• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

70F29345-490C-42AD-A378-2B5A01A37A66.jpeg

SBGN003

GÄtt o snöat in mig pÄ GS (igen) o fastnat för sbgx265, dvs den blÄ "instegs"- quartzen. FörstÄr att klockmaster, Magnussons ur samt stjÀrnurmakarna Àr ÄterförsÀljare, men jag hittar aldrig sjÀlva klockorna pÄ nÄgons hemsida.

SÄ min frÄga Àr- finns sbgx265 att köpa via svensk AD o vad listar den isf? Har inte ringt runt/mejlat AD Àn pga ett inköp ligget isf lite lÀngre fram i tiden dÄ jag behöver sÀlja av en del annat först! :)

GÄtt o snöat in mig pÄ GS (igen) o fastnat för sbgx265, dvs den blÄ "instegs"- quartzen. FörstÄr att klockmaster, Magnussons ur samt stjÀrnurmakarna Àr ÄterförsÀljare, men jag hittar aldrig sjÀlva klockorna pÄ nÄgons hemsida.

SÄ min frÄga Àr- finns sbgx265 att köpa via svensk AD o vad listar den isf? Har inte ringt runt/mejlat AD Àn pga ett inköp ligget isf lite lÀngre fram i tiden dÄ jag behöver sÀlja av en del annat först! :)
SÀmst att man inte enkelt kan googla fram listpris. Har kollat bÄde Opturas och Klockmasters hemsidor men hittar inget.

Ni som följer GS lite nÀrmare, finns det nÄgra rykten om att de ska slÀppas fler varianter av 9sa5 urverket? White Birch kÀnns som rÀtt ensamt alternativ i serien, SLGH007 Àr förbannat snygg men helt orimlig att köpa till det priset.

MÄste sÀga att jag Àr rÀtt sugen pÄ Minamo SLGA007, speciellt dÄ jag lÀnge tÀnkt att jag borde ha en klocka som pÄminner om de svenska fÀrgerna. Jag mÄste dock se klockan i verkligheten dÄ jag Àr kÀnslig för blÄa dials som kan va allt ifrÄn skitsnygga till alldeles för blÀnkiga. NÄgon som fingrat pÄ klockan live och har en uppfattning?

I detta ljus Àr den ju urlÀcker

e3si0mjkak581.jpg

HÀr ser den bedrövlig ut:

34de81f7de809ce082de14f6a10b2a58d679d03e.jpg

@RobHK Har sett den live og den er som sÄ mange andre urskiver: Skifter fargenyanser alt etter lyset.

PÄ bildene over her sÄ er jo det Þverste riktig mest riktig, da det har riktig hvitbalanse i bildet.

Det nederste har feil hvitbalanse - og heldigvis ser Þynene dine alt med rett hvitbalanse - sÄ det nederste bildet kan du se bort fra IRL.

Urskiven veksler mellom dyp, dyp sort til helt knallblÄ - alt etter lyset. Det at urskiven endrer seg sÄpass mye er litt av sjarmen. Hvis man vil ha noe som er mer statisk, sÄ mÄ man velge helt glossy sort urskive.

EE9FA936-3E73-4FCC-8ED7-097C2ED426A8.jpeg

NÄgon som kan gissa vad nyÄrsdekoren har för koppling till GS? :)
Ingen verkar ju komma pĂ„ det och Ă€ven om ingen bryr sig sĂ„ kommer hĂ€r svaret 😂.

För typ 10 Ă„r sedan nĂ€r man köpte en GS frĂ„n Higuchi som Ă€r AD i Japan sĂ„ fick man dessa pinnar. I paketet lĂ„g Ă€ven en lapp dĂ€r de tackade för köpet och skrev att pinnarna var ”handmade by the staff”. 😍

Ingen verkar ju komma pĂ„ det och Ă€ven om ingen bryr sig sĂ„ kommer hĂ€r svaret 😂.

För typ 10 Ă„r sedan nĂ€r man köpte en GS frĂ„n Higuchi som Ă€r AD i Japan sĂ„ fick man dessa pinnar. I paketet lĂ„g Ă€ven en lapp dĂ€r de tackade för köpet och skrev att pinnarna var ”handmade by the staff”. 😍
Hur Àr finisheringen?

Ska inte ljuga. Jag trodde de olika motiven pÄ pappret hade nÄgon djupare innebörd som skulle motsvara sÀsonger eller nÄn sjös fÀrgton olika tider pÄ dygnet med motsvarande GS modeller. Klassiskt övertÀnkt helt enkelt.

@RobHK Har sett den live og den er som sÄ mange andre urskiver: Skifter fargenyanser alt etter lyset.

PÄ bildene over her sÄ er jo det Þverste riktig mest riktig, da det har riktig hvitbalanse i bildet.

Det nederste har feil hvitbalanse - og heldigvis ser Þynene dine alt med rett hvitbalanse - sÄ det nederste bildet kan du se bort fra IRL.

Urskiven veksler mellom dyp, dyp sort til helt knallblÄ - alt etter lyset. Det at urskiven endrer seg sÄpass mye er litt av sjarmen. Hvis man vil ha noe som er mer statisk, sÄ mÄ man velge helt glossy sort urskive.

Tack för bra input, messade med en av de lokala GS dealers hÀr, de hade en inne sÄ ska Äka och kika om jag fÄr tid över.

Tillbaka
Topp