• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Nja, du skulle kunna fÄ likadan bild oavsett vilke mÀrke du söker pÄ.
Samma procedur för omega:

upload_2020-9-3_12-34-22.png

Som du ser Àr det större omsÀttning och mer vintage nÀr det gÀller Omega.

Tudor har ocksÄ större omsÀttning:

upload_2020-9-3_12-37-48.png

osv.

Du kan tex sÀga att eftersom det finns fÀrre Àgare sÄ verkar intresset för GS vara mindre, vilket skulle vara sant. Du kan ocksÄ sÀga att det relativt marknaden verkar som att de flesta lyckas sÀlja sin GS, vilket ocksÄ skulle vara sant. Det Àr helt upp till dig att avgöra vad du vill dra för slutsats kring "svÄrsÄldheten" hÀr. :)

Senast Àndrad:
Är inte GS lite svĂ„rare att sĂ€lja Ă€n mĂ€rken i samma prisklass?
TÀnker frÀmst jÀmfört med Omega, Rolex, Oris, Tudor, Breitling(nja?), Sjöö Sandström, osv.
StÀmmer in i vad @nept pÄvisade, det kanske bÄde Àr fÀrre objekt och kunder Àn vad andra mÀrken har, men dom verkar ÀndÄ hitta varandra :)

NĂ„gon som Ă€ger/Ă€gt en SBGV223? Är vĂ€ldigt sugen pĂ„ att köpa en men tĂ€nkte kolla om nĂ„gon hĂ€r har nĂ„gon erfarenhet av klockan.

Undrar om det Àr vÀrt pengarna, ska man klippa en helt ny eller ska man vÀnta pÄ en annan modell som poppar upp pÄ köp och sÀlj för liknande pris
Som med allt annat: Om du tycker att det Àr kul att jaga runt och förmodligen kommer sÀlja den rÀtt snart ÀndÄ skulle jag rekommendera begagnat, men om du bara tÀnkte köpa en för att behÄlla Àr det enklare och trevligare att köpa en ny

Undrar om det Àr vÀrt pengarna, ska man klippa en helt ny eller ska man vÀnta pÄ en annan modell som poppar upp pÄ köp och sÀlj för liknande pris
Det blir begagnad eller NOS som gÀller, modellen ersÀtts ju av den nya med det nya urverket som jag förstÄtt det... Jag hade sbgv223 och sÄlde den pÄ forumet. Finns det nÄgra fler Àn den pÄ forumet Àr det nog sÄ man kan rÀkna dom pÄ ena handens fingrar, sÄ vÀntan pÄ köp&sÀlj kan bli lÄng ;) Hittar du en i butik och vill ha modellen kan det alltsÄ vara lÀge att slÄ till innan den försvinner. Jag fick intryck av att det var sjÀlva klockan du undrade över, gÀllande din ekonomi har jag inget att tillföra :p

SÄg detta pÄ internet, GS har gjort en tourbillon med remontoire:

https://www.hodinkee.com/articles/grand-seiko-t0-constant-force-concept-tourbillon-in-depth

Det dÀr om att GS vill bli ett topp-lyx-mÀrke och klÀttra i prissegmenten verkar fortfarande stÀmma :)

Edit: verkar som att de byggt den sÄ att sekundvisaren tickar en gÄng per sekund. :cool:

upload_2020-9-4_16-23-43.png

Ja, sjukt! Tur att det bara Àr ett koncept Àn sÄ lÀnge.

Nu kanske de flesta slĂ€ppt "glipan" mellan urtavla och rehaut som @hugget gjorde oss uppmĂ€rksam pĂ„. SjĂ€lv Ă€r jag nyfiken och vetgirig, vill gĂ€rna veta/förstĂ„ hur saker fungerar. Även om jag inte Ă€r nĂ„gon universallösning pĂ„ spĂ„ret tror jag att jag hittat en tĂ€nkbar förklaring till varför glipan finns. Frontmatningen... Jag har inte riktigt tĂ€nkt pĂ„ det förrns detta kom pĂ„ tal. Är alla GS frontmatade eller Ă€r det bara 9f?
5334d4d08166b7131faa30c1de7efa08.jpg
Jag lÄnar en bild dÄ jag inte har nÄgon egen med boettlocket avskruvat. Sbgv009/011
Det som ser ut som en metallring som hÄller urverket pÄ plats Àr alltsÄ ingen lös urverkshÄllare utan en del av boetten. Urverk och tavla med visare slÀpps ner ifrÄn glassidan. Det betyder att det Àr den inre rehautringen tillsammans med glaset som hÄller nere tavlan/urverket. Det i sin tur bör betyda att det finns en packning mellan rehaut och tavla. En packning som kan hamna snett eller i klÀm. Borde man kolla detta vid montering? Borde man anpassa packningen efter höjd och eventuell ojÀmn tjocklek pÄ urverket? Det finns sÀkert frÄgor och ideér pÄ hur man löser detta, men jag tror i alla fall att det Àr svaret pÄ varför det finns en glipa ifrÄn början :)
grand-seiko-quartz-calibre-9f82.jpg

Sbgv205

Nu kanske de flesta slĂ€ppt "glipan" mellan urtavla och rehaut som @hugget gjorde oss uppmĂ€rksam pĂ„. SjĂ€lv Ă€r jag nyfiken och vetgirig, vill gĂ€rna veta/förstĂ„ hur saker fungerar. Även om jag inte Ă€r nĂ„gon universallösning pĂ„ spĂ„ret tror jag att jag hittat en tĂ€nkbar förklaring till varför glipan finns. Frontmatningen... Jag har inte riktigt tĂ€nkt pĂ„ det förrns detta kom pĂ„ tal. Är alla GS frontmatade eller Ă€r det bara 9f?
5334d4d08166b7131faa30c1de7efa08.jpg
Jag lÄnar en bild dÄ jag inte har nÄgon egen med boettlocket avskruvat. Sbgv009/011
Det som ser ut som en metallring som hÄller urverket pÄ plats Àr alltsÄ ingen lös urverkshÄllare utan en del av boetten. Urverk och tavla med visare slÀpps ner ifrÄn glassidan. Det betyder att det Àr den inre rehautringen tillsammans med glaset som hÄller nere tavlan/urverket. Det i sin tur bör betyda att det finns en packning mellan rehaut och tavla. En packning som kan hamna snett eller i klÀm. Borde man kolla detta vid montering? Borde man anpassa packningen efter höjd och eventuell ojÀmn tjocklek pÄ urverket? Det finns sÀkert frÄgor och ideér pÄ hur man löser detta, men jag tror i alla fall att det Àr svaret pÄ varför det finns en glipa ifrÄn början :)
grand-seiko-quartz-calibre-9f82.jpg

Sbgv205
Intressant att det Àr frontmatat! Tror en sak Àr klar, och det Àr att det behövs mer bilder pÄ isÀrplockade klockor i den hÀr trÄden. :D

Tillbaka
Topp