• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Kanske det coolaste man kunde ha i början av 80-talet!

“timepieces with style for yachting enthusiasts who appreciate quality”
00E7885A-E940-4042-9590-379E1810C528.jpeg
79F777B4-75D8-4C2D-BC75-F40DE22CD81F.jpeg
Intressant att de körde fem Ärs garanti pÄ den tiden, det visste jag inte. Sen backade de tillbaka till tvÄ Är. Kan tÀnka mig att det berodde pÄ att mÄnga Ättiotalskvartsare var sjukt dÄliga, de fick nog en hel del garantijobb pÄ dessa. Nu Àr de tillbaka med fem Ärs garanti igen pÄ deras in-house.

Intressant att de körde fem Ärs garanti pÄ den tiden, det visste jag inte. Sen backade de tillbaka till tvÄ Är. Kan tÀnka mig att det berodde pÄ att mÄnga Ättiotalskvartsare var sjukt dÄliga, de fick nog en hel del garantijobb pÄ dessa. Nu Àr de tillbaka med fem Ärs garanti igen pÄ deras in-house.
SÄ Àr det sÀkert! Det Àr modigt att ha fem Ärs garanti och vattentÀt till 300 meter pÄ en klocka med vanliga pushers! Och dessutom ett kÀnsligt ana-digi-verk i klockan.

Finns det nÄgon vÀnlig och kunnig sjÀl hÀr inne som skulle kunna hjÀlpa mig med en ungefÀrlig vÀrdering av denna pjÀs?
SÀljuppdrag Ät en bekant men jag Àr helt lost pÄ dessa.
Detaljer pÄ PM helst.
IMG_20181002_172629.jpg

Finns det nÄgon vÀnlig och kunnig sjÀl hÀr inne som skulle kunna hjÀlpa mig med en ungefÀrlig vÀrdering av denna pjÀs?
SÀljuppdrag Ät en bekant men jag Àr helt lost pÄ dessa.
Detaljer pÄ PM helst.
IMG_20181002_172629.jpg
Vi brukar skriva ut vÀrderingar hÀr om nÄgon frÄgar sÄ att alla fÄr ta del av och lÀra sig.
Jag skulle sÀga 25-28k

DÄ ska vi se vad jag kan komplettera med för info.
Hur den ser ut och viiken modell det Àr framgÄr ju av bilden antar jag.
Den verkar ha allt sÄsom inner/ytterbox, cert och övriga böcker.
Uttagen 20070711 pÄ Krons Ur, finns en notering under "service 1" daterad 20080311 med tillÀgget Rep och ett nr. I övrigt inga servicenoteringar.
Bra bilder Àr svÄrt att ta nu nÀr det Àr mörkt i brist pÄ vettig kamera men kan försöka knÀppa nÄgra imorgon.
Jag bedömer skicket till mycket bra, blev faktiskt förvÄnad nÀr jag granskade den förut.
TillÀgg: Jag upplever att spÀnnet/lÄset Àr knepigt att knÀppa, kanske bara jag men man fÄr lirka lite för att det ska funka.

Chrono24 sÀger 29-30 pÄ de tvÄ jag hittar dÀr, hur relevant Àr den prissÀttningen?
SÀljaren skulle nog vara nöjd med 30isch som jag förstÄr det, 25-28 bringar inga glÀdjetÄrar direkt...
Finns det nÄgon marknad i Sverige för denna till den summan tro eller blir det en lÄdvÀrmare av den?

Behöver lite hjÀlp. Jag har köpt nya bandstift, hos AD kan tillÀggas. Men jag lyckas inte sÀtta pÄ min lÀnk igen med dessa.
Funderar pÄ om folk byter pÄ nÄgot annat sÀtt? Jag kunde byta pÄ detta sÀtt med mina gamla bandstift.

Nedan Àr hur jag gjort innan.
1. SĂ€tt ena delen av bandstift mot bandhornet.
2. Tryck in andra Àndan sÄ att hela stiftet blir intryckt.
3. Tryck in lÀnken rakt in.
20181002_215226.jpg

Men jag kan inte göra det med mina nya bandstift dÄ dom Àr för lÄnga!

Bild nedan Àr dom helt intryckta. 21mm topp till topp.
20181002_215128.jpg

Jag kan sÀtta andra band (gummi, canvas osv) pÄ klockan med dessa bandstift dÄ man kan sÀtta i dom diagonalt.
Men ena sidan i hÄlet för bandstiftet, för dÄ byggmÄttet blir 1mm kortare dÄ. (Toppen pÄ stiftet Àr ca 1mm).

SÄ jag funderar pÄ om jag anvÀnder fel teknik nÀr jag ska sÀtta pÄ min lÀnk?
GÄr det att sÀtta den diagonalt med en sida av bandstiftet rakt i hÄlet medans man hÄller pÄ?
Eller hur sÀtter ni pÄ lÀnken?

Behöver lite hjÀlp. Jag har köpt nya bandstift, hos AD kan tillÀggas. Men jag lyckas inte sÀtta pÄ min lÀnk igen med dessa.
Funderar pÄ om folk byter pÄ nÄgot annat sÀtt? Jag kunde byta pÄ detta sÀtt med mina gamla bandstift.

Nedan Àr hur jag gjort innan.
1. SĂ€tt ena delen av bandstift mot bandhornet.
2. Tryck in andra Àndan sÄ att hela stiftet blir intryckt.
3. Tryck in lÀnken rakt in.
20181002_215226.jpg

Men jag kan inte göra det med mina nya bandstift dÄ dom Àr för lÄnga!

Bild nedan Àr dom helt intryckta. 21mm topp till topp.
20181002_215128.jpg

Jag kan sÀtta andra band (gummi, canvas osv) pÄ klockan med dessa bandstift dÄ man kan sÀtta i dom diagonalt.
Men ena sidan i hÄlet för bandstiftet, för dÄ byggmÄttet blir 1mm kortare dÄ. (Toppen pÄ stiftet Àr ca 1mm).

SÄ jag funderar pÄ om jag anvÀnder fel teknik nÀr jag ska sÀtta pÄ min lÀnk?
GÄr det att sÀtta den diagonalt med en sida av bandstiftet rakt i hÄlet medans man hÄller pÄ?
Eller hur sÀtter ni pÄ lÀnken?
PÄ bilden ovan sitter inte stiftet som det ska i bandhornet sÄ inte konstigt att det inte gÄr att pressa dit. ;)

Enklast Àr att anvÀnda tvÄ bandverktyg samtidigt.

PÄ bilden ovan sitter inte stiftet som det ska i bandhornet sÄ inte konstigt att det inte gÄr att pressa dit. ;)
Enklast Àr att anvÀnda tvÄ bandverktyg samtidigt.

SÄ du menar att du nÄr ner till hÄlet nÀr lÀnkbiten sitter snett, innan man kan trycka ned den?

Har alltid gjort pÄ detta sÀtt innan sÄ Àr sÄ fundersam att det inte gick nu.. försökte lÀngre Àn vad jag vill erkÀnna, utan resultat ;)

SÄ du menar att du nÄr ner till hÄlet nÀr lÀnkbiten sitter snett, innan man kan trycka ned den?

Har alltid gjort pÄ detta sÀtt innan sÄ Àr sÄ fundersam att det inte gick nu.. försökte lÀngre Àn vad jag vill erkÀnna, utan resultat ;)
Det beror pÄ hur tight lÀnken sitter. Toleranserna/glappet mellan boett och lÀnk kan skilja mellan modeller och Àven mellan exemplar. GÄr det inte sÄ fÄr man köra med dubbla verktyg, min upplevelse Àr att det sÀllan gÄr.
https://klocksnack.se/threads/om-armband-lÀnkar.14052/

Det beror pÄ hur tight lÀnken sitter. Toleranserna/glappet mellan boett och lÀnk kan skilja mellan modeller och Àven mellan exemplar. GÄr det inte sÄ fÄr man köra med dubbla verktyg, min upplevelse Àr att det sÀllan gÄr.

Okej, har min modell ligger antagligen i den kategorin men lite tolerans i sÄ fall.
Men ska ta och lÀsa pÄ i din guide sÄ fÄr det bli ett nytt försök imorgon nÀr man Àr lite piggare

Okej, har min modell ligger antagligen i den kategorin men lite tolerans i sÄ fall.
Men ska ta och lÀsa pÄ i din guide sÄ fÄr det bli ett nytt försök imorgon nÀr man Àr lite piggare
Man kan sÀkert ta skuldra för skuldra, men annars Àr ju en bandstifttÄng perfekt för tajta boetter/lÀnkar. Tror det ligger en bergeon pÄ k&s just nu. Enda problem jag haft Àr min förra Sinn, men den löste Erikson utan med vanligt verktyg utan tÄng pÄ nÄgra sekunder sÄ det handlar oftast om teknik.

Man kan sÀkert ta skuldra för skuldra, men annars Àr ju en bandstifttÄng perfekt för tajta boetter/lÀnkar. Tror det ligger en bergeon pÄ k&s just nu. Enda problem jag haft Àr min förra Sinn, men den löste Erikson utan med vanligt verktyg utan tÄng pÄ nÄgra sekunder sÄ det handlar oftast om teknik.

Jag har testat lite mer efter gÄrdagens input och har Àven jÀmför bandstiftet med mina andra klockor, och Àr rÀtt sÀker pÄ att AD sÄlt fel bandstift till mig.

PÄ mina andra klockor som har 22mm i bandbredd sÄ kan jag pressa ihop bandstiften till 22mm sÄ att det gÄr att föra dessa rakt in. Som man gör med tvÄ verktyg eller en tÄng.
Min A17380 har 20mm i bandbredd, och bandstiftet som jag har fÄtt av ADn kan maximalt pressas ihop till 21mm. Detta gör att dom inte gÄr att trycka rakt in...

Tackar för hjÀlpen, men det fÄr bli en svÀng förbi ADn senare i veckan nÀr jag har vÀgarna förbi.

Jag har testat lite mer efter gÄrdagens input och har Àven jÀmför bandstiftet med mina andra klockor, och Àr rÀtt sÀker pÄ att AD sÄlt fel bandstift till mig.

PÄ mina andra klockor som har 22mm i bandbredd sÄ kan jag pressa ihop bandstiften till 22mm sÄ att det gÄr att föra dessa rakt in. Som man gör med tvÄ verktyg eller en tÄng.
Min A17380 har 20mm i bandbredd, och bandstiftet som jag har fÄtt av ADn kan maximalt pressas ihop till 21mm. Detta gör att dom inte gÄr att trycka rakt in...

Tackar för hjÀlpen, men det fÄr bli en svÀng förbi ADn senare i veckan nÀr jag har vÀgarna förbi.
Att 21mm inte gÄr att fÄ in i ett hÄl pÄ 20mm kan vi nog alla vara rörande överens om. :D
Jag missade den detaljen i beskrivningen ovan.

Skönt att höra, dÄ kan jag skÀlla pÄ ADn med gött samvete ;)

KÀnns rÀtt surt att jag har fÄtt fel nÀr jag uppgav bandbredden samt ref nr nÀr jag var inne hos ADn. Och att dom bestÀllde in stift till min klocka dÄ det inte fanns i lager...
Men men, alla gör misstag Àven om det borde vara omöjligt :)

Chrono24 sÀger 29-30 pÄ de tvÄ jag hittar dÀr, hur relevant Àr den prissÀttningen?
SÀljaren skulle nog vara nöjd med 30isch som jag förstÄr det, 25-28 bringar inga glÀdjetÄrar direkt...
Finns det nÄgon marknad i Sverige för denna till den summan tro eller blir det en lÄdvÀrmare av den?

Har den inte nÄgon servis historik pÄ 10 Är.. SÄ fÄr du inte det priset pÄ denna. inte hÀr i alla fall.

Jag skulle aldrig köpa en kronograf med avsaknad av servis historik för detta pris samt att den inte har 2 tone i lÀnken Àr ett minus

//Simon

Tillbaka
Topp