• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Maxer

Audemars
2-Faktor
jag tror han skÀms över att Àga en tillskillnad ifrÄn dig!

sÀgs att @Maxer fÄtt en handskriven lapp med intimainviter ifrÄn Àgarn av sin ad för att han sÀkrat deras hyra i ett halvÄr efter att ha köpt sin till fullpris
SjÀlvklart listpris pÄ en Bratte ;) Man ska ju support your locals i corona-tider
 

DrDre

Patek
Ser ut som den jag Àr Àgare till sen drygt ett Är tillbax. Den Àr lite hÀrjad, men stör icke mig. Fick sig en genomgÄng i November förra Äret, va det efter du hade haft den?

Ja, det var ca tvÄ-tre Är sedan. Klockan (den vanliga tidvisningen) funkade inte riktigt nÀr man anvÀnde kronografen. SÀkert ingen jÀttesak att ordna men nÀr man lade kostnaden för det ovanpÄ inköpspriset sÄ tyckte jag att det blev lite för mkt mtp klockans skick sÄ jag lÀmnade tillbaka den. Just det exet var lite skavt och anti-reflex behandlingen var ganska nött (syntes bara frÄn vissa vinklar). Den kom med bÄde lÀnk och gummi.
 

DrDre

Patek
min yachting Àr likadan i arŽn !!
det ska nog inte mycekt till att repa den yttre belÀggningen


förstÄr inte vf aosehus lÀgger ut sÄna bilder dÀr man verkligen ser skiten mellan lÀnkbitarna

men i övrigt Àr det ju en tuff klocka!

fast ska man fÄ en bra fit med utc sÄ fÄr man ju ha en stor handled

Mitt intryck Àr att det Àr ganska vanligt att AR:kan vara lite nött/avskavd pÄ tidigare Chronomater. Definitivt en sak att hÄlla ögonon pÄ nÀr man Àr pÄ jakt efter en 90-talare. Meningarna verkar gÄ isÀr huruvida man helt ska ta bort ar:en eller lÄta det vara som det Àr.
 

DrDre

Patek
Har du kvar nÄgon sjÀlv?
Hittade denna lĂ€ckerbit nĂ€r jag scrollande bakĂ„t!đŸ„°
2855B885-D6C0-4271-96F3-37782228294B.jpeg

Jag har en sÄdan. Jag var igÄng och letade rÀtt lÀnge efter en fin Chronomat. En flygvapen/special edition, Blackbird eller en vÀldigt tidig i helstÄl var mÄlet. Massor ratades av det ena eller andra skÀlet. Efter det korta Àventyret med Bluebirden ovan dök det upp tvÄ som var intressanta. BÄda pÄ lÀnk. Jag lade rimliga bud och gav sÀljarna öppen betÀnketid. Det bar sig inte bÀttre Àn att bÄda tackade ja inom loppet av en vecka!

B0C5A822-84B8-4286-8EE8-32FD546150D0.jpeg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Glider in hÀr och Àr förmodligen ganska sen pÄ bollen men den nya Chronomaten Àr ju riktigt trevlig!
Inget fan utav lÀnken dock (utseendet, kan tÀnka mig att den bÀrs rÀtt skönt dÀremot)
Men antar det inte Àr nÄgra konstigheter att sÀtta pÄ Breitlings egna gummi pÄ dessa?

Guld-varianten @Porsan postat Àr sjukt bra!
Är det viklĂ„s pĂ„ denna eller vanligt bygellĂ„s?
 

Weberg

Audemars
min yachting Àr likadan i arŽn !!
det ska nog inte mycekt till att repa den yttre belÀggningen


förstÄr inte vf aosehus lÀgger ut sÄna bilder dÀr man verkligen ser skiten mellan lÀnkbitarna

men i övrigt Àr det ju en tuff klocka!

fast ska man fÄ en bra fit med utc sÄ fÄr man ju ha en stor handled
HĂ„ller med, 1 kg gammal hud kan man ju klara sig utan...
 

Simon.x

Rolex
Glider in hÀr och Àr förmodligen ganska sen pÄ bollen men den nya Chronomaten Àr ju riktigt trevlig!
Inget fan utav lÀnken dock (utseendet, kan tÀnka mig att den bÀrs rÀtt skönt dÀremot)
Men antar det inte Àr nÄgra konstigheter att sÀtta pÄ Breitlings egna gummi pÄ dessa?

Guld-varianten @Porsan postat Àr sjukt bra!
Är det viklĂ„s pĂ„ denna eller vanligt bygellĂ„s?

Hej tycker samma som du ang lÀnken av dom nya denna skulle ha pilot lÀnken i stÀllet.
Jag minns knappt dom gamla med rux lÀnk eller vad den nu heter (dÄ man sÄg knappt dessa) pÄ vissa satt dessa bra men det var ett fÄtal.
Alla ville ju ha pilot lÀnken dÄ det var TT samt UTC pÄ den tiden :cigar:

Ang den anvÀndaren som du pingar sÄ ser man att det Àr ett bygellÄs pÄ bilderna.
Det Àr inget problem att sÀtta dit gummi samt viklÄset det Àr samma mÄtt som pÄ dom som tidigare 22/20

Ska man köra med viklÄs sÄ fÄr man köpa ett svart blacksteal om man ska anvÀnda gummi band. Listar runt 8000 kr (Jag har ett viklÄs i svart över i nyskick)
För viklÄset i guld kostar 120.000 kr Detta var 2017 dÄ jag frÄgade :eek:


//Simon
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Hej tycker samma som du ang lÀnken av dom nya denna skulle ha pilot lÀnken i stÀllet.
Jag minns knappt dom gamla med rux lÀnk eller vad den nu heter (dÄ man sÄg knappt dessa) pÄ vissa satt dessa bra men det var ett fÄtal.
Alla ville ju ha pilot lÀnken dÄ det var TT samt UTC pÄ den tiden :cigar:

Ang den anvÀndaren som du pingar sÄ ser man att det Àr ett bygellÄs pÄ bilderna.
Det Àr inget problem att sÀtta dit gummi samt viklÄset det Àr samma mÄtt som pÄ dom som tidigare 22/20

Ska man köra med viklÄs sÄ fÄr man köpa ett svart blacksteal om man ska anvÀnda gummi band. Listar runt 8000 kr (Jag har ett viklÄs i svart över i nyskick)
För viklÄset i guld kostar 120.000 kr Detta var 2017 dÄ jag frÄgade :eek:


//Simon
SÄg det nu ocksÄ, blev dock lite fundersam eftersom Eriksons Urhandel har skrivit viklÄs pÄ deras hemsida..

120.000kr?! Det Ă€r ju typ 50% av klockans listpris 😂 svart lĂ„ter ju helt klart som ett rimligare alternativ dĂ„..
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Glider in hÀr och Àr förmodligen ganska sen pÄ bollen men den nya Chronomaten Àr ju riktigt trevlig!
Inget fan utav lÀnken dock (utseendet, kan tÀnka mig att den bÀrs rÀtt skönt dÀremot)
Men antar det inte Àr nÄgra konstigheter att sÀtta pÄ Breitlings egna gummi pÄ dessa?

Guld-varianten @Porsan postat Àr sjukt bra!
Är det viklĂ„s pĂ„ denna eller vanligt bygellĂ„s?
PĂ„ min Ă€r det ”dolt” viklĂ„s.
 

Bilagor

  • 6C70FE21-977F-405F-A438-FD1EC7319B17.jpeg
    6C70FE21-977F-405F-A438-FD1EC7319B17.jpeg
    326.2 KB · Visningar: 31
  • B76BBD78-DAD0-4401-ACE7-11E5F9CC3BD5.jpeg
    B76BBD78-DAD0-4401-ACE7-11E5F9CC3BD5.jpeg
    557.5 KB · Visningar: 37
  • E687F88E-806F-4ED1-A5B9-605C1E095CF9.jpeg
    E687F88E-806F-4ED1-A5B9-605C1E095CF9.jpeg
    326.9 KB · Visningar: 38

Richie

Audemars
2-Faktor
PĂ„ min Ă€r det ”dolt” viklĂ„s.
Tack för bilderna!
DĂ„ har ju Erikson inte fel i sin info trots allt :)

Ser dock ut som ett ”vanligt” bygellĂ„s utifrĂ„n sett nĂ€r man bara ser den lilla bygeln, dĂ€rför man blev lite förvirrad av din förra bild..

Vad har du för tankar och reflektioner om klockan? Jag tycker den Àr tvÀrfet!
Finns ju till hyfsat överkomligt pris pÄ C24..
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Kom över denna lÀnk vid ett byte idag. VÄgar ej pilla pÄ lÀnken, sÄ undrar om nÄgon vet en bra guide pÄ hur man förkortar lÀnken? Vill ge lÀnken en chans innan jag skickar den lÄngt in i byrÄlÄdan.
19779C19-E270-4836-AEF4-71805B1F7540.jpeg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Detta hittade jag.
Har dock ej Àgt eller försökt justera en RouleauxlÀnk.
Lycka till! :cool:
115C7820-6746-416E-B367-2EA15EC892FB.jpeg
Efter att ha haft sönder tre pinns medan jag förkortade lÀnken pÄ min SMP, sÄ vÀgrar jag ge mig pÄ en rouleauxlÀnk. LÀnken fÄr ruttna i byrÄlÄdan, och sÄ drar jag till en urmakare nÀr pandemin Àr över. :)
 

UTCetter

Cartier
Kom över denna lÀnk vid ett byte idag. VÄgar ej pilla pÄ lÀnken, sÄ undrar om nÄgon vet en bra guide pÄ hur man förkortar lÀnken? Vill ge lÀnken en chans innan jag skickar den lÄngt in i byrÄlÄdan.
19779C19-E270-4836-AEF4-71805B1F7540.jpeg
Prova med gem eller ett fint Bergeroux stiftverkyg om det kÀnns bÀttre. Kan finnas en chans att din lÀnk har fjÀdrande stift istÀllet för "pins". Försök i alla fall motstÄ frestelsen att slÄ ut fjÀderstift i tron av att det bara Àr pins som ska ut...
FjĂ€drande stift Ă€r grymt bra och gör justering lekande lĂ€ttđŸ€ 
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Prova med gem eller ett fint Bergeroux stiftverkyg om det kÀnns bÀttre. Kan finnas en chans att din lÀnk har fjÀdrande stift istÀllet för "pins". Försök i alla fall motstÄ frestelsen att slÄ ut fjÀderstift i tron av att det bara Àr pins som ska ut...
FjĂ€drande stift Ă€r grymt bra och gör justering lekande lĂ€ttđŸ€ 
Tack för rÄd, men nu skrÀmde du mig, haha! Kommer absolut inte justera lÀnken nu, bli att sÀlja eller be nÄgon urmakare att hjÀlpa till.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tack för bilderna!
DĂ„ har ju Erikson inte fel i sin info trots allt :)

Ser dock ut som ett ”vanligt” bygellĂ„s utifrĂ„n sett nĂ€r man bara ser den lilla bygeln, dĂ€rför man blev lite förvirrad av din förra bild..

Vad har du för tankar och reflektioner om klockan? Jag tycker den Àr tvÀrfet!
Finns ju till hyfsat överkomligt pris pÄ C24..
Tycker den Àr mycket bra, gillar att boetten Àr borstad, blir inte like kÀnslig för repor dÄ, dock Àr bezeln som en spegel sÄ den lÀr nog ta en del stryk med tiden.

Men med tanke pÄ att den typ kostar som en sport-Rolex i stÄl var valet enkelt. Ska vÀl inte sticka under stolen med att Rolex fortfarande Àr mitt favoritmÀrke men med tanke pÄ hur skev tillgÀngligheten och prisbilden blivit dom senaste Ären fÄr man kika pÄ annat.
 

UTCetter

Cartier
Tack för rÄd, men nu skrÀmde du mig, haha! Kommer absolut inte justera lÀnken nu, bli att sÀlja eller be nÄgon urmakare att hjÀlpa till.
20201215_052621.jpg

Ok, dĂ„ fĂ„r du gĂ€rna ge lĂ€nken till mig.🙂
Se foto! Med fjÀdrande stift menade jag lika som "bandstift"/"spring bars".
Stick in typ hÀftklammer och kolla om det fjÀdrar!
Om det inte fjÀdrar sÄ har du typen av stift som mÄste pressas ut.
 
Topp