• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Grym - stort grattis! Inte sÄ ofta man ser dem till salu.
SÀg till om du tröttnar :)
Tack! Har sökt ett tag efter en 031a, Àven frÄgat sÀljare hÀr pÄ forumet vem dom sÄlt sin 031a till ;). Sen dök denna upp pÄ Chrono24 frÄn en privat sÀljare i Tyskland. Finns nÄgra i Japan o nÄn i usa. Men blir dyrt med moms o sÄ. Hittade en tidigare men den begÀrde en butik 5500 dollar för. Denna va nog inte ute mer Àn ett par dagar dÄ jag tittat frekvent. :) Den kommer nog följa mig i graven :p
Ville ha 031 dÄ jag gillar titan. Blir inte sÄ tung dÄ.

1B3B9562-CD1D-44A6-A3E0-6F47502211DF.jpeg
Ginza Wako store
EC4E59F1-90A7-422E-9585-1A57146E4AE4.jpeg
Ginza By night
98D75985-F878-4ED0-8A9C-21268801DACE.jpeg
Shibuya Crossing, Galet med mÀnniskor pÄ liten yta, bild tagen frÄn Starbucks.

Jag önskar jag hade en bild pÄ ett nytt inköp, men jag avstod frÄn köp. Jag fÄr skylla pÄ den tryckande vÀrmen...

Hör av dig om du vill gÄ pÄ lite klocksafari nÄgon dag. Stannar till den 7/8.

Hade varit mycket trevligt, tyvÀrr Àr jag redan i Takasaki och Äker i eftermiddag vidare mot Osaka.
Är hĂ€r pĂ„ jobb, men hade nĂ„gra dagar till övers i början av min vistelse.
FÄr gratulera till införskaffandet av en mycket fin GS.

Mvh / Larsson

Tack! Har sökt ett tag efter en 031a, Àven frÄgat sÀljare hÀr pÄ forumet vem dom sÄlt sin 031a till ;). Sen dök denna upp pÄ Chrono24 frÄn en privat sÀljare i Tyskland. Finns nÄgra i Japan o nÄn i usa. Men blir dyrt med moms o sÄ. Hittade en tidigare men den begÀrde en butik 5500 dollar för. Denna va nog inte ute mer Àn ett par dagar dÄ jag tittat frekvent. :) Den kommer nog följa mig i graven :p
Ville ha 031 dÄ jag gillar titan. Blir inte sÄ tung dÄ.

Vad gav du för den?

Grattis!

Det dÀr stÀmmer ju tyvÀrr inte, herr @yonsson pratade vÀl med en GS-representant om det dÀr.
@Npl @MaBr - Jag har pratat med de som utvecklat 9F-urverket och de undrade var jag fÄtt 50 Är ifrÄn. Min direkta frÄga till dem var hur de kan sÀga att verket klarar sig i 50 Är bara pga inkapslingen, oljorna borde torka med tiden ÀndÄ.

DÄ undrade de var jag fÄtt 50 Är ifrÄn och de sa att det inte stÀmmer, 9F behöver nya oljor likt alla andra kvartsklockor. Ingen i rummet inkl de som utvecklat verket och fabrikschefen hade hört talas om dessa teoretiska 50 Är. Googlade som en dÄre men hittade bara infon frÄn Hodiknee, Ablogtowatch osv. Har dÀremot för mig att det stÄtt pÄ GS hemsida.

Vad gÀller reservdelar ska det inte finnas nÄgon grÀns pÄ hur lÀnge GS garanterar reservdelar till moderna modeller. Det Àr halva grejen med GS.

@Npl @MaBr - Jag har pratat med de som utvecklat 9F-urverket och de undrade var jag fÄtt 50 Är ifrÄn. Min direkta frÄga till dem var hur de kan sÀga att verket klarar sig i 50 Är bara pga inkapslingen, oljorna borde torka med tiden ÀndÄ.

DÄ undrade de var jag fÄtt 50 Är ifrÄn och de sa att det inte stÀmmer, 9F behöver nya oljor likt alla andra kvartsklockor. Ingen i rummet inkl de som utvecklat verket och fabrikschefen hade hört talas om dessa teoretiska 50 Är. Googlade som en dÄre men hittade bara infon frÄn Hodiknee, Ablogtowatch osv. Har dÀremot för mig att det stÄtt pÄ GS hemsida.

Vad gÀller reservdelar ska det inte finnas nÄgon grÀns pÄ hur lÀnge GS garanterar reservdelar till moderna modeller. Det Àr halva grejen med GS.

Stort tack för att vi har fÄtt detta utrÀttat!

Är ocksĂ„ ganska sĂ€ker pĂ„ att jag lĂ€st det pĂ„ deras hemsida men kan mycket vĂ€l ha fĂ„tt det frĂ„n tredje part. SvĂ„rt nĂ€r man inte hittat det! Tack sĂ„ mycket för infon. :)

Har det en gÄng stÄtt fel pÄ internet och spridits sÄ skapas en lavin som Àr omöjlig att stoppa. :D
Denna gÄnger Àr vÀl dock lavinen till GS fördel.
Exakt! Men alla vet ju ÀndÄ att allt som stÄr pÄ internet Àr sant.

Kommer inte heller ihÄg vart jag har lÀst eller hört de. Men med tanke pÄ att det Àr GS sÄ tycker man att det lÄter trovÀrdigt :)

Fan, gillade hela grejen med 50 Ärs serviceintervall... tÀnkte lÀgga in en pÄminnelse i kalendern till typ 2063 att serva min GS :)
Men oljorna i ett 9F Äldras sÄklart som alla oljor Àven om det Àr förseglat mot partiklar...
Skall man rÀkna med samma serviceintervall som för en mekanisk klocka?
Hur Àr servicekostnaden pÄ ett 9F?
-JL-

Fan, gillade hela grejen med 50 Ă„rs serviceintervall...

Antagligen precis dÀrför deras marknadsavdelning tyckte det kÀndes sjÀlvklart att publicera, trots enbart en teoretisk möjlighet. Gissningsvis fick utvecklingsteamet till slut igenom att ta bort det frÄn siten dÄ de inte kunde stÄ för det. Min bÀsta gissning i alla fall.

Antagligen precis dÀrför deras marknadsavdelning tyckte det kÀndes sjÀlvklart att publicera, trots enbart en teoretisk möjlighet. Gissningsvis fick utvecklingsteamet till slut igenom att ta bort det frÄn siten dÄ de inte kunde stÄ för det. Min bÀsta gissning i alla fall.
Om det har stÄtt pÄ GS hemsida sÄ har det gÄtt nuvarande marknadsföringsavdelning förbi, jag har pratat med dem ocksÄ om det. Men de byter ju folk ibland, sÄ omöjligt att veta nÀr det lades till pÄ hemsidan om det har stÄtt dÀr.

Fan, gillade hela grejen med 50 Ärs serviceintervall... tÀnkte lÀgga in en pÄminnelse i kalendern till typ 2063 att serva min GS :)
Men oljorna i ett 9F Äldras sÄklart som alla oljor Àven om det Àr förseglat mot partiklar...
Skall man rÀkna med samma serviceintervall som för en mekanisk klocka?
Hur Àr servicekostnaden pÄ ett 9F?
-JL-
Äh, kör tills den rasar, slitdelar ingĂ„r i GS service, sĂ„ har det alltid varit hittills i alla fall. Det lĂ€r ta mĂ„nga mĂ„nga Ă„r innan det behöver göras en riktigt genomgĂ„ende service pĂ„ ett 9F-verk.

Om det har stÄtt pÄ GS hemsida sÄ har det gÄtt nuvarande marknadsföringsavdelning förbi, jag har pratat med dem ocksÄ om det. Men de byter ju folk ibland, sÄ omöjligt att veta nÀr det lades till pÄ hemsidan om det har stÄtt dÀr.
Haha, intressant minst sagt. NÄvÀl, om det nu enligt de som utvecklat verket inte stÀmmer Àr det ju inte mer Àn rÀtt att det inte promotas, Àven om mytbildningen Àr till deras favör. Bara att hoppas ingen köpt det med hull och hÄr och blir besviken 2069.

Äh, kör tills den rasar, slitdelar ingĂ„r i GS service, sĂ„ har det alltid varit hittills i alla fall. Det lĂ€r ta mĂ„nga mĂ„nga Ă„r innan det behöver göras en riktigt genomgĂ„ende service pĂ„ ett 9F-verk.
MÄste ÀndÄ sÀga att 9F Àr da shit!
Jag hade tidigare en fix idé att bara hÄlla mig med mekaniska verk men det Àr sÄ j*vla gött att ta fram en GS ur klocklÄdan utan att behöva stÀlla tid och datum och veta att den gÄr rÀtt inom ngn sekund.
Finishen pÄ klockan i sig lÀmnar dessutom inget att önska :)
Det kommer definitivt bli fler 9F för min del

MÄste ÀndÄ sÀga att 9F Àr da shit!
Jag hade tidigare en fix idé att bara hÄlla mig med mekaniska verk men det Àr sÄ j*vla gött att ta fram en GS ur klocklÄdan utan att behöva stÀlla tid och datum och veta att den gÄr rÀtt inom ngn sekund.
Finishen pÄ klockan i sig lÀmnar dessutom inget att önska :)
Det kommer definitivt bli fler 9F för min del
InstĂ€mmer till 100%. Älskar kvarts! Är för slapp för att stĂ€lla och ladda klockor.

Vill ocksÄ minnas att det pratades om 50 Är pÄ den vakuum-förseglade GS-kvartsen? Kan det vara dÀr missförstÄndet uppstÄtt?

Vill ocksÄ minnas att det pratades om 50 Är pÄ den vakuum-förseglade GS-kvartsen? Kan det vara dÀr missförstÄndet uppstÄtt?

@yonsson @hugget

Kontaktade Joe Kirk som har den fina titeln ”National Training Manager at Grand Seiko Corporation of America”.

Han bekrÀftar att urverket i teorin kan hÄlla i 50 Är men det Àr ingen rekommendation att serva vart 50e Är. GÀllande serviceintervaller sÄ Àr det som du skrev yonsson, kör tills den rasar typ. Serva nÀr det behövs.

Edit: tog bort fetmarkering pÄ text.

Senast Àndrad:

@yonsson @hugget

Kontaktade Joe Kirk som har den fina titeln ”National Training Manager at Grand Seiko Corporation of America”.

Han bekrÀftar att urverket i teorin kan hÄlla i 50 Är men det Àr ingen rekommendation att serva vart 50e Är. GÀllande serviceintervaller sÄ Àr det som du skrev yonsson, kör tills den rasar typ. Serva nÀr det behövs.

Edit: tog bort fetmarkering pÄ text.
Jag har snackat med honom om detta, han var (Somalia andra) lite förvirrad nÀr jag berÀttade om det och tyckte 50 Är gÀller teoretiskt, dock ej i praktiken. Man ska dÀremot inte glömma att du stÀller Joe mot utvecklarna av urverket.

Är det bara SBGV243 och 245 som sitter i den boetten eller finns det andra ocksĂ„? Fasningarna Ă€r svĂ„rslagna men vet inte om jag Ă€r det största fanet av de tavelfĂ€rger som finns.

Jag har snackat med honom om detta, han var (Somalia andra) lite förvirrad nÀr jag berÀttade om det och tyckte 50 Är gÀller teoretiskt, dock ej i praktiken. Man ska dÀremot inte glömma att du stÀller Joe mot utvecklarna av urverket.

Jag rannsakade mig sjÀlv och har ett svagt minne av att det kan ha varit han som sagt detta med 50 Är i nÄgon podd eller liknande, dÀrför valde jag att kontakta honom. Jag ifrÄgasÀtter inte utvecklarna av urverket, skulle lita mer pÄ dem Àn Joe Àven om jag tror han Àr kunnig.

Oavsett sÄ gör de förbannat bra klockor.

Är det bara SBGV243 och 245 som sitter i den boetten eller finns det andra ocksĂ„? Fasningarna Ă€r svĂ„rslagna men vet inte om jag Ă€r det största fanet av de tavelfĂ€rger som finns.
NÄ har jeg hatt en SBGV245 i fire uker, og jeg liker den grÄ skiven bedre og bedre. Den har horisontal bÞrsting, mens kassen er bÞrstet vertikalt, og den fÄr en fin glÞd i det rette lyset. Tror jeg ville gÄtt lei av de mer fargerike variantene.
_20190731_152000.JPG

_20190729_192356.JPG

_20190729_192317.JPG

Tillbaka
Topp