Nu kanske de flesta slÀppt "glipan" mellan urtavla och rehaut som
@hugget gjorde oss uppmĂ€rksam pĂ„. SjĂ€lv Ă€r jag nyfiken och vetgirig, vill gĂ€rna veta/förstĂ„ hur saker fungerar. Ăven om jag inte Ă€r nĂ„gon universallösning pĂ„ spĂ„ret tror jag att jag hittat en tĂ€nkbar förklaring till varför glipan finns. Frontmatningen... Jag har inte riktigt tĂ€nkt pĂ„ det förrns detta kom pĂ„ tal. Ăr alla GS frontmatade eller Ă€r det bara 9f?
Jag lÄnar en bild dÄ jag inte har nÄgon egen med boettlocket avskruvat. Sbgv009/011
Det som ser ut som en metallring som hÄller urverket pÄ plats Àr alltsÄ ingen lös urverkshÄllare utan en del av boetten. Urverk och tavla med visare slÀpps ner ifrÄn glassidan. Det betyder att det Àr den inre rehautringen tillsammans med glaset som hÄller nere tavlan/urverket. Det i sin tur bör betyda att det finns en packning mellan rehaut och tavla. En packning som kan hamna snett eller i klÀm. Borde man kolla detta vid montering? Borde man anpassa packningen efter höjd och eventuell ojÀmn tjocklek pÄ urverket? Det finns sÀkert frÄgor och ideér pÄ hur man löser detta, men jag tror i alla fall att det Àr svaret pÄ varför det finns en glipa ifrÄn början
Sbgv205