• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Om den ojÀmna glipan Àr tydlig för blotta ögat Àr jag lite förvÄnad.
Blev tvungen att titta pÄ en Àldre 9F som visserligen har mjukjÀrnskjöld sÄ kanske annan konstruktion, ingen glipa gick att se nÄgonstans.

50258875791_2d7842c8be_c.jpg

Dagens klocka frÄn en tid dÄ tavlor och visare inte höll samma nivÄ som dagens GS, jÀmn liten glipa runt om Àr det.

50259081167_cbaef753dd_c.jpg

Mitt lilla bidrag till Glipgate.
Jag gillar de höga indexen pÄ den andra klockan. Vad Àr det för ref. pÄ den?

Vad Àr ett rimligt pris för en 4522 i guld? Den Àr nyservad men saknar orginal-spÀnnet.
@kuma-kun
IMG-20200731-WA0000.jpg

Gör ett par sökningar pĂ„ avslutade annonser pĂ„ ebay, yahoo japan och watchrecon. Auktioner Ă€r ofta billigare Ă€n handlare, men mer av en chansning. Nyservad undviker jag personligen, om man inte vet med sĂ€kerhet hur kompetent den som pillat Ă€r. ”OH” betyder ofta att man ”sminkat upp” klockan inför försĂ€ljning.
Priset beror pÄ sÄ mÄnga faktorer, svÄrt att sÀga bara baserat pÄ en bild. TÀnk pÄ att guldbelagt inte slits sÄ snyggt, och gÄr inte att restaurera pÄ samma sÀtt som stÄl om man skulle vilja.

Gör ett par sökningar pĂ„ avslutade annonser pĂ„ ebay, yahoo japan och watchrecon. Auktioner Ă€r ofta billigare Ă€n handlare, men mer av en chansning. Nyservad undviker jag personligen, om man inte vet med sĂ€kerhet hur kompetent den som pillat Ă€r. ”OH” betyder ofta att man ”sminkat upp” klockan inför försĂ€ljning.
Priset beror pÄ sÄ mÄnga faktorer, svÄrt att sÀga bara baserat pÄ en bild. TÀnk pÄ att guldbelagt inte slits sÄ snyggt, och gÄr inte att restaurera pÄ samma sÀtt som stÄl om man skulle vilja.
Jo, jag har gjort det. Men tycker det Àr svÄrt att fÄ en uppfattning.

Att döma av bilderna ser klockan vÀldigt fin ut, med allt guld intakt.

Det kÀnns som priserna pÄ vintage GS har stuckit upp lite

Senast Àndrad:
Jo, jag har gjort det. Men tycker det Àr svÄrt att fÄ en uppfattning.

Att döma av bilderna ser klockan vÀldigt fin ut, med allt guld intakt.

Det kÀnns som priserna pÄ vintage GS har stuckit upp lite

OH som Àr en förkortning av overhaul Àr i Japan samma sak som vi kallar för service men sen finns det bÄde klantar och lurendrejare sÄ jag precis
som Senpai lÀgger inte sÄ stor vikt vid det.
Om man jÀmför Àldre GS mot t.e.x. Rolex och Omega har det ju producerats extremt mycket mindre mÀngd vilket gör det svÄrare att skapa sig en
prisbild.
Tycker ocksÄ det Àr svÄrt att bedöma med bara en bild.
Men jag uppskattar att vintagehandlare jag kÀnner skulle sÀlja den dÀr klockan för runt 10 tusen riktigt servad med kvitto och garanti.
Klockan ser rÀtt anvÀnd ut och guld Àr mjukt sÄ kanterna blir mer och fortare avrundade, lite sliten krona ocksÄ.
Kvalitetsklockor som har guld pÄ stÄl har rÀtt tjocka lager sÄ det krÀvs mÄngÄrig misshandel innan man sliter igenom och inte alls som billigare ur.

OH som Àr en förkortning av overhaul Àr i Japan samma sak som vi kallar för service men sen finns det bÄde klantar och lurendrejare sÄ jag precis
som Senpai lÀgger inte sÄ stor vikt vid det.
Om man jÀmför Àldre GS mot t.e.x. Rolex och Omega har det ju producerats extremt mycket mindre mÀngd vilket gör det svÄrare att skapa sig en
prisbild.
Tycker ocksÄ det Àr svÄrt att bedöma med bara en bild.
Men jag uppskattar att vintagehandlare jag kÀnner skulle sÀlja den dÀr klockan för runt 10 tusen riktigt servad med kvitto och garanti.
Klockan ser rÀtt anvÀnd ut och guld Àr mjukt sÄ kanterna blir mer och fortare avrundade, lite sliten krona ocksÄ.
Kvalitetsklockor som har guld pÄ stÄl har rÀtt tjocka lager sÄ det krÀvs mÄngÄrig misshandel innan man sliter igenom och inte alls som billigare ur.
Absolut! Har koll pÄ förkortningarna :)

Jag tycker endÄ klockan i frÄga ser bra ut för sin Älder, att guldet slits och kanterna inte blir riktigt lika skarpa Àr nÀstan oundvikligt.

Men runt 10k som du sÀger Àr nog vad jag Àr beredd att betala.

Alternativet Àr ju att du öppnar din samling och sÀljer ett fint exemplar till mig :)

Har fÄtt upp ögonen för Grand Seiko och Àr sugen pÄ att inhandla nÄgot. Tycker dock tyvÀrr att alla modeller Àr sÄ förbaskat stora, efter lite googlande hittade jag den hÀr, SBGS007. NÄgon som sitter pÄ mer info om den hÀr lilla rackaren? Ska tydligen mÀta 34mm i diameter. (Bild givetvis lÄnad frÄn nÀtet).
f99d7c3f-57ad-42ca-a06f-f41050ce058b.jpg

Har fÄtt upp ögonen för Grand Seiko och Àr sugen pÄ att inhandla nÄgot. Tycker dock tyvÀrr att alla modeller Àr sÄ förbaskat stora, efter lite googlande hittade jag den hÀr, SBGS007. NÄgon som sitter pÄ mer info om den hÀr lilla rackaren? Ska tydligen mÀta 34mm i diameter. (Bild givetvis lÄnad frÄn nÀtet).
SÄldes en nyligen pÄ KS :)
https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-sbgs007.122437/

Du har ju Sbgx modellerna pÄ 37mm. De bÀr inte stort. Min Sbgx063 pÄ 16cm handled
IMG_20180828_162513-01.jpeg
IMG_20180921_130204-01.jpeg
IMG_20180914_154159-01-01.jpeg

Du har ju Sbgx modellerna pÄ 37mm. De bÀr inte stort. Min Sbgx063 pÄ 16cm handled
IMG_20180828_162513-01.jpeg
IMG_20180921_130204-01.jpeg
IMG_20180914_154159-01-01.jpeg

Titta Àven pÄ nÄgra Är Àldre GS kvartsare tycker jag, mycket tunnare Àn dom lite mer moderna och dÀrför skönare att bÀra samt med integrerad lÀnk som ju alla vet Àr bÀttre.
Har ingen susning om ref. men pÄ baksidan stÄr det, 8N65-9000 respektive 9587-8000

49831746913_ddee3a8825_c.jpg

49778697988_bbb2af1a60_c.jpg

Titta Àven pÄ nÄgra Är Àldre GS kvartsare tycker jag, mycket tunnare Àn dom lite mer moderna och dÀrför skönare att bÀra samt med integrerad lÀnk som ju alla vet Àr bÀttre.
Har ingen susning om ref. men pÄ baksidan stÄr det, 8N65-9000 respektive 9587-8000

49831746913_ddee3a8825_c.jpg

49778697988_bbb2af1a60_c.jpg

VĂ€ldigt snygg! Kan det vara sbgg001?

Senast Àndrad:
VĂ€ldigt snygg! Kan det vara sbgg001?

Kan sÄ vara men pÄ lite Àldre anvÀnds inte dom hÄr moderna referensnumren sÄ mycket.
Googlar man 8N65-9000 fÄr man massor med trÀffar men inte med sbgg001
PÄ vintage anvÀnder man aldrig referensnummer som faktiskt gÄr att hitta i gamla kataloger utan istÀllet verksnummer och boettnummer.

Litet paketöppningsinlÀgg sÄhÀr pÄ lill-lördag!
Har lev som OWG med min SBGA229 Ànda sedan min TT-Santos fick lÀmna strax före kinaviruset bröt ut. Men har saknat omvÀxling, vart sugen pÄ kvarts och nu i augusti vart lÀngtan för svÄr. Första hade jag siktet instÀllt pÄ den nya SBGN011 med skumpatavla. Men den lite trÄkiga sufflé-iga boetten fick mig att svÀnga över till grÄare jaktmarker. Slog till i förra veckan och idag sÄ anlÀnde lillebror i en liten lÄda:

IMG_4826.jpg

TyvÀrr var det inte helt optimalt packat och ytterboxen hade fÄtt sig en liten kyss i hörnet...
IMG_1128.jpg

InnehÄllet var det dock inget fel pÄ
IMG_9294.jpg

TyvÀrr saluförs denna grÄ skönhet inte lÀngre pÄ vÄra grÄa breddgrader varför man fÄr vÀnda sig till Àn grÄare jaktmarker. Hur som sÄ sitter dinkan som gjuten pÄ armen och bÄde boett och tavla Àr riktigt riktigt trevliga!

IMG_1241.jpg

Sjukt nöjd med denna! (Inget glapp att rapportera)

Litet paketöppningsinlÀgg sÄhÀr pÄ lill-lördag!
Har lev som OWG med min SBGA229 Ànda sedan min TT-Santos fick lÀmna strax före kinaviruset bröt ut. Men har saknat omvÀxling, vart sugen pÄ kvarts och nu i augusti vart lÀngtan för svÄr. Första hade jag siktet instÀllt pÄ den nya SBGN011 med skumpatavla. Men den lite trÄkiga sufflé-iga boetten fick mig att svÀnga över till grÄare jaktmarker. Slog till i förra veckan och idag sÄ anlÀnde lillebror i en liten lÄda:

IMG_4826.jpg

TyvÀrr var det inte helt optimalt packat och ytterboxen hade fÄtt sig en liten kyss i hörnet...
IMG_1128.jpg

InnehÄllet var det dock inget fel pÄ
IMG_9294.jpg

TyvÀrr saluförs denna grÄ skönhet inte lÀngre pÄ vÄra grÄa breddgrader varför man fÄr vÀnda sig till Àn grÄare jaktmarker. Hur som sÄ sitter dinkan som gjuten pÄ armen och bÄde boett och tavla Àr riktigt riktigt trevliga!

IMG_1241.jpg

Sjukt nöjd med denna! (Inget glapp att rapportera)
Avis! Stort grattis

Tillbaka
Topp