• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

DrDre

Patek
KÀnns som de Àr tuta och köra :) prislappen kÀnns vÀl helt OK?

Personligen skulle jag valt en mekanisk för de pengarna, men det Àr en frÄga om tycke och smak.

Mitt rÄd Àr att prova klockan noga sÄ att storleken funkar för dig. Det kan vara lÀtt att förföras av en lite större klocka, den har ju lite mer nÀrvaro pÄ handleden, men pÄ lite lÀngre sikt tenderar man ofta att uppskatta en lite mindre storlek.
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Frukost ute med Seawolfen:)
IMG_20190831_112140.jpg
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Night mission Ă€r riktigt fin, men den saknar lĂ€nk va? För min del Ă€r lĂ€nken en betydande del av helheten. Dvs den blir inte hel utan lĂ€nk. Även om gummit inte Ă€r dumt. Alls.
Hade den bara haft liknande snabbjusteringen gummit har, fast i lÀnken, dÄ hade den varit fullÀndad.
Ja, den saknar lÀnk men det Àr ingen fara för EVO kommer till sin rÀtt med gummi/strap. Inte bara för att den blir skönare, Àven snyggare;). Tycker förra Pro 2 lÀnken Àr betydligt snyggare pÄ "Avantage" E79362. Vet att man kan köpa ett ocean racer viklÄs i titan(ej pvd) för 5500;- inkl. gummi men ska Àven finnas en i svart pvd.......vad nu den kostar men kanske 7-8k. DÄ kan du justera riktigt bra!. Eller köpa en lös Pro 3 lÀnk och skicka in den pÄ pvd-behandling:happyhappy:
 
Senast Àndrad:

Denvy

Omega
Dum frÄga men hur manuellt vrider jag upp min Navitimer B01?

Den hÄller knappt ett dygn utan att den stannar sÄ gissar pÄ att jag aldrig har gjort det rÀtt utan endast lyckats fÄ energi genom den automatiska delen.

Vrider jag medurs sÄ fÄr jag samma motstÄnd som om jag vrider moturs. Men endast 1-2 varv sen tar det rÀtt hÄrt stopp men har inte vÄgat vrida nÀr de tar stopp, Àr det efter det motstÄndet man ska fortsÀtta och faktiskt dÄ vrider upp klockan? Vill inte ta i och förstöra nÄgot men kÀnns som jag gör nÄgot fel.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Dum frÄga men hur manuellt vrider jag upp min Navitimer B01?

Den hÄller knappt ett dygn utan att den stannar sÄ gissar pÄ att jag aldrig har gjort det rÀtt utan endast lyckats fÄ energi genom den automatiska delen.

Vrider jag medurs sÄ fÄr jag samma motstÄnd som om jag vrider moturs. Men endast 1-2 varv sen tar det rÀtt hÄrt stopp men har inte vÄgat vrida nÀr de tar stopp, Àr det efter det motstÄndet man ska fortsÀtta och faktiskt dÄ vrider upp klockan? Vill inte ta i och förstöra nÄgot men kÀnns som jag gör nÄgot fel.
Notera att detta Àr mest av en gissning. Jag tror att du vrider upp den medsols, sÄvitt jag vet Àr det det absolut vanligaste, och av alla verk jag hanterat, den enda riktning som gÀllt. DÀr inrÀknat Tudor inhouse, Rolex, Seiko och ETA. Men det brukar inte ta stopp. Det brukar vara ett lite trögare motstÄnd, men det Àr ocksÄ allt. Vrider du motsols hÀnder inget alls utan mekanismen "frihjular".
Jag tror att din klocka behöver service. Tippar pÄ att nÄt Àr knas. Skulle inte "vÄlda" om jag var du. LÄt nÄgon van kÀnna pÄ den om du kan.
 

Denvy

Omega
Notera att detta Àr mest av en gissning. Jag tror att du vrider upp den medsols, sÄvitt jag vet Àr det det absolut vanligaste, och av alla verk jag hanterat, den enda riktning som gÀllt. DÀr inrÀknat Tudor inhouse, Rolex, Seiko och ETA. Men det brukar inte ta stopp. Det brukar vara ett lite trögare motstÄnd, men det Àr ocksÄ allt. Vrider du motsols hÀnder inget alls utan mekanismen "frihjular".
Jag tror att din klocka behöver service. Tippar pÄ att nÄt Àr knas. Skulle inte "vÄlda" om jag var du. LÄt nÄgon van kÀnna pÄ den om du kan.

Tror jag blanda ihop medsols och motsols men det jag menar Àr att det Àr exakt samma motstÄnd motsols som medsols, sÄ jag antar att det ska vara nÄgot form av motstÄnd? För nÀr jag vrider sÄ gör jag inte det lÀngre Àn till att de blir ett motstÄnd. SÄ det jag undrar Àr vÀl, ska det ens vara ett motstÄnd eller ska det vara lika lÀtt som att vrida den Ät andra hÄllet?
 

Denvy

Omega
Det Àr alltsÄ inget motstÄnd nÀr jag vrider den 1-2 varv sen blir det motstÄnd och dÄ har jag inte vÄgat mer. Det Àr samma motstÄnd som nÀr jag byter datum eller Àndrar tiden.

Det Àr heller inget ljud överhuvudtaget, jag kan inte ju inte ha vridit den dÄ? Alla pÄ forum verkar sÀga att det Àr ett visst motstÄnd och ljud nÀr man vrider den. SÄ antar jag ska bara ta i och chansa?

Nvm. Tog i lite och hör lite tickande ljud och ett visst motstÄnd, jag som var för feg helt enkelt =)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det Àr alltsÄ inget motstÄnd nÀr jag vrider den 1-2 varv sen blir det motstÄnd och dÄ har jag inte vÄgat mer. Det Àr samma motstÄnd som nÀr jag byter datum eller Àndrar tiden.

Det Àr heller inget ljud överhuvudtaget, jag kan inte ju inte ha vridit den dÄ? Alla pÄ forum verkar sÀga att det Àr ett visst motstÄnd och ljud nÀr man vrider den. SÄ antar jag ska bara ta i och chansa?

Nvm. Tog i lite och hör lite tickande ljud och ett visst motstÄnd, jag som var för feg helt enkelt =)
Tickande eller lÀtt vÀsande ljud Àr i sin ordning. Lite trögare kan det gÄ, det Àr inget konstigt. Vevar du t ex ett 7750-verk fÄr du ta i. Men sÄ Àr det. Beror pÄ hur mycket det Àr du drar runt samt vilken utvÀxling det hela har, dvs hur det Àr konstruerat.
Men tar det stopp Àr nÄt knas skulle jag sÀga.
 
Topp