Vintertid Àr inte sÄ viktigt att hÄlla koll pÄ nÀr man vÀl stÀmplat ut och begett sig ut pÄ byn.
SkĂ„l!
SkÄl!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Superfin! Och goa fÀrgtoner och motiv i fotot! JÀvla bra.Vintertid Àr inte sÄ viktigt att hÄlla koll pÄ nÀr man vÀl stÀmplat ut och begett sig ut pÄ byn.
SkÄl!
![]()
Hur brÄttom? GS Ginza.Om man ska till Tokyo och vill kika pÄ GS, nÄgot tips pÄ vilken store man borde prioritera om tiden Àr knapp?
![]()
Jag har denna lilla uddafÄgel pÄ vÀg ifrÄn moderlandet. SBGT009. Det Àr en modell jag haft pÄ radarn ett tag som Àntligen dök upp i fint skick med full lÀngd pÄ lÀnken.
Jag skulle gÀrna vilja veta vad som föranledde slÀppet av denna modell⊠Den Àr limiterad till 300ex och kom 1998, men varför gjordes den, var det nÄgot jubileum 1998?
Det Àr den enda GS som gjorts med tungsten, men det har förekommit andra Seikomodeller med tungsten vid andra tillfÀllen. Kanske @Molle har nÄgon info?
Kan tÀnka mig att det var 10-Ärs jubileum av att Grand Seiko namnet Äterupptogs 1988 (efter att legat i trÀda sedan 1975).![]()
Jag har denna lilla uddafÄgel pÄ vÀg ifrÄn moderlandet. SBGT009. Det Àr en modell jag haft pÄ radarn ett tag som Àntligen dök upp i fint skick med full lÀngd pÄ lÀnken.
Jag skulle gÀrna vilja veta vad som föranledde slÀppet av denna modell⊠Den Àr limiterad till 300ex och kom 1998, men varför gjordes den, var det nÄgot jubileum 1998?
Det Àr den enda GS som gjorts med tungsten, men det har förekommit andra Seikomodeller med tungsten vid andra tillfÀllen. Kanske @Molle har nÄgon info?
![]()
Du har helt rÀtt i materialnamnet, jag var slarvig i mitt uttryck.Kul modell!
Men Àr den verkligen gjord o Wolfram som vi sÀger i Sverige?
Tungsten kommer lustigt nog frÄn svenskan men anvÀnds i andra lÀnder.
Jag tror den Àr gjord i wolframkarbid.
Ăr allt gjort i samma matrial, boettlock och lĂ€nk?
DÄ mÄste den ha varit dyr att tillverka jÀmfört med stÄl.
Jag har ett par Àldre klockor i wolframkarbid men har inte provat att försöka repa dom.
Hoppas pÄ en bra GS-söndag!
![]()
Den tavlanâŠâŠHoppas pĂ„ en bra GS-söndag!
![]()
Haft en endaste GS (som nu Àr sÄld sedan lÀnge) men fasen vad jag trivdes med denna 36mm. Min första klocka runt 10k-hugget och borde definitivt inte sÄlt den![]()
Ăr det du eller jag som vĂ€ntar pĂ„ bud i PM?Det fins en vĂ€ldigt uppenbar och enkel lösning pĂ„ det dĂ€r dilemmatâŠ.![]()
Ăr det du eller jag som vĂ€ntar pĂ„ bud i PM?![]()
Nu har den anlÀnt. Ibland gÄr det ruskigt fort att fÄ leverans ifrÄn Japan
![]()
Det var det dĂ€r med frĂ„gan om huruvida Ă€ven lĂ€nken har nĂ„got inslag av volframkarbidâŠ
DÄ jag nu justerat lÀnken med samma antal som min SBGT021 har lade jag respektive klocka pÄ vÄgen.
Sbgt021=114,33g
Sbgt009=115g
Jag har inte vÀgt endast boetterna separat för att se hur stor skillnaden Àr mellan just boett och glasring i volfram jÀmfört med stÄl, men det ska jag göra i kvÀll dÄ jag ger lÀnken en UL-tvÀtt. Jag misstÀnker att den blir tydligare Àn dÄ lÀnkarna fanns med i ekvationen (*i och med de vikta stiften vs solid pinne och skruvarna).
Jag vÀgde Àven 2st lÀnkbitar av varje sort, men dÀr blev det lite omvÀnt. 021=5,72g 009=5,48g. Tydlig skillnad med stift vs pinne.
*Det visar sig att 021 har den klassiska GS skruv+pinne+skruv medans 009 har stift. Helt oförklarligt i min bok, men det förklarar viktskillnaden som uppstod mellan lÀnkbitarna. Sammantaget skulle jag sÀga att lÀnken pÄ 009 Àven den Àr helt i stÄl.
Tack & bock broder JMycket bra inlÀgg! Och ball klocka.
Kul att lÀsa lite hederlig, hemmaproducerad och intressant "content" i dessa tider.
Bra köp!
svĂ„rt att inte gilla den urtavlan, ser ut som att fĂ€rgen Ă€r kastanj, sĂ€kert snygg pĂ„ ett svart lĂ€derband ocksĂ„Det var lĂ€nge sedan denna fick handledstidâŠ
Andra tidzonen fÄr köra Englandstid, ser jag nu.
![]()
![]()
Den Àr bra.Jag kÀnner att jag behandlat mina andra klockor lite orÀttvist sen jag köpte den hÀr för tre mÄnader sen. NÀstan ingen handledstid över för de andra...
Men den Àr ju sÄ bra!Gillar verkligen den keramiska bezeln som sticker ut. Fin fÀrg pÄ bÄde den och tavlan. Och en röd sekundvisare som "poppar"!. Dessutom besynnerligt bra boett.
![]()
![]()
VÀldigt fint lÀderband. Vart kan man köpa ett sÄnt?Tunt pÄ bilder nu plus att det var lÀngesen jag postade hÀr inne. HÄll tillgodo med en japansk dubbel
![]()
![]()