Dagens, en förtjÀnstklocka jag köpt och inte fÄtt, för sÄ ruskigt gammal Àr jag inte.
Valde den hÀr för den har tvÀttbart armband.
![]()
![]()
TvÀttbart armband borde alla ha!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Dagens, en förtjÀnstklocka jag köpt och inte fÄtt, för sÄ ruskigt gammal Àr jag inte.
Valde den hÀr för den har tvÀttbart armband.
![]()
![]()
TvÀttbart armband borde alla ha!
SÄ Àr det, men idag lite vild och galen och kör lÀder trots den infernaliska hettan.
Det Àr ju fredag och det hÀnder ju bara en gÄng i veckan, skÄl!
![]()
Den Àr riktigt fin! Du kommer bli nöjdSpenderat senast veckorna att koka ner vilken GS man skall knipa..
Just nu Àr min shortlist:
SBGH311 Sea of Clouds
SBGH343 Sakura-Wakaba
SBGA413 / SBGA443 (Spring)
SBGA415 / SBGA445 (Winter)
Det lutar ut SBGA415 / SBGA445 för stunden!
62GS-boetten i Àr fantastisk. Elegant och spÀnnande, samtidigt som den Àr ganska subtil. Den sticker inte ut lika mycket som 44GS. Avsaknaden av glasring Àr intressant, bÄde formmÀssigt och praktiskt (glasringen fÄr ju ofta mycket repor och mÀrken med tiden). Jag Àr ocksÄ ett stort fan av lÀnken, med sina polerade ytor mellan de borstade bitarna. I titan blir det ocksÄ en skillnad i fÀrgton mellan dessa ytbehandlingar som inte finns pÄ samma lÀnk i stÄl.Spenderat senast veckorna att koka ner vilken GS man skall knipa..
Just nu Àr min shortlist:
SBGH311 Sea of Clouds
SBGH343 Sakura-Wakaba
SBGA413 / SBGA443 (Spring)
SBGA415 / SBGA445 (Winter)
Det lutar ut SBGA415 / SBGA445 för stunden!
Det du skriver matchar hur jag kÀnner! Jag Àr övertygad om att jag skulle bli nöjd oavsett, men just av anledningarna du uppgav kÀnns SBGA415 och SBGH343 mest aktuella (SBGA413 Àr sÄklart fet, men tror jag Àr för feg för denna colorway)62GS-boetten i Àr fantastisk. Elegant och spÀnnande, samtidigt som den Àr ganska subtil. Den sticker inte ut lika mycket som 44GS. Avsaknaden av glasring Àr intressant, bÄde formmÀssigt och praktiskt (glasringen fÄr ju ofta mycket repor och mÀrken med tiden). Jag Àr ocksÄ ett stort fan av lÀnken, med sina polerade ytor mellan de borstade bitarna. I titan blir det ocksÄ en skillnad i fÀrgton mellan dessa ytbehandlingar som inte finns pÄ samma lÀnk i stÄl.
Jag var inne pÄ ett liknande spÄr ÀndÄ tills jag sÄg SBGA413 i verkligheten. Inte alls sÄ rosa som jag var var rÀdd för sÄ jag Àndrade mig i butikenDet du skriver matchar hur jag kÀnner! Jag Àr övertygad om att jag skulle bli nöjd oavsett, men just av anledningarna du uppgav kÀnns SBGA415 och SBGH343 mest aktuella (SBGA413 Àr sÄklart fet, men tror jag Àr för feg för denna colorway)
FÄr sova pÄ saken i nÄgon vecka![]()
Nej, den ser i de flesta ljusförhÄllanden och vinklar mest ut som silver.Jag var inne pÄ ett liknande spÄr ÀndÄ tills jag sÄg SBGA413 i verkligheten. Inte alls sÄ rosa som jag var va rÀdd för sÄ jag Àndrade mig i butiken
Det Àr synd att spring drive oftast fastnar i en diskussion om mekanisk vs kvarts. Vad som egentligen rÀknas Àr ju hur bra verket faktiskt Àr. Det Àr vÀl det bÀsta verket om man Àr ute efter bra tidshÄllning utan att behöva byta batterier, eller en svepande sekundvisare. Eller menar du att man skulle kunna Ästadkomma samma resultat med en mindre komplex lösning?PÄ sÀtt och vis Àr ju spring drive att gÄ över Än efter vatten och en onödigt komplex lösning.
Men jag gillar dem och har tre stycken!
Jag menar att kvarts egentligen gör jobbet, rent funktionellt, bÀttre och enklare. Jag har en GS kvarts som jag Àlskar.Det Àr synd att spring drive oftast fastnar i en diskussion om mekanisk vs kvarts. Vad som egentligen rÀknas Àr ju hur bra verket faktiskt Àr. Det Àr vÀl det bÀsta verket om man Àr ute efter bra tidshÄllning utan att behöva byta batterier, eller en svepande sekundvisare. Eller menar du att man skulle kunna Ästadkomma samma resultat med en mindre komplex lösning?
Vad som Àr onödigt komplext i min Äsikt Àr alla handgraverade detaljer och annat för att 'snygga till' verk, som inte gör nÄgon praktisk skillnad, men det hyllas ju snarare som det mest ÄtrÄvÀrda inom klockvÀrlden medans spring drives fÄr skit trots att dess komplexitet Ästadkommer nÄgon unikt. Intressant fenomen att det Àr sÄ pass kontroversiellt.
lÀder Àr ju alltid snyggast hur man Àn vÀnder och vrider pÄ det.... fint klassiskt med svarta kroko och hade sÀkert varit vÀldigt fin Àven pÄ vinröd eller brun cordovanSÄ Àr det, men idag lite vild och galen och kör lÀder trots den infernaliska hettan.
Det Àr ju fredag och det hÀnder ju bara en gÄng i veckan, skÄl!
![]()
VĂ€ldigt vacker Ă€r denna!âŠ..nĂ€mnde nĂ„gon Spring Drive?
Kan vara en av de roligaste klockorna i lÄdan just nu.
![]()
Tack, ja den Àr braVÀldigt vacker Àr denna!
Det Àr synd att spring drive oftast fastnar i en diskussion om mekanisk vs kvarts. Vad som egentligen rÀknas Àr ju hur bra verket faktiskt Àr. Det Àr vÀl det bÀsta verket om man Àr ute efter bra tidshÄllning utan att behöva byta batterier, eller en svepande sekundvisare. Eller menar du att man skulle kunna Ästadkomma samma resultat med en mindre komplex lösning?
Vad som Àr onödigt komplext i min Äsikt Àr alla handgraverade detaljer och annat för att 'snygga till' verk, som inte gör nÄgon praktisk skillnad, men det hyllas ju snarare som det mest ÄtrÄvÀrda inom klockvÀrlden medans spring drives fÄr skit trots att dess komplexitet Ästadkommer nÄgon unikt. Intressant fenomen att det Àr sÄ pass kontroversiellt.
Att det ofta blir en diskussion om att det Àr mekaniskt eller kvarts Àr nog Seikos eget fel eftersom dom gÀrna vill marknadsföra det som ett mekaniskt hybridverk.
Det verkar som dom skÀms över kvartsktistallen i dom.
Att inte byta batterier finns det bra lösningar pÄ vilket specieltlt Citizen förstÄtt och har Àven 1 sekund per Är pÄ vissa verk.
Flytande sekundvisare, varför? NÀr kvartsarna kom var det ju fantastiskt snyggt med en sekundvisare som tickade 1 sekund i taget och det kan jag tycka Àn idag.
Om man promt vill ha flytande sekundvisare finns det ju enklare sÀtt, 5S42 ett exempel.
Men det kan ju ha sin tjusning med en intressant och komplex konstruktion vilket jag kan förstÄ.
HÀr Àr en artikel om den komplikationen:Jag gillar de mekaniska ur som har krÄnglats till med sÄ underbart att sekundvisaren tickar en gÄng per sekund.
Den funktionen/komplikationen heter nÄgot fint jag glömt bort.
Tackar!HÀr Àr en artikel om den komplikationen:
![]()
What Is Deadbeat Seconds? | Watch Complication Explained
Discover what a deadbeat seconds complication is, how it works, and why itâs one of horologyâs most intricate and underrated mechanical watch functions.www.the1916company.com
Cunninghams Law!Heter inte det axiomet nÄgot? Hmmm
Ja de verken Ă€r ocksĂ„ grymma. Men vad Ă€r livslĂ€ngden pĂ„ ett soldrivet verk? Jag hade för mig att 'batteriet' till slut ger upp? Ăr man ute efter en klocka som ska Ă€rvas i generationer kanske det finns en plats för SD Ă€ndĂ„. Eller i framtiden nĂ€r man inte lĂ€ngre har solljus pga alla atombombsmoln.Att inte byta batterier finns det bra lösningar pĂ„ vilket specieltlt Citizen förstĂ„tt och har Ă€ven 1 sekund per Ă„r pĂ„ vissa verk.
Flytande sekundvisare, varför? NÀr kvartsarna kom var det ju fantastiskt snyggt med en sekundvisare som tickade 1 sekund i taget och det kan jag tycka Àn idag.
Om man promt vill ha flytande sekundvisare finns det ju enklare sÀtt, 5S42 ett exempel.
Hur lÄngt Àr ett snöre?Cunninghams Law!
Ja de verken Ă€r ocksĂ„ grymma. Men vad Ă€r livslĂ€ngden pĂ„ ett soldrivet verk? Jag hade för mig att 'batteriet' till slut ger upp? Ăr man ute efter en klocka som ska Ă€rvas i generationer kanske det finns en plats för SR Ă€ndĂ„. Eller i framtiden nĂ€r man inte lĂ€ngre har solljus pga alla atombombsmoln.
Jag fÄr kolla upp den kalibern, nytt för mig!
Superbra! Jag har en likadan fast grön.GS idag - SBGE255
![]()
Superbra! Jag har en likadan fast grön.
Har för mig att Cartier sÀger 5-6 Är pÄ första batteribytet i deras Solarbeat och sen vart 3:e Är efter det. Vill inte tro att Citizen skulle vara sÀmre..Hur lÄngt Àr ett snöre?
Vissa av Citizens eco drive urverk drivs av ljus. Batteriet/cellen som laddas av samma ljus driver belastas alltsÄ endast i brist pÄ befintligt ljus. Det uppladdningsbara batteriet/cellen sÀgs tappa ca 1% per Är vilket alltsÄ ger en teoretisk livslÀngd av 100 Är. Men, dÄ ska man ju ocksÄ tÀnka pÄ att det teoretiskt bara belastas dÄ det saknas ljus, sÄ livslÀngden blir lite knepigare att rÀkna ut
Seiko brukar dock ange sina soldrivna med att cellen kan behöva bytas efter 10 Ă„r. TyvĂ€rr har jag inte Ă€gt nĂ„gon av Seikos soldrivna sĂ„ lĂ€nge Ă€n, men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ som nĂ„got av ett icke problem att behöva byta batteriâŠ
Det kanske Àr lite ot för trÄden, men jag har tidigare försökt hitta info om det urverket utan framgÄng. Kanske kan du peka mig i rÀtt riktning? Om det du sÀger stÀmmer Àr det ju helt poÀnglöst med soldriftHar för mig att Cartier sÀger 5-6 Är pÄ första batteribytet i deras Solarbeat och sen vart 3:e Är efter det. Vill inte tro att Citizen skulle vara sÀmre..