• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

1965ek

Patek
2-Faktor
SBGX055
Fantastisk kĂ€nsla av kvalitet för att vara drygt 10 Ă„r gammal. KĂ€nns minst lika vĂ€lbyggd jfr nyare GS, kanske bĂ€ttre. Prickar index, plussar 5spy och tryckt tĂ€t till 20atm. Att sedan sannolikt vara sjĂ€lv om just den hĂ€r modellen boostar mitt ego. Saknar inte min gamla expy en sekund😉
2D48DC91-C23F-463A-B2A5-C50F5FA24907.jpeg
 
Senast Àndrad:

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Man kan mer Àn ana 564X 7010 tycker jag och en sak som jag gillar med klockan att den Àr en utveckling av tidigare GS.
Visst Àr det sÄ att den Àr silvrig Ät champagnehÄllet, mycket lyxig kÀnsla eftersom den Àr tunnare Àn allt annat GS.
Inte behöver du vara rÀdd för att boettlocket inte Àr skruvat, Àr tÀtt sÄ lÀnge packningen Àr hel.
Jag anvÀnder till 90 procent gamla klockor ofta helt utan tÀtningar och har inga problem och klantar man sig och fÄr in fukt i klockan sÄ torkar man bara ut det..

En gammal bild som visar tonen pÄ tavlan.

AAD06A7E-CFE5-4423-87FD-D86F7098E65E.jpeg
Roligt att se dina inlÀgg om SBGS003! Det var just denna jag föll för nyligen. Jag fick hem den förra veckan. Jag har spanat pÄ en GS-kvartsare ett tag och gillar den kantiga designen pÄ SBGS003. Plus att den Àr tunn och nÀtt. Verket ska ha samma egenskapar som dagens GS-kvartsverk. Mitt ex Àr frÄn 1990 enligt serienumret. Min första GS och mycket nöjd, sitter riktigt skönt pÄ handleden :) .

IMG_3272.jpeg

IMG_3276.jpeg
 

Johstai

Omega
2-Faktor
Tror ni GS kommer ge ut en diver som inte Àr gigantisk nÄgon gÄng ? Eftersom att Seiko har börjat trappa ner storlekarna lite. Hade varit riktigt coolt att fÄ en GS diver 39 mm med 9F !
 

Pastorius

Omega
GodkvÀll,
Jag har börjat intressera mig för Grand Seiko Sports Collection SBGX341.
Är det nĂ„gon som har en sĂ„dan eller en 343 och kan ge lite omdöme om
hur klockan/klockorna Àr? Lite sugen, men bra om nÄgon kan sÀga om
det kan vara ett bra köp eller om man bör avstÄ.

/P
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
GodkvÀll,
Jag har börjat intressera mig för Grand Seiko Sports Collection SBGX341.
Är det nĂ„gon som har en sĂ„dan eller en 343 och kan ge lite omdöme om
hur klockan/klockorna Àr? Lite sugen, men bra om nÄgon kan sÀga om
det kan vara ett bra köp eller om man bör avstÄ.

/P
@Bezelman har en SBGX343 och kan sÀkert dela med sig om hans tankar om den. Grymt fin modell och framförallt boetten!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
GodkvÀll,
Jag har börjat intressera mig för Grand Seiko Sports Collection SBGX341.
Är det nĂ„gon som har en sĂ„dan eller en 343 och kan ge lite omdöme om
hur klockan/klockorna Àr? Lite sugen, men bra om nÄgon kan sÀga om
det kan vara ett bra köp eller om man bör avstÄ.

/P
Kan inte svara pĂ„ din frĂ„ga, men sbgx341 ser vĂ€ldigt intressant ut som kombo med nĂ„gon lite mer diskret. 200m tĂ€t och tunn. Har sett en sbgx343 fladddra förbi hĂ€r men ingen 341. Edit @Limeee hade koll

 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
@Bezelman har en SBGX343 och kan sÀkert dela med sig om hans tankar om den. Grymt fin modell och framförallt boetten!
Absolut! Jag har 343 som ju Àr den med mattsvart tavla. Generellt Àr det en vÀldigt trevlig modell med intressant boett som speglar ljus och "svÀrta" frÄn den sedvanliga poleringen pÄ ett fint sÀtt. Kort lug2lug (tror den Àr strax över 46) gör den vÀldigt bÀrbar. Tack vare dom branta bandhornen kan den Àr bland se högre ut Àn den Àr (11,7mm tror jag) men totalt sett ligger den fint pÄ armen. Totalt sett Àr nog detta i mitt tycke GS bÀsta sportklocka med 200wr och bra tvÄ fÀrgad lume. Jag har tidigare haft en sbgv243 med snarlik boett men den Àr betydligt klumpigare pÄ armen och inte lika harmonisk. Den enda nackdel jag kan se Àr att den breda glasringen blir naggad i kanterna ganska lÀtt men det problemet delar den med bÄde Sinn 556 och PP Nautilus.
Och jo...safirglaset ger i vissa ljus speglingar i tavlan i form av ljusringar men bara ibland.
Jag gillar klockan mycket men skulle eventuellt kunna tĂ€nka mig flippa om frĂ„gan kommer pĂ„ rĂ€tt dag 😁
IMG20221103125026.jpg
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
My
Dagens Special, silversand kan man kanske beskriva ytan pÄ tavlan som.
Klockan frÄn 74 och det syns pÄ formen pÄ boett och lÀnk.
Vem vet, kanske designen blir populÀr en dag igen.
Mycket fin. Vet du om det finns nÄgon logik bakom seikos lÀnklÄs, en del har viklÄs och en del har de dÀr som löper i spÀnnet, som för övrigt Àr toppen tycker jag.
 

kuma-kun

Audemars
My



Mycket fin. Vet du om det finns nÄgon logik bakom seikos lÀnklÄs, en del har viklÄs och en del har de dÀr som löper i spÀnnet, som för övrigt Àr toppen tycker jag.

Jag kan var lite trög sÄ hÀr framÄt kvÀllen sÄ jag förstÄr inte riktigt vad du menar med löper i spÀnnet?
Men logik och Seiko ska nog inte blandas ihop.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Nog visste jag att att du hade en slÀng av OCD men att tapetsera om för att matcha klockan Àr vÀl att ta i?
Tur ÀndÄ att du sÄ sÀllan skaffar ny klocka.
- Fungerar precis tvĂ€rtom, frun bestĂ€mmer tapet och sedan tvingar min OCD mig att skaffa en matchande klocka. Tack o lov har vi olika tapeter i nĂ€stan alla rum 😀
 
Topp