• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Återigen SBGA413

IMG_20230712_140853.jpeg

Idag vart jag "tvungen" att byta en halvlÀnk mot en hel. I processen rÄkade jag skruva Ät skruven pÄ ena sidan medans pinnen i mitten inte riktigt var i hela vÀgen. Detta resulterade i att jag böjde de yttre bitarna av halvlÀnken sÄ att den "sÀrar" pÄ benen lite. Har inte lyckats klanta mig pÄ detta vis förut, men, det gjorde mig uppmÀrksam pÄ att lÀnken inte Àr solid. Det Àr som att mittendelen har ett övervik som gÄr ned mellan de yttre benen. Jag har tidigare noterat (och poÀngterat) microflexen som blir av att den mittersta delen kan röra sig lite, men jag har aldrig tÀnkt tanken att lÀnken inte skulle vara massiv med ett stift i leden. Nu vet jag bÀttre, och det gick enkelt att rÀdda halvlÀnken, men det var ÀndÄ en förvÄnande upptÀckt :rolleyes:

Idag vart jag "tvungen" att byta en halvlÀnk mot en hel. I processen rÄkade jag skruva Ät skruven pÄ ena sidan medans pinnen i mitten inte riktigt var i hela vÀgen. Detta resulterade i att jag böjde de yttre bitarna av halvlÀnken sÄ att den "sÀrar" pÄ benen lite. Har inte lyckats klanta mig pÄ detta vis förut, men, det gjorde mig uppmÀrksam pÄ att lÀnken inte Àr solid. Det Àr som att mittendelen har ett övervik som gÄr ned mellan de yttre benen. Jag har tidigare noterat (och poÀngterat) microflexen som blir av att den mittersta delen kan röra sig lite, men jag har aldrig tÀnkt tanken att lÀnken inte skulle vara massiv med ett stift i leden. Nu vet jag bÀttre, och det gick enkelt att rÀdda halvlÀnken, men det var ÀndÄ en förvÄnande upptÀckt :rolleyes:

Det har jag ocksÄ rÄkat göra. Tog en stund att böja tillbaka den men det gick till slut :)

Enda anledning till att jag har pÄ mig den hÀr idag Àr att jag bÀr in ett nytt band som jag köpte hÀromdan.

C58C1576-3D2C-4B38-ADA0-1000B6B4FDA3.jpeg

Har lite dÄligt med band i lÄdan för 19mm sÄ tidigare hade jag ett pÄ klockan som kÀndes lite tunnt.

CB419D71-2B98-4A57-B3AC-859839D11932.jpeg

Hade det behövts ett 19/16 hade det varit enklare men 19/15 Àr mindre vanliga.

B30828AD-2D38-4F82-AA7C-054101FCB9B4.jpeg

"SvÄrfotad" Àr kanske den slitnaste klyschan vi har men tyvÀrr stÀmmer det ju allt som oftast.
Nöjer mig med att konstatera att i mulet vÀder som idag Àr denna tavla som allra bÀst, halvdant försök att demonstrera med bild.

IMG_7328.jpeg

SBGN011

Boettformen som verkligen inte Ă€r inne nu och det Ă€r nog mest fĂ„niga farbröder med hĂ€rligt hĂ„riga armar som bĂ€r sĂ„na hĂ€r

Men vem vet rÀtt som det Àr Àr det hett igen.

Lite trÄkig blÄgrÄ tavla men trevliga visare tycker jag.

991F5B60-95BD-48EF-A241-42862B9CC1D5.jpeg

Men i direkt solljus blir det andra bullar av.

0A8CCF70-9BBA-41E1-AAA3-14840A94B04E.jpeg

Tillbaka
Topp