• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Dagens, 44 med den tidiga diashock tavlan och den har hÀngt med sen i tisdags.
Den borde egentligen pensioneras som bruksklocka.

IMG_6631.jpeg

Äh, det Ă€r coolt att anvĂ€nda gamla och fina grejor.

Jag misstÀnker ÀndÄ du har minst tvÄ till likadana i lÄdorna hemma?

Äh, det Ă€r coolt att anvĂ€nda gamla och fina grejor.

Jag misstÀnker ÀndÄ du har minst tvÄ till likadana i lÄdorna hemma?

Inte fler av den hÀr, har en tvÄ andra versioner, sen tavla och och guld pÄ stÄl.
Förr om Ären brukade jag regelbundet byta upp mig om jag hittade ett bÀttre exemplar men nu har priserna ökat för mycket samtidigt
som mitt lÀder inte blivit fetare, problematiskt.
AnvÀnder nÀstan uteslutande Àldre klockor men börjar nu mer tÀnka pÄ att inte köra ner bra klockor.

HÀr hÀnder det inte mycket.
Försöker Àndra pÄ det genom att posta dagens klocka.

IMG_6685.jpeg

Det hÀnder verkligen inte mycket hÀr.
Det Àr bra att du hÄller liv i trÄden @kuma-kun .
En halvsanning dÄ det Àr ungefÀr samma personer som postar. HjÀltarna.
Jag sjÀlv har en tendens att anvÀnda mina GS mer pÄ höst och vinter mÀrker jag dÄ de Àr vintage och inte lika vattentÀta som de klockor jag dras till under sommaren.

NÄgra nya tillskott har gjort inlÀgg i trÄden pÄ senaste vilket Àr kul!
Mer bilder pĂ„ era GS! 😊
Med det sagt finns nog ett stort mörkertal dÀr ute som jag skulle vilja ta del av.
KÀnslan nu Àr att det finns typ tio pers i Sverige som Àr intresserade av mÀrket.

Keep it up!
Jag kommer vara en större del av flödet nÀr badsÀsongen Àr över (vilket Àr runt hörnet).

Ja UFA Àr intressant. Hoppas ocksÄ pÄ att det kommer fler modeller med Spring Drive i den boetten. Dock inte kunnat prova en UFA Ànnu sÄ jag vet inte hur den upplevs pÄ handleden. Den har inte funnits inne hos de AD som jag besökt.

Min Spring Drive Àr annars den klocka som jag anvÀnder mest och sÀrskilt pÄ sommaren, men Àr kanske dÄligt pÄ att posta den hÀr.

En bild frĂ„n arkivet. 🙂
1000003106.jpg

Tycker GS Àr helt fantastiska klockor.

Även om min ligger ute nu sĂ„ kommer jag inte att försvinna frĂ„n trĂ„den, det jag Ă€r ute efter Ă€r att köpa eller byta till mig en med mörk tavla i stĂ€llet.

Har ett brytningsfel som gör det svĂ„rt att lĂ€sa tavlan i vissa ljusförhĂ„llanden, kontrasten tillsammans med den grymma finishen blir svĂ„r för mig att hantera, den Ă€r nĂ€stan ”för bra”. LĂ„ter det knĂ€ppt?

IMG_4454.jpeg

Tycker GS Àr helt fantastiska klockor.

Även om min ligger ute nu sĂ„ kommer jag inte att försvinna frĂ„n trĂ„den, det jag Ă€r ute efter Ă€r att köpa eller byta till mig en med mörk tavla i stĂ€llet.

Har ett brytningsfel som gör det svĂ„rt att lĂ€sa tavlan i vissa ljusförhĂ„llanden, kontrasten tillsammans med den grymma finishen blir svĂ„r för mig att hantera, den Ă€r nĂ€stan ”för bra”. LĂ„ter det knĂ€ppt?

IMG_4454.jpeg

LÄter knÀppt? Nej.
Man Ă€lskar att den ”för bra”. Det Ă€r dĂ€rför vi har fastnat för GS kĂ€nns det som. 😏

Ja UFA Àr intressant. Hoppas ocksÄ pÄ att det kommer fler modeller med Spring Drive i den boetten. Dock inte kunnat prova en UFA Ànnu sÄ jag vet inte hur den upplevs pÄ handleden. Den har inte funnits inne hos de AD som jag besökt.

Min Spring Drive Àr annars den klocka som jag anvÀnder mest och sÀrskilt pÄ sommaren, men Àr kanske dÄligt pÄ att posta den hÀr.

En bild frĂ„n arkivet. 🙂
1000003106.jpg

Jag tror att GS Äterkallade de flesta UFA p.g.a nÄgon kvalitetsgrej.

Kul att det vart fart i trÄden.
Men man förstÄr att man Àr gammal och trött nÀr man fÄr googla UFA och sen inte blir det minsta upphetsad nÀr man lÀr sig vad det Àr.

Sant det.
Men anvÀnder man sig av Ultra Fine Adjusted hade jag förvÀntat mig +- 30 sek/ mÄnad för ett mekaniskt verk eller 1 sek / för kvarts.

HÄller med. Jag Àr inte verk-nörd men kan förstÄ det Àr pilliga grejer de hÄller pÄ med. Lite coolt med ordet vacuum jag lÀste nÄgonstans.
Allt Àr bÀttre i space.

Är sjĂ€lv ganska ointresserad av gĂ„ng-avvikelse, har ingen winder och orkar inte hĂ„lla pĂ„ och dra upp klockorna.
För det mesta orkar jag inte ens stÀlla dem...

Vill bara det ska kÀnnas gött runt handleden.

För en kvartsare inte sÄ imponerande ;-)
Ultra?
Det Àr bra för spring drive. De har ju aldrig tidigare funnits med sÄ hög garanterad noggrannhet. Min 9R96 har +/- 10 sekunder per mÄnad.

Spring drive anvÀnder ju inte kvartsoscillatorn för att direkt styra en stegmotor, utan som en referens till magnetbromsen som agerar tidhÄllare i det mekaniska urverket.

Tri-synchro regulator strÀver efter att minimera skillnaden mellan kvartsreferensen och glidhjulets Ätta varv per sekund, men det verkar inte gÄ att fÄ ner skillnaden till noll i praktiken.

Det Àr bra för spring drive. De har ju aldrig tidigare funnits med sÄ hög garanterad noggrannhet. Min 9R96 har +/- 10 sekunder per mÄnad.

Spring drive anvÀnder ju inte kvartsoscillatorn för att direkt styra en stegmotor, utan som en referens till magnetbromsen som agerar tidhÄllare i det mekaniska urverket.

Tri-synchro regulator strÀver efter att minimera skillnaden mellan kvartsreferensen och glidhjulets Ätta varv per sekund, men det verkar inte gÄ att fÄ ner skillnaden till noll i praktiken.

@kuma-kun Ă€r svĂ„rflörtad vettu. 😉

Jag vet hur dom fungerar och har varit uppe hos Seiko i Suwa för indoktrinering till och med.
För mig Àr det en fjÀderdriven kvartsklocka men jag vet att mÄnga inte tycker lika.
FörstĂ„r ochsĂ„ att Seikos marknadsförare vill att dom ska ses sĂ„ lite ”kvartsiga” som möjligt.
Kvartsklockor Àr ju mindre fint Àn mekaniska enlig mÄnga.
Men det Àr ju intressant och Àven imponerande att dom lyckats fÄ det att funka sÄ bra som det gör.
Jag tycker det Àr lite som folk brukar prata om gamla cittror.
Fantastiska tekniska lösningar pÄ icke existerande problem.

Jag vet hur dom fungerar och har varit uppe hos Seiko i Suwa för indoktrinering till och med.
För mig Àr det en fjÀderdriven kvartsklocka men jag vet att mÄnga inte tycker lika.
FörstĂ„r ochsĂ„ att Seikos marknadsförare vill att dom ska ses sĂ„ lite ”kvartsiga” som möjligt.
Kvartsklockor Àr ju mindre fint Àn mekaniska enlig mÄnga.
Men det Àr ju intressant och Àven imponerande att dom lyckats fÄ det att funka sÄ bra som det gör.
Jag tycker det Àr lite som folk brukar prata om gamla cittror.
Fantastiska tekniska lösningar pÄ icke existerande problem.
PÄ sÀtt och vis Àr ju spring drive att gÄ över Än efter vatten och en onödigt komplex lösning.

Men jag gillar dem och har tre stycken!

Tillbaka
Topp