• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Det Àr den generella prisskillnaden mellan Europa och Sverige. Vet faktiskt inte om list skiljer mellan Sverige och övriga Europa, har samma fundering sjÀlv.

Kolla Opturas hemsida för svenska list-priser: https://www.opturanordic.com/sv-se/klokker-5/grand-seiko/?count=53

Tack för lÀnken, jÀklar va dyrt det Àr i Sverige. Det lutar nog Ät en bestÀllning utomlands. Kan man kÀnna sig trygg om man köper via chrono24, och anvÀnder sig av depositionstjÀnsten?

Det Àr nÀr man sÀljer en klocka som man verkligen inser hur grym den var. Har gÄtt en vecka sedan jag sÄlde min Sbgx259 och har redan abstinens för en ny GS quartz...

Har snöat in mig pÄ en Sbgv011, verkar dock inte vara helt lÀtta att fÄ tag pÄ.

Bjuder pÄ en gammal bild pÄ min gamla och en stulen bild pÄ min förhoppningsvis framtida!

DE4CF195-8B30-4432-AAF9-F4EA3D1B8465.jpeg
E9B25A0A-BE39-427D-850D-01B44D91ADB3.jpeg

Det Àr nÀr man sÀljer en klocka som man verkligen inser hur grym den var. Har gÄtt en vecka sedan jag sÄlde min Sbgx259 och har redan abstinens för en ny GS quartz...

Har snöat in mig pÄ en Sbgv011, verkar dock inte vara helt lÀtta att fÄ tag pÄ.

Bjuder pÄ en gammal bild pÄ min gamla och en stulen bild pÄ min förhoppningsvis framtida!

DE4CF195-8B30-4432-AAF9-F4EA3D1B8465.jpeg
E9B25A0A-BE39-427D-850D-01B44D91ADB3.jpeg

Fast det finns ju tvÄ 011or till salu pÄ forumet just nu? :)

Hej jag har varit vĂ€ldigt instĂ€lld pĂ„ att köpa en Explorer 1 (214270 mk2) nĂ€r ekonomin tillĂ„ter. Men jag har nu fĂ„tt upp ögonen för den otroligt vackra SBGA283. Har ni nĂ„got negativt att sĂ€ga om just den klockan? Är Ă€ven lite nyfiken pĂ„ om det gĂ„r att hitta den hos nĂ„gon handlare ok Sverige? Och vad priset kan tĂ€nka hamna pĂ„ isĂ„fall. Mvh Pontus
Jag gick i precis samma tankar sjÀlv. Spanade b la pÄ en Explorer 1, men sÄ hittade jag den hÀr trÄden och det landade i ett köp av en SBGA283. VÀldigt nöjd med den och det Àr en fröjd att se flytet av sekundvisaren pÄ en spring drive. Jag hade kunnat tÀnka mig ett snÀpp mer nyans av champagnefÀrgad tavla, men annars vet jag inte vad som skulle vara negativt. Möjligtvis att man Àr lite nojjig över att repa de polerade ytorna, som jag lyckades med redan samma vecka som jag köpte den.
Köpte min pÄ Klockmaster FÀltöversten i Sthlm.

...och nÄgra bilder.

Senast Àndrad:
Jag gick i precis samma tankar sjÀlv. Spanade b la pÄ en Explorer 1, men sÄ hittade jag den hÀr trÄden och det landade i ett köp av en SBGS283. VÀldigt nöjd med den och det Àr en fröjd att se flytet av sekundvisaren pÄ en spring drive. Jag hade kunnat tÀnka mig ett snÀpp mer nyans av champagnefÀrgad tavla, men annars vet jag inte vad som skulle vara negativt. Möjligtvis att man Àr lite nojjig över att repa de polerade ytorna, som jag lyckades med det redan samma vecka.
Köpte min pÄ Klockmaster FÀltöversten i Sthlm.

SBGA* ;) Fin klocka!

Hur vanligt Àr det med strejkandes Spring Drive?
En arbetskamrat visade intresse av att köpa en bÀttre klocka förra Äret och frÄgade mig om rÄd.
Jag visade honom min GS SD och han gillade den, kvalitetskÀnslan, mjukt svepande sekundvisaren och den lite udda tekniken
och ville gÀrna köpa den.
Dum som jag var hÀvdade jag Àven att dom var skottsÀkra och gick lÀnge och bra utan service stup i kvarten.
Pinsamt nog sÄ stannade den bara efter mindre Àn ett halvÄr vilket jag tycker Àr lite konstigt pÄ en klocka som anvÀnts mycket
sparsamt innan min kamrat tog över den.
Hur Àr det brukar dom pajja?
Jag har inte hört nÄgra rapporter om trasiga SD.

Klockan frÄga.

33256591978_d524de4bd2_c.jpg

Svarar mig sjÀlv.
Klockan skickades in till Seiko och den kom tillbaka efter ett par veckor servad och lite polerad för nÄgra tusen och utan vidare förklaring till felet.
Men nu trÀffade jag min arbetskamrat och han hade klockan pÄ sig och undrade varför den aldrig drar upp sig till max.
Det gjorde den tydligen innan varje dag men inte efter service.
Ni andra som har SD, visst borde dom vara fullt uppdragna pÄ kvÀllen om man lever ett normalt liv?
Verkar som det blir en andra service.

Hej jag har varit vĂ€ldigt instĂ€lld pĂ„ att köpa en Explorer 1 (214270 mk2) nĂ€r ekonomin tillĂ„ter. Men jag har nu fĂ„tt upp ögonen för den otroligt vackra SBGA283. Har ni nĂ„got negativt att sĂ€ga om just den klockan? Är Ă€ven lite nyfiken pĂ„ om det gĂ„r att hitta den hos nĂ„gon handlare ok Sverige? Och vad priset kan tĂ€nka hamna pĂ„ isĂ„fall. Mvh Pontus
Jag hade SBGA085 ett tag (Àven Explorer 114270) och upplever de tvÄ som vÀldigt olika klockor. Den ena Àr ju ett mikrotekniskt mÀsterverk med Spring drive och med sin helt galna finish, medan den andra Àr mer av en verktygsklocka med andra kvaliteter.
InsÄg att SBGA egentligen var för perfekt för min smak, sÄ den fick lÀmna. Dock Àr jag ett stort fan av GS, men mer som objekt och smycke Àn verktyg och Àr vÀldigt glad att jag provade.
E92C648E-EEC1-4775-A830-71A55E3E2866.jpeg
FEA86415-5987-48B7-B0A9-BE21DC536666.jpeg
13DB0860-9519-4BA6-A7BC-CDC2633F20F3.jpeg

Jag hade SBGA085 ett tag (Àven Explorer 114270) och upplever de tvÄ som vÀldigt olika klockor. Den ena Àr ju ett mikrotekniskt mÀsterverk med Spring drive och med sin helt galna finish, medan den andra Àr mer av en verktygsklocka med andra kvaliteter.
InsÄg att SBGA egentligen var för perfekt för min smak, sÄ den fick lÀmna. Dock Àr jag ett stort fan av GS, men mer som objekt och smycke Àn verktyg och Àr vÀldigt glad att jag provade.
E92C648E-EEC1-4775-A830-71A55E3E2866.jpeg
FEA86415-5987-48B7-B0A9-BE21DC536666.jpeg
13DB0860-9519-4BA6-A7BC-CDC2633F20F3.jpeg
Good point. Man vill ju inte att den ska vara för fin för vardagsbruk. Är det fler som upplevt detta?

Svarar mig sjÀlv.
Klockan skickades in till Seiko och den kom tillbaka efter ett par veckor servad och lite polerad för nÄgra tusen och utan vidare förklaring till felet.
Men nu trÀffade jag min arbetskamrat och han hade klockan pÄ sig och undrade varför den aldrig drar upp sig till max.
Ni andra som har SD, visst borde dom vara fullt uppdragna pÄ kvÀllen om man lever ett normalt liv?
Ja, den borde nÄ max PR utan sÀrskilda ÄtgÀrder. TrÄkigt att höra , verkar vara en jinxad klocka numer.
Borde tÀckas av servicegarantin hoppas jag.

Ja, den borde nÄ max PR utan sÀrskilda ÄtgÀrder. TrÄkigt att höra , verkar vara en jinxad klocka numer.
Borde tÀckas av servicegarantin hoppas jag.
Hur Àr det pÄ Springdrive, om man vrider pÄ kronan för att ladda fullt, blir den trög eller slÀpper eller vad hÀnder nÀr PR visar fullt?

Svarar mig sjÀlv.
Japp, blir fullt uppdragen i ett nafs.

Inget sÀrskilt hÀnder, kÀnns likadant att vrida upp före och efter den visar fullt (testade precis)
Tack! Funderade pĂ„ det problemet @kuma-kun beskrev... tĂ€nkte att det kan vara ”bara” pr visaren som visar fel Ă€ven fast den ÄR fullt uppdragen, men det blir ju svĂ„rt att avgöra utan att testa gĂ„ngreserven... @Molle dĂ„ kanske man Ă€ndĂ„ kan avgöra om den Ă€r fullt uppdragen Ă€ven utan att titta pĂ„ pr-visaren?

Tillbaka
Topp