• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Relaxar i soffan (efter en garage stÀddag) med nyförvÀrvet.
4F9F8C64-FCF6-477F-9195-60A0552C4312.jpeg
DCB8ACA4-3CD7-4846-8097-0B4399CAC03D.jpeg
Wow! :D

Jag har Ă„terigen börjat snegla pĂ„ GS och klurar pĂ„ en Ă€ldre automat i mindre storlek, typ en sbgr001. Vad vore ett rimligt pris för en sĂ„dan? Den har ju nĂ„gra Ă„r pĂ„ nacken men Ă€r rĂ€tt fin samt i bra storlek pĂ„ 36 mm. SĂ„g att de gick för sub 20’ pĂ„ KS pre-covid men allt verkar ha gĂ„tt upp đŸ€·â€â™‚ïž

Hej trĂ„den! Är inne pĂ„ att köpa en klocka nu till examen och har lĂ€nge varit förtjust i GS. Det lutar Ă„t att det blir en kvartsare dĂ„ det Ă€r mer inom min budget, och i helgen prövade jag pĂ„ SBGP005. Blev helt förĂ€lskad i urtavlan, men tycker att den kan vara Ă„t det lite större hĂ„llet pĂ„ mina 17cm handleder. Och jag gillade nog mer SBGX261 i storleken pĂ„ sina 37mm. Fick reda pĂ„ att SBGX261 Ă€ven fanns med blĂ„ urtavla men har inte lyckats lista ut om det Ă€r samma urtavla som pĂ„ SBGP005 eller om den har en annan nyans av blĂ„. Har inte hittat nĂ„got nĂ€r jag googlar och jĂ€mföra bilder visade sig ocksĂ„ rĂ€tt svĂ„rt. NĂ„gon har som rĂ„kar veta om de Ă€r samma ellerej? Tacksam för alla svar!
280132449_367532992061375_4896182072067617363_n.jpg

Hej trĂ„den! Är inne pĂ„ att köpa en klocka nu till examen och har lĂ€nge varit förtjust i GS. Det lutar Ă„t att det blir en kvartsare dĂ„ det Ă€r mer inom min budget, och i helgen prövade jag pĂ„ SBGP005. Blev helt förĂ€lskad i urtavlan, men tycker att den kan vara Ă„t det lite större hĂ„llet pĂ„ mina 17cm handleder. Och jag gillade nog mer SBGX261 i storleken pĂ„ sina 37mm. Fick reda pĂ„ att SBGX261 Ă€ven fanns med blĂ„ urtavla men har inte lyckats lista ut om det Ă€r samma urtavla som pĂ„ SBGP005 eller om den har en annan nyans av blĂ„. Har inte hittat nĂ„got nĂ€r jag googlar och jĂ€mföra bilder visade sig ocksĂ„ rĂ€tt svĂ„rt. NĂ„gon har som rĂ„kar veta om de Ă€r samma ellerej? Tacksam för alla svar!
Om jag minns helt hundra har tavlan pÄ sbgp005 mer djup Àn 265. Jag har sjÀlv en 005 och tycker den Àr sÄ, och dessutom stÀmmer överens rÀtt bra med sÄ den ser ut pÄ andras bilder pÄ Instagram. Den upplevs mörkare och ibland nÀstan svart medan den pÄ sbgx265 Àr tydligare blÄ. Prova söka pÄ referenserna med hashtags dÀr sÄ blir det ganska tydligt nÀr du jÀmför mÄnga olika bilder.

HĂ€rmar Limeee idag :p

Tycker denna tavlan Àr klockren faktiskt. Boetten Àr bland dom finaste och bÀsta enligt min smak. Av dom GS jag har sÄ dras jag av nÄgon anledning mest till denna... Tavlan liknar mycket om Sunburst tavlan pÄ min 116613LB. Kanske liiiiite mörkare. Underbart iallafall! :)

SBGP015-4.jpg
116613LB.jpg

HĂ€rmar Limeee idag :p

Tycker denna tavlan Àr klockren faktiskt. Boetten Àr bland dom finaste och bÀsta enligt min smak. Av dom GS jag har sÄ dras jag av nÄgon anledning mest till denna... Tavlan liknar mycket om Sunburst tavlan pÄ min 116613LB. Kanske liiiiite mörkare. Underbart iallafall! :)

SBGP015-4.jpg
116613LB.jpg
Se dĂ€r! Visste inte att du ocksĂ„ hade en SBGP015. Jag Ă€r otroligt nöjd med min😊

Om jag minns helt hundra har tavlan pÄ sbgp005 mer djup Àn 265. Jag har sjÀlv en 005 och tycker den Àr sÄ, och dessutom stÀmmer överens rÀtt bra med sÄ den ser ut pÄ andras bilder pÄ Instagram. Den upplevs mörkare och ibland nÀstan svart medan den pÄ sbgx265 Àr tydligare blÄ. Prova söka pÄ referenserna med hashtags dÀr sÄ blir det ganska tydligt nÀr du jÀmför mÄnga olika bilder.
Tack sĂ„ mycket! Kollade pĂ„ instagram och det verkar definitivt som 265 Ă€r ljusare. Trist för min del, mĂ„ste vĂ€lja mellan att inte vara 100% nöjd med storleken eller inte 100% nöjd med urtavlan. 😅 Den vita urtavlan Ă€r dock rĂ€tt trevlig med, sĂ„ kanske fĂ„r ta en nĂ€rmare titt pĂ„ den.

Nej, sbgx265 Àr blÄ i olika nyanser medans sbgp005 Àr blÄ som skiftar mot svart. Det finns Àven en blÄ som skiftar mot bÄde grönt och svart (sbgv225), finaste blÄ enligt mig

Tack sĂ„ mycket! Kollade pĂ„ instagram och det verkar definitivt som 265 Ă€r ljusare. Trist för min del, mĂ„ste vĂ€lja mellan att inte vara 100% nöjd med storleken eller inte 100% nöjd med urtavlan. 😅 Den vita urtavlan Ă€r dock rĂ€tt trevlig med, sĂ„ kanske fĂ„r ta en nĂ€rmare titt pĂ„ den.
sbgx297 har en trevlig teal-fÀrg, tror det finns en pÄ forumet postad i trÄden...

Nej, sbgx265 Àr blÄ i olika nyanser medans sbgp005 Àr blÄ som skiftar mot svart. Det finns Àven en blÄ som skiftar mot bÄde grönt och svart (sbgv225), finaste blÄ enligt mig
Tack tack! Kollade upp SBGV225, den var ju riktigt trevlig med. DessvĂ€rre 40mm den med, vilket jag Ă€r rĂ€dd Ă€r för stort 😱

SBGP005 Àr dessvÀrre den enda jag sett irl. Jag gjorde dock misstaget att kolla pÄ den innan jag kollade pÄ andra klockor i butiken. KÀnns som all blÄ urtavlor bleknade efter ha kollat pÄ den, och alla visare bleknade i jÀmförelse med polishingen pÄ GS.

Jag har en Sbgx097, samma fÀrg pÄ urtavlan som sbgx297. Trevlig fÀrg som Àr vÀldigt mörkt grön och upplevs som svart i dovt ljus.
JÀdrar vad lÀcker! Men den har inte riktigt samma sun-burst tavla som SBGP005 och SBGX263 eller?

Tillbaka
Topp