• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Datumet var redan pÄ 7 nÀr jag tog fram klockan vilket jag tyckte var bra men vid lunch blev det den Ättonde.
Ibland har man bara halvtur sÄ att sÀga.

D93365A0-2600-461F-8EBD-0C6C982325B8.jpeg

Senast Àndrad:
Dagens klocka.
Köpte den hÀr i slutet av november förra Äret och kÀnde genast att jag nog hade betalat lite mycket för en sliten klocka men vad sjutton det Àr ju inte första
gÄngen man man köper med hjÀrtat och inte med hjÀrnan.
MÀrkte fort att den gick som ett lass skit med extra stort beat error, vad det nu heter pÄ svenska, nÀr jag mÀtte upp den men efter justering gick den alldeles
utmÄrkt bÄde pÄ timegraphern och pÄ armen.
Glad i hÄgen blev det tillfÀlligt min vardagsklocka och en dag nÀr jag jobbade med en maskin upptÀckte jag att klockan fastnade i tröjan, hade uppenbarligen
slagit av glaset och sekundvisaren fastnat i tröjan och spretade rakt upp.
Visaren gick desutom av nÀr jag gjorde en fÀltmÀssig riktning sÄ klockan förpassades i en mörk lÄda dÀr den fick ligga och skÀmmas.
Men igÄr skaffade jag en ny sekundvisare och satte dit och Àr klockan med i laguppstÀllningen igen.
Normalt brukar jag alltid lÀmna in en ny klocka för service men tvekar med den hÀr otursklockan för urmakaren hittar sÀker löss eller nÄt i verket.

E583A426-C1F4-48D0-B53D-2B0F60CEF04E.jpeg

Senast Àndrad:
Dagens klocka.
Köpte den hÀr i slutet av november förra Äret och kÀnde genast att jag nog hade betalat lite mycket för en sliten klocka men vad sjutton det Àr ju inte första
gÄngen man man köper med hjÀrtat och inte med hjÀrnan.
MÀrkte fort att den gick som ett lass skit med extra stort beat error, vad det nu heter pÄ svenska, nÀr jag mÀtte upp den men efter justering gick den alldeles
utmÄrkt bÄde pÄ timegraphern och pÄ armen.
Glad i hÄgen blev det tillfÀlligt min vardagsklocka och en dag nÀr jag jobbade med en maskin upptÀckte jag att klockan fastnade i tröjan, hade uppenbarligen
slagit av glaset och sekundvisaren fastnat i tröjan och spretade rakt upp.
Visaren gick desutom av nÀr jag gjorde en fÀltmÀssig riktning sÄ klockan förpassades i en mörk lÄda dÀr den fick ligga och skÀmmas.
Men igÄr skaffade jag en ny sekundvisare och satte dit och Àr klockan med i laguppstÀllningen igen.
Normalt brukar jag alltid lÀmna in en ny klocka för service men tvekar med den hÀr otursklockan för urmakaren hittar sÀker löss eller nÄt i verket.

E583A426-C1F4-48D0-B53D-2B0F60CEF04E.jpeg
Fanken sÄ surt - hÄller tummarna för att er gemensamma framtid blir bÀttre Àn början. :)

HÄlen Àr ju lÀtta att fÄ dit men problemet Àr ju att det fortfarande inte kommer att gÄ att justera....
Jo - hvis du tenker litt ingeniÞrmessig, sÄ vil en intern slide vÊre mulig pÄ den siden av claspen det er tre hull (tenk at sliden er helt inne pÄ bildet). Hvis man tenker designmessig, sÄ kan de muligens vÊre best Ä utforme en annen clasp. F.eks. uten hull pÄ utsiden, men interne hakk - slik som Rolex sin easy-link der det er tre justeringsmuligheter for en springbar og en rotasjon over en intern hengsle.

Har lÀnge suktat efter min första GS och en SBGW231 och nu har kanske finansiella möjligheter öppnat sig :) Hur Àr det med förhandlingsmöjligheter pÄ GS eller Àr det strikt listpris som gÀller?

Jo - hvis du tenker litt ingeniÞrmessig, sÄ vil en intern slide vÊre mulig pÄ den siden av claspen det er tre hull (tenk at sliden er helt inne pÄ bildet). Hvis man tenker designmessig, sÄ kan de muligens vÊre best Ä utforme en annen clasp. F.eks. uten hull pÄ utsiden, men interne hakk - slik som Rolex sin easy-link der det er tre justeringsmuligheter for en springbar og en rotasjon over en intern hengsle.
Faaast skall du dÄ trycka ihop metallen dÀr plattan pÄ spÀnnet möter sin motpart nÀr man justerar kortare? Och skall det blir en glipa pÄ samma stÀlle nÀr man justerare lÀngre?

Har lÀnge suktat efter min första GS och en SBGW231 och nu har kanske finansiella möjligheter öppnat sig :) Hur Àr det med förhandlingsmöjligheter pÄ GS eller Àr det strikt listpris som gÀller?
Om man kör direkt frÄn handlare i Japan pÄ C24 finnas absolut prutmÄn. Det vet jag eftersom jag gjort det sjÀlv. I Sverige vet jag inte.

Tack - frÄga, fick du den internationella garantin nÀr du köpte direkt frÄn Japan?
Ett tips till dig, och alla som Àr ute efter en SBGW231, Àr att försÀkra er om att ert objekt inte har den sk bubble issue. Se nedan lÀnk för bild pÄ fenomenet, samt sök ex "SBGW231 bubble issue" för fler bilder och info.

Tillbaka
Topp