• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja den Àr riktigt trevlig!
Har inte sett 001an IRL, mÄste ivÀg till ad och kika om den Àr lika ball som snowflake :hungry:
Ska jag sÀga rÀtt ut vad jag tycker, sÄ gillar jag inte GMT-boetten alls faktiskt. Den Àr snygg rakt framifrÄn men den Àr alldeles för tjock och för tung. I titan tycker jag boetten funkar nÄgorlunda, men inte i stÄl.
 

john b

Rolex
Ska jag sÀga rÀtt ut vad jag tycker, sÄ gillar jag inte GMT-boetten alls faktiskt. Den Àr snygg rakt framifrÄn men den Àr alldeles för tjock och för tung. I titan tycker jag boetten funkar nÄgorlunda, men inte i stÄl.

Hehe, jag tycker precis tvÀrtom. SÄlde min snowflake för lÀngesedan dÄ jag upplevde den som en mm för stor för designen och lite flimsig (vÀldigt subjektivt sÄklart) i boettkÀnslan (fick inte heller lÀnken att sitta perfekt dock) medan jag tycker gmt i stÄl sitter perfekt och Àr riktigt bra balanserad.
SÄ man ska nog testa bÀgge noga om man inte vill köpa bÀgge.
 

Loshin

Panerai
SBGJ001
06iY23E.jpg

Sugen pÄ den som ligger pÄ K&S. Vad tycker tidigare Àgare om modellen?
Varför sÄlde ni? Var ni sugna pÄ nÄgot nytt eller var det nÄgot ni störde er pÄ?
@Chrisse @-RI- @Snaxxet
Kanske onödigt att stÀlla frÄgan till Chrisse dock, han Àr ju en obotlig flippare:D.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
SBGJ001
06iY23E.jpg

Sugen pÄ den som ligger pÄ K&S. Vad tycker tidigare Àgare om modellen?
Varför sÄlde ni? Var ni sugna pÄ nÄgot nytt eller var det nÄgot ni störde er pÄ?
@Chrisse @-RI- @Snaxxet
Kanske onödigt att stÀlla frÄgan till Chrisse dock, han Àr ju en obotlig flippare:D.

Ångrar att jag sĂ„lde typ, Ă€r en helt sjukt fin klocka.
Kommer definitivt köpa Äter en nÀr pÄgÄende psykos slÀppt :)

2017-01-14 15.18.05-2.jpg
2016-12-13 10.10.43.jpg


 

Isodor

Audemars
Fina bilder! Hur kÀnns tjockleken pÄ den?

Den Àr lite "smÄfet", men dÄ har den bÄde datum och GMT funktion. Vill du ha en tunnare GMT sÄ fÄr du kolla pÄ Rolex GMT. Dock inget man stör sig pÄ, utan balansen pÄ boetten Àr bra avvÀgt.

Den vÀldigt bra pÄ handleden och viker ner fint med luggarna. Jag har smala handleder men har absolut inget besvÀr att bÀra SBGJ. Tycker den sitter vÀldigt bekvÀmt.
 

Isodor

Audemars
Vill du testa klockan och har pengarna sÄ Àr det ju bara att prova. VÀrdetappet har ju första Àgaren tagit hand om med all sannolikhet.. :)

Skulle du inte gilla och vill avyttra igen kan du sÀkert gÄ pÄ samma pris eller nÄgon tusenlapp under..
 

-RI-

Patek
2-Faktor
SBGJ001
06iY23E.jpg

Sugen pÄ den som ligger pÄ K&S. Vad tycker tidigare Àgare om modellen?
Varför sÄlde ni? Var ni sugna pÄ nÄgot nytt eller var det nÄgot ni störde er pÄ?
@Chrisse @-RI- @Snaxxet
Kanske onödigt att stÀlla frÄgan till Chrisse dock, han Àr ju en obotlig flippare:D.
Jag faller nog in under kategorin obotlig flippare.
Helt underbar klocka, störde mig faktiskt inte pÄ nÄgot. Tavlan leker magiskt i solen och jag skulle utan tvekan kunna tÀnka mig att Àga den igen:)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det kanske Àr lite fel trÄd, men jag har pÄ senare tid funderat över det hÀr med "fixeringen" av lume. Nu syftar jag pÄ nÀrvaron eller avsaknaden och inte hur den Àr applicerad. Sedan jag uteslutande burit GS utan lume i en mÄnad har jag inte saknat det en enda gÄng. Jag testade pÄ kul att bÀra min Maurice Lacroix Pontos S som lyser som en fackla nÀr den Àr laddad under gÄrdagen. Bar klockan under dagen och den glödde fint och grant. Men vid 22:30 nÀr sista repan med hunden skulle tas var det inte mycket till glöd kvar. Nu har ju mÄnga dykare en riktigt fin lume som Àr anvÀndbar nÀr man dyker vid soligare breddgrader (det Àr bara dÀr jag dyker), men hÀr hemma i mörka Svedala? Hur tÀnker ni? Har ni ofta anvÀndning av lumen pÄ era skx, padi, osv? Laddar ni lumen eller tycker ni den fyller sin funktion Àven nÀr den varit under skjortÀrmen större delen av dagen? KrÀver ni lume pÄ allt som inte har GS polerade visare och index eller tycker ni det Àr analt att ha lume som kriterium för köp?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Hörni, jag drar en GS-noobfrÄga... tavelbyten Àr en poppis sport vad avser tex Rolex men hur funkar det hos GS om en Àger en sbgx061 och vill spexa om den till en sbgx059? Helförbjudet, seppuku-grundande och sÄ lÄngt frÄn kosher respektive halal en kan komma?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hörni, jag drar en GS-noobfrÄga... tavelbyten Àr en poppis sport vad avser tex Rolex men hur funkar det hos GS om en Àger en sbgx061 och vill spexa om den till en sbgx059? Helförbjudet, seppuku-grundande och sÄ lÄngt frÄn kosher respektive halal en kan komma?
Det borde vÀl i teorin inte vara haram! Men sÀljer dom lösa tavlor?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kanske Àr lite fel trÄd, men jag har pÄ senare tid funderat över det hÀr med "fixeringen" av lume. Nu syftar jag pÄ nÀrvaron eller avsaknaden och inte hur den Àr applicerad. Sedan jag uteslutande burit GS utan lume i en mÄnad har jag inte saknat det en enda gÄng. Jag testade pÄ kul att bÀra min Maurice Lacroix Pontos S som lyser som en fackla nÀr den Àr laddad under gÄrdagen. Bar klockan under dagen och den glödde fint och grant. Men vid 22:30 nÀr sista repan med hunden skulle tas var det inte mycket till glöd kvar. Nu har ju mÄnga dykare en riktigt fin lume som Àr anvÀndbar nÀr man dyker vid soligare breddgrader (det Àr bara dÀr jag dyker), men hÀr hemma i mörka Svedala? Hur tÀnker ni? Har ni ofta anvÀndning av lumen pÄ era skx, padi, osv? Laddar ni lumen eller tycker ni den fyller sin funktion Àven nÀr den varit under skjortÀrmen större delen av dagen? KrÀver ni lume pÄ allt som inte har GS polerade visare och index eller tycker ni det Àr analt att ha lume som kriterium för köp?
Lume Àr kul men det Àr ju i princip bara SEIKO-lume som Àr nÄgot att ha, Superluminova suger ju pÄ 99 av 100 klockor med superluminova.
Enda gÄngen jag behöver lume Àr pÄ natten och dÄ ljusladdar jag min nattbeater frÄn Alba med SEIKO-lume med en UV-lampa, den lyser utan bekymmer hela natten.

Hörni, jag drar en GS-noobfrÄga... tavelbyten Àr en poppis sport vad avser tex Rolex men hur funkar det hos GS om en Àger en sbgx061 och vill spexa om den till en sbgx059? Helförbjudet, seppuku-grundande och sÄ lÄngt frÄn kosher respektive halal en kan komma?
Glöm det. :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
NoobfrĂ„ga nr 1000. Jag har ett hyfsat erbjudande om att köpa en 8N65-9010. Är det nĂ„gon som klĂ€mt? Är den nĂ„t att ha?
IMG_6201.PNG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
True dat men Àr just denna modeschang nÄt att hÀnga i granen? Om inte sÄ tar jag det chill och ser om jag kan finna pÄ bÀttre till modest pris.
Den Àr ju ganska liten men jag tycker de ser rÀtt OK ut. Integrerad lÀnk Àr dock nÄgot att beakta.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Den Àr ju ganska liten men jag tycker de ser rÀtt OK ut. Integrerad lÀnk Àr dock nÄgot att beakta.
36 mm Àr helt ok för mig. Jag hade dock spetsat in mig pÄ det mytomspunna 9F-verket men det kanske fÄr stÄ tillbaka. Erbjudandet Àr pÄ ca 6' inkl frakt, ingen box men papper medföljer. TÄl att suga pÄ den karamellen.
 

Psykel

Patek
Lume Àr kul men det Àr ju i princip bara SEIKO-lume som Àr nÄgot att ha, Superluminova suger ju pÄ 99 av 100 klockor med superluminova.
Enda gÄngen jag behöver lume Àr pÄ natten och dÄ ljusladdar jag min nattbeater frÄn Alba med SEIKO-lume med en UV-lampa, den lyser utan bekymmer hela natten.


Glöm det. :)
True dat, brother! Jag hade en Certina DS Action auto ett tag. Min 66-7071 frÄn 1969 har bÀttre krÀm i lumen (som sjÀvlfallet inte Àr modern Seiko-lume, förvisso) Àn vad den hade.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
En springdrive-frĂ„ga som jag inte riktigt blir klok pĂ„. Är det nĂ„n sĂ€rskild praktisk anledning till att 95% av alla GS springdrivemodeller har power-reserve indikator pĂ„ tavlan? Du Ă€r vĂ€l inte kĂ€nsligare för att gĂ„ngreserven sinar pĂ„ ett sĂ„nt verk? Eller Ă€r det bara ett estetiskt val?
 

Psykel

Patek
En springdrive-frĂ„ga som jag inte riktigt blir klok pĂ„. Är det nĂ„n sĂ€rskild praktisk anledning till att 95% av alla GS springdrivemodeller har power-reserve indikator pĂ„ tavlan? Du Ă€r vĂ€l inte kĂ€nsligare för att gĂ„ngreserven sinar pĂ„ ett sĂ„nt verk? Eller Ă€r det bara ett estetiskt val?
Jag skulle tippa pÄ att det Àr sÄ att man direkt ska se att det Àr springdrive. Ett signum av nÄt slag.
 
Topp