• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Eqn

Panerai
Fyfan vad bra
28031C30-5E11-49F2-9492-4B043F97FFC8.jpeg
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Sidan Ă€r tyvĂ€rr ganska ”klonkig”. Sakura fungerade vĂ€ldigt bra. Skulle önskat en översikt av lite Ă€ldre modeller ocksĂ„ (ej vintage), sĂ„ att det gĂ„r att leta begagnat. För vintage Ă€r TheSeikoGuy.com bra.

Letar efter mekanisk/automatisk som Àr 36-39 och sÄ tunn som möjligt. GÀrna 10 ATM.
har du kollat https://www.plus9time.com/? Kanske inte exakt vad du söker men jag tror det Àr ganska heltÀckande.
 

kuma-kun

Audemars
6EC94DC8-3CA3-4CC2-AE3E-03D5E954AFA7.jpeg

Kan ju bjussa pÄ vad som sitter pÄ armen ocksÄ. GS 5646-7010. Testar lite olika band, detta Àr ett frÄn cheapestnatostraps.com. Ganska sÄld pÄ Seiko överlag, men har sÄlt av sÄ detta Àr i princip den enda klocka jag anvÀnder.

Jag har ju lovsjungit den klockan rĂ€tt mycket senaste tiden sĂ„ kul att nĂ„gon annan gillar modellen ocksĂ„ 👍
Formgivning pÄ boetten kÀnns som en utvecklings av dom tidigare modellerna med grammar of design och tavla och vidare matchar fantastiskt bra och dessutom kostar dom inte sÄ mycket.
M.a.o. allt Àr bra.

Vilka band som passar Àr ju en smaksak och vÀldigt individuellt men personligen tycker jag inte om sÄna dÀr moderna band med stygn.
Helst ett vanligt lÀder som dom kom pÄ en gÄng i tiden men lite otippat gillar jag dom pÄ tunt slÀtt gummi ochsÄ.
Viktigt att inte ha för tjockt band dÄ bandhornen Àr rÀtt slanka kÀnns det som.

BlÄ, vit och silver pÄ olika band.

F4E41166-3A71-400F-8C0E-564B54B2879A.jpeg


Gummi pÄ arm en svettig söndag.

77C03E10-ED03-4B6A-BA0D-C093A9CB5F7A.jpeg
 
Senast Àndrad:

Korvid

Omega
Jag har ju lovsjungit den klockan rÀtt mycket senaste tiden

Tack för tipsen. Lite patina pÄ min tavla sÄ fÀrgen i stygnen matchade bra. Har dock bestÀllt nÄgra band för test. FÄr se var det landar. GrÄ mocka var ovÀntat bra. Din röda var dock riktigt fin.

Har fÄtt mersmak, mycket pga storleken och att allt ser sÄ vÀlgjort ut.

Hur gör du med service? Om du har bra tips sÄ Àr jag idel öra.
 

kuma-kun

Audemars
Tack för tipsen. Lite patina pÄ min tavla sÄ fÀrgen i stygnen matchade bra. Har dock bestÀllt nÄgra band för test. FÄr se var det landar. GrÄ mocka var ovÀntat bra. Din röda var dock riktigt fin.

Har fÄtt mersmak, mycket pga storleken och att allt ser sÄ vÀlgjort ut.

Hur gör du med service? Om du har bra tips sÄ Àr jag idel öra.

Service pÄ dom hÀr Àr ju inte sÄ krÄngligt sÄ varje kunnig urmakare borde klara av dom.
Delar kan ju vara lite klurigt ibland speciellt updragsfjÀdrar till 45 or och 61or och en del andra delar till.
56orna Àr ju dom modernaste och nog dom enklaste at fÄ tag pÄ delar.
Jag har en viss fördel av att bo i Japan och hÀr finns det mÄnga duktiga urmakare som kan dom hÀr utan och innan.
 

Korvid

Omega
Service pÄ dom hÀr Àr ju inte sÄ krÄngligt sÄ varje kunnig urmakare borde klara av dom.
Delar kan ju vara lite klurigt ibland speciellt updragsfjÀdrar till 45 or och 61or och en del andra delar till.
56orna Àr ju dom modernaste och nog dom enklaste at fÄ tag pÄ delar.
Jag har en viss fördel av att bo i Japan och hÀr finns det mÄnga duktiga urmakare som kan dom hÀr utan och innan.
Tack för bra svar. Jag fÄr helt enkelt fjÀska med dig sÄ att jag vid senare tillfÀlle kan fÄ hjÀlp med sÄna grejer. SkÀmt Äsido. Tack vare mitt intresse för köksknivar har jag kontakter som Àr superbra nÀr man vill köpa frÄn Japan. Smidigt för eventuellt köp av ny GS.
 

Eqn

Panerai
C9CC1E68-D476-4BB7-B13A-3D01EBD0E3E5.jpeg

5646-7010 frÄn augusti 1970, sÄ ett par mÄnader yngre Àn jag.

funderar pĂ„ att försöka lösa en tvĂ€tt/renovering av tavlan. men vet inte var jag ska vĂ€nda mig đŸ€·â€â™‚ïž
Kan rekommendera olofsfors urservice, aldrig skickat GS dit men han har löst lite annat vintage felfritt
 

kuma-kun

Audemars
C9CC1E68-D476-4BB7-B13A-3D01EBD0E3E5.jpeg

5646-7010 frÄn augusti 1970, sÄ ett par mÄnader yngre Àn jag.

funderar pĂ„ att försöka lösa en tvĂ€tt/renovering av tavlan. men vet inte var jag ska vĂ€nda mig đŸ€·â€â™‚ïž

Min erfarenhet av sĂ„n tavlor sĂ€ger att det inte gĂ„r att ”tvĂ€tta” som pĂ„ gamla Omegor t.e.x. dĂ€r klarlacken gulnat.
Man fÄr helt enkelt be nÄgon att mÄla om den.
Vet inte hur mycket sÄnt kostar men förr om Ären i Japan kostade det minst en tusenlapp.
Nuförtiden verkar det komma mycket klockor med”restaurerade” tavlor frĂ„n Korea och Ă€r antagligen nĂ„got billigare.
Men dÄ fÄr man ju en klocka som ser bra ut men Àr svÄr att sÀlja den dagen man vill det.
Enklaste och billigaste tror jag Àr att sÀlja klockan som den Àr och köpa en annan med en tavla du trivs med.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
C9CC1E68-D476-4BB7-B13A-3D01EBD0E3E5.jpeg

5646-7010 frÄn augusti 1970, sÄ ett par mÄnader yngre Àn jag.

funderar pĂ„ att försöka lösa en tvĂ€tt/renovering av tavlan. men vet inte var jag ska vĂ€nda mig đŸ€·â€â™‚ïž

Jag tycker du ska lÀmna den orörd. Tavlor Àr svÄra att restaurera, och man förlorar sjÀlen i klockan som levt ett liv. Det bör ocksÄ vara en viss balans mellan tavla, visare och boett, det ser knasigt ut annars. Som vintage-nörd kan man jaga perfektion ett helt liv eller nöja sig med det vackra i nÄgot Àkta med lite skavanker.

Har den rÀtt kÀnsla? Ibland vet man direkt nÀr man ser eller hÄller den i handen.

De hÀr 56orna med vit tavla har en tendens att gulna med tiden, vissa rejÀlt, oklart varför. Din ser ut att ha fÄtt in fukt, men hellre rÀtt tavla sÄ som den lÀmnade fabriken med dess historia, istÀllet för en ommÄlad, steril och fel.

Boetter kan restaureras och repareras (Àven om delar Àr en utmaning), men tavlor Àr vÀldigt svÄra att hitta löst. DÀrför Àr det en av de viktigaste aspekterna att se pÄ nÀr man ska handla vintage. Det Àr ju givetvis svÄrt att se pÄ bilder pÄ auktion och sjÀlv har jag blivit besviken nÄgra gÄnger. Men det Àr en del av spelet.
 

kuma-kun

Audemars
Idag en annan blÄ fast med en nÄgot mörkare tavla och jag inbillar mig att att dom var tydligare blÄ som nya men har Äldrats genom Ären.
Den hÀr pÄ XQB011 lÀnken som Àr lite ovanligare Àn gÄrdagens XQB070 lÀnken frÄn igÄr.
Om jag inte rÀknat helt tokigt behövs det mer Àn 800 delar för att fÄ ihop en sÄn hÀr lÀnk.

48F0D09E-F5D7-4F76-AFE1-19487F96FC3E.jpeg


S i GS har fallit bort trots att det frÄn början satt ihop med G.
Verkar bara ett produktionproblem vid tiden och det ser ut som att svetsningen inte tog pÄ S sÄ att det gÀrna slÄs av vid anvÀndning.
PÄ XQB040 som satt pÄ 564x-8000 ser man fler lÀnkar utan S Àn med sÄ helt klart en kvalitetsmiss frÄn Seiko.
GÄr ju att ta bort det ensamma G och svetsa fast ett nytt GS men och andra sidan Àr det ju sÄ hÀr det Àr


FF88BDC6-57E5-4236-A2A0-2EE8D62E889B.jpeg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Idag en annan blÄ fast med en nÄgot mörkare tavla och jag inbillar mig att att dom var tydligare blÄ som nya men har Äldrats genom Ären.
Den hÀr pÄ XQB011 lÀnken som Àr lite ovanligare Àn gÄrdagens XQB070 lÀnken frÄn igÄr.
Om jag inte rÀknat helt tokigt behövs det mer Àn 800 delar för att fÄ ihop en sÄn hÀr lÀnk.

48F0D09E-F5D7-4F76-AFE1-19487F96FC3E.jpeg


S i GS har fallit bort trots att det frÄn början satt ihop med G.
Verkar bara ett produktionproblem vid tiden och det ser ut som att svetsningen inte tog pÄ S sÄ att det gÀrna slÄs av vid anvÀndning.
PÄ XQB040 som satt pÄ 564x-8000 ser man fler lÀnkar utan S Àn med sÄ helt klart en kvalitetsmiss frÄn Seiko.
GÄr ju att ta bort det ensamma G och svetsa fast ett nytt GS men och andra sidan Àr det ju sÄ hÀr det Àr


FF88BDC6-57E5-4236-A2A0-2EE8D62E889B.jpeg
Riktigt bra! FÄr en helt annan kÀnsla med mörk tavla och den hÀr lÀnken. Sportig och lyxig. Visare och index verkar ha klarat sig bra med den vita linjen kvar, utan för mycket oxidering. Min Àr inte lika vÀlbehÄllen, men kanske Àr vÀrt att fixa till ÀndÄ, blir inspirerad nÀr man ser denna.
 
Topp