• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Kan detta stÀmma? Kan en riktig klocka se ut sÄ hÀr sliten eller Àr det en kopia? Var det sÄ hÀr lÄg kvalitet?
https://auctionet.com/sv/929157-arm...onomat-1900-talets-andra-halft/images#image_1

hd_item_929157_8bba0cfb78.jpg
hd_item_929157_b779c4a97f.jpg

Kan detta stÀmma? Kan en riktig klocka se ut sÄ hÀr sliten eller Àr det en kopia? Var det sÄ hÀr lÄg kvalitet?
https://auctionet.com/sv/929157-arm...onomat-1900-talets-andra-halft/images#image_1

hd_item_929157_8bba0cfb78.jpg
hd_item_929157_b779c4a97f.jpg

Gulddetaljerna kan ibland vara lite skavda pÄ tidigare Chronomat och antireflex kan ibland ha slÀppt lite. Det vi ser hÀr Àr dock nÄgot annat. Fukt? Ett hÄrt liv?

Det Àr en ganska tidig variant (de tidigare hade en rak sekundvisare för kronografen, sedan blev det ett "B") runt 1990 skulle jag tro, sÄ den har trots allt nÀstan 30 Är pÄ nacken och 30 Är kan sÀtta sina spÄr.

Senast Àndrad:
Köpte mig en liten ask till klockan sĂ„ att jag slipper nöta pĂ„ ”originalet”

Vad tror ni kunniga. Är det en originalask eller billig kopia?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    142.6 KB · Visningar: 0
KĂ€nner att jag behöver lite hjĂ€lp av er experter. Är jĂ€kligt sugen pĂ„ att testa en Breitling. Ska prova att vara owg med den sĂ„ den behöver klara bĂ„de jobb och fritid. Tror Breitling skulle passa utmĂ€rkt. GĂ„r inte all-in utan sĂ€tter ett tak pĂ„ 15'. Kan man fĂ„ fatt i nĂ„got hyfsat i den prisklassen? Superocean, Colt, Aerospace, ja fasen dĂ€r finns mĂ„nga. Helst lĂ€nk men det beror givetvis pĂ„ klocka och skick.
SĂ„ vad tror och sĂ€ger ni Ă€dla Breitlingriddare, finns det hopp? Är fantastiskt sugen :). Tackar pĂ„ förhand.

Senast Àndrad:
KĂ€nner att jag behöver lite hjĂ€lp av er experter. Är jĂ€kligt sugen pĂ„ att testa en Breitling. Ska prova att vara owg med den sĂ„ den behöver klara bĂ„de jobb och fritid. Tror Breitling skulle passa utmĂ€rkt. GĂ„r inte all-in utan sĂ€tter ett tak pĂ„ 15'. Kan man fĂ„ fatt i nĂ„got hyfsat i den prisklassen? Superocean, Colt, Aerospace, ja fasen dĂ€r finns mĂ„nga. Helst lĂ€nk men det beror givetvis pĂ„ klocka och skick.
SĂ„ vad tror och sĂ€ger ni Ă€dla Breitlingriddare, finns det hopp? Är fantastiskt sugen :). Tackar pĂ„ förhand.

Jag kan ev vara lite snÀll och rÀcka över min seawolf för den summan ;)
https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/breitling_seawolf_titan/80492350

Köpte min Chronomat i fantastiskt skick för 15,000! Superbra klocka som gÄr +3spd och Àr helt rÀtt storlek pÄ 40mm. A13047 Àr referensen! :)
IMG-20181019-WA0003 (1).jpeg

Grattis till den! Riktigt fin. Har redan spanat in den i trÄden :).
Tack! Ja jag blev positivt överraskad! Grymt, den Àr verkligen bra. Men det finns tyvÀrr inte sÄ mÄnga ute till försÀljning internationellt i detta skick. Men hittar du en i bra skick för runt 15' och du gillar den borde du definitivt slÄ till. Jag Àr verkligen "over the moon" med denna...

Jag har Àven en colt a73350 som eventuellt ska sÀljas:) finns intresse sÄ ge mig ett pm sÄ ser vi ;)

Tack! Ja jag blev positivt överraskad! Grymt, den Àr verkligen bra. Men det finns tyvÀrr inte sÄ mÄnga ute till försÀljning internationellt i detta skick. Men hittar du en i bra skick för runt 15' och du gillar den borde du definitivt slÄ till. Jag Àr verkligen "over the moon" med denna...
Var det denna som fick verket bytt till ETA?

Var det denna som fick verket bytt till ETA?
Hmm, jag vet inte sÄ mycket om historian bakom Chronomat Ànnu. Men efter en snabb google-sökning fick jag fram detta om just Caliber 13 som sitter i den:
"The first Valjoux 7750 movements have been using 17 jewels until 1992-93, then were upgraded to 25 jewels by their manufacturer. The added jewels were added to the chronograph unit to increase the longevity of the parts. Usually the old movements were swapped by Breitling during a maintenance service."

Att de har bytt frÄn nÄgon annan leverantör till ETA vad jag inget om.

Hmm, jag vet inte sÄ mycket om historian bakom Chronomat Ànnu. Men efter en snabb google-sökning fick jag fram detta om just Caliber 13 som sitter i den:
"The first Valjoux 7750 movements have been using 17 jewels until 1992-93, then were upgraded to 25 jewels by their manufacturer. The added jewels were added to the chronograph unit to increase the longevity of the parts. Usually the old movements were swapped by Breitling during a maintenance service."

Val Àr gamla namnet pÄ ETA, samma sak alltsÄ. FrÄgar du Kern sÄ heter det fortfarande Valjoux. :)
Syftade pÄ att det sÄldes en blÄ hÀr dÀr originalverket byttes ut till ett ETA, var lite nyfiken pÄ historien bakom det.

Val Àr gamla namnet pÄ ETA, samma sak alltsÄ. FrÄgar du Kern sÄ heter det fortfarande Valjoux. :)
Syftade pÄ att det sÄldes en blÄ hÀr dÀr originalverket byttes ut till ett ETA, var lite nyfiken pÄ historien bakom det.
Ah! Kul med lite historia. Ska leta runt lite nu :)

Valjoux ingÄr i ETA gruppen sÄ bÄda namnen förekommer men det Àr (vad jag vet) exakt samma verk man syftar pÄ (som förvisso finns i olika varianter). Samma sak med Unitas och par andra som som ingÄ i ETA. Ibland sÀger man Unitas ibland ETA-Unitas och ibland bara ETA om precis samma verk.

Grattis till en charmig klocka och till ett vettigt pris. Jag köpte tvÄ liknande (av en olyckshÀndelse) i vÄras och de har fÄtt en hel del tid.

Hej alla kunniga!

Har nÄgra frÄgor om en Breitling Colt Quartz II:
Tydligen sÄ Àr batteriet slut, vad kan det kosta att byta? MÄste man göra service/trycktest isamband med batteribytet? Var rekommenderar ni att man gör detta? (bor i Sthlm).

Till sist. Vad kan klockan vara vĂ€rd idag? Uttagen 2012 (Bergströms i Malmö) ”full set”.

Bilagor

• 89F42301-097A-4442-A959-33ADA0B4C400.jpeg
    89F42301-097A-4442-A959-33ADA0B4C400.jpeg
    169.5 KB · Visningar: 0
Tillbaka
Topp