Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
BÄda Àr riktigt snygga, svÄrt val De orangea detaljerna lyfter den första men den andra har finare grönfÀrg.Det framgÄr inte nÄgonstans och det Àr inget jag antar - beror vÀl pÄ vilka rÄdande handelsavtal vi har osv. Jag kan ju inte slippa momsen i USA t.ex.? Eller? Tror faktiskt inte det om det Àr en privatperson som köper. Möjligt om jag bistÄtt med ett bolags VAT-nr men sÄ Àr ju inte fallet. Jag gissar att japansk moms betalas.
För att inte bli alltför OT, har rysligt svÄrt att bestÀmma mig för nÄgon av dessa tvÄ:
SBGM247 och SBGE257... Automatic eller Spring Drive... Vilka bekymmer man har...
SBGM247
SBGE257
(lÄnade bilder frÄn www)
Mmm... HÄller med! Sen har den ena spring drive, vilket hade varit kul. Och keramisk ring. Men den andra har ett bÀttre helhetsintryck (+ att man slipper power reserve-mÀtaren). Varje gÄng jag bestÀmmer mig för den ena eller andra sÄ hamnar jag direkt pÄ ruta ett igen. SÀkerligen ingen som kÀnner igen sig i det beteendet hÀr pÄ KS!BÄda Àr riktigt snygga, svÄrt val De orangea detaljerna lyfter den första men den andra har finare grönfÀrg.
Jag förstÄr dig, min första tanke var att den första var sjÀlvklar (enligt mig)! Men sedan ju mer jag kollar desto mer börjar jag luta Ät den andra, sÀrskilt nÀr man lÀgger till att den har spring drive och keramisk ring.Mmm... HÄller med! Sen har den ena spring drive, vilket hade varit kul. Och keramisk ring. Men den andra har ett bÀttre helhetsintryck (+ att man slipper power reserve-mÀtaren). Varje gÄng jag bestÀmmer mig för den ena eller andra sÄ hamnar jag direkt pÄ ruta ett igen. SÀkerligen ingen som kÀnner igen sig i det beteendet hÀr pÄ KS!
Ăr bĂ„da tvĂ„ förhĂ„llandevis nyslĂ€ppta? Eller nĂ€r lanserades de, om nĂ„gon vet?
automaten kom vÀl i vÄras/vintras har jag för mig medans spring driven har nÄgra Är pÄ nackenMmm... HÄller med! Sen har den ena spring drive, vilket hade varit kul. Och keramisk ring. Men den andra har ett bÀttre helhetsintryck (+ att man slipper power reserve-mÀtaren). Varje gÄng jag bestÀmmer mig för den ena eller andra sÄ hamnar jag direkt pÄ ruta ett igen. SÀkerligen ingen som kÀnner igen sig i det beteendet hÀr pÄ KS!
Ăr bĂ„da tvĂ„ förhĂ„llandevis nyslĂ€ppta? Eller nĂ€r lanserades de, om nĂ„gon vet?
JasÄ ja... Jag trodde snarare tvÀrtom. DÀr ser man... FörsvÄrar ju möjligheterna till att hitta en schysst begagnad SBGM247, som jag nog till slut trots allt lutar mot... För stunden, skall tillÀggas.automaten kom vÀl i vÄras/vintras har jag för mig medans spring driven har nÄgra Är pÄ nacken
fördelen med dessa Àr att dom har de mer billiga lÄset med pressad plÄt som har justeringshÄl likt ett vanligt seikolÄs och det har inte vanliga gs-klockor
MĂ„lene opp til venstre er nyttige, ja.enkel matematik
Vad Àr detta för ref?
Jag kan ju inte slippa momsen i USA t.ex.?
KÀrt barn har mÄnga namn.USA har ju inte moms, de har ju en försÀljningsskatt
Oavsett vad man vÀljer att kalla den: man betalar inte amerikansk sales tax om man i Sverige bestÀller nÄgot frÄn USA.KÀrt barn har mÄnga namn.
För att inte bli alltför OT, har rysligt svÄrt att bestÀmma mig för nÄgon av dessa tvÄ:
SBGM247 och SBGE257... Automatic eller Spring Drive... Vilka bekymmer man har...
SBGM247
SBGE257
Ja, jag vet inte sjÀlv faktiskt. Jag bara antar baserat pÄ hur det fungerar inom EU/EES, en stor del av samarbetet handlar ju om att man endast skall betala momsen en gÄng. Och köper man en vara inom EU som bolag sÄ handlar man momsfritt om man vill, om man vÀljer att istÀllet betala momsen pÄ hemmaplan, vilket man sÀllan gör som svensk om man handlar i t.ex Tyskland (19% mot vÄra 25%). à ker man utanför EU och köper nÄgot personligen kan man ju ofta fÄ lite skatt tillbaka pÄ flygplatsen, men inte pÄ plats i affÀren dÀr man köpte varan. Att olika lÀnders skatteverk sÀllan verkar för att dra av skatten Àr klart, men ibland föreligger ju ett handelsavtal som sÀger nÄt annat, men inte till privatpersoner primÀrt vÀl? Jag bara spekulerar. I sÄ fall borde vÀl tvÄ olika priser listas internationellt lite oftare, som det görs inom EU (netto- och bruttopriser).Oavsett vad man vÀljer att kalla den: man betalar inte amerikansk sales tax om man i Sverige bestÀller nÄgot frÄn USA.
Samma om man bestÀller nÄgot frÄn Storbritannien: Man betalar inte deras VAT.
Jag tror inte heller att man betalar japansk consumption tax om man bestÀller nÄgot frÄn Japan, men dÀr Àr jag inte lika sÀker. NÄgon som vet? @yonsson kanske?
Högst intressant men jag har en bit kvar...Jag tÀnker nog slÄ till pÄ en SBGE253 frÄn Japan. Ska vi samköpa sÄ kan jag förhandla om priset?
Ja, jag vet inte sjÀlv faktiskt. Jag bara antar baserat pÄ hur det fungerar inom EU/EES, en stor del av samarbetet handlar ju om att man endast skall betala momsen en gÄng. Och köper man en vara inom EU som bolag sÄ handlar man momsfritt om man vill, om man vÀljer att istÀllet betala momsen pÄ hemmaplan, vilket man sÀllan gör som svensk om man handlar i t.ex Tyskland (19% mot vÄra 25%). à ker man utanför EU och köper nÄgot personligen kan man ju ofta fÄ lite skatt tillbaka pÄ flygplatsen, men inte pÄ plats i affÀren dÀr man köpte varan. Att olika lÀnders skatteverk sÀllan verkar för att dra av skatten Àr klart, men ibland föreligger ju ett handelsavtal som sÀger nÄt annat, men inte till privatpersoner primÀrt vÀl? Jag bara spekulerar. I sÄ fall borde vÀl tvÄ olika priser listas internationellt lite oftare, som det görs inom EU (netto- och bruttopriser).
Kul meme.
Men egentligen Ă€r jag mest fascinerad av vilka teckesnitt som valts för de olika klockmĂ€rkena. Ăr det normalt att haka upp sig pĂ„ det?
Högst intressant men jag har en bit kvar...
1. Vill prova dem. (Ăr tjockleken alltför pĂ„taglig pĂ„ handleden)?
2. Har fortfarande inte bestÀmt mig för vilken av dem.
3. MÄste sÀlja en klocka först innan likviden finns pÄ plats.
Edit:
Den dÀr Presage GMT du slÀngde upp var otÀckt lik...
Bor i södern, sÄ sthlm gÄr bort. Cph eller SkÄneland blir det. Ev. Àven Gbg.Vet ju inte var du bor men dom finns pÄ plats hos KlockmÀster Globen och FÀltöversten tror jag om du vill pröva.
Ser ut att bÀras vÀldigt bra om man kollar pÄ dimensionerna och cutouts under boettsidorna.
Just att den Àr lite knubbig pÄ höjden Àr ju trevligt. Annars finns ju SBGN003 tex. Ingen grön i kvarts dock.
Var vÀl nÄgon hÀr som hade den blÄa som kanske kan berÀtta om hur den bÀrs annars?
Bor i södern, sÄ sthlm gÄr bort. Cph eller SkÄneland blir det. Ev. Àven Gbg.
Jag misstÀnker att formen pÄ boetten, som du sÀger, gör den mindre pÄtaglig i tjocklek. De bilder man sett verkar bekrÀfta detta. Provade BB Pro hÀromveckan och den satt inte sÄ bra som man skulle kunna hoppas, vilket iofs var rÀtt sÄ skönt (hatar att stÄ pÄ kölistor). Har 18,5cm handled men ganska spenslig arm, sÄ tjockleken Àr alltid ett orosmoln.
Kikade pÄ en SBGN005, samma som 003 och bÄda tvÄ finns i trÄden, men till slut snappade jag upp en SBGN009 istÀllet. Den Àr 1mm större i diameter och Àr 0,1mm tjockare kontra SBGN003/005. Sitter som en smÀck men hade absolut inte fÄtt vara mindre i diameter. 003/005:an har ju dock siffror pÄ bezeln vilket fÄr dem att bÀras lite större, tack och lov.
Men det hade blivit kaka pÄ kaka ÀndÄ. SÄ dÀrför fÄr det bli ett nytt urverk istÀllet, samt siffror pÄ bezeln, pÄ min nÀsta GS. DÀrav beslutsÄngesten mellan SBGM247 kontra SBGE257. Automatic eller Spring Drive? Mer "rugged" bezel eller "clean" keramisk? Orangea detaljer eller guldig Gmt-visare (vilket jag Àr lite svag för). NÀ, det ska inte vara lÀtt att ha denna sjukdom.
Edit: Sen har vi ju den förbaskade "power reserve-visaren" pÄ Spring Drive som kanske inte Àr en deal breaker, men som gÀrna hade fÄtt utebli helt. What's the point? Klarar man sig utan en power reserve-visare pÄ vanliga automatiska verk kan man nog göra det pÄ en spring drive ocksÄ.
Verkligen sant.Ja det Àr knepigt det dÀr.
Vissa dagar Àr det sÄ mÄnga klockor att man inte vilken man ska gÄ pÄ som nÀsta.
Andra dagar kÀnns det som man inte hittar nÄgon klocka över huvud taget.
Jag ska till Stockholm om nÄgra veckor och pröva lite GS. Kan kanske ta bilder och ge ett utlÄtande efter det.