• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Jag villhöver plötsligt en SBGH273...tycker den ser grym ut pÄ bild men har aldrig sett en irl. Det jag Àr mest fundersam över Àr storleken (40mm x 12.9mm x 47mm) och lÀnkens avsaknad av mikrojustering (för att inte tala om snabbjustering!). Jag har nÀmligen relativt smala handleder som dock varierar rÀtt mycket beroende pÄ temperatur etc (ca 16,5-17cm).

Ni som har eller har testat klockan, hur upplever ni storleken tex jÀmfört med 5 siffriga Rolex 40mm sportmodeller, eller 6 siffriga (Sub, GMT)?

Synpunkter pÄ lÀnken? NÄgon som testat lÀder och vill lÀgga upp bilder?

Eller kanske jag helt enkelt borde vĂ€nta tills det slĂ€pps en GS med en liknande mörkblĂ„ tavla i 62GS boetten, men i 38mm och titan? Det skulle vara bra nĂ€ra optimalt enligt mig, och GS slĂ€pper ju flera nya modeller per vecka sĂ„ sannolikheten Ă€r vĂ€l inte helt liten att min önska en vacker dag uppfylls😉


VĂ€ldigt fin klocka!
just avsaknaden av microjustering Àr det som gör att jag inte slÄr till pÄ en GS. Att vara vann vid glidelock och sedan gÄ till 0 justeringsmöjligheter funkar inte för mig..

Ingen annan som har synpunkter eller erfarenheter av SBGH273? @loevhagen kanske? Du har ju bÄde SBGH273 och diverse 40mm Rolex. Vilka upplevs större pÄ handleden? Du tar ju Àven fantastiska bilder sÄ du fÄr mer Àn gÀrna dela med dig ifall du tex. har testat klockan pÄ lÀder;)
 
Ingen annan som har synpunkter eller erfarenheter av SBGH273? @loevhagen kanske? Du har ju bÄde SBGH273 och diverse 40mm Rolex. Vilka upplevs större pÄ handleden? Du tar ju Àven fantastiska bilder sÄ du fÄr mer Àn gÀrna dela med dig ifall du tex. har testat klockan pÄ lÀder;)

SBGH273 bÊrer som en moderne 6-siffer 40mm Submariner pÄ armen. Men, siden lenken til Rolex er mer solid og tyngre - sÄ er vektfordelingen pÄ armen jevnere enn pÄ GS-en, som har mye tynnere og lettere lenke.

Har prÞvd 21mm lÊrreim pÄ SBGH273, og dette fremhever 62GS urkassen (boetten) ekstremt mye - som er en bra ting. Men, de reimer som har sÄkalte quick release springbars bÞr man ikke bruke pÄ SBGH273 hvis man har "smÄ hÄndledd", fordi den lille justeringspinnen/kulen vil synes i mellomrommet mellom reimen og urkassen (boetten) nÄr man ser ned pÄ klokken. Det ser ikke sÄ bra ut. Skal man ha en 21mm reim, sÄ bruk en reimuten quick release springbars. Bruk de originale springbars som fÞlger med klokken.

GS har jo nettopp sluppet 62GS i 38mm med grÞnn og rosa. Med GS sin speed pÄ Ä utgi nye klokker, sÄ tipper jeg de slipper en 38mm med blÄ urskive til deg fÞr sommeren ;)
 
SBGH273 bÊrer som en moderne 6-siffer 40mm Submariner pÄ armen. Men, siden lenken til Rolex er mer solid og tyngre - sÄ er vektfordelingen pÄ armen jevnere enn pÄ GS-en, som har mye tynnere og lettere lenke.

Har prÞvd 21mm lÊrreim pÄ SBGH273, og dette fremhever 62GS urkassen (boetten) ekstremt mye - som er en bra ting. Men, de reimer som har sÄkalte quick release springbars bÞr man ikke bruke pÄ SBGH273 hvis man har "smÄ hÄndledd", fordi den lille justeringspinnen/kulen vil synes i mellomrommet mellom reimen og urkassen (boetten) nÄr man ser ned pÄ klokken. Det ser ikke sÄ bra ut. Skal man ha en 21mm reim, sÄ bruk en reimuten quick release springbars. Bruk de originale springbars som fÞlger med klokken.

GS har jo nettopp sluppet 62GS i 38mm med grÞnn og rosa. Med GS sin speed pÄ Ä utgi nye klokker, sÄ tipper jeg de slipper en 38mm med blÄ urskive til deg fÞr sommeren ;)
Tusen tack för det utförliga svaret! Precis vad jag behövde höra för att lĂ„ta bli stt köpa klockan just nu😅 Om den skulle bĂ€ra som en 5 siffrig sub dĂ€remot
 dĂ„ kanske det skulle ha blivit ett köp. DĂ„ fĂ„r jag helt enkelt vĂ€nta pĂ„ att GS slĂ€pper den i 38mm😉
 
GĂ„r i köptankar pĂ„ en ny klocka i 40Ă„rs present till mig sjĂ€lv, detta kommer bli min första dyrare ”lyxklocka” bortsett frĂ„n min SBGN003 som förövrigt kommer bli till salu inom kort :)
Har fastnat lite för GS har tittat pÄ SLGH005 samt SLGA009.
Har inte möjlighet att se dessa live innan köp men tycker spontant att nya springdrive slga009 tavlan ser lite stilrenare ut med sin vitare tavla med mindre silverton i samt inte lika grov i ytan, Àr det nÄgon hÀr som upplevt bÀgge live och har Äsikt pÄ hur dessa upplevs?
Sedan ÄterstÄr val av urverket nya springdrive eller highbeat. Vad Àr era Äsikter kring dessa?
Är driftsĂ€kerhet samt serviceintervall/kostnad ungefĂ€r lika pĂ„ dessa verk och vad kan en service kosta? 8000kr+?
Tanken Àr ju att behÄlla klockan ett tag men Om man man mot förmodan skulle vilja sÀlja vilken av dessa skulle potentiellt vara mer lÀttsÄld/mindre vÀrdeminskning ?
 

Bilagor

  • IMG_8218.jpeg
    IMG_8218.jpeg
    433.1 KB · Visningar: 11
  • IMG_8217.jpeg
    IMG_8217.jpeg
    303 KB · Visningar: 10
  • IMG_8220.jpeg
    IMG_8220.jpeg
    434.1 KB · Visningar: 9
  • IMG_8221.jpeg
    IMG_8221.jpeg
    417.1 KB · Visningar: 7
GĂ„r i köptankar pĂ„ en ny klocka i 40Ă„rs present till mig sjĂ€lv, detta kommer bli min första dyrare ”lyxklocka” bortsett frĂ„n min SBGN003 som förövrigt kommer bli till salu inom kort :)
Har fastnat lite för GS har tittat pÄ SLGH005 samt SLGA009.
Har inte möjlighet att se dessa live innan köp men tycker spontant att nya springdrive slga009 tavlan ser lite stilrenare ut med sin vitare tavla med mindre silverton i samt inte lika grov i ytan, Àr det nÄgon hÀr som upplevt bÀgge live och har Äsikt pÄ hur dessa upplevs?
Sedan ÄterstÄr val av urverket nya springdrive eller highbeat. Vad Àr era Äsikter kring dessa?
Är driftsĂ€kerhet samt serviceintervall/kostnad ungefĂ€r lika pĂ„ dessa verk och vad kan en service kosta? 8000kr+?
Tanken Àr ju att behÄlla klockan ett tag men Om man man mot förmodan skulle vilja sÀlja vilken av dessa skulle potentiellt vara mer lÀttsÄld/mindre vÀrdeminskning ?
TvĂ„ grymma klockor! Hade sjĂ€lv SLGA009 för ett tag sedan som jag gillade vĂ€ldigt mycket. Tycker att tavlan Ă€r vĂ€ldigt fin, vit och diskret i vissa ljus och i andra ljus ”poppar” tavlan med en snygg silver/vit struktur.

Personligen föredrar jag springdrive före highbeat, men det Àr för att jag gillar precisionen och tekniken bakom.

Du lÀr bli nöjd oavsett vilken du vÀljer!
 
GĂ„r i köptankar pĂ„ en ny klocka i 40Ă„rs present till mig sjĂ€lv, detta kommer bli min första dyrare ”lyxklocka” bortsett frĂ„n min SBGN003 som förövrigt kommer bli till salu inom kort :)
Har fastnat lite för GS har tittat pÄ SLGH005 samt SLGA009.
Har inte möjlighet att se dessa live innan köp men tycker spontant att nya springdrive slga009 tavlan ser lite stilrenare ut med sin vitare tavla med mindre silverton i samt inte lika grov i ytan, Àr det nÄgon hÀr som upplevt bÀgge live och har Äsikt pÄ hur dessa upplevs?
Sedan ÄterstÄr val av urverket nya springdrive eller highbeat. Vad Àr era Äsikter kring dessa?
Är driftsĂ€kerhet samt serviceintervall/kostnad ungefĂ€r lika pĂ„ dessa verk och vad kan en service kosta? 8000kr+?
Tanken Àr ju att behÄlla klockan ett tag men Om man man mot förmodan skulle vilja sÀlja vilken av dessa skulle potentiellt vara mer lÀttsÄld/mindre vÀrdeminskning ?
Spring drive alla dagar i veckan.
 
GĂ„r i köptankar pĂ„ en ny klocka i 40Ă„rs present till mig sjĂ€lv, detta kommer bli min första dyrare ”lyxklocka” bortsett frĂ„n min SBGN003 som förövrigt kommer bli till salu inom kort :)
Har fastnat lite för GS har tittat pÄ SLGH005 samt SLGA009.
Har inte möjlighet att se dessa live innan köp men tycker spontant att nya springdrive slga009 tavlan ser lite stilrenare ut med sin vitare tavla med mindre silverton i samt inte lika grov i ytan, Àr det nÄgon hÀr som upplevt bÀgge live och har Äsikt pÄ hur dessa upplevs?
Sedan ÄterstÄr val av urverket nya springdrive eller highbeat. Vad Àr era Äsikter kring dessa?
Är driftsĂ€kerhet samt serviceintervall/kostnad ungefĂ€r lika pĂ„ dessa verk och vad kan en service kosta? 8000kr+?
Tanken Àr ju att behÄlla klockan ett tag men Om man man mot förmodan skulle vilja sÀlja vilken av dessa skulle potentiellt vara mer lÀttsÄld/mindre vÀrdeminskning ?
Jag hade valt SLGH005. Springdrive i all Àra men jag kÀnner inget för tekniken. Föredrar en klassisk mekanisk klocka.

Tavlan skiftar mycket beroende pÄ omgivande ljus.

Ekonomiskt Àr det nog hugget som stucket, men mekaniskt Àr mekaniskt. Jag vet inte om nÄgon meckar springdrive i sverige.

Du kan köpa en lÀtt begagnad SBGH005 i mkt fint skick (1Är gammal) för 55-60tkr i japan (list 110tkr i sverige).

LÀgg pÄ en flygbiljett och nÄgra hotellnÀtter sÄ har du en klocka och weekend i Tokyo till rimlig peng, taxfree mkt enkelt i japan, löses direkt i butiken. Det Àr nog den minst ekonomiskt dÄliga affÀren du kan göra pÄ en GS.
 
Jag hade valt SLGH005. Springdrive i all Àra men jag kÀnner inget för tekniken. Föredrar en klassisk mekanisk klocka.

Tavlan skiftar mycket beroende pÄ omgivande ljus.

Ekonomiskt Àr det nog hugget som stucket, men mekaniskt Àr mekaniskt. Jag vet inte om nÄgon meckar springdrive i sverige.
Spring drive Àr mekaniskt.
Service löses av GS i NederlÀnderna, om tvÄsiffrigt antal Är.

.

Du kan köpa en lÀtt begagnad SBGH005 i mkt fint skick (1Är gammal) för 55-60tkr i japan (list 110tkr i sverige).

LÀgg pÄ en flygbiljett och nÄgra hotellnÀtter sÄ har du en klocka och weekend i Tokyo till rimlig peng, taxfree mkt enkelt i japan, löses direkt i butiken. Det Àr nog den minst ekonomiskt dÄliga affÀren du kan göra pÄ en GS.
75000 + resa lÄter saftigt.
 
GĂ„r i köptankar pĂ„ en ny klocka i 40Ă„rs present till mig sjĂ€lv, detta kommer bli min första dyrare ”lyxklocka” bortsett frĂ„n min SBGN003 som förövrigt kommer bli till salu inom kort :)
Har fastnat lite för GS har tittat pÄ SLGH005 samt SLGA009.
Har inte möjlighet att se dessa live innan köp men tycker spontant att nya springdrive slga009 tavlan ser lite stilrenare ut med sin vitare tavla med mindre silverton i samt inte lika grov i ytan, Àr det nÄgon hÀr som upplevt bÀgge live och har Äsikt pÄ hur dessa upplevs?
Sedan ÄterstÄr val av urverket nya springdrive eller highbeat. Vad Àr era Äsikter kring dessa?
Är driftsĂ€kerhet samt serviceintervall/kostnad ungefĂ€r lika pĂ„ dessa verk och vad kan en service kosta? 8000kr+?
Tanken Àr ju att behÄlla klockan ett tag men Om man man mot förmodan skulle vilja sÀlja vilken av dessa skulle potentiellt vara mer lÀttsÄld/mindre vÀrdeminskning ?
Springdrive varje dag i veckan. Skulle sÀga i det nÀrmaste underhÄllsfritt. Dessutom Àr tavlan pÄ den mycket snyggare.
 
Det Àr klart att jag hade önskat micro-justering i form av nÄgra hÄl. Men, jag uppskattar det tunna lÄset otroligt mycket. Snabbjustering i all Àra men inte om det innebÀr att lÄset Àr lika tjockt som klockan och tar upp hela insidan av handleden.
IMG_3120.jpeg

IMG_3122.jpeg
 
Ångesten över vilken GS man skall vĂ€lja Ă€r i full gĂ„ng.

Än sĂ„ lĂ€nge figurerar SBGE285 - Mist Flake, de tre i Evolution Nine serien (009, 019, 021) och Blue Peacock (SBGJ261).
Även SLGA007 Lake Suwa (BlĂ„ med guldsekund och guld text)...

Inser att vad jag Àn gör hamnar det runt 80-110 papp. SÄ mkt pengar man fÄr Ängest.
Spargrisen kommer dessutom vara full med nuvarande takt i Augusti.... SÄ det dröjer lite.

Resan till Grand Seiko och att man börjar spara maniskt har vart lÄng. det kÀnns som
man gÄr i mÄl snart.
 
8j56? FörstÄr att den Àr ett enkelt val, bÄde stilig och pÄlitlig :)
Yes! SBGF017.
Glömde skriva.

Den Ă€r grym. Älskar att den har en struktur pĂ„ tavlan som bara syns i vissa ljus.

Gillar nĂ€stan det verket bĂ€ttre Ă€n 9f pga individuellt stĂ€llbar timvisare. Saknar det pĂ„ min GMT eftersom jag köpte 8j före. VĂ€ldigt smidig klocka. Även om 9f Ă€r ett bĂ€ttre verk i grunden.
 
Yes! SBGF017.
Glömde skriva.

Den Ă€r grym. Älskar att den har en struktur pĂ„ tavlan som bara syns i vissa ljus.

Gillar nĂ€stan det verket bĂ€ttre Ă€n 9f pga individuellt stĂ€llbar timvisare. Saknar det pĂ„ min GMT eftersom jag köpte 8j före. VĂ€ldigt smidig klocka. Även om 9f Ă€r ett bĂ€ttre verk i grunden.
Det jag har lÀst Àr att det snarare var/Àr sÄ att 9f var/Àr lite enklare och billigare att producera (samt att det Àr nÄgot tunnare). Just tjockleken hos 8j ska göra att termokompenseringen Àr nÄgot bÀttre Àn hos 9f, och att tidshÄllningen dÀrför ocksÄ Àr/var stabilare :) Men det sÀgs sÄ mycket pÄ nÀtet ;)
 
Det jag har lÀst Àr att det snarare var/Àr sÄ att 9f var/Àr lite enklare och billigare att producera (samt att det Àr nÄgot tunnare). Just tjockleken hos 8j ska göra att termokompenseringen nÄgot bÀttre Àn hos 9f, och att tidshÄllningen dÀrför ocksÄ Àr/var stabilare :) Men det sÀgs sÄ mycket pÄ nÀtet ;)
Jaha. Coolt.
Jag har inte efterforskat det speciellt.
Gick helt och hÄllet pÄ hypen kring 9f och utgick frÄn att det dÀrmed var en rejÀl uppgradering.
Brydde mig inte sÄ mycket om det heller. Samma specar osv gjorde att 8j ÀndÄ var en no-brainer nÀr jag Àlskade klockan i övrigt och jag hittade en till ett vad jag ansÄg vÀldigt bra pris, för skicket, frÄn Japan.
 
Jag har blivit en 61-kille och det förvÄnar mig men har upptÀckt pÄ Älderns höst att dom hÀr verken gÄr riktigt bra.
Det Àr nÄgot tillfredsstÀllandes att ha en gammal mekanisk klocka pÄ armen som man vet gÄr rÀtt.

Trevlig helg!

435E0BFB-CB1F-412D-BA46-B7B05298C859.jpeg
 
Tillbaka
Topp