhanget 😀

Snabb frÄga: vem hade ni besökt för ett, förhoppningsvis bara, batteribyte (9F) i Stockholm?
Var inne i city i fredags med min SBGN001 och frÄgade runt:
Krons - Kunde inte göra det pÄ plats utan ville behÄlla klockan till mÄndagen.
Nymans - Gjorde batteribyte medans jag vÀntade (ca 10 min). Kostnad 400 kr.

Om jag hade haft tid att Äka dit hade jag nog kollat med KM FÀltöversten först.

Snabb frÄga: vem hade ni besökt för ett, förhoppningsvis bara, batteribyte (9F) i Stockholm?
Var inne i city i fredags med min SBGN001 och frÄgade runt:
Krons - Kunde inte göra det pÄ plats utan ville behÄlla klockan till mÄndagen.
Nymans - Gjorde batteribyte medans jag vÀntade (ca 10 min). Kostnad 400 kr.

Om jag hade haft tid att Äka dit hade jag nog kollat med KM FÀltöversten först.
Var inne med min SBGX259 hos KM FÀltöversten för batteribyte, trevliga som vanligt. De sa vid tillfÀllet att klockan kommer att ges till deras serviceverkstad för att Àven se över packningar (och att det Àr rutin pÄ GS hos dem). Tar tre dagar och kostar 750 SEK.

Var inne med min SBGX259 hos KM FÀltöversten för batteribyte, trevliga som vanligt. De sa vid tillfÀllet att klockan kommer att ges till deras serviceverkstad för att Àven se över packningar (och att det Àr rutin pÄ GS hos dem). Tar tre dagar och kostar 750 SEK.
LÄter som det kanske Àr vÀrt att Äka dit nÀsta gÄng dÄ, för sÀkerhets skull.

FrÄgade lite snabbt pÄ Nymans om kostnad för en tÀthetsservice och tror jag fick ca 1800 kr till svar.

Dagen GS som köptes igÄr.
TvÄ skÀl till köpet, förtjÀnstklocka frÄn Toshiba som jag tycker Àr roligt och att den Àr precis blivit servad av Akira Ohira som Àr guru pÄ sÄna hÀr verk.
Kul med klockor som gÄr kalasbra.

IMG_4200.jpeg

IMG_4176.jpeg

Det jag tycker Àr charmigt Àr att det inte Àr gravyr i efterhand utan att Toshiba bestÀllde egna boettlock.
DÄ fick serienummer och boettnummer flytta till insidan pÄ locket.

IMG_4197.jpeg

Nu har jag 5 Toshiba, 65, 68, 70, 71, och 73.

IMG_4181.jpeg

IMG_4186.jpeg

Nej, varför frÄgar du?

Mest pÄ grund av att det kan bero pÄ var man befinner sig.
verkar som att Ätminstone EVO9 spring drives alltid gÄr till Japan och 6 mÄnader verkar inte vara helt ovanligt.
Antingen mÄste dom ha fullt upp med att fixa klockor eller sÄ Àr det problem nÄgonstans i transporterna.

Tid verkar inte vara nÄgot som GS direkt prioriterar Àven om det Àr just tidsvisare man sÀljer.

Mest pÄ grund av att det kan bero pÄ var man befinner sig.
verkar som att Ätminstone EVO9 spring drives alltid gÄr till Japan och 6 mÄnader verkar inte vara helt ovanligt.
Antingen mÄste dom ha fullt upp med att fixa klockor eller sÄ Àr det problem nÄgonstans i transporterna.

Tid verkar inte vara nÄgot som GS direkt prioriterar Àven om det Àr just tidsvisare man sÀljer.

Har lÀmnat in en Spring Drive hÀr i Japan och det tog nÄgra veckor innan den var tillbaka, likadant med vanliga Seikos, snabbt smidigt och inte dyrt.
En klocka som det Europeiska service centret vill ha mycket betalt för fixade Seiko Japan gratis, den europesika servicecentret satte inte ens tillbaka packningen rÀtt sÄ det noterades i protokollet frÄn Seiko Japan att packningen var paj och nÄgon klant hade varit inne och rotat.
Frakt mellan Europa och Japan tar dagar och inte mÄnader sÄ jag tror problemet sitter i den Europeiska organisationen.

Har lÀmnat in en Spring Drive hÀr i Japan och det tog nÄgra veckor innan den var tillbaka, likadant med vanliga Seikos, snabbt smidigt och inte dyrt.
En klocka som det Europeiska service centret vill ha mycket betalt för fixade Seiko Japan gratis, den europesika servicecentret satte inte ens tillbaka packningen rÀtt sÄ det noterades i protokollet frÄn Seiko Japan att packningen var paj och nÄgon klant hade varit inne och rotat.
Frakt mellan Europa och Japan tar dagar och inte mÄnader sÄ jag tror problemet sitter i den Europeiska organisationen.

Det finns en del horribla garantiÀrenden att lÀsa om pÄ nÀtet.
Som sagt sÄ Àr det nÄgot som inte fungerar om man befinner sig utanför Japan.
Vad som gör att det tar tid vet jag inte, men det blir nog knepigt att behÄlla kunder med lÄngsamma garantiÀrenden.

Har lÀmnat in en Spring Drive
Nyfiken pÄ service-intervall av spring drives. Var det nÄgot som behövde ÄtgÀrdas eller var det en standard kontroll?

Det verkar vara dÄligt med sbgy modeller frÄn elegance kollektionen pÄ forumet. I mina ögon sticker de ut som unika just för att de lyckats hÄlla nere proportionerna och gömma PR indikatorn. Priset och vattentÀtheten talar emot men jag vill ÀndÄ ha en! Tar gÀrna emot era rÄd dÄ det blir ett steg upp i prisklass för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska vÀrdera dem.

1741597485597.png

Bilagor

• IMG_1383.jpeg
    IMG_1383.jpeg
    928.4 KB · Visningar: 4
  • IMG_1390.jpeg
    IMG_1390.jpeg
    665.7 KB · Visningar: 7
  • IMG_1389.jpeg
    IMG_1389.jpeg
    628.5 KB · Visningar: 5
  • IMG_1388.jpeg