• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Geparden

Audemars
IMG_8176.JPG

SBGA073 pÄ tropic funkar fint
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
SÄ nu Àr man Àgare av en GS, första kÀnslan Àr att det Àr sjukt bra kvalitet och bra tyngd i klockan men Äterkommer med mer intryck efter den fÄtt lite mer tid pÄ handleden.
3.jpg
Grattis! :cigar: Dom sitter vÀldigt bekvÀmt, dom dÀr sbgxŽarna, hur upplever du storleken?
 

Daruvar

Cartier
Det finns ju ett gummi dedikerat till just dykarna.
IMG_8281.JPG

Annars tycker jag den passar grymt pÄ Isofrane
IMG_8282.JPG

Tror Àven att ett Hirch Pure i sin slÀta enkelhet skulle sitta sobert.
Jag tycker "originalgummit" Àr lite vÀl dinosaurie inspirerat! HÄller med om att Isofrane ser bra ut! Ska in och kolla pÄ Hirsch Pure för de Àr ju som du sÀger enkla men vÀldigt sjyssta! Tror du det hade funkat med annat Àn svart till sbga031? TÀnker kanske grÄtt eller grönt (army) .
 

Geparden

Audemars
Jag tycker "originalgummit" Àr lite vÀl dinosaurie inspirerat! HÄller med om att Isofrane ser bra ut! Ska in och kolla pÄ Hirsch Pure för de Àr ju som du sÀger enkla men vÀldigt sjyssta! Tror du det hade funkat med annat Àn svart till sbga031? TÀnker kanske grÄtt eller grönt (army) .
Org.gummit ska inte vara sÀrskilt behagligt att bÀra heller vad jag hört, stelt och lÄngt.
Personligen skulle jag gÄtt pÄ svart Pure men jag kanske Àr trÄkig..
 

Daruvar

Cartier
Org.gummit ska inte vara sÀrskilt behagligt att bÀra heller vad jag hört, stelt och lÄngt.
Personligen skulle jag gÄtt pÄ svart Pure men jag kanske Àr trÄkig..
Ja, kan tÀnka det. Det ser vÀldigt tjockt och obekvÀmt ut. Hittar ett som heter Hirsch Hevea som Àr lite som ett Rubber B i modellen. Ser snyggt ut.
Screenshot_20170519-090847.png
 

CyberAndre

Cartier
ber om ursÀkt om detta redan avhandlats. orkade inte plöja allt inlÀgg pÄ 32 sidor i trÄden.
Helt novis och oinsatt pÄ Grand Seiko men fick upp ögonen för den nyligen och vill veta mer.

Undrar dock lite, varför Àr den prissatt som den Àr? utan att kÀnna till kÀnna till vad som sitter i den och hur dyr tillv processen Àr kÀnns den dyr jÀmfört med Omega och i vissa fall Àven Àldre Rolex (typ Rolex DJ 1601 för runt 20K).
Vadan denna hype för GS?
kan nÄgon som Àr insatt i mÀrket förklara denna trend och efterfrÄgan.
verkar ju ha sÄlts hur mÄnga som helst men nÀstan ingen till salu pÄ forumet.
Kan endast tala för mig sjÀlv.
Varje liten GS-klocka Àr ett eget micro-universum av fantastiska detaljer. Varje klocka ser olika ut i olika ljus och vinklar. Det Àr vÀl hÀngivna Ät Shinto, tror jag och inspireras av naturen. Och det Àr bara början av en vÀrld som fascinerar. Det Àr inte bara vackra klockor. Man ser till att de Àr synnerligen funktionella ocksÄ. T ex min klocka som Àr dress-ur. Klockan Àr trots detta byggd för att om jag av obegriplig anledning dyka lite med den eller röja runt i nÄn lerhög.
Man har ocksÄ lagt vikt vid att den sitter perfekt pÄ handleden. Inget skaver.
Jag upplever att GS krÀver av sig sjÀlva att de skall leverera kvalitet i varje möjlig tÀnkbar vinkel. Det finns ingen detalj som de inte tÀnkt pÄ, sÄ att sÀga.
Det finns sjÀlvklart helt makalöst fina andra klockor och man kan nog tidvis snöa in pÄ olika mÀrken. Varför inte? Att uppskatta hantverk och allt hÄrt arbete som krÀvs för att göra kvalitetsklockor. Nu Àger jag ju en GS och verkligen uppskattar all otrolig omsorg de visat hela vÀgen fram till att den bÀrs pÄ min handled. Man kan nog fÄ olika kÀnslor av att bÀra/Àga en viss klocka. Med GS sÄ Àr det ju verkligen skickliga hantverkare som arbetat hÄrt i sina yrken. TÀnk att jag fÄr ta del av detta konstverk. För mig Àr det en stor Àra att bÀra en GS.
 
Senast Àndrad:

Geparden

Audemars
Ja, kan tÀnka det. Det ser vÀldigt tjockt och obekvÀmt ut. Hittar ett som heter Hirsch Hevea som Àr lite som ett Rubber B i modellen. Ser snyggt ut.
Screenshot_20170519-090847.png
Hirsch pure Àr kanon tycker jag, har precis köpt ett i 20mm.
Gillar Hirsch Pure ocksÄ, i synnerhet tillsammans med nÄgon GS (eller annan vÀlgjord klocka) dÀr det rÀcker att framhÀva sjÀlva klockan. Kör pÄ det @Daruvar , tror det kan bli toppen.
 
Senast Àndrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
ber om ursÀkt om detta redan avhandlats. orkade inte plöja allt inlÀgg pÄ 32 sidor i trÄden.
Helt novis och oinsatt pÄ Grand Seiko men fick upp ögonen för den nyligen och vill veta mer.

Undrar dock lite, varför Àr den prissatt som den Àr? utan att kÀnna till kÀnna till vad som sitter i den och hur dyr tillv processen Àr kÀnns den dyr jÀmfört med Omega och i vissa fall Àven Àldre Rolex (typ Rolex DJ 1601 för runt 20K).
Vadan denna hype för GS?
kan nÄgon som Àr insatt i mÀrket förklara denna trend och efterfrÄgan.
verkar ju ha sÄlts hur mÄnga som helst men nÀstan ingen till salu pÄ forumet.
Jag kan inte uttala mig om dom lite dyrare pjÀserna i Àdelmetall med highbeat eller springdrive-urverk dÄ jag bara Àger quartz varianter i stÄl (som Àr billigast).
Det som frÀlst mig Àr den höga finishen, den tidlösa designen, dom smÄ detaljerna för att göra klockan sÄ bekvÀm som möjligt, samt vÀrldens bÀsta quartzverk. Och priset förstÄs. Mina quartz modeller hÄller samma höga finish i boett och armband som automaterna. Urverket som kanske skulle kunna framstÄ som ett billigare alternativ Àr oerhört avancerat och vÀlbyggt. Att urverket hÄller sig inom 5spy och har en serviceintervall pÄ 50 Är Àr ju helt galet. Att dom sÀllan Àr till salu beror ju givetvis pÄ att man inte vill skiljas ifrÄn sin GS i första taget.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Ska jag bada med min SBGX061 frÄn 2017?
Det slog mig igÄr nÀr det blev en spontanare till stranden och jag hade den pÄ mig, den har fan ingen skruvad krona som mina andra vardagsklockor har och dÄ blev jag lite nojig. Jag brukar alltid hoppa rakt i utan att tÀnka men denna gÄngen sÄ stannade jag upp. 10 bar Àr ju tillrÀckligt för lite bad men hur gör ni?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ska jag bada med min SBGX061 frÄn 2017?
Det slog mig igÄr nÀr det blev en spontanare till stranden och jag hade den pÄ mig, den har fan ingen skruvad krona som mina andra vardagsklockor har och dÄ blev jag lite nojig. Jag brukar alltid hoppa rakt i utan att tÀnka men denna gÄngen sÄ stannade jag upp. 10 bar Àr ju tillrÀckligt för lite bad men hur gör ni?
Bada pÄ bara! Att krÀva skruvad krona för det lilla Àr som att krÀva 4wd sÄ fort det Àr löv pÄ gatan, tycker jag ;)
 
Topp