• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Jag vill minnas att GS nu pÄ senare tid för ett digitalt register(?) dÀr handlaren meddelar en försÀljning, alltsÄ behövs inget fysiskt garantikort.
Kan inte heller tÀnka mig att det skulle behövas pÄ en Àldre klocka.
Fördelen med 9F Àr att du inte gör nÄgon service i den bemÀrkelsen. Det Àr en kvarts klocka :) Nytt batteri och tÀthetskoll Àr i princip allt du behöver tÀnka pÄ.
Det enda tips/rÄd jag kan komma med Àr att bara köpa vad du har rÄd med. BÀttre att spara/vÀnta tills finanserna tillÄter ett helt tryggt köp Àn att hasta ivÀg och kanske gÄ pÄ en nit senare. Personligen skulle jag bry mig mindre om papper&box om klockan köps ifrÄn Japan :)
Ja just att det Àr HAQ Àr det som lockar, men tÀnkte OM nÄgot skulle hÀnda vill jag kunna serva utan problem.

Har kollat med sÀljaren och det Àr inget utöver klockan som ingÄr. Jag Àr kluven för jag tÀnker att det Àr en klocka för livet och dÄ blir allt extra ÀndÄ onödigt. Nu har jag fÄtt mig en bra prisuppfattning iallafall sÄ tack för all respons!

Lenge siden denne er brukt, men i dag var det pÄ tide.

IMG_6915.jpeg

Ja just att det Àr HAQ Àr det som lockar, men tÀnkte OM nÄgot skulle hÀnda vill jag kunna serva utan problem.

Har kollat med sÀljaren och det Àr inget utöver klockan som ingÄr. Jag Àr kluven för jag tÀnker att det Àr en klocka för livet och dÄ blir allt extra ÀndÄ onödigt. Nu har jag fÄtt mig en bra prisuppfattning iallafall sÄ tack för all respons!

Vet inte riktigt vem man försöker lura? Det finns ingen ”en” klocka för livet 😆. Jag har dock fortfarande min första Seiko klocka som jag fick av min morbror. Köp nĂ„got du verkligen Ă€lskar och inte vad du har rĂ„d med/ undvika ocksĂ„ ”bra deals”, dĂ„ fler klockor gör inte en lyckligare 😉

Normalt stÀller jag datum pÄ morgonen och inte för att det Àr direkt anvÀndbart, det kan man hÄlla i huvudet, utan för att det ser lite korkat ut att sprinta runt med fel datum.
Men glömde i morse och fÄr acceptera att jag ser lite clownartad ut.

IMG_4340.jpeg

Typiskt clownigt đŸ€Ą folk kommer vĂ€nda sig om och skratta Ă„t dig pĂ„ gatan 😄

Inga skratt men pÄ tunnelbanan pÄ vÀg till jobbet satt det en Àldre herre bredvid mig som pratade upprört och obegripligt och jag vet inte om det var
mitt misstag med datumet eller hans inre demoner som var problemet.

Idag skiner solen och allt stÄr rÀtt till.

IMG_4363.jpeg

Hej, Ă€r nyfiken pĂ„ SBGH273 eller SBGH271G, har sĂ„ svĂ„rt att vĂ€lja fĂ€rg 😅. Skiljer det nĂ„got specifikt pĂ„ de nya modellerna som har lanserats?

Jag bestĂ€mde mig för att slĂ„ till! Blev förvĂ„nad av hur bra skick den var, vilket inte riktigt framgick pĂ„ bilderna. LĂ€nken Ă€r pĂ„ grĂ€nsen för tajt dock, sĂ„ fĂ„r leta rĂ€tt pĂ„ lite extra lĂ€nkbitar. Är det ebay som gĂ€ller?

Den Ă€r helt perfekt i övrigt. Storlek, proportioner, passform, vikt, kĂ€nsla och stil Ă€r precis vad jag letat efter. SĂ„ pass nöjd att det skulle kunna vara mitt sista köp đŸ€”

1742808394136.jpeg

Senast Àndrad:
Normalt stÀller jag datum pÄ morgonen och inte för att det Àr direkt anvÀndbart, det kan man hÄlla i huvudet, utan för att det ser lite korkat ut att sprinta runt med fel datum.
Men glömde i morse och fÄr acceptera att jag ser lite clownartad ut.
20250325_125922.jpg

Jag skulle precis börja raljera om hur viktigt det Àr med en modern "grab and go" kvartsare i klocklÄdan, just för att undvika att bli hÄnad. Tills jag upptÀckte att datumet stÄr 9 dagar fel :nailbiting:

20250325_125922.jpg

Jag skulle precis börja raljera om hur viktigt det Àr med en modern "grab and go" kvartsare i klocklÄdan, just för att undvika att bli hÄnad. Tills jag upptÀckte att datumet stÄr 9 dagar fel :nailbiting:
hade inte varit ett problem om klocktillverkare skulle sluta envisas med dessa datumfönster #timeonly #cleanlook

IMG_2007.jpeg

Sbgx059. Denna boett kom 2010 och Ă€r fortfarande i produktion 🙌 VĂ„gar man hoppas pĂ„ att den fĂ„r ett uppdaterat urverk framöver (ja, jag vet att jag tjatar)? Den senaste sbgx355 med den ikoniska ”snowflaketavlan” vore en passande modell att förse med ett 9f65*

IMG_2007.jpeg

Sbgx059. Denna boett kom 2010 och Ă€r fortfarande i produktion 🙌 VĂ„gar man hoppas pĂ„ att den fĂ„r ett uppdaterat urverk framöver (ja, jag vet att jag tjatar)? Den senaste sbgx355 med den ikoniska ”snowflaketavlan” vore en passande modell att förse med ett 9f65*
GÄr det att göra ett bÀttre urverk Àn 9F62? :)

GÄr det att göra ett bÀttre urverk Àn 9F62? :)

Om man fick önska, 1 sek. / Är, solpanel och kanske evig kalender ;)
Ja, tack gĂ€rna 🌞. En klockas essence Ă€r ju att visa tiden, och gĂ€rna sĂ„ "exakt" som möjligt, I like! Tycker Ă€ndĂ„ GS lyckats rĂ€tt bra.
Min SBGP011 med 9F85 har under de senaste 22 mÄn noterat ca. +2,1 sek/Är, rÀtt ok tycker jag.

Ja, tack gĂ€rna 🌞. En klockas essence Ă€r ju att visa tiden, och gĂ€rna sĂ„ "exakt" som möjligt, I like! Tycker Ă€ndĂ„ GS lyckats rĂ€tt bra.
Min SBGP011 med 9F85 har under de senaste 22 mÄn noterat ca. +2,1 sek/Är, rÀtt ok tycker jag.

Ser man verkligen det pÄ helÄr i lÀnder dÀr man byter tid tvÄ gÄnger per Är?
Det bör ju vara +2,1s pÄ 6 mÄnader om du inte kör konstant vintertid.

Ser man verkligen det pÄ helÄr i lÀnder dÀr man byter tid tvÄ gÄnger per Är?
Det bör ju vara +2,1s pÄ 6 mÄnader om du inte kör konstant vintertid.
Just det dÀr Àr en stÀndig debatt ibland hardcore HAQ-bÀrare

Kan man verkligen mÀta avvikelsen under endast en kort(are) period och sedan dubblera dagarna upp till ett fullt Är, eller bör man göra en mÀtning den 1/1 varje Är för att kunna redovisa den verkliga tidshÄllningen? Eller ,Àr det endast under kontrollerade temperaturvariationer under en kontrollerad tidsperiod som Àr pÄlitlig nog?
Personligen tycker jag den individuella timvisaren tillför en praktisk komplikation utanför just att hÄlla koll pÄ en Ärlig avvikelse, smidigt att flytta mellan tidzoner osv utan att hacka sekunden. Jag har alltid varit sÄn att jag stÀller om klockan om jag uppmÀter en avvikelse, jag för inte bok över olika klockors prestanda pÄ det viset och jag vill inte bÀra en klocka som avviker bara för att kolla hur mycket och under hur lÄng tid, men visst Àr det tillfredstÀllande dÄ man ser att en klocka bara gÄr +2s vid DST-skiftet :)

Just det dÀr Àr en stÀndig debatt ibland hardcore HAQ-bÀrare

Kan man verkligen mÀta avvikelsen under endast en kort(are) period och sedan dubblera dagarna upp till ett fullt Är, eller bör man göra en mÀtning den 1/1 varje Är för att kunna redovisa den verkliga tidshÄllningen? Eller ,Àr det endast under kontrollerade temperaturvariationer under en kontrollerad tidsperiod som Àr pÄlitlig nog?
Personligen tycker jag den individuella timvisaren tillför en praktisk komplikation utanför just att hÄlla koll pÄ en Ärlig avvikelse, smidigt att flytta mellan tidzoner osv utan att hacka sekunden. Jag har alltid varit sÄn att jag stÀller om klockan om jag uppmÀter en avvikelse, jag för inte bok över olika klockors prestanda pÄ det viset och jag vill inte bÀra en klocka som avviker bara för att kolla hur mycket och under hur lÄng tid, men visst Àr det tillfredstÀllande dÄ man ser att en klocka bara gÄr +2s vid DST-skiftet :)

Skulle jag fingra pÄ klockan och se en liten avvikelse sÄ hade nog Àven jag fixat till den avvikelsen. Men jag hade nog inte brytt mig om nÄgra sekunder.
DÀremot hade jag nog inte loggfört nÄgonting om det inte var att det svajade ordentligt mot spec.

Skulle jag fingra pÄ klockan och se en liten avvikelse sÄ hade nog Àven jag fixat till den avvikelsen. Men jag hade nog inte brytt mig om nÄgra sekunder.
DÀremot hade jag nog inte loggfört nÄgonting om det inte var att det svajade ordentligt mot spec.
Precis, jag kollar ju inte avvikelsen det första jag gör pÄ morgonen, men dÄ jag kollar (och om den avviker) vill jag att den ska gÄ rÀtt

Jag hoppas jag har fel men Àr vÀl nÀrmast omöjligt att hitta en ny, det ligger en enda ute pÄ chrono
Modellen har Àven en föregÄngare med Seiko pÄ tavlan och finns absolut att hitta bÄde ny (nos) och begagnad ifrÄn Japan.
NĂ€r det pratades ”drömmar” var det snarare önskemĂ„l om urverk som inte existerar, inte modeller man vill ha :)

Modellen har Àven en föregÄngare med Seiko pÄ tavlan och finns absolut att hitta bÄde ny (nos) och begagnad ifrÄn Japan.
NĂ€r det pratades ”drömmar” var det snarare önskemĂ„l om urverk som inte existerar, inte modeller man vill ha :)
Om/NÀr dom slÀpper dom dÀr 34mm kvartsarna i 36-37mm sÄ Àr jag först i kön, jag svÀr.

Tillbaka
Topp