Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Jag lĂ€ste pĂ„ wus att det kommer ett nytt springdrive-verk med termokompensering. Ăr det fler som hört om detta, och vad skulle det i sĂ„ fall tillföra urverket?
Jag skulle Àlska twin quartz.Sama sak som pÄ andra kvartsverk mÄste det betyda.
Hoppas pÄ TwinQuartz.
FrÄgan Àr vÀl hur mÄnga som skulle uppskatta Ànnu bÀttre gÄng, dom Àr ju redan riktigt bra.
Först tÀnkte jag ocksÄ det, men springdrive har ju ett annat sÀtt att jobba med den magnetiska bromsen, sÄ dÄ började jag fundera...Sama sak som pÄ andra kvartsverk mÄste det betyda.
Hoppas pÄ TwinQuartz.
FrÄgan Àr vÀl hur mÄnga som skulle uppskatta Ànnu bÀttre gÄng, dom Àr ju redan riktigt bra.
Först tÀnkte jag ocksÄ det, men springdrive har ju ett annat sÀtt att jobba med den magnetiska bromsen, sÄ dÄ började jag fundera...
TRI-SYNCHRO REGULATOR
3. ELECTROMAGNETIC POWER
Applying the brake to control speed
The IC compares the reference signal from the quartz oscillator with the revolution speed of the glide wheel, and intermittently applies a magnetic brake when it detects that the glide wheel is operating too fast. This regulation of the glide wheel is transmitted to the gear train, ensuring that the watch hands move with precision.
Om nu IC kretsen har som uppgift att upptÀcka förÀndringar och lÀgga pÄ bromsen nÀr det gÄr för fort, och om jag förstÄtt det rÀtt sÄ saktar sig inte springdrive utan stannar nÀr kraften Àr slut, var ska den extra termokompenseringen in i ledet? Det vore kul att höra nÄgon med kunskap i springdrive förklara![]()
KörsbÀrsklockan fÄr fortsatt förtroende
![]()
![]()
Upplever du den nÄgonsin som sÀrskilt rosa? Blev lite avskrÀckt av den tanken vid lanseringen, men pÄ dina bilder tycker jag att den Àr sÄ jÀkla stilig nÀr den skiftar mellan vitt/grÄtt/silver och att det rosa mest Àr som nÄgot man anar snarare Àn tydligt ser.
Bra frÄga - den Àr sÀllan sÀrskilt rosa - det Àr nÀstan sÄ man letar efter det rosa inslaget (vÀldigt sÀllan man lyckas fÄnga det pÄ bild). Precis som du sÀger, det Àr ju den dÀr lilla antydan till rosa som jag tycker gör hela tavlan - skiftningen vitt, grÄtt och silver Àr grym men det blir liksom en dimension till nÀr den ibland poppar med lite rosa.
Sedan Àr ju boetten ocksÄ jÀkligt bra och dÀrtill i titan sÄ vÀldigt komfortabel att bÀra - jag tycker den Àr optimal i stort sett.
Har du testat att söka i trÄden? @loevhagen har ju postat mÄnga fina bilder vill jag minnasFick upp ögonen för SBGA407 hÀromdagen, nÄgon som har erfarenheter eller wristshots frÄn att ha provat i butik? FÄr reaktion pÄ RolexslÀppet och kÀnner att det vore trevligt med en riktigt klocka igen..
![]()
Vettitusan hur jag sökte innan... Brukar sÀkra de mest uppenbara men hÀr blev det galet. @loevhagen, vad har du att sÀga?Har du testat att söka i trÄden? @loevhagen har ju postat mÄnga fina bilder vill jag minnas
@loevhagen var OWG med den klockan i mars https://klocksnack.se/threads/utmaning-owg-1-mÄnad-2020.127590/Fick upp ögonen för SBGA407 hÀromdagen, nÄgon som har erfarenheter eller wristshots frÄn att ha provat i butik? FÄr reaktion pÄ RolexslÀppet och kÀnner att det vore trevligt med en riktigt klocka igen..
![]()
Jag lĂ€ste pĂ„ wus att det kommer ett nytt springdrive-verk med termokompensering. Ăr det fler som hört om detta, och vad skulle det i sĂ„ fall tillföra urverket?
Det nya springdrive-verket heter 9RA5 och har fÄtt 5 dagars gÄngreserv samt bÀttre gÄngavvikelse pÄ +-10 sekunder/mÄnad.
[...]
Den bÀttre gÄngavvikelsen beror delvis pÄ en uppdaterad thermokompenserande IC-krets
Ja men dÀr kom svaret "uppdaterad IC krets". Det har med andra ord varit termokompenserat genom IC krets hela tiden.Jo precis, det Àr vÀl denna spring drive som avses (den som Àr brutalt stor):
https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-60-Ă„r.128745/
Fanns nÄgra bilder hÀr ocksÄ:
https://klocksnack.se/threads/seiko-gs-ht-2020-twg-photo-shoot.133992/
Jag lÀste det som att de uppdaterat kretsen till att vara termokompenserad men det Àr ju rÀtt vagt sÄ vad vet jagJa men dÀr kom svaret "uppdaterad IC krets". Det har med andra ord varit termokompenserat genom IC krets hela tiden.
Jag har ju tyvÀrr ingen 9R sjÀlv, men det Àr ju alltid kul att veta hur det funkarJag lÀste det som att de uppdaterat kretsen till att vara termokompenserad men det Àr ju rÀtt vagt sÄ vad vet jag
Kul att du knep den!Idag Àr inte vilken dag somhelst idag fick jag intrÀde till denna trÄden! UrsÀkta bakgrunden men blev att slita upp lÄdan
![]()
FĂ„r gratulera till en vacker avatar.Kul att du knep den!
Tack tack, har varit pÄ jakt en lÀngre tid sÄ skönt att stÀnga det kapitlet nu!Kul att du knep den!
Idag Àr inte vilken dag somhelst idag fick jag intrÀde till denna trÄden! UrsÀkta bakgrunden men blev att slita upp lÄdan
![]()
Vet inte om jĂ€mförelsen, men tycker inte det verkar sĂ„ svĂ„rt:Ăr inte GS lite svĂ„rare att sĂ€lja Ă€n mĂ€rken i samma prisklass?
TÀnker frÀmst jÀmfört med Omega, Rolex, Oris, Tudor, Breitling(nja?), Sjöö Sandström, osv.
Stort grattis - riktigt kul och inte helt vanlig modell heller.
Ăr inte GS lite svĂ„rare att sĂ€lja Ă€n mĂ€rken i samma prisklass?
TÀnker frÀmst jÀmfört med Omega, Rolex, Oris, Tudor, Breitling(nja?), Sjöö Sandström, osv.
VÀnta nu, sÀlja sin GS..? Varför skulle man vilja göra det?![]()
Nja, du skulle kunna fÄ likadan bild oavsett vilke mÀrke du söker pÄ.Vet inte om jÀmförelsen, men tycker inte det verkar sÄ svÄrt:
![]()