En kompis frÄgade vad grejen med Spring Drive Àr. Tycker mig att lÀst en fin förklaring nÄgonstans pÄ forumet men kan inte hitta den. NÄgon som vet?
Grejen Ă€r vĂ€l precision och en riktigt âflytandeâ sekundvisare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
En kompis frÄgade vad grejen med Spring Drive Àr. Tycker mig att lÀst en fin förklaring nÄgonstans pÄ forumet men kan inte hitta den. NÄgon som vet?
I vanliga mekaniska verk regleras tiden av en vippa som slÀpper fram sekundvisarenEn kompis frÄgade vad grejen med Spring Drive Àr. Tycker mig att lÀst en fin förklaring nÄgonstans pÄ forumet men kan inte hitta den. NÄgon som vet?
Tack för svar!I vanliga mekaniska verk regleras tiden av en vippa som slÀpper fram sekundvisaren 3-4 gÄnger per sekund.
I Springdrive flyter allt fritt men verket bromsas (och regleras) av en magnetbroms.
TillÀgg:
Bromsen regleras i sin tur av en kvartskristall som ocksÄ drivs av huvudfjÀdern (inga batterier alltsÄ). Resultatet Àr en genialisk hybrid av automatisk verk och kvarts som Àr mer exakt Àn vanliga automatiska verk och med den magiska helt kontinuerliga rörelsen.
I vanliga mekaniska verk regleras tiden av en vippa som slÀpper fram sekundvisaren 3-4 gÄnger per sekund.
I Springdrive flyter allt fritt men verket bromsas (och regleras) av en magnetbroms.
TillÀgg:
Bromsen regleras i sin tur av en kvartskristall som ocksÄ drivs av huvudfjÀdern (inga batterier alltsÄ). Resultatet Àr en genialisk hybrid av automatisk verk och kvarts som Àr mer exakt Àn vanliga automatiska verk och med den magiska helt kontinuerliga rörelsen.
Fel av mig. Jag tÀnkte 3-4 Hz, sÄ 6-8 tick.PÄ mina mekaniska GS tickar sekundvisaren betydligt fortare Àn 3-4 per sekund.
Som ingenjör tycker jag det Ă€r coolt men som klockentusiast Ă€r jag benĂ€gen att gĂ„ mot vanliga automatiska verk. (Inte för att det spelar nĂ„n roll för jag har inte rĂ„d med GS Ă€ndĂ„)Debatten om Spring-Drives magiskhet eller genialitet tĂ€nker jag inte ta en gĂ„ng tillâŠ![]()
Har du skaffat en sÄdan? Grattis i sÄ fall. Det Àr en vÀldigt tuff klocka med egen stil.
nej nej, sÄg den online bara. För bulkig för mig, jag gÄr mot nÀttare och mindre klockor ju Àldre jag blirHar du skaffat en sÄdan? Grattis i sÄ fall. Det Àr en vÀldigt tuff klocka med egen stil.
Jag har en av spring drive-varianterna, och Àr hur nöjd som helst.
TvÄ vÀldigt olika klockor i sitt uttryck. Du bör nog föröka hitta butik dÀr du kan testa bÄda samtidigt.HallÄ!
Försöker bestÀmma mig om jag ska köpa en Shunbun eller en Snowflake. Vilken jag Àn vÀljer, kan jag köpa och skifta mellan Shunbuns metall- och Snowflakes skinnarmband?
Ja jag hittade bÀgge i butik. Slog till pÄ en Shunbun, mycket. nöjd!TvÄ vÀldigt olika klockor i sitt uttryck. Du bör nog föröka hitta butik dÀr du kan testa bÄda samtidigt.
SupersnyggJa jag hittade bÀgge i butik. Slog till pÄ en Shunbun, mycket. nöjd!
![]()
Ja jag hittade bÀgge i butik. Slog till pÄ en Shunbun, mycket. nöjd!
![]()
Tackar, mycket nöjd!Superfin!
UnderbarMan blir ju glad av GS av deras finish
![]()
Var i Tokyo för ca 3 mÄnader sedan och köpte med mig en japansk souvenir i form av en Grand Seiko (SBGH343). Fastnade för den hÀrligt gröna urtavlan.
![]()
HÄller med! Tittade pÄ en annan modell med en ljusblÄ urtavla som ocksÄ var snygg, men jag kunde inte motstÄ det gröna. Gillar Àven att det hÀnder lite i urtavlan, lite skimmer, och inte bara en slÀt fÀrg.Supersnygg!
Grönt Àr riktigt fint pÄ urtavlor.
Det nya blÄa sedan lÀnge.
Jag tĂ€nkte utöka day/date samlingen med sbgt038/238, Ă€r det nĂ„gon som har eller har haft denna modell? Jag funderar mest pĂ„ hur fĂ€rgen & mönstret i tavlan uppfattas, men Ă€ven i vilket spektra (varmt-kallt) guldet Ă€râŠ
![]()
Eftersom det Àr trevligt med bilder sÄ lÄnar jag en![]()