• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

72959344119__AB15A80D-DB87-42BE-A80C-3CC38D9AE7F9.jpeg
SBGH289?

Den vanligaste varianten av 61 GS idag och frÄn 69.

7EBB3329-5F6E-433B-AA18-E3AB07E27957.jpeg

Min första GS pÄ lÀnk och trodde lÀnge det var en orginal GS lÀnk.
Men nÀr jag lÀrde mig mer förstod jag att det var ett hemmabygge med orginal GS viklÄs
men sjÀlva lÀnken Àr utbytt my nÄgot annat.
Skulle tro att den kommer frÄn en LordMatic eller liknande frÄn början av 70-talet.
Jag bryr mig inte sÄ mycket att det Àr en franken och det hela kÀnns tidsenligt och rassligt
som det ska vara pÄ gamla lÀnkar.

841DFE97-4D03-42FC-9E4D-1CF70B9DFD4D.jpeg

Och butiken pÄ Frölunda Torg. Trist, mycket seriös handlare vars butikspersonal Àr entusiaster
- TyvĂ€rr har GS (Frankrikes) hantering av Ă„terförsĂ€ljarna i Sverige grumlat mitt intresse för mĂ€rket, tycker de uppför sig illa och respektlöst 🙁
Antar att de prioriterar mÀrkespositionering före försÀljning.

Senast Àndrad:
I hÀndelse att du inte redan har koll pÄ dessa detaljer: observera att det inte Àr alla kvartsmodeller som har snabbinstÀllning av timvisaren. Till exempel har den prisvÀrda SBGX263 det Àldre verket 9F62, som saknar denna snabbinstÀllning.
NÀ, jag har inte sÄ bra koll, sÄ jag Àr tacksam för alla tips! De modeller jag tittat pÄ har haft 9F65 och jag har noterat att de gÀrna framhÄller den hÀr snabbinstÀllningen. Jag visste att det Àr en sÄ unik grej, eftersom min Seamaster frÄn 2002 ocksÄ har det.

Den hÀr senaste diskussionen om kostnaden för att serva en Springdrive gör mig inte mindre sugen pÄ att köpa en kvarts till. Ju mer jag tittar pÄ SBGP001 desto mer kÀnner jag att det Àr en sÄn jag vill ha. Finns att bestÀlla pÄ Chrono24 hÀr i Japan, men jag skulle hellre vilja hitta en butik i nÀrheten som har en; eller om jag lyckas bestÀlla en i den jag varit.

Den vanligaste varianten av 61 GS idag och frÄn 69.

7EBB3329-5F6E-433B-AA18-E3AB07E27957.jpeg

Min första GS pÄ lÀnk och trodde lÀnge det var en orginal GS lÀnk.
Men nÀr jag lÀrde mig mer förstod jag att det var ett hemmabygge med orginal GS viklÄs
men sjÀlva lÀnken Àr utbytt my nÄgot annat.
Skulle tro att den kommer frÄn en LordMatic eller liknande frÄn början av 70-talet.
Jag bryr mig inte sÄ mycket att det Àr en franken och det hela kÀnns tidsenligt och rassligt
som det ska vara pÄ gamla lÀnkar.

841DFE97-4D03-42FC-9E4D-1CF70B9DFD4D.jpeg
Mange av dine klokker er sinnsykt fine og condition er superb.

Finns det nÄgon GS dykare med Spring Drive och glasbaksida? Om inte, hur Àr det med GMT:s? NÄgon referens jag kan Googla?

Finns det nÄgon GS dykare med Spring Drive och glasbaksida? Om inte, hur Àr det med GMT:s? NÄgon referens jag kan Googla?
SBGE283 och SBGC283 etc etc. Typ alla Gmt men inga dykare idag.

PÄ GS webbplats sÄ stÄr det under "exterior". Bara kolla alla med spring drive.

SBGE283 och SBGC283 etc etc. Typ alla Gmt men inga dykare idag.

PÄ GS webbplats sÄ stÄr det under "exterior". Bara kolla alla med spring drive.
Tack sÄ mycket. Var inne hos den lokala handlaren och frÄgade igÄr. De visste inte. HÀr fÄr man komplett svar direktkslike

Vad Àr erat intryck av SBGW303 med grön tavla?

Den mindre boetten föll mig vÀl i smaken.

LÄnad bild frÄn grandseikofamily pÄ instagram
Jag tycker tavlan Àr fantastiskt vacker, storleken pÄ boetten Àr ocksÄ perfekt. Men...
1708256282424.png

Jag tycker att de tunna visarna Àr riktigt snygga, men mot index som i princip Àr bredare Àn visarna blir helt fel i proportioner.
1708256176807.png

Jag tycker ocksÄ att centrum av sekundvisaren ser ut som en billig stansad/pressad plÄtbit. Inte snyggt alls!
Eftersom sÄ mycket med GS handlar om detaljfinish kÀnns det inte alls kul, lÀgg sedan priset pÄ detta.
GS kan bÀttre tycker jag...

I dag besökte jag en Seiko-butik pÄ en outlet. De hade inte nÄgon SBGP001, men en del andra GS som inte funnits i de butiker jag varit tidigare.

Nu blir inte bilderna pÄ glasmontrar sÄ bra, men det kanske ÀndÄ Àr nÄgon tycker det Àr roligt med lite bilder frÄn en butik i Japan. TyvÀrr lÄg lapparna med referensnummer och pris inte lika synligt hÀr, men de hade prisskyltar istÀllet. Eftersom det var outlet sÄ skyltade de med priser 10 % under listpris, men det verkar gÄ att pruta sÄpass Àven i andra butiker. Man kunde Àven se att de riktade sig mer till turister hÀr, för under priserna stÄr Àven priset utan moms (10 % som man slipper om man visar passet).

Den dÀr dykaren SBGX337 med kvarts tycker jag Àr snygg, blir ungefÀr 30 kkr för en sÄn.

IMG_5286.jpeg

IMG_5287.jpeg

IMG_5288.jpeg

NÀr jag frÄgade efter SBGP001 sÄ tog hon fram en lÄda med blandade kvartsur, men ingen sÄdan. GMT-modelln nere till vÀnster tycker jag Àr rÀtt snygg.
Upp till vÀnster och nÀst lÀngst till höger i nedre raden Àr vÀl 44GS, om jag inte ser fel.

IMG_5289.jpeg

Sen var det en annan som drog mitt intresse... Det Àr visserligen en Prospex, men verket 8L55 Àr vÀl en variant av 9S85; sÄ en bild kan vÀl fÄ vara med hÀr.

IMG_5285.jpeg

Nu hamnade fokus pÄ klockorna framför, men den bakom Àr en SBEX011/SLA039J1. PÄ prislappen stÄr det 770 000 Yen, nu 462 000; eller 420 000 utan moms. Det Àr c:a 30 kkr. Efter att ha sökt lite pÄ den hÀr modellen sÄ funderar jag pÄ om det inte Àr ett fynd som jag inte kan motstÄ. :)

I dag besökte jag en Seiko-butik pÄ en outlet. De hade inte nÄgon SBGP001, men en del andra GS som inte funnits i de butiker jag varit tidigare.

Nu blir inte bilderna pÄ glasmontrar sÄ bra, men det kanske ÀndÄ Àr nÄgon tycker det Àr roligt med lite bilder frÄn en butik i Japan. TyvÀrr lÄg lapparna med referensnummer och pris inte lika synligt hÀr, men de hade prisskyltar istÀllet. Eftersom det var outlet sÄ skyltade de med priser 10 % under listpris, men det verkar gÄ att pruta sÄpass Àven i andra butiker. Man kunde Àven se att de riktade sig mer till turister hÀr, för under priserna stÄr Àven priset utan moms (10 % som man slipper om man visar passet).

Den dÀr dykaren SBGX337 med kvarts tycker jag Àr snygg, blir ungefÀr 30 kkr för en sÄn.

IMG_5286.jpeg

IMG_5287.jpeg

IMG_5288.jpeg

NÀr jag frÄgade efter SBGP001 sÄ tog hon fram en lÄda med blandade kvartsur, men ingen sÄdan. GMT-modelln nere till vÀnster tycker jag Àr rÀtt snygg.
Upp till vÀnster och nÀst lÀngst till höger i nedre raden Àr vÀl 44GS, om jag inte ser fel.

IMG_5289.jpeg

Sen var det en annan som drog mitt intresse... Det Àr visserligen en Prospex, men verket 8L55 Àr vÀl en variant av 9S85; sÄ en bild kan vÀl fÄ vara med hÀr.

IMG_5285.jpeg

Nu hamnade fokus pÄ klockorna framför, men den bakom Àr en SBEX011/SLA039J1. PÄ prislappen stÄr det 770 000 Yen, nu 462 000; eller 420 000 utan moms. Det Àr c:a 30 kkr. Efter att ha sökt lite pÄ den hÀr modellen sÄ funderar jag pÄ om det inte Àr ett fynd som jag inte kan motstÄ. :)
Fina Tonfiskar :)

Jag fick intrycket av att det var nya 9f snowflake du var ute efter? Denna Àr ocksÄ riktigt fin, men bandet ser inte riktigt ut att passa
Jo frÄn början var det ju den jag var ute efter men fastnade för denna istÀllet :)
Hur menar du att bandet inte passar? storleksmÀssigt eller? det Àr 20mm pÄ 18mm klocka hehe

Jag har en SBGX337 som jag trivs vÀdigt bra med. Den Àr bastant och vÀger 195 gram med lÀnken justerad till 18 cm, men sitter vÀldigt bekvÀmt pÄ armen, dÄ den Àr ganska tunn, och lÀnken Àr sÄ fint slipad i kanterna. Jag har haft den i snart fyra Är, och gillar den lika mycket fortfarande. HÀrlig boett och vacker urtavla.

Om man vill ha en ny sÄdan bör man passa pÄ, dÄ den verkar ha utgÄtt ur sortimentet. De finns sÄklart begagnade. Den svarta SBGX335 dyker upp till salu hÀr ibland till ganska bra priser, men jag har aldrig sett nÄgon mer blÄ hÀr Àn min egen. Det verkar som den bara sÄldes officiellt i asien. Jag importerade min ny frÄn Japan.

PXL_20210501_135617365.jpg

Senast Àndrad:
Jag tycker tavlan Àr fantastiskt vacker, storleken pÄ boetten Àr ocksÄ perfekt. Men...
1708256282424.png

Jag tycker att de tunna visarna Àr riktigt snygga, men mot index som i princip Àr bredare Àn visarna blir helt fel i proportioner.
1708256176807.png

Jag tycker ocksÄ att centrum av sekundvisaren ser ut som en billig stansad/pressad plÄtbit. Inte snyggt alls!
Eftersom sÄ mycket med GS handlar om detaljfinish kÀnns det inte alls kul, lÀgg sedan priset pÄ detta.
GS kan bÀttre tycker jag...

Nu tycker jag att du Àr ganska hÄrd ;)

Sekundvisaren tycker jag inte ser sÀmre ut Àn nÄgot annat nÀr jag tittade pÄ klocka hos handlaren i veckan. Detta Àr pÄ inget vis nÄgon av deras dyrare modeller.

Det kan vara bilder som lurar eller har du sett klockan fysiskt?

Sekundvisaren tycker jag inte ser sÀmre ut Àn nÄgot annat nÀr jag tittade pÄ klocka hos handlaren i veckan. Detta Àr pÄ inget vis nÄgon av deras dyrare modeller.

Köp den! SÄ köper jag den av dig nÀr du tröttnat.

Eftersom du bara gjort 2 inlĂ€gg sedan 2020 (dels din första frĂ„ga och nu denna) sĂ„ förstĂ„r jag om du förvĂ€ntade dig nĂ„got annat svar pĂ„ en post av en snygg GS i GS-trĂ„den ;) Jag gav bara min spontana uppfattning. 6.300€ Ă€r inte deras dyraste modell, nej. Men för en klocka utan komplikationer Ă€r det mycket pengar. Jag gillar som sagt tavlan och boetten (bĂ„de design och storlek) men tycker det finns lite övrigt att önska :)
1708287104745.png

sbgh343 fÄr vara exempel pÄ hur man kan göra istÀllet :)

Tillbaka
Topp