• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Jag har en SBGX337 som jag trivs vÀdigt bra med. Den Àr bastant och vÀger 195 gram med lÀnken justerad till 18 cm, men sitter vÀldigt bekvÀmt pÄ armen, dÄ den Àr ganska tunn, och lÀnken Àr sÄ fint slipad i kanterna. Jag har haft den i snart fyra Är, och gillar den lika mycket fortfarande. HÀrlig boett och vacker urtavla.

Om man vill ha en ny sÄdan bör man passa pÄ, dÄ den verkar ha utgÄtt ur sortimentet. De finns sÄklart begagnade. Den svarta SBGX335 dyker upp till salu hÀr ibland till ganska bra priser, men jag har aldrig sett nÄgon mer blÄ hÀr Àn min egen. Det verkar som den bara sÄldes officiellt i asien. Jag importerade min ny frÄn Japan.

PXL_20210501_135617365.jpg
Som jag har förstÄtt det sÄ Àr alla tre varianter sbgx335 (svart), sbgx337 (blÄ), samt sbgx339 (limiterad med gul chapter ring) JDM. Det vill sÀga att de bara sÀljs i Japan.

Jag Àr sjÀlv sugen pÄ den svarta nu till sommaren men den blÄa du har Àr ocksÄ jÀkligt schysst.

Som jag har förstÄtt det sÄ Àr alla tre varianter sbgx335 (svart), sbgx337 (blÄ), samt sbgx339 (limiterad med gul chapter ring) JDM. Det vill sÀga att de bara sÀljs i Japan.

Jag Àr sjÀlv sugen pÄ den svarta nu till sommaren men den blÄa du har Àr ocksÄ jÀkligt schysst.
Innan klockorna utgick ur sortimentet fanns de mycket riktigt i det japanska sortimentet pÄ grand-seiko.com, och kanske nÄgot mer land i Asien. De har som sagt aldrig funnits i de europeiska eller nordamerikanska sortimenten pÄ grand-seiko.com.

Men, nÄgra av varianterna har faktiskt funnits hos Grand Seiko boutique i Ätminstone London och Sydney. Se gamla skÀrmdumpar nedan (ja, jag Àr svÄrt nördig pÄ denna klocka).

London​

1708359280441.png

Australien​

1708359628725.png

Senast Àndrad:
Innan klockorna utgick ur sortimentet fanns de mycket riktigt i det japanska sortimentet pÄ grand-seiko.com, och kanske nÄgot mer land i Asien. De har som sagt aldrig funnits i de europeiska eller nordamerikanska sortimenten pÄ grand-seiko.com.

Men, nÄgra av varianterna har faktiskt funnits hos Grand Seiko boutique i Ätminstone London och Sydney. Se gamla skÀrmdumpar nedan (ja, jag Àr svÄrt nördig pÄ denna klocka).

London​

1708359280441.png

Australien​

1708359628725.png
Nördig ska man vara! Undra vad det Àr som avgör vilka butiker / vilka modeller som ska sÀljas utanför Asien trots att de Àr tÀnkta för JDM.

Har alla varianter av denna modell utgÄtt ur sortimentet?

Har alla varianter av denna modell utgÄtt ur sortimentet?
Jag förmodar att de utgÄtt, dÄ de inte lÀngre finns kvar i det japanska sortimentet pÄ grand-seiko.com.

Det Àr överlag vÀldigt tunt just nu med kvarts i Sport collection. Fina klockor som SBGV245 och SBGX341 blev ganska kortlivade.

• Like
Reactions: Ncs
Jag förmodar att de utgÄtt, dÄ de inte lÀngre finns kvar i det japanska sortimentet pÄ grand-seiko.com.

Det Àr överlag vÀldigt tunt just nu med kvarts i Sport collection. Fina klockor som SBGV245 och SBGX341 blev ganska kortlivade.

DÄ har dom förmodligen utgÄtt dÄ. Synd pÄ sÄ schysta modeller. Förhoppningsvis kommer det nÄgon ny 9F-dykare inom en snar framtid!

NÄn som kikat pÄ dessa side by side? Hyfsat identiska

IMG_5838.png

SBGP009​

IMG_5837.png

SBGP001​

Jag har Àgt föregÄende modeller ur sbgv-serien (innan 9f85 kom, dÄ med 9f82)
Utöver att tavlorna har samma fÀrg Àr det inte mÄnga likheter.
LÀnken som sitter pÄ 001 har inte bara de extra smÄ polerade bitarna som gör den 5 delad istÀllet för 3 delad som 009, den har Àven lite kortare lÀnkbitar vilket gör den mikroskopiskt mer följsam ;) Index har olika form som ocksÄ pÄverkar det optiska intrycket pÄ respektive modell.
Personligen tycker jag Oyster-boetten sitter skönare Àn 44-boetten, men smaken Àr som baken.
Glasringen pÄ 001 har en flÀns/kant som ger ett dike mot boetten (grammar of design) medans 009 har en glasring som sluttar och möter boetten utan nÄgot dike. Mindre risk att klockan fastnar i tröjkanten, och samlar inte smuts som pÄ 44-boetten.

Jag har en SBGX337 som jag trivs vÀdigt bra med. Den Àr bastant och vÀger 195 gram med lÀnken justerad till 18 cm, men sitter vÀldigt bekvÀmt pÄ armen, dÄ den Àr ganska tunn, och lÀnken Àr sÄ fint slipad i kanterna. Jag har haft den i snart fyra Är, och gillar den lika mycket fortfarande. HÀrlig boett och vacker urtavla.

Om man vill ha en ny sÄdan bör man passa pÄ, dÄ den verkar ha utgÄtt ur sortimentet. De finns sÄklart begagnade. Den svarta SBGX335 dyker upp till salu hÀr ibland till ganska bra priser, men jag har aldrig sett nÄgon mer blÄ hÀr Àn min egen. Det verkar som den bara sÄldes officiellt i asien. Jag importerade min ny frÄn Japan.

PXL_20210501_135617365.jpg

Den Àr verkligen jÀttefin den dÀr! Jag gillar blÄtt mer Àn svart och tycker att fÀrgerna pÄ den gör sig jÀttebra. Efter att ha sökt och lÀst pÄ lite ser jag att den Àven har ett av de finaste kvartsverken. Lite synd bara att den inte har den hÀr snabbinstÀllningen av timmar, som 9F85.

Butiken jag besökte var en outlet och det Àr vÀl en förklaring till att de har bÄde den hÀr utgÄngna modellen och den dÀr SBEX011/SLA039J1 som jag tittade pÄ.

BÄda de hÀr klockorna tycker jag Àr vÀldigt fina. Egentligen sÄ gillar jag nog utseendet pÄ SBGX337 mer, och sÄ gillar jag stÄllÀnk. Priset pÄ dessa tvÄ var i princip samma i den butik jag besökte. Tittar man pÄ Chrono24 sÄ ligger SBEX011 betydligt högre, sÄ den Àr vÀl en bÀttre affÀr; om jag vill sÀlja.

Egentligen skulle jag vilja ha bÄda! Jag fÄr nog försöka Äka tillbaka till butiken under helgen och kÀnna lite pÄ dem. :)

- HĂ„ller med. Ett riktigt pysseljobb att Ă€ndra antalet lĂ€nkbitar pĂ„ GS lĂ€nkar. Sedan har jag handleder som Ă€ndrar sig mycket, sĂ„ avsaknaden av mikrojustering har medfört att jag inte alls kan med lĂ€nkarna trots att de Ă€r bekvĂ€ma 🙁
Just denna lĂ€nk Ă€r lite extra speciell. De andra lĂ€nkarna Ă€r ju ganska ”basic” i konstruktionen (Ă€ven om skruvarna kan vara knepiga). En lĂ€nk som möter en annan, hĂ„lls ihop med en pinne i mitten med en skruv pĂ„ var sida.
Denna har dels 1blank ytterbricka och en borstad ytterlĂ€nk som Ă€r ihopsatta med en fast pinne i ett stycke, 1 lös mittlĂ€nk, 1 ytterligare lös pinne, följt av 1 ytterlĂ€nk, 1 lĂ„sbricka och slutligen 1ytterbricka som huserar skruven som hĂ„ller ihop alla delar. Allt som allt alltsĂ„ 6 delar som tas isĂ€r vid varje justering đŸ«Ł

Senast Àndrad:
Just denna lĂ€nk Ă€r lite extra speciell. De andra lĂ€nkarna Ă€r ju ganska ”basic” i konstruktionen (Ă€ven om skruvarna kan vara knepiga). En lĂ€nk som möter en annan, hĂ„lls ihop med en pinne i mitten med en skruv pĂ„ var sida.
Denna har dels 1blank ytterbricka och en borstad ytterlĂ€nk som Ă€r ihopsatta med en fast pinne i ett stycke, 1 lös mittlĂ€nk, 1 ytterligare lös minne, följt av 1 ytterlĂ€nk, 1 lĂ„sbricka och slutligen 1ytterbricka som huserar skruven som hĂ„ller ihop alla delar. Allt som allt alltsĂ„ 6 delar som tas isĂ€r vid varje justering đŸ«Ł
Haha fyfan.

Tillbaka
Topp