• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Imorgon vaknar vi till en ny vÀrld. Jag har svÄrt att tro att priserna inte nu börjar sin stigning, dÄ vintage GS Àntligen letat sig in i finrummet. VFA kommer vara i en egen liga, men det drar nog med sig andra referenser i tsunamin som nu slÄr in över auktionsvÀrlden. Speciellt bra exemplar och som denna, med tillhörande lÄda och certifikat, eller proveniens.
B2C7DDB5-099E-4084-8838-F472E0CD1DE7.jpeg

The Geneva Watch Auction: XIV Lot: 199

Senast Àndrad:
Ska köpa en ny klocka i prisklassen runt 70 000 kr och funderar pĂ„ en massa olika mĂ€rken. Är rĂ€tt dĂ„lig pĂ„ GS och har mest koll pĂ„ Snowflake som jag gillar. Vilka fler modeller kan kallas för ”klassiker” hos Grand Seiko?

Jag skaffade en SBGX005 i början pÄ sommaren, finns en bild lÄngt tillbaka i trÄden.
LÀnken var lite lÄng sÄ jag behöver korta den, skaffade ett par nya skruvmejslar som passade bÀttre men skruvarna satt som berget och lite till.
Lite skamset sÄ fick man bege sig till urmakare och be dem hjÀlpa till att korta, skulle ta en timme sÄ jag gick en svÀng.
Efter tiden gÄtt sÄ var jag Äter i butiken och de sa att de inte ville chansa utan lÀmna till sin expert.
NÄgra dagars ny vÀntan och sedan kom ett samtal om att den mÄste till Optura.
Jaha, det Àr vÀl bara att gilla lÀget tÀnkte jag och tiden gick, fick ett samtal för nÄgra mÄnader sedan dÀr de bara ville bekrÀfta att allt Àr i sin ordning.
Sedan trillade det in ett meddelande för kanske en mÄnad sedan om att skruvar behöver bestÀllas frÄn Japan.
Idag ringde de och undrade om jag fÄtt nÄgon prisuppgift, nej sa jag och dÄ kom en ordentlig chock, 5000 kr.
Han som ringde upp trodde inte att det stÀmmer utan dubbelkollade med mig i luren och jo det gjorde det.
Jag sa sÄ klart att det inte Àr relevant.
Det blir mÄnga mÄnader utan klockan och nu utan kortad lÀnk, kÀnde att jag mÄste vÀstra ut det....
Nu fÄr det bli ett lÀderband, men eftersom jag har svÄrt att se vad som passar sÄ tÀnkte jag höra vad panelen rekommenderar.

Bifogar en bild pÄ klockan (som förhoppningsvis snart Àr hemma igen).
20210629_214048.jpg

Jag skaffade en SBGX005 i början pÄ sommaren, finns en bild lÄngt tillbaka i trÄden.
LÀnken var lite lÄng sÄ jag behöver korta den, skaffade ett par nya skruvmejslar som passade bÀttre men skruvarna satt som berget och lite till.
Lite skamset sÄ fick man bege sig till urmakare och be dem hjÀlpa till att korta, skulle ta en timme sÄ jag gick en svÀng.
Efter tiden gÄtt sÄ var jag Äter i butiken och de sa att de inte ville chansa utan lÀmna till sin expert.
Jaha, det Àr vÀl bara att gilla lÀget tÀnkte jag och tiden gick, fick ett samtal för nÄgra mÄnader sedan dÀr de bara ville bekrÀfta att allt Àr i sin ordning.
Sedan trillade det in ett meddelande för kanske en mÄnad sedan om att skruvar behöver bestÀllas frÄn Japan.
Idag ringde de och undrade om jag fÄtt nÄgon prisuppgift, nej sa jag och dÄ kom en ordentlig chock, 5000 kr.
Han som ringde upp trodde inte att det stÀmmer utan dubbelkollade med mig i luren och jo det gjorde det.
Det blir mÄnga mÄnader utan klockan och nu utan kortad lÀnk, kÀnde att jag mÄste vÀstra ut det....
Nu fÄr det bli ett lÀderband, men eftersom jag har svÄrt att se vad som passar sÄ tÀnkte jag höra vad panelen rekommenderar.

20210629_214048.jpg
LÄter vÀldigt mÀrkligt. Trasade du sönder skruvhuvud eller gÀngorna? Ibland sitter de hÄrt pga lÄslim, dÄ vÀrmer man. LÄter mer som priset för flera nya lÀnkbitar. Jag skulle klagat pÄ rÀtt usel kommunikation frÄn AD/Optura.

Snygg klocka. Mockaband i brunt eller prÀglat skinn Àr snyggt pÄ det mesta.

LÄter vÀldigt mÀrkligt. Trasade du sönder skruvhuvud eller gÀngorna? Ibland sitter de hÄrt pga lÄslim, dÄ vÀrmer man. LÄter mer som priset för flera nya lÀnkbitar. Jag skulle klagat pÄ rÀtt usel kommunikation frÄn AD/Optura.

Snygg klocka. Mockaband i brunt eller prÀglat skinn Àr snyggt pÄ det mesta.
Nej jag pajade varken skruv eller gÀnga, jag kÀnde att det satt för hÄrt för att jag skulle fÄ loss det dÄ skruven inte lossnade trots att jag tog i vÀldigt mycket. Tyckte dÄ att det Àr bÀttre att de som kan fÄr göra det istÀllet för att jag gör nÄgot dumt.

Tack för tipsen, skall spana in mockaband, hade inte tÀnkt den tanken.

Nej jag pajade varken skruv eller gÀnga, jag kÀnde att det satt för hÄrt för att jag skulle fÄ loss det dÄ skruven inte lossnade trots att jag tog i vÀldigt mycket. Tyckte dÄ att det Àr bÀttre att de som kan fÄr göra det istÀllet för att jag gör nÄgot dumt.

Tack för tipsen, skall spana in mockaband, hade inte tÀnkt den tanken.
Jag har kortat lĂ€nkar pĂ„ bĂ„de ny och begagnad och det var inget problem. Körde med bergeron 1,2mm mejsel. Det lĂ„ter som nĂ„gon klĂ„pare varit dĂ€r med locktite eller dylikt. En del mĂ€rken anvĂ€nder ju skruvlĂ„sningsvĂ€tska pĂ„ sina lĂ€nkskruvar men inte GS vad jag erfarit. Gör man en bra konstruktion behöver man inte det. 😀

Hur kan ett par skruvar kosta 5.000kr? GÄr det inte att bestÀlla skruvar via nÄgon AD i Japan? Eller gÀller prisuppgiften en lÀnkbit?

20210629_214048.jpg
Det lÄter som att problemet skapades innan den kom i sin Àgo. Utan att veta lÄter det som att nÄgon dragit fast fel skruvar, kanske i kombination med lim? Om det stÀmmer hjÀlper nog varken dina eller urmakarens verktyg. MÄste de borra ur skruvarna förstÄr jag att det kostar. Troligen gÄr de igenom hela lÀnken för 5000 kr.

20210629_214048.jpg

Hur kan ett par skruvar kosta 5.000kr? GÄr det inte att bestÀlla skruvar via nÄgon AD i Japan? Eller gÀller prisuppgiften en lÀnkbit?

Det lÄter som att problemet skapades innan den kom i sin Àgo. Utan att veta lÄter det som att nÄgon dragit fast fel skruvar, kanske i kombination med lim? Om det stÀmmer hjÀlper nog varken dina eller urmakarens verktyg. MÄste de borra ur skruvarna förstÄr jag att det kostar. Troligen gÄr de igenom hela lÀnken för 5000 kr.

5000 för att korta en lÀnk mÄste vara nÄgonslags rekord! ;) Men allvarligt, vad kostar en ny lÀnk frÄn GS? Verkar nÀstan som att det vore ett bÀttre alternativ.

Sist jag frÄgade angÄende en ny 21mm lÀnk kostade den ca 8 000 kr. SÄ hÄller med om att 5 000 kr lÄter vÀldigt dyrt. MÄste vara som @Scipio skriver ovan.
Innan du springer ivÀg och köper en ny lÀnk sÄ skulle jag prova en annan sak först. Ta en trÀkloss och sÄga ett spÄr i den sÄ du kan passa in lÀnken pÄ högkant och fÄr ett stabilt stöd. Sedan skulle jag koka bandet en stund och medans det Àr varm sÀtta det i trÀklossen samt försöka skruva ur skruvarna. Viktigt dÄ att skruvskallarna Àr hela samt anvÀndande av rÀtt mejsel. NÀsta steg blir att borra ur skruvarna och gÀnga nytt.

Innan du springer ivÀg och köper en ny lÀnk sÄ skulle jag prova en annan sak först. Ta en trÀkloss och sÄga ett spÄr i den sÄ du kan passa in lÀnken pÄ högkant och fÄr ett stabilt stöd. Sedan skulle jag koka bandet en stund och medans det Àr varm sÀtta det i trÀklossen samt försöka skruva ur skruvarna. Viktigt dÄ att skruvskallarna Àr hela samt anvÀndande av rÀtt mejsel. NÀsta steg blir att borra ur skruvarna och gÀnga nytt.
Tack för tipset, men inte jag som har problemet utan @MrIzoard 🙂
Jag har alltid lyckats justerat lÀnkar pÄ GS utan problem. Peppar, peppar..

Imorgon vaknar vi till en ny vÀrld. Jag har svÄrt att tro att priserna inte nu börjar sin stigning, dÄ vintage GS Àntligen letat sig in i finrummet. VFA kommer vara i en egen liga, men det drar nog med sig andra referenser i tsunamin som nu slÄr in över auktionsvÀrlden. Speciellt bra exemplar och som denna, med tillhörande lÄda och certifikat, eller proveniens.
B2C7DDB5-099E-4084-8838-F472E0CD1DE7.jpeg

The Geneva Watch Auction: XIV Lot: 199

Oj, missade det hÀr.
En klocka som man varje dag i veckan kan köpa för runt 25 tusen i Japan blir i Europa vÀrd över halvmiljonen med lÄdda och cert om jag rÀknat rÀtt?
Normalt brukar sÄnt dra upp priset max till det dubbla och den klockan skulle gÄ pÄ en auktion hÀr i Japan för runt 40 tusen.
Om man tittar pÄ andra sÄlda klockor verkar det som om sÄna hÀr auktioner drar till sig folk med mer pengar Àn vett.

Oj, missade det hÀr.
En klocka som man varje dag i veckan kan köpa för runt 25 tusen i Japan blir i Europa vÀrd över halvmiljonen med lÄdda och cert om jag rÀknat rÀtt?
Normalt brukar sÄnt dra upp priset max till det dubbla och den klockan skulle gÄ pÄ en auktion hÀr i Japan för runt 40 tusen.
Om man tittar pÄ andra sÄlda klockor verkar det som om sÄna hÀr auktioner drar till sig folk med mer pengar Àn vett.
Ja, visst Àr det galet. Men det Àr ganska ovanligt med matchande cert ÀndÄ? Jag har inte sett sÄ mÄnga.

SÄg nyss en auktion som slutade pÄ över 1700kr för bara ett cert, universal utan numrering (som till 56GS). Fixar man en prislapp och box kan det se attraktivt ut i nÄgons ögon. Skulle inte förvÄna mig om det fifflas en del med detta.

Troligtvis blir det inget stort skutt som priserna tar dÀr jag opererar, bland de enklare referenserna som producerats i tusental. Men vill man ha en lite ovanligare referens, eller VFA, kommer man kanske nu slÄss mot fler internationella aktörer som fÄtt upp ögonen. Kanske.

Det Àr trÄkigt att prata priser men det Àr relevant om man inte har fyllt förrÄden Ànnu och har en begrÀnsad kassa.

Ja du jag vet inte hur sjutton det kan kosta det.
Skall höra med dem nÀr jag hÀmtar klockan hur mÄnga skruvar det gÀllde och vad man skulle göra.
Jag Àr helt 100 pÄ att han jag pratade med bara sa skruvar och inga lÀnkbitar.
Återkommer nĂ€r jag vet mer.

Jag kommer förmodligen byta till lÀder eller mocka och glömma lÀnken i en lÄda....
Men om jag skulle prova sĂ„ tackar jag för tipset, lĂ„ter riktigt bra med spĂ„r i trĂ€kloss 👍

Tillbaka
Topp