• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Norp

Rolex
2-Faktor
IMG_0385.jpeg

Sbgx059
Samma hĂ€r 😃

1000014113.jpg
 

Erik_N

Breitling
Nu kan jag Àntligen vara med pÄ riktigt i GS-trÄden! :)

Som jag skrivit tidigare i trÄden sÄ hade jag siktat in mig pÄ nÄgot i stil med SBGP009, som fanns i princip alla butiker jag besökt i Japan (bara nÄgra runt Sendai/Ishinomaki). Efter att att bl.a. lÀst hÀr sÄ var jag mer sugen pÄ SBGP001, men den hittade jag inte i nÄgon butik. Jag hade tÀnkt mig nÄgot i denna stil eftersom de tre klockor jag redan har alla Àr dykare, men nu blev det inte sÄ...

Efter besöket i Seiko-butiken pÄ Izumi-Sendai Premium Outlets, som jag skrev om i det hÀr inlÀgget, sÄ var det ÀndÄ tvÄ dykare som gav sÄ starkt intryck att jag var tvungen att Äka tillbaka och köpa bÄda.

PÄ köpet fick jag en putsduk och en solfjÀder.

IMG_5305.jpeg


Det blev alltsÄ en SBGX337 och en SBEX011/SLA039J1.

IMG_5314.jpeg


Till den första köpte jag Àven till ett blÄtt gummi, efter att ha lÀst recensionen hÀr: https://fifthwrist.com/grand-seiko-sbgx337-review/
Den andra Àr ju en "vanlig" Seiko, men med ett GS-verk (8L55/9S85) sÄ kan den vÀl fÄ vara med pÄ en bild hÀr. Jag fÄr leta reda pÄ en mer passande trÄd för den. Jag har lÀst pÄ om den klockan pÄ flera stÀllen, hÀr Àr en bra recension: https://www.fratellowatches.com/seiko-watches/hands-on-with-seiko-prospex-sla039/#gref

Efter att ha hunnit bÀra dem lite grann sÄ Àr jag vÀldigt nöjd med bÄda klockorna. SBGX337 Àr lite större och tyngre Àn min Seamaster Professional kvarts, men inte mycket. KÀnns bra Àven pÄ mina inte alltför grova armar, har inte provat gummit till den Àn. Den andra Àr lÀttare pÄ sitt gummi, men den Àr lite högre och gummit kan kÀnnas lite stelt. Den kÀnns ÀndÄ bra att bÀra och jag tycker den Àr vÀldigt fin. Har lÀst att en del köper "Tropic-bandet" till SLA037, sÄ jag Àr lite sugen pÄ att prova ett sÄdant. Ska nog Àven skaffa nÄgot Nato att testa med.

Nu Àr jag inte sÄ bra pÄ att ta fina bilder som alla andra hÀr, men jag har gjort ett försök till en "rattbild" som blev sÄdÀr...

IMG_5385.jpeg
 
Senast Àndrad:

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Nu kan jag Àntligen vara med pÄ riktigt i GS-trÄden! :)

Som jag skrivit tidigare i trÄden sÄ hade jag siktat in mig pÄ nÄgot i stil med SBGP009, som fanns i princip alla butiker jag besökt i Japan (bara nÄgra runt Sendai/Ishinomaki). Efter att att bl.a. lÀst hÀr sÄ var jag mer sugen pÄ SBGP001, men den hittade jag inte i nÄgon butik. Jag hade tÀnkt mig nÄgot i denna stil eftersom de tre klockor jag redan har alla Àr dykare, men nu blev det inte sÄ...

Efter besöket i Seiko-butiken pÄ Izumi-Sendai Premium Outlets, som jag skrev om i det hÀr inlÀgget, sÄ var det ÀndÄ tvÄ dykare som gav sÄ starkt intryck att jag var tvungen att Äka tillbaka och köpa bÄda.

PÄ köpet fick jag en putsduk och en solfjÀder.

IMG_5305.jpeg


Det blev alltsÄ en SBGX337 och en SBEX011/SLA039J1.

IMG_5314.jpeg


Till den första köpte jag Àven till ett blÄtt gummi, efter att ha lÀst recensionen hÀr: https://fifthwrist.com/grand-seiko-sbgx337-review/
Den andra Àr ju en "vanlig" Seiko, men med ett GS-verk (8L55/9S85) sÄ kan den vÀl fÄ vara med pÄ en bild hÀr. Jag fÄr leta reda pÄ en mer passande trÄd för den. Jag har lÀst pÄ om den klockan pÄ flera stÀllen, hÀr Àr en bra recension: https://www.fratellowatches.com/seiko-watches/hands-on-with-seiko-prospex-sla039/#gref

Efter att ha hunnit bÀra dem lite grann sÄ Àr jag vÀldigt nöjd med bÄda klockorna. SBGX337 Àr lite större och tyngre Àn min Seamaster Professional kvarts, men inte mycket. KÀnns bra Àven pÄ mina inte alltför grova armar, har inte provat gummit till den Àn. Den andra Àr lÀttare pÄ sitt gummi, men den Àr lite högre och gummit kan kÀnnas lite stelt. Den kÀnns ÀndÄ bra att bÀra och jag tycker den Àr vÀldigt fin. Har lÀst att en del köper "Tropic-bandet" till SLA037, sÄ jag Àr lite sugen pÄ att prova ett sÄdant. Ska nog Àven skaffa nÄgot Nato att testa med.

Nu Àr jag inte sÄ bra pÄ att ta fina bilder som alla andra hÀr, men jag har gjort ett försök till en "rattbild" som blev sÄdÀr...

IMG_5385.jpeg

Grattis! Fina klockor :).
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Ă€lskar hur @kuma-kun kallar dessa bruksklockor :)
För mig Àr det min finklocka (behöver ju inte utesluta varandra dock).
GS 3180 idag
IMG_4240.jpeg
Jag tÀnker att man kan ha flera, nÄgon i lite mer slitet och Àrligt skick som med gott samvete kan fÄ hÀnga med pÄ Àventyr. Ett exemplar i sÀrskilt gott skick kan beundras och anvÀnds sparsamt och ha en plats i samlingen av en annan anledning. Kommer man över en klocka i orört skick, nÀstan som ny, dÄ tvekar jag pÄ om den ska anvÀndas alls.
 

JesperO

Rolex
Jag tÀnker att man kan ha flera, nÄgon i lite ner slitet och Àrligt skick som med gott samvete kan fÄ hÀnga med pÄ Àventyr. Ett exemplar i sÀrskilt gott skick kan beundras och anvÀnds sparsamt och ha en plats i samlingen av en annan anledning. Kommer man över en klocka i orört skick, nÀstan som ny, dÄ tvekar jag pÄ om den ska anvÀndas alls.
Bra poÀng - fÄr skaffa mig en eller tvÄ till.
Kanske med applicerad eller mÄlad logga.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Bra poÀng - fÄr skaffa mig en eller tvÄ till.
Kanske med applicerad eller mÄlad logga.

Det enda rÀtta. Mycket fin den du har. Jag tÀnker ocksÄ pÄ att klockor med tveksam vattenresistens, tryckbaklock, som inte fÄtt nyare service och packningar automatiskt flyttar sig till en annan kategori. Beroende av vÀder, klÀdval och aktivitet kanske det faktiskt ibland Àr behov för en, hör och hÀpna, modern tidhÄllare.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Nu kan jag Àntligen vara med pÄ riktigt i GS-trÄden! :)

Som jag skrivit tidigare i trÄden sÄ hade jag siktat in mig pÄ nÄgot i stil med SBGP009, som fanns i princip alla butiker jag besökt i Japan (bara nÄgra runt Sendai/Ishinomaki). Efter att att bl.a. lÀst hÀr sÄ var jag mer sugen pÄ SBGP001, men den hittade jag inte i nÄgon butik. Jag hade tÀnkt mig nÄgot i denna stil eftersom de tre klockor jag redan har alla Àr dykare, men nu blev det inte sÄ...

Efter besöket i Seiko-butiken pÄ Izumi-Sendai Premium Outlets, som jag skrev om i det hÀr inlÀgget, sÄ var det ÀndÄ tvÄ dykare som gav sÄ starkt intryck att jag var tvungen att Äka tillbaka och köpa bÄda.

PÄ köpet fick jag en putsduk och en solfjÀder.

IMG_5305.jpeg


Det blev alltsÄ en SBGX337 och en SBEX011/SLA039J1.

IMG_5314.jpeg


Till den första köpte jag Àven till ett blÄtt gummi, efter att ha lÀst recensionen hÀr: https://fifthwrist.com/grand-seiko-sbgx337-review/
Den andra Àr ju en "vanlig" Seiko, men med ett GS-verk (8L55/9S85) sÄ kan den vÀl fÄ vara med pÄ en bild hÀr. Jag fÄr leta reda pÄ en mer passande trÄd för den. Jag har lÀst pÄ om den klockan pÄ flera stÀllen, hÀr Àr en bra recension: https://www.fratellowatches.com/seiko-watches/hands-on-with-seiko-prospex-sla039/#gref

Efter att ha hunnit bÀra dem lite grann sÄ Àr jag vÀldigt nöjd med bÄda klockorna. SBGX337 Àr lite större och tyngre Àn min Seamaster Professional kvarts, men inte mycket. KÀnns bra Àven pÄ mina inte alltför grova armar, har inte provat gummit till den Àn. Den andra Àr lÀttare pÄ sitt gummi, men den Àr lite högre och gummit kan kÀnnas lite stelt. Den kÀnns ÀndÄ bra att bÀra och jag tycker den Àr vÀldigt fin. Har lÀst att en del köper "Tropic-bandet" till SLA037, sÄ jag Àr lite sugen pÄ att prova ett sÄdant. Ska nog Àven skaffa nÄgot Nato att testa med.

Nu Àr jag inte sÄ bra pÄ att ta fina bilder som alla andra hÀr, men jag har gjort ett försök till en "rattbild" som blev sÄdÀr...

IMG_5385.jpeg
DÄ blir det Ätminstone tvÄ SBGX337 i Sverige nÀr du kommer hem. Grattis!
 

kuma-kun

Audemars
Ă€lskar hur @kuma-kun kallar dessa bruksklockor :)
För mig Àr det min finklocka (behöver ju inte utesluta varandra dock).
GS 3180 idag
IMG_4240.jpeg

Fin den dÀr, mina Àr nog lite mer vÀlanvÀnda en din sÄ jag behöver inte vara sÄ varsam.
Förra Äret nÀr jag jobbade med en maskin lyckades jag slÄ av glaset utan att mÀrka det.
Plötsligt fastnade sekundvisare i tröjan och böjdes och stod rakt ut.
Böjde hjÀlpligt tillbaka sekundvisaren och tejpade fast glaset, lindade in det hela i lite papper och stoppade i vÀskan.
Jag har alltid en eller tvÄ reservklockor med mig sÄ behövde inte lida sÄ mycket.
VÀl hemma var det inte svÄrt att fÄ tag pÄ en annan visare och glas, turligt nog hade dom andra visarna och tavlan klarat sig helskinnade.
Dom hÀr kan servas och repareras fortfarande sÄ man kan med gott samvete anvÀnda dom tycker jag.

@Senpai
Jag tycker att folk oroar sig för mycket nÀr det gÀller vattentÄligheten och jag anvÀnder mestadels gamla klockor och har inga problem.
En stor del av Äret har man ju lÄngÀrmat som tÀcker klockan sÄ det gör inget om det smÄstÀnker lite ute, klockan blir inte blöt.
Om jag överaskas av lite hÀftigare regn brukar jag helt enkelt bara ta av mig klockan och stoppa den i fickan.
Om man ÀndÄ skulle lyckas fÄ in fukt Àr det ju bara att ta av locket och lÀgga pÄ torkning, ovanpÄ kylskÄpet kan nog vara ett bra stÀlle dÀr
det Àr lite ljummet men inte hett.
Men vissa dagar och aktiviteter Àr det bÀst att ta en modern bruksis som du sÀger.
SnÀpplock Àr tÀta sÄ det rÀcker och problemet Àr dÄliga packningar och tÀtningsytor precis som pÄ klockor med skruvat lock.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Fin den dÀr, mina Àr nog lite mer vÀlanvÀnda en din sÄ jag behöver inte vara sÄ varsam.
Förra Äret nÀr jag jobbade med en maskin lyckades jag slÄ av glaset utan att mÀrka det.
Plötsligt fastnade sekundvisare i tröjan och böjdes och stod rakt ut.
Böjde hjÀlpligt tillbaka sekundvisaren och tejpade fast glaset, lindade in det hela i lite papper och stoppade i vÀskan.
Jag har alltid en eller tvÄ reservklockor med mig sÄ behövde inte lida sÄ mycket.
VÀl hemma var det inte svÄrt att fÄ tag pÄ en annan visare och glas, turligt nog hade dom andra visarna och tavlan klarat sig helskinnade.
Dom hÀr kan servas och repareras fortfarande sÄ man kan med gott samvete anvÀnda dom tycker jag.

@Senpai
Jag tycker att folk oroar sig för mycket nÀr det gÀller vattentÄligheten och jag anvÀnder mestadels gamla klockor och har inga problem.
En stor del av Äret har man ju lÄngÀrmat som tÀcker klockan sÄ det gör inget om det smÄstÀnker lite ute, klockan blir inte blöt.
Om jag överaskas av lite hÀftigare regn brukar jag helt enkelt bara ta av mig klockan och stoppa den i fickan.
Om man ÀndÄ skulle lyckas fÄ in fukt Àr det ju bara att ta av locket och lÀgga pÄ torkning, ovanpÄ kylskÄpet kan nog vara ett bra stÀlle dÀr
det Àr lite ljummet men inte hett.
Men vissa dagar och aktiviteter Àr det bÀst att ta en modern bruksis som du sÀger.
SnÀpplock Àr tÀta sÄ det rÀcker och problemet Àr dÄliga packningar och tÀtningsytor precis som pÄ klockor med skruvat lock.
- ”Jag har alltid en eller tvĂ„ reservklockor med mig sĂ„ behövde inte lida sĂ„ mycket.” 
 😀
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Det lilla bandmonstret

IMG_0399.jpeg

Sbgf013
IMG_0401.jpeg

TyvĂ€rr Ă€r original-lĂ€nken ett par lĂ€nkar kort för min handled, men dĂ„ den bĂ€rs sĂ„ vĂ€l pĂ„ lĂ€der gör det mig inget 👍🏿😉
Jag kan Ă„ter rekommendera forumets duktiga lĂ€derslöjdare @Ragnr om ni vill bestĂ€lla ett customband i fin kvalitet till bra pris 👌🏿
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
HÀmtade ut min sbgw235 frÄn service+reparation idag och förvÄnades av att jag fick tillbaka gamla urtavlan och boetten. NÄgon som har koll pÄ om det finns nÄgot vÀrde i en boett med liten ding och en utbytt tavla?
Om nÄgon Àr sugen pÄ en sbgw235 med helt ny boett osv sÄ ligger annons uppe pÄ k&s
IMG_2170.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
HÀmtade ut min sbgw235 frÄn service+reparation idag och förvÄnades av att jag fick tillbaka gamla urtavlan och boetten. NÄgon som har koll pÄ om det finns nÄgot vÀrde i en boett med liten ding och en utbytt tavla?
Om nÄgon Àr sugen pÄ en sbgw235 med helt ny boett osv sÄ ligger annons uppe pÄ k&s
IMG_2170.jpeg
Byttes allt ut för en liten ding pÄ boetten?
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Byttes allt ut för en liten ding pÄ boetten?
Japp! Försökte förklara för försÀkringsbolaget att jag tycker det vore bÀttre för alla att dom ger mig hÀlften i handen istÀllet och jag nöjer mig med polering. Men dom insisterade pÄ att jag enbart fÄr ersÀttning för att ÄterstÀlla sÄ dÄ blev det boettbyte.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Japp! Försökte förklara för försÀkringsbolaget att jag tycker det vore bÀttre för alla att dom ger mig hÀlften i handen istÀllet och jag nöjer mig med polering. Men dom insisterade pÄ att jag enbart fÄr ersÀttning för att ÄterstÀlla sÄ dÄ blev det boettbyte.
Hur stor Àr dingen, har du en bild?
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Japp! Försökte förklara för försÀkringsbolaget att jag tycker det vore bÀttre för alla att dom ger mig hÀlften i handen istÀllet och jag nöjer mig med polering. Men dom insisterade pÄ att jag enbart fÄr ersÀttning för att ÄterstÀlla sÄ dÄ blev det boettbyte.
FörlÄt en enkel frÄga, men vad skulle en polering göra för skillnad med den gropen? Det Àr ju ingen ding, snarare en djup buckla :eek:
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
FörlÄt en enkel frÄga, men vad skulle en polering göra för skillnad med den gropen? Det Àr ju ingen ding, snarare en djup buckla :eek:
Fair enough! FörstÄr ocksÄ att det inte hade gÄtt att polera bort eftersom den plattat till en vinkel/hörn men polering hade varit fullt tillrÀckligt för att göra klockan bÀrbar för min egen del och eftersom jag var instÀlld pÄ att behÄlla den hade det varit gott nog.
Och en djup buckla tycker jag Àr en stor överdrift.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Fair enough! FörstÄr ocksÄ att det inte hade gÄtt att polera bort eftersom den plattat till en vinkel/hörn men polering hade varit fullt tillrÀckligt för att göra klockan bÀrbar för min egen del och eftersom jag var instÀlld pÄ att behÄlla den hade det varit gott nog.
Och en djup buckla tycker jag Àr en stor överdrift.
Den deformationen hade kunnat lagas genom att lÀgga i material med svetsning och efterföljande slipning och polering, men det kanske Àr billigare att byta boetten?

Har du fÄtt se nÄgon rÀkning pÄ kostnaden för reparationen?
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
HÀmtade ut min sbgw235 frÄn service+reparation idag och förvÄnades av att jag fick tillbaka gamla urtavlan och boetten. NÄgon som har koll pÄ om det finns nÄgot vÀrde i en boett med liten ding och en utbytt tavla?
Om nÄgon Àr sugen pÄ en sbgw235 med helt ny boett osv sÄ ligger annons uppe pÄ k&s
IMG_2170.jpeg
- Varför byttes tavlan om det ”bara” var en ”liten ding” pĂ„ boetten?
 
Topp