• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Är det bara SBGV243 och 245 som sitter i den boetten eller finns det andra ocksĂ„? Fasningarna Ă€r svĂ„rslagna men vet inte om jag Ă€r det största fanet av de tavelfĂ€rger som finns.
Helt enig. Lite irriterande att de inte har en ren svart eller vit tavla utan kontrasterande vidare eller index. Grym boett. Den grÄ Àr ju rÀtt snygg, dock.

Är det bara SBGV243 och 245 som sitter i den boetten eller finns det andra ocksĂ„? Fasningarna Ă€r svĂ„rslagna men vet inte om jag Ă€r det största fanet av de tavelfĂ€rger som finns.
SBGX091/093 har liknande boett men annan tavla/chapter.
Den kommer dessutom pÄ lÀnk sÄ att du kan skifta mellan lÀnk och strap..
image.jpeg

image.jpeg

AAE9AAC1-CDA2-4653-AA75-F257F0B1A506.jpeg

Nyinköpt pÄ forumet..Bara svÄrt för lÀnken annars helt galet fin klocka. Saknar mikrojustering...sitter antingen som ett stas band eller sÄ hÀnger den och sladdrar. FÄr kanske bli ett lÀderband.
Kom ihÄg att tvÄ halvlÀnkar Àr nÄgot lÀngre Àn en hellÀnk. Hade efter att jag upptÀckte det aldrig nÄgot problem att fÄ min att sitta perfekt.

Äh varför skulle jag in hĂ€r och lĂ€sa. Nu vill jag ha en 9F med guldstjĂ€rna bara för det! Helst den gröna. Va ju en high beat jag skulle ha! Och egentligen skulle jag ju ta en paus efter att jag nu sĂ„lt av lite klockor. Man skulle ha nĂ„gon som sĂ€ger vad man ska ha och tar köpbesluten Ă„t en! Sportar min gamla 300 m tuna (sbbn017) nu sen ett par veckor tillbaka och sneglar pĂ„ air divern (sbga029) som ligger pĂ„ sĂ€ngbordet och visar fel tid. Dessa kan jag ju iaf inte göra mig av med. Nog svamlat, tack för alla fina bilder och trevlig lĂ€sning! (och sorry för oskarp bild)

Bilagor

• IMG_20190802_005955.jpg
    IMG_20190802_005955.jpg
    66.2 KB · Visningar: 4
5F8F4D8A-28AE-490A-B99E-A1D96A370503.jpeg

SBGC001.
Edit: Har börjat umgĂ„s med tanken pĂ„ att slĂ€ppa denna ... Vet att jag kommer Ă„ngra mig, men efter de första veckorna pĂ„ handleden efter köptet sĂ„ har den stannat i lĂ„dan. Även om den Ă€r fantastisk pĂ„ alla sĂ€tt, sĂ„ Ă€r det ju ingen dykare :)

SjÀlv börjar jag gilla just den dÀr! :)

Äh varför skulle jag in hĂ€r och lĂ€sa. Nu vill jag ha en 9F med guldstjĂ€rna bara för det! Helst den gröna. Va ju en high beat jag skulle ha! Och egentligen skulle jag ju ta en paus efter att jag nu sĂ„lt av lite klockor. Man skulle ha nĂ„gon som sĂ€ger vad man ska ha och tar köpbesluten Ă„t en! Sportar min gamla 300 m tuna (sbbn017) nu sen ett par veckor tillbaka och sneglar pĂ„ air divern (sbga029) som ligger pĂ„ sĂ€ngbordet och visar fel tid. Dessa kan jag ju iaf inte göra mig av med. Nog svamlat, tack för alla fina bilder och trevlig lĂ€sning! (och sorry för oskarp bild)
Den pÄ bilden Àr ju grym, varför behöver du en high-beat? :)

Börjar bli sugen pÄ att testa en dressare frÄn GS dÄ jag fÄr sportdinkor levererade frÄn Rolex och Seiko. Kandidater just nu Àr SBGM221 eller SBGW231 t ex. Eller SBGR med Spring Drive kanske, typ 287. Men har dÄlig koll. Har ni tips? Vill ha GS pÄ tavlan, sÄ antar efter 2017 eller nÀr det var. Ska funka pÄ lÀder, tÀnker runt 30 tkr, gÀrna 37-38 mm. Gillar verkligen mÄnga av de nya slÀppen, men Àr inte redo att köpa nytt och beg verkar vara svÄrt att hitta pÄ de nya redan.

Börjar bli sugen pÄ att testa en dressare frÄn GS dÄ jag fÄr sportdinkor levererade frÄn Rolex och Seiko. Kandidater just nu Àr SBGM221 eller SBGW231 t ex. Eller SBGR med Spring Drive kanske, typ 287. Men har dÄlig koll. Har ni tips? Vill ha GS pÄ tavlan, sÄ antar efter 2017 eller nÀr det var. Ska funka pÄ lÀder, tÀnker runt 30 tkr, gÀrna 37-38 mm. Gillar verkligen mÄnga av de nya slÀppen, men Àr inte redo att köpa nytt och beg verkar vara svÄrt att hitta pÄ de nya redan.
SBGR Àr automatiska klockor, inte spring drive. Du hittar i princip inga spring drives under 39 mm (SBGA281/283) :)

SBGR251 Àr vÀl fin?

Hur kommer det sig att SBGA373 inte Àr en populÀr modell?
Jag har en SBGA283 (som inte heller verkar vara överdrivet populÀr) pÄ armen sÄ jag kan ju hÄlla med om att en stilren spring drive med champagnetavla Àr snyggt, sÀrskilt i en sÄn snygg klassisk GS-boett.

Om det ska vara nĂ„got sĂ„ tycker jag att power reserve-visaren (laddningsreservindikatorn?) ser bĂ€ttre ut nĂ€r den inte Ă€r nedsĂ€nkt i tavlan sĂ„dĂ€r. Även om den Ă€r snyggt gjord tycker jag den Ă€r för maxad nĂ€r man tittar pĂ„ avstĂ„nd.

Grand-Seiko-SBGA373-2~2.jpg

SBGA283 med flera har ju bara mÄlade markeringar, och det tycker jag smÀlter in mer i tavlan som helhet. :)

img_0665~2.jpg

Det finns ju rÀtt mycket annan konkurrens inom segmentet "enklare GS-modeller med champagnetavla", tex ett par fina kvartsklockor, sÄ det kanske inte Àr sÄ konstigt att den inte Àr sÄ vanlig. Dessutom Àr det ju en ny modell.. :)

Tillbaka
Topp