• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lördag, sÄ fram med "fin" klockan

P4220380.jpg

(SBGW005 - 2004)

//Bosse

Trodde att mittlÀnkarna hade specialgravering först innan jag sÄg att det var reflektioner. Snyggt var det hur som helst :)

EDIT: SÄg nÄgra poster lÀngre ner att Àven @Case lagt mÀrke till det :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Extremt mycket arbete gĂ„r in i bĂ„de boett och urverk, med högre precision Ă€n hos exempelvis Rolex. Tror dessutom att det var Ă€nnu högre krav pĂ„ tillverkningen under 60-talet. JĂ€mför fasningar och finish pĂ„ valfri modern GS och jĂ€mför med en modern DJ sĂ„ ser man en viss skillnad i detaljarbete. GS Ă€r ju kĂ€nda för sin otroligt avancerade och komplicerade putsning. ÄndĂ„ ligger en Hi-beat GS lĂ€gre i listpris Ă€n en DJ.
Rolex har +2/-2 som tolerans för tidhÄllning, bÀttre Àn GS alltsÄ. Antar att du menar finish dÀremot och inte urverk.

För mig vore en kombination mellan det bÀsta frÄn GS och Rolex det bÀsta. GS Àr fantastiska pÄ urtavla och visare samt boettfinish. Rolex dÀremot gör (oftast) vÀldigt vÀlavvÀgda modeller storleksmÀssigt med riktigt bra viktdistribution och grymma lÀnkar. LÀnkar och lÄs Àr GS akilleshÀl.

Snackar vi 60/70-tal sÄ spöade GS skiten ur det mesta. Vill man köpa vintage sÄ Àr GS (och KS) fortfarande extremt prisvÀrt.

vet inte, har inte satt mig in i alla undermodeller pÄ GS Àn, verkar ju finnas high beat, spring drive mm. Finns det nÄn logik i undermodellerna?
SBGX / SBGV - kvarts
SBGR - 28800bph
SBGH - hi beat
SBGM - GMT
SBGA - Spring Drive
+ ett gÀng till
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag har ett tag sneglat pÄ SBGX063 men har inte haft möjligheten att testa en. Jag Àr orolig över att modellen inte kommer passa om jag skulle köpa en. Jag har googlat jÀmförelsebilder men hade velat ha bÀttre Àn de jag hittat. SÄ min frÄga Àr nu Àr om nÄgon sitter inne pÄ en 116200 och en SBGX063 sÄ jag kan jÀmföra?
Tack pÄ förhand
/f
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har ett tag sneglat pÄ SBGX063 men har inte haft möjligheten att testa en. Jag Àr orolig över att modellen inte kommer passa om jag skulle köpa en. Jag har googlat jÀmförelsebilder men hade velat ha bÀttre Àn de jag hittat. SÄ min frÄga Àr nu Àr om nÄgon sitter inne pÄ en 116200 och en SBGX063 sÄ jag kan jÀmföra?
Tack pÄ förhand
/f
Vad Àr det som inte kommer att passa och hur vill du jÀmföra med 116200?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu vet jag ju inte om den kommer passa eller ej, men jag har en 116200 och tycker den sitter bra, sÄ min tanke kunde vara att se de jÀmsides.
Jag antar du har en 36mm DJ? Vem som sÀljer GS i dina trakter vet jag inte, men sbgx brukar finnas i butik för pÄsyn, sÄ besök en butik och pröva Àr mitt tips. Att se dom sida vid sida pÄ nÄgon annan Àr ju aldrig detsamma som att ha den runt sin egen handled. Dom jag haft var vÀldigt bekvÀma. Har dock ingen nu, sÄ kan inte bidra med nÄgon bild. Lycka till :happyhappy:!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag antar du har en 36mm DJ? Vem som sÀljer GS i dina trakter vet jag inte, men sbgx brukar finnas i butik för pÄsyn, sÄ besök en butik och pröva Àr mitt tips. Att se dom sida vid sida pÄ nÄgon annan Àr ju aldrig detsamma som att ha den runt sin egen handled. Dom jag haft var vÀldigt bekvÀma. Har dock ingen nu, sÄ kan inte bidra med nÄgon bild. Lycka till :happyhappy:!
Ja, DJ 36mm.
Nu Àr problemet att jag bor i SkÄne och tror inte vi har nÄgra GS i nÀrheten.
Jag fÄr testa nÀsta gÄng jag Àr i Sthlm eller se om det finns nÄgon pÄ nÄn gtg som har en.
 
Topp