• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Boettformen som verkligen inte Ă€r inne nu och det Ă€r nog mest fĂ„niga farbröder med hĂ€rligt hĂ„riga armar som bĂ€r sĂ„na hĂ€r

Men vem vet rÀtt som det Àr Àr det hett igen.

Lite trÄkig blÄgrÄ tavla men trevliga visare tycker jag.

991F5B60-95BD-48EF-A241-42862B9CC1D5.jpeg

Men i direkt solljus blir det andra bullar av.

0A8CCF70-9BBA-41E1-AAA3-14840A94B04E.jpeg
Tycker boettformen Àr ruskigt bra, bandfÀstet Àr dock lite ovant.
Sjukt snygg tavla.

Etter skiftet av distributÞr av GS i Norden har jeg blitt forbannet pÄ GS og ikke brukt noen av dem jeg har (bortsett fra SBGH271). Synd, for det er fantastiske klokker. Men, nÄr GS tuller det til for Ä "bli eksklusive" fremfor Ä distribuere bredt i flere butikker for Ä nÄ et stÞrre publikum, blir det for dumt administrert av GS. Serviceapparat pÄvirkes ogsÄ og det skaper unÞdvendig usikkerhet til GS som brand. Ikke alle PowerPoint i styrerom burde vÊrt satt ut i livet.

Synd, for GS kunne blitt store og mange kunne fÄtt oppleve GS sin fantastiske finish - og ikke kun opplevd dem som "eksklusive". Men, en plass gÄr grensen.

/rant.

SBGH273 fra et tidligere bilde:

_1240581-contrast-portrait-jpg.17011385
Tycker ocksĂ„ det Ă€r trĂ„kigt att GS kopierar tex Omega och Breitling med att sĂ€ga upp bra Ă„terförsĂ€ljare för att tex öppna ”Brandstores”. Nu Ă€r vi inte riktigt dĂ€r i Sverige Ă€n, men Sverige Ă€r ju vĂ€ldigt litet. Hört att de tex strĂ€var efter fĂ„ sĂ€ljas tillsammans Rolex. SjĂ€lv gillar jag inte alls de Brandstores och servicemonopol som tex Breitling skapar i Sverige, men förstĂ„r samtidigt att de som Ă€r mer bemedlade Ă€n mig gillar det.

Dagens klocka blev en silvertavla 5645-7010 frÄn 71.
Den som kan sina 7010 blir nog lite fundersam över lÀnken och det stÀmmer att den kommer frÄn en annan Seiko.
GrÀvde lite i lÄdor i morse och hittade en trevlig Seiko Quartz Type II som jag misslyckades att fÄ liv i.
Men det slog mig att lÀnken nog skulle passa 7010 boett och det gjorde den alldeles utmÀrkt.

4A9235BF-288F-459A-ABA1-9538315F7025.jpeg

Faktiskt passar den bÀttre Àn dom tvÄ sorterna som gick att fÄ orginal.

HĂ€r tillsammans med 2 orginal.
Bilden visar ocksÄ dom tre olika tavelfÀrgerna som fanns, silver, mörkblÄ och vit.
Silver hÄller jag som favorit tÀtt följt av vit.

8A6A5132-8AF0-4DCA-922E-DA4F709D9CC4.jpeg

Ute i naturen med SBGA229:an idag.
38BCFE48-670E-495C-BC71-991EF4B16AF9.jpeg
Fantastisk! BÀttre val Àn en Subbe imho, som dessutom "alla" har.

Hur Àr lumen pÄ den?
Jag har nyligen köpt en Marinemaster 300 (Seiko SLA021) och lumen pÄ den Àr otroligt bra. Köpte en Turtle strax efter (nya gymklockan) och den Àr nÄgot sÀmre men fortfaraden bra.
BÄda klÄr dock min IWC Flieger Chrono, Omega o Tag.

Men med Seiko'na har jag blivt beroende av lume. VĂ€ldigt praktiskt, hade inte insett det innan.
Finns det Grand Seiko med lika bra lume?
Tack pÄ förhand.

Dagens klocka blev en silvertavla 5645-7010 frÄn 71.
Den som kan sina 7010 blir nog lite fundersam över lÀnken och det stÀmmer att den kommer frÄn en annan Seiko.
GrÀvde lite i lÄdor i morse och hittade en trevlig Seiko Quartz Type II som jag misslyckades att fÄ liv i.
Men det slog mig att lÀnken nog skulle passa 7010 boett och det gjorde den alldeles utmÀrkt.

4A9235BF-288F-459A-ABA1-9538315F7025.jpeg

Faktiskt passar den bÀttre Àn dom tvÄ sorterna som gick att fÄ orginal.

HĂ€r tillsammans med 2 orginal.
Bilden visar ocksÄ dom tre olika tavelfÀrgerna som fanns, silver, mörkblÄ och vit.
Silver hÄller jag som favorit tÀtt följt av vit.

8A6A5132-8AF0-4DCA-922E-DA4F709D9CC4.jpeg
JĂ„ sjukt skönt att ”grĂ€va lite i lĂ„dan” och fĂ„ fram en sĂ„n
 đŸ€Ș Om du skulle hitta en lĂ€nk till digitalare mĂ€rkt c199 sĂ„ Ă€r jag spekulant đŸ€™đŸż

Fantastisk! BÀttre val Àn en Subbe imho, som dessutom "alla" har.

Hur Àr lumen pÄ den?
Jag har nyligen köpt en Marinemaster 300 (Seiko SLA021) och lumen pÄ den Àr otroligt bra. Köpte en Turtle strax efter (nya gymklockan) och den Àr nÄgot sÀmre men fortfaraden bra.
BÄda klÄr dock min IWC Flieger Chrono, Omega o Tag.

Men med Seiko'na har jag blivt beroende av lume. VĂ€ldigt praktiskt, hade inte insett det innan.
Finns det Grand Seiko med lika bra lume?
Tack pÄ förhand.
Tack!
Har inte testat en Sub under nÄgon lÀngre tid dÄ om den Àr bÀttre vÄgar jag inte svara pÄ. Men som du sÀger, denna Àr ovanligare Àn en Sub, iallafall bland de jag kÀnner och Àr intresserade av klockor.

Lumen Ă€r riktigt bra pĂ„ denna. Ägt ett gĂ€ng Seikos och skulle fĂ„ sĂ€ga att den Ă€r pĂ„ topp bland dem. Speciellt nĂ€r det Ă€r dĂ„ stora ytor pĂ„ visarna. Är vĂ€l i samma klass som min Pelagos och Panna. BĂ€ttre Ă€n pĂ„ Omega Seamaster Ă€ven om den Ă€r bra pĂ„ annat sĂ€tt men bĂ„de blĂ„ och grön lume.
Tror jag har nÄgra lume-shots pÄ min insta sida, du kan ju kolla dÀr (@beat_by_time).

Är du intresserad av klockan sĂ„ tycker jag du ska testa en.

Skitcool!!!!Vad Àr det för ref?
Aldrig sett en sÄdan sÄ ska lÀsa in mig.

PÄ Àldre Seiko anvÀnder man inte referensnumren, 62MAS Àr undantaget som bekrÀftar regeln.
Man vill man verkligen veta fÄr man titta i gamla kataloger, Anthony Kable driver siten plus9time och har scannat gamla kataloger och
det Àr vÀl vÀrt ett besök dÀr om man vill veta vad som har producerats.
Man brukar anvÀnda boettnumret som stÄr pÄ locket och i det hÀr fallet 6146-8020.
Ett litet tips Àr att titta pÄ numren lÀngst ner pÄ tavlan och 6146 som stÄr mellan 6 och 7 Àr verksnumret och gogglar du det sÄ fÄr du kvickt
upp alla modeller med det verket.

Den hÀr modellen har en riktigt cool tavla men boetten Àr i konstigaste laget.
Har funderingar pÄ att sÀtta ihop en bastard med en sÄn har tavla i en klassisk 8000 boett.
Har sÄna boetter men hoppas pÄ hitta en dÄlig och billig 8020 men som har en bra tavla att slakta.

Tillbaka
Topp