• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

IMG_20200830_145752.jpg

sbgx063
SvÄrfÄngad tavla mÀrker jag i efterhand :)
Söker efter passande lÀder pÄ 19mm om nÄgon sitter pÄ det, gÀrna med nÄgon form av Seiko-spÀnne.

Jag lĂ€ste pĂ„ wus att det kommer ett nytt springdrive-verk med termokompensering. Är det fler som hört om detta, och vad skulle det i sĂ„ fall tillföra urverket?

Sama sak som pÄ andra kvartsverk mÄste det betyda.
Hoppas pÄ TwinQuartz.
FrÄgan Àr vÀl hur mÄnga som skulle uppskatta Ànnu bÀttre gÄng, dom Àr ju redan riktigt bra.

Senast Àndrad:
Hoppas pÄ TwinQuartz.
FrÄgan Àr vÀl hur mÄnga som skulle uppskatta Ànnu bÀttre gÄng, dom Àr ju redan riktigt bra.
Jag skulle Àlska twin quartz.
Men inte sÄ mycket för att det eventuellt blir bÀttre gÄng. För den historiska kopplingen.

Senast Àndrad:
Hoppas pÄ TwinQuartz.
Först tÀnkte jag ocksÄ det, men springdrive har ju ett annat sÀtt att jobba med den magnetiska bromsen, sÄ dÄ började jag fundera...
TRI-SYNCHRO REGULATOR
3. ELECTROMAGNETIC POWER
Applying the brake to control speed
The IC compares the reference signal from the quartz oscillator with the revolution speed of the glide wheel, and intermittently applies a magnetic brake when it detects that the glide wheel is operating too fast. This regulation of the glide wheel is transmitted to the gear train, ensuring that the watch hands move with precision.
Om nu IC kretsen har som uppgift att upptÀcka förÀndringar och lÀgga pÄ bromsen nÀr det gÄr för fort, och om jag förstÄtt det rÀtt sÄ saktar sig inte springdrive utan stannar nÀr kraften Àr slut, var ska den extra termokompenseringen in i ledet? Det vore kul att höra nÄgon med kunskap i springdrive förklara :)

Först tÀnkte jag ocksÄ det, men springdrive har ju ett annat sÀtt att jobba med den magnetiska bromsen, sÄ dÄ började jag fundera...
TRI-SYNCHRO REGULATOR
3. ELECTROMAGNETIC POWER
Applying the brake to control speed
The IC compares the reference signal from the quartz oscillator with the revolution speed of the glide wheel, and intermittently applies a magnetic brake when it detects that the glide wheel is operating too fast. This regulation of the glide wheel is transmitted to the gear train, ensuring that the watch hands move with precision.
Om nu IC kretsen har som uppgift att upptÀcka förÀndringar och lÀgga pÄ bromsen nÀr det gÄr för fort, och om jag förstÄtt det rÀtt sÄ saktar sig inte springdrive utan stannar nÀr kraften Àr slut, var ska den extra termokompenseringen in i ledet? Det vore kul att höra nÄgon med kunskap i springdrive förklara :)

Folk som har burit sina SD dag ut och dag in har rapporterat att dom gÄr som en bra kvartsklocka.
Det beror vÀl pÄ att det Àr kvartskristallen som sÀtter noggrannheten och den pÄverkas av temperaturen.
SÄ vill man ha bÀttre gÄng fÄr man kompensera för olika temperaturer pÄ kvartskristallen.
AlltsÄ se till att referenssignalen som Seiko sÀger Àr korrektast möjligt.
Eller sÄ köper man in lite teknologi frÄn CTZ;)

Upplever du den nÄgonsin som sÀrskilt rosa? Blev lite avskrÀckt av den tanken vid lanseringen, men pÄ dina bilder tycker jag att den Àr sÄ jÀkla stilig nÀr den skiftar mellan vitt/grÄtt/silver och att det rosa mest Àr som nÄgot man anar snarare Àn tydligt ser.

Bra frÄga - den Àr sÀllan sÀrskilt rosa - det Àr nÀstan sÄ man letar efter det rosa inslaget (vÀldigt sÀllan man lyckas fÄnga det pÄ bild). Precis som du sÀger, det Àr ju den dÀr lilla antydan till rosa som jag tycker gör hela tavlan - skiftningen vitt, grÄtt och silver Àr grym men det blir liksom en dimension till nÀr den ibland poppar med lite rosa.
Sedan Àr ju boetten ocksÄ jÀkligt bra och dÀrtill i titan sÄ vÀldigt komfortabel att bÀra - jag tycker den Àr optimal i stort sett.

Bra frÄga - den Àr sÀllan sÀrskilt rosa - det Àr nÀstan sÄ man letar efter det rosa inslaget (vÀldigt sÀllan man lyckas fÄnga det pÄ bild). Precis som du sÀger, det Àr ju den dÀr lilla antydan till rosa som jag tycker gör hela tavlan - skiftningen vitt, grÄtt och silver Àr grym men det blir liksom en dimension till nÀr den ibland poppar med lite rosa.
Sedan Àr ju boetten ocksÄ jÀkligt bra och dÀrtill i titan sÄ vÀldigt komfortabel att bÀra - jag tycker den Àr optimal i stort sett.

DÄ Àr det kanske ÀndÄ tur för plÄnboken att den Àr lite knepig att fÄ tag pÄ i Sverige :) Onekligen en riktigt bra modell!

Jag lĂ€ste pĂ„ wus att det kommer ett nytt springdrive-verk med termokompensering. Är det fler som hört om detta, och vad skulle det i sĂ„ fall tillföra urverket?

Jo precis, det Àr vÀl denna spring drive som avses (den som Àr brutalt stor):
https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-60-Ă„r.128745/

Det nya springdrive-verket heter 9RA5 och har fÄtt 5 dagars gÄngreserv samt bÀttre gÄngavvikelse pÄ +-10 sekunder/mÄnad.

[...]

Den bÀttre gÄngavvikelsen beror delvis pÄ en uppdaterad thermokompenserande IC-krets

Fanns nÄgra bilder hÀr ocksÄ:
https://klocksnack.se/threads/seiko-gs-ht-2020-twg-photo-shoot.133992/

Senast Àndrad:
Är inte GS lite svĂ„rare att sĂ€lja Ă€n mĂ€rken i samma prisklass?
TÀnker frÀmst jÀmfört med Omega, Rolex, Oris, Tudor, Breitling(nja?), Sjöö Sandström, osv.

Tillbaka
Topp