• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

En kompis frÄgade vad grejen med Spring Drive Àr. Tycker mig att lÀst en fin förklaring nÄgonstans pÄ forumet men kan inte hitta den. NÄgon som vet?
I vanliga mekaniska verk regleras tiden av en vippa som slÀpper fram sekundvisaren 3-4 6-8 gÄnger per sekund*.
I Springdrive flyter allt fritt men verket bromsas (och regleras) av en magnetbroms.

TillÀgg:
Bromsen regleras i sin tur av en kvartskristall som ocksÄ drivs av huvudfjÀdern (inga batterier alltsÄ). Resultatet Àr en genialisk hybrid av automatisk verk och kvarts som Àr mer exakt Àn vanliga automatiska verk och med den magiska helt kontinuerliga rörelsen.

* 3-4 Hz, 21600 eller 28800 VPH, Vibrartions Per Hour

Senast Àndrad:
I vanliga mekaniska verk regleras tiden av en vippa som slÀpper fram sekundvisaren 3-4 gÄnger per sekund.
I Springdrive flyter allt fritt men verket bromsas (och regleras) av en magnetbroms.

TillÀgg:
Bromsen regleras i sin tur av en kvartskristall som ocksÄ drivs av huvudfjÀdern (inga batterier alltsÄ). Resultatet Àr en genialisk hybrid av automatisk verk och kvarts som Àr mer exakt Àn vanliga automatiska verk och med den magiska helt kontinuerliga rörelsen.
Tack för svar!

I vanliga mekaniska verk regleras tiden av en vippa som slÀpper fram sekundvisaren 3-4 gÄnger per sekund.

TillÀgg:

PÄ mina mekaniska GS tickar sekundvisaren betydligt fortare Àn 3-4 per sekund.
Dagens Àr dock en av dom lite mindre hetsiga.

IMG_6524.jpeg

Debatten om Spring-Drives magiskhet eller genialitet tĂ€nker jag inte ta en gĂ„ng till
😉

Senast Àndrad:
PÄ mina mekaniska GS tickar sekundvisaren betydligt fortare Àn 3-4 per sekund.
Fel av mig. Jag tÀnkte 3-4 Hz, sÄ 6-8 tick.
Sen har vi Hi-Beat pÄ 5 Hz, 10 tick per sekund.
Ska uppdaterar mitt inlÀgg om det gÄr.

Debatten om Spring-Drives magiskhet eller genialitet tĂ€nker jag inte ta en gĂ„ng till
😉
Som ingenjör tycker jag det Àr coolt men som klockentusiast Àr jag benÀgen att gÄ mot vanliga automatiska verk. (Inte för att det spelar nÄn roll för jag har inte rÄd med GS ÀndÄ)

Den hÀr klockan funkar verkligen i alla sammanhang, tycker jag. Kostym pÄ jobbet eller fest, löparshorts och funktionströja i vÀrmeböljan, och allt dÀremellan.

PXL_20250808_071901314_crop.jpg

Visst finns det tillfÀllen dÄ jag passar pÄ att anvÀnda mina dykarur och andra tuffa klockor, eftersom de ocksÄ passar, men jag kommer inte pÄ nÄgra tillfÀllen dÄ en GS i Heritage-kollektionen Àr fel.

Jag tĂ€nkte utöka day/date samlingen med sbgt038/238, Ă€r det nĂ„gon som har eller har haft denna modell? Jag funderar mest pĂ„ hur fĂ€rgen & mönstret i tavlan uppfattas, men Ă€ven i vilket spektra (varmt-kallt) guldet Ă€r

IMG_0227.jpeg

Eftersom det Ă€r trevligt med bilder sĂ„ lĂ„nar jag en 😎

Supersnygg!

Grönt Àr riktigt fint pÄ urtavlor.

Det nya blÄa sedan lÀnge.
HÄller med! Tittade pÄ en annan modell med en ljusblÄ urtavla som ocksÄ var snygg, men jag kunde inte motstÄ det gröna. Gillar Àven att det hÀnder lite i urtavlan, lite skimmer, och inte bara en slÀt fÀrg.

Jag tĂ€nkte utöka day/date samlingen med sbgt038/238, Ă€r det nĂ„gon som har eller har haft denna modell? Jag funderar mest pĂ„ hur fĂ€rgen & mönstret i tavlan uppfattas, men Ă€ven i vilket spektra (varmt-kallt) guldet Ă€r

IMG_0227.jpeg

Eftersom det Ă€r trevligt med bilder sĂ„ lĂ„nar jag en 😎

Aldrig sett innan.

Den var skitsnygg och jag blev förskotts-jelly...

IMG_2703.jpeg

Jag vet inte varför denna fick svart datumskiva istÀllet för vit, eller fÀrgmatchad med tavlan? Den Àr ju av för gammalt tillverknings datum för att ha tilldelats en historia om vattenfyllda gropar som uppstÄr i mörknande löv pÄ Mt Iwates sluttningar under höstkvÀllar precis innan solen sjunker bakom bergstoppen. Kusatta yama! Full harmoni önskas alla GS-samurajer :)

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp