Jman
Basic
Trevlig virre och trevligare klocka!HĂ€rlig GS och riktigt snygg bild!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Trevlig virre och trevligare klocka!HĂ€rlig GS och riktigt snygg bild!
Kaxigt med Tropic-band och indigo. Den sportigare och lite yngre tavelfÀrgen kanske? Mer nattklubb, mindre kontor.Tog pÄ mig en utlÀndsk klocka med tidtagningsfunktion i morse men det kÀndes obekvÀmt.
Bytte till gammal GS 56 efter nÄgra minuter.
Dubbelmums. Vad Àr det för referen pÄ klockan?
GS fredag och en whisky.
Dubbelmums. Vad Àr det för referen pÄ klockan?
NĂ€r jag hade en likadan sĂ„ hade jag ett whisky tan grained frĂ„n Molequin. Tyckte det funkade bra.Sjukt skön lĂ€nk att bĂ€ra men övervĂ€ger att slĂ€nga pĂ„ skinn för att göra den Ă€n mer âelegantâ.
Gillar texturen men lutar Ät svart, grönt eller aningen mörkare brun kulör.NÀr jag hade en likadan sÄ hade jag ett whisky tan grained frÄn Molequin. Tyckte det funkade bra.
Finns mycket att vÀlja pÄGillar texturen men lutar Ät svart, grönt eller aningen mörkare brun kulör.
Gamla var snyggast pÄ just denna!Vilken logga föredrar ni, gamla eller nya?
TÀnkte pÄ modellerna nedan i första hand. Sbga031( seiko logga) eller sbga231 (GS logga).
Hade behÄllit den vita snöflingan! Coolt armband du hade hittat till ocksÄ!Funderar pÄ att sÀlja Snowflake för en SBGN003, vad tycker ni?
Det Àr ju mycket inspiration de senaste tvÄ sidorna
Referens pÄ denna?Fick chansen att titta pÄ denna idag och slog till
LÄter vÀldigt mÀrkligt. Trasade du sönder skruvhuvud eller gÀngorna? Ibland sitter de hÄrt pga lÄslim, dÄ vÀrmer man. LÄter mer som priset för flera nya lÀnkbitar. Jag skulle klagat pÄ rÀtt usel kommunikation frÄn AD/Optura.Jag skaffade en SBGX005 i början pÄ sommaren, finns en bild lÄngt tillbaka i trÄden.
LÀnken var lite lÄng sÄ jag behöver korta den, skaffade ett par nya skruvmejslar som passade bÀttre men skruvarna satt som berget och lite till.
Lite skamset sÄ fick man bege sig till urmakare och be dem hjÀlpa till att korta, skulle ta en timme sÄ jag gick en svÀng.
Efter tiden gÄtt sÄ var jag Äter i butiken och de sa att de inte ville chansa utan lÀmna till sin expert.
NÄgra dagars ny vÀntan och sedan kom ett samtal om att den mÄste till Optura.
Jaha, det Àr vÀl bara att gilla lÀget tÀnkte jag och tiden gick, fick ett samtal för nÄgra mÄnader sedan dÀr de bara ville bekrÀfta att allt Àr i sin ordning.
Sedan trillade det in ett meddelande för kanske en mÄnad sedan om att skruvar behöver bestÀllas frÄn Japan.
Idag ringde de och undrade om jag fÄtt nÄgon prisuppgift, nej sa jag och dÄ kom en ordentlig chock, 5000 kr.
Han som ringde upp trodde inte att det stÀmmer utan dubbelkollade med mig i luren och jo det gjorde det.
Jag sa sÄ klart att det inte Àr relevant.
Det blir mÄnga mÄnader utan klockan och nu utan kortad lÀnk, kÀnde att jag mÄste vÀstra ut det....
Nu fÄr det bli ett lÀderband, men eftersom jag har svÄrt att se vad som passar sÄ tÀnkte jag höra vad panelen rekommenderar.
Bifogar en bild pÄ klockan (som förhoppningsvis snart Àr hemma igen).
Nej jag pajade varken skruv eller gÀnga, jag kÀnde att det satt för hÄrt för att jag skulle fÄ loss det dÄ skruven inte lossnade trots att jag tog i vÀldigt mycket. Tyckte dÄ att det Àr bÀttre att de som kan fÄr göra det istÀllet för att jag gör nÄgot dumt.LÄter vÀldigt mÀrkligt. Trasade du sönder skruvhuvud eller gÀngorna? Ibland sitter de hÄrt pga lÄslim, dÄ vÀrmer man. LÄter mer som priset för flera nya lÀnkbitar. Jag skulle klagat pÄ rÀtt usel kommunikation frÄn AD/Optura.
Snygg klocka. Mockaband i brunt eller prÀglat skinn Àr snyggt pÄ det mesta.
Jag har kortat lÀnkar pÄ bÄde ny och begagnad och det var inget problem. Körde med bergeron 1,2mm mejsel. Det lÄter som nÄgon klÄpare varit dÀr med locktite eller dylikt. En del mÀrken anvÀnder ju skruvlÄsningsvÀtska pÄ sina lÀnkskruvar men inte GS vad jag erfarit. Gör man en bra konstruktion behöver man inte det.Nej jag pajade varken skruv eller gÀnga, jag kÀnde att det satt för hÄrt för att jag skulle fÄ loss det dÄ skruven inte lossnade trots att jag tog i vÀldigt mycket. Tyckte dÄ att det Àr bÀttre att de som kan fÄr göra det istÀllet för att jag gör nÄgot dumt.
Tack för tipsen, skall spana in mockaband, hade inte tÀnkt den tanken.
Det lÄter som att problemet skapades innan den kom i sin Àgo. Utan att veta lÄter det som att nÄgon dragit fast fel skruvar, kanske i kombination med lim? Om det stÀmmer hjÀlper nog varken dina eller urmakarens verktyg. MÄste de borra ur skruvarna förstÄr jag att det kostar. Troligen gÄr de igenom hela lÀnken för 5000 kr.Jag skaffade en SBGX005 i början pÄ sommaren, finns en bild lÄngt tillbaka i trÄden.
LÀnken var lite lÄng sÄ jag behöver korta den, skaffade ett par nya skruvmejslar som passade bÀttre men skruvarna satt som berget och lite till.
Lite skamset sÄ fick man bege sig till urmakare och be dem hjÀlpa till att korta, skulle ta en timme sÄ jag gick en svÀng.
Efter tiden gÄtt sÄ var jag Äter i butiken och de sa att de inte ville chansa utan lÀmna till sin expert.
Jaha, det Àr vÀl bara att gilla lÀget tÀnkte jag och tiden gick, fick ett samtal för nÄgra mÄnader sedan dÀr de bara ville bekrÀfta att allt Àr i sin ordning.
Sedan trillade det in ett meddelande för kanske en mÄnad sedan om att skruvar behöver bestÀllas frÄn Japan.
Idag ringde de och undrade om jag fÄtt nÄgon prisuppgift, nej sa jag och dÄ kom en ordentlig chock, 5000 kr.
Han som ringde upp trodde inte att det stÀmmer utan dubbelkollade med mig i luren och jo det gjorde det.
Det blir mÄnga mÄnader utan klockan och nu utan kortad lÀnk, kÀnde att jag mÄste vÀstra ut det....
Nu fÄr det bli ett lÀderband, men eftersom jag har svÄrt att se vad som passar sÄ tÀnkte jag höra vad panelen rekommenderar.
Jag skaffade en SBGX005 i början pÄ sommaren, finns en bild lÄngt tillbaka i trÄden.
Hur kan ett par skruvar kosta 5.000kr? GÄr det inte att bestÀlla skruvar via nÄgon AD i Japan? Eller gÀller prisuppgiften en lÀnkbit?
Det lÄter som att problemet skapades innan den kom i sin Àgo. Utan att veta lÄter det som att nÄgon dragit fast fel skruvar, kanske i kombination med lim? Om det stÀmmer hjÀlper nog varken dina eller urmakarens verktyg. MÄste de borra ur skruvarna förstÄr jag att det kostar. Troligen gÄr de igenom hela lÀnken för 5000 kr.
Sist jag frÄgade angÄende en ny 21mm lÀnk kostade den ca 8 000 kr. SÄ hÄller med om att 5 000 kr lÄter vÀldigt dyrt. MÄste vara som @Scipio skriver ovan.5000 för att korta en lÀnk mÄste vara nÄgonslags rekord! Men allvarligt, vad kostar en ny lÀnk frÄn GS? Verkar nÀstan som att det vore ett bÀttre alternativ.
Innan du springer ivÀg och köper en ny lÀnk sÄ skulle jag prova en annan sak först. Ta en trÀkloss och sÄga ett spÄr i den sÄ du kan passa in lÀnken pÄ högkant och fÄr ett stabilt stöd. Sedan skulle jag koka bandet en stund och medans det Àr varm sÀtta det i trÀklossen samt försöka skruva ur skruvarna. Viktigt dÄ att skruvskallarna Àr hela samt anvÀndande av rÀtt mejsel. NÀsta steg blir att borra ur skruvarna och gÀnga nytt.Sist jag frÄgade angÄende en ny 21mm lÀnk kostade den ca 8 000 kr. SÄ hÄller med om att 5 000 kr lÄter vÀldigt dyrt. MÄste vara som @Scipio skriver ovan.
Tack för tipset, men inte jag som har problemet utan @MrIzoardInnan du springer ivÀg och köper en ny lÀnk sÄ skulle jag prova en annan sak först. Ta en trÀkloss och sÄga ett spÄr i den sÄ du kan passa in lÀnken pÄ högkant och fÄr ett stabilt stöd. Sedan skulle jag koka bandet en stund och medans det Àr varm sÀtta det i trÀklossen samt försöka skruva ur skruvarna. Viktigt dÄ att skruvskallarna Àr hela samt anvÀndande av rÀtt mejsel. NÀsta steg blir att borra ur skruvarna och gÀnga nytt.
Fort men felTack för tipset, men inte jag som har problemet utan @MrIzoard
Jag har alltid lyckats justerat lÀnkar pÄ GS utan problem. Peppar, peppar..
Imorgon vaknar vi till en ny vÀrld. Jag har svÄrt att tro att priserna inte nu börjar sin stigning, dÄ vintage GS Àntligen letat sig in i finrummet. VFA kommer vara i en egen liga, men det drar nog med sig andra referenser i tsunamin som nu slÄr in över auktionsvÀrlden. Speciellt bra exemplar och som denna, med tillhörande lÄda och certifikat, eller proveniens.
The Geneva Watch Auction: XIV Lot: 199
Ja, visst Àr det galet. Men det Àr ganska ovanligt med matchande cert ÀndÄ? Jag har inte sett sÄ mÄnga.Oj, missade det hÀr.
En klocka som man varje dag i veckan kan köpa för runt 25 tusen i Japan blir i Europa vÀrd över halvmiljonen med lÄdda och cert om jag rÀknat rÀtt?
Normalt brukar sÄnt dra upp priset max till det dubbla och den klockan skulle gÄ pÄ en auktion hÀr i Japan för runt 40 tusen.
Om man tittar pÄ andra sÄlda klockor verkar det som om sÄna hÀr auktioner drar till sig folk med mer pengar Àn vett.
Ja du jag vet inte hur sjutton det kan kosta det.Hur kan ett par skruvar kosta 5.000kr? GÄr det inte att bestÀlla skruvar via nÄgon AD i Japan? Eller gÀller prisuppgiften en lÀnkbit?
Jag kommer förmodligen byta till lÀder eller mocka och glömma lÀnken i en lÄda....Innan du springer ivÀg och köper en ny lÀnk sÄ skulle jag prova en annan sak först. Ta en trÀkloss och sÄga ett spÄr i den sÄ du kan passa in lÀnken pÄ högkant och fÄr ett stabilt stöd. Sedan skulle jag koka bandet en stund och medans det Àr varm sÀtta det i trÀklossen samt försöka skruva ur skruvarna. Viktigt dÄ att skruvskallarna Àr hela samt anvÀndande av rÀtt mejsel. NÀsta steg blir att borra ur skruvarna och gÀnga nytt.