Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Verkligen! Snyggt modell..En bra lume pÄ en krispig klocka Àr alltid uppfriskande
![]()
![]()
Den kanske hamnar hos dig vad det lider, som flera av mina tidigare GSVerkligen! Snyggt modell..
SÀg bara till nÀr...Den kanske hamnar hos dig vad det lider, som flera av mina tidigare GS![]()
Ahh, dÄ Àr jag med. DÄ det gÀller just lÀnk kan man ibland köra storleken under i vÀntan pÄ den rÀtta storleken. 18mm Àr ju mÄttet dÄ bÄda sidor av stiftet Àr intryckta, och stiftet rör sig inte pÄ samma vis med lÀnk i förhÄllande till lÀderband, sÄ risken att det lossnar Àr vÀldigt liten. Men nu har du ju ett trevligt band i vÀntan pÄ rÀtt size![]()
SÄdÀr, stiften hemma och lÀnk monterad.
![]()
![]()
Fick korta av lÀnken ett steg med eftersom den kÀndes vÀl lÄng. Nu, avkortad kÀnns den pÄ grÀnsen till för tight. Nackdelen med lÀnkar antar jag... Det var den absolut pilligaste lÀnk med de minsta skruvar jag pillat pÄ, utan tvivel. Vi fÄr vÀl se hur den funkar nÀr det bli sommar. Men snyggt Àr det ju, trots min potatis till mobilkamera.![]()
Riktigt snyggNu behövs det fyllas pÄ med lite Àldre klockor i den hÀr trÄden tycker jag.
Dagens GS.
![]()
SLGA (evolution) och SBGY (manuell) har indikatorn pÄ baksidanVill verken köpa en GS med springdrive, tex SBGA. Men jag gillar verkligen inte springdrive-mÀtaren pÄ tavlan, nÄgot tips för att undvika mÀtaren?
Vill verken köpa en GS med springdrive, tex SBGA. Men jag gillar verkligen inte springdrive-mÀtaren pÄ tavlan, nÄgot tips för att undvika mÀtaren?
SLGAVill verken köpa en GS med springdrive, tex SBGA. Men jag gillar verkligen inte springdrive-mÀtaren pÄ tavlan, nÄgot tips för att undvika mÀtaren?
Den Àr riktigt snyggSLGA (evolution) och SBGY (manuell) har indikatorn pÄ baksidan
![]()
Tack för svar![]()
Watch finder | Grand Seiko
Grand Seiko official site. Made by hand for those who value perfection. Grand Seiko raises the pure essentials of watchmaking to the level of art.www.grand-seiko.com
Filtrera pÄ följande urverk, sÄ slipper du kraftreserv pÄ tavlan:
Totalt finns det 15 modeller i det nuvarande europeiska sortimentet. Det finns sÀkert nÄgra ytterligare i det japanska.
- 9R31
- 9RA2
- 9RB2
- 9R01
- 9R02
Ubercool boettNu behövs det fyllas pÄ med lite Àldre klockor i den hÀr trÄden tycker jag.
Dagens GS.
![]()
Inte trÄkig alls!Lite trÄkig klocka idag, men passar vÀdret som ochsÄ inte Àr sÄ kul, regnigt och dant.
![]()
Men lite charmigare pÄ baksidan.
Toshiba förtjÀnstklocka frÄn 1972.
Gillar att Toshiba bestÀllde egna boettlock och inte bara graverade ett vanligt lock.
![]()
Den ser helt fantastisk ut pÄ bild. UFA Àr ocksÄ coolt.![]()
SLGB005G | Grand Seiko
Grand Seiko official site. Made by hand for those who value perfection. Grand Seiko raises the pure essentials of watchmaking to the level of art.www.grand-seiko.com
Detta kan ju vara nÄgot!
Den ser helt faktastisk ut pÄ bild. UFA Àr ocksÄ coolt.
Men det ÄterstÄr att se hur violett tavlan Àr i verkligheten. Jag misstÀnker att den ser helt svart ut i mÄnga ljusförhÄllanden. Inget fel med det. Jag Àlskar min midnattsblÄ SBGA375, som oftast ser svart ut.
Det Àr inte svÄrare att reglera kvartsoscillatorn hos ett spring drive-verk, Àn hos en vanlig kvartsklocka.Snygg.
Men jag har svÄrt att förstÄ varför det Àr svÄrare att reglera en SD exakt jmf med traditionell quartz.
SD ballare och mer tekniskt onödigt svÄrt pÄ ett hÀrligt sÀtt som jag uppskattar.
Men varför Àr det sÄ mycket svÄrare hantera den kristallens oscillation för att den drivs av omvÀgen induktion istÀllet för direkt ström frÄn ett batteri?
Vad har jag missat i min mycket ytliga fundering?
Tackar!Det Àr inte svÄrare att reglera kvartsoscillatorn hos ett spring drive-verk, Àn hos en vanlig kvartsklocka.
Men i ett vanligt kvartsverk styr kvartsoscillatorn verket direkt via en stegmotor. Klockpulserna frÄn oscillatorn delas ned via en 15-bitars digital rÀknare till en puls per sekund, som sedan gÄr till stegmotorn. Visarna följer sÄledes kvartoscillatorn helt exakt.
I ett spring drive-verk fungerar kvartsoscillatorn som en referens till en magnetbroms. En regulator jÀmför glidhjulets hastighet (Ätta varv per sekund) med kvartsreferensen. Regulatorn bromsar glidhjulet sÄ att hastigheten hamnar sÄ nÀra Ätta varv per sekund som möjligt. Jag vet inte exakt hur denna regulator arbetar, men jag misstÀnker att en viss differens mellan kvartsreferensen och glidhjulets hastighet Àr oundviklig.
TÀnk dig att du stÀller en rumstermostat pÄ 20,0000 grader. Regulatorn i vÀrmesystemet reglerar vÀrmen för att hamna sÄ nÀra som möjligt, men helt exakt Àr inte möjligt. Det finns alltid mÀtfel, brus i signaler och andra onoggrannheter i styrningen.
Kom ihÄg att det tog tjugo Är att bygga det första fungerande spring-drive-verket.
Den mÀnskliga kulturen Àr full av krÄngliga lösningar, och vi behöver dem.Tackar!
Ja just det, det dÀr med magnetbromsen kan man ju fatta stÀller till det.
Jag tycker om iden Àr intressant som fan. Köpte min första spring drive 2010.
Men ju mer jag lÀr mig (i glesa och ytliga skov) kÀnner jag att hela iden Àr lite som att gÄ över Än efter vatten.
Skulle vara kul att veta om denna utveckling och forskning lett till andra everyday applications sÄ att sÀga.
Som tur Àr finns det mÄnga personer som gillar tekniskt onödigt komplicerade grejer. Inkl jag.